Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Lammert Roos - (Baanplan N)  (gelezen 8163 keer)

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Lammert Roos - (Baanplan N)
« Gepost op: 16 January 2009, 22:03:01 »
Dit is mijn baanplan geworden in N-scale.
De in drie delen gemaakte tafel is 360x100cm.
De hoogte verschillen zijn van 0 t/m 20 cm voor de rails.
Het ontwerp heeft als basis het onderwerp van Bert de Vries-two stations uit Anyrail.
Dit onderwerp ben ik dus gaan bijschaven naar eigen inzicht.


Het heeft 2 kleine schaduw stations, 1 hoofd station en hogerop een klein station, allen kunnen wel aangereden worden door lange trein stellen.
Het industrie gebied wordt anoloog gereden, de hoofd baan mogelijk digitaal.
De sfeer van de baan wordt epoche 3 en 4 dus 1946 t/m1986
Er wordt gereden met stoom en diesel locs
« Laatst bewerkt op: 26 January 2009, 05:37:28 door Hans van de Burgt »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2009, 23:10:23 »
Het ziet eruit als een ontwerp met veel rijmogelijkheden,
maar het bord spaghetti dreigt ::)

Het is mooier als het wat ruimer gelaten wordt
anders is het gewoon te vol met rails....

Een verbetering zou zijn als de industrie/haventak niet rondloopt,
maar afbuigt vanuit het station en aan het einde wat rangeersporen
met omloopmoglijkheid.

Ook is het optisch mooier als het station niet evenwijdig aan de
plaatrand loopt maar licht gebogen is.

Wat ik hier nu zeg is natuurlijk mijn eigen idee
over wat mooi is en wat niet ;) dus maak voooral
waarover jezelf tevreden bent

Verder vind ik het wel een stoer baanplan,

mvg,

Tis
********

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2009, 23:25:29 »
Ik denk dat het bord spaghetti wel meevalt grote delenzijn onzichtbaar de stippel lijntjes.
Wat betreft de rond loop op het industrie terrein, dat wordt het begin.Gewoon een startset aanschaffen en dan rustig uitbouwen. nog een voordeel mijn inziens bij een rondloop is het weer invoegen op de hoofdbaan. wat de plaatsing van het hoofdstation betreft, door zijn lengte kan ik hem niet anders leggen, heb het wel geprobeert, maar dan komt het ontwerp niet meer uit.
gr lammert

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2009, 02:26:49 »
Ik zou waar het bruine gedeelte is een draaischijf zetten aangezien je nog met stoomlocs zal rijden, maar dat is zoals Tis al zei een eigen idee.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2009, 02:59:40 »
Tja, veel rijlengte, spreekt mij wel aan.

Gerard.

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2009, 10:12:26 »
Dirk, Heb de draaischijf zoals jij voorstelde ingevoegd.Moet zeggen dat het er best goed uitziet.

gr Lammert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2009, 14:25:43 door lammert Roos »

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2009, 16:08:50 »
Zo, alle tips omgezet in de baan planning.

Bedankt voor het meedenken,
gr lammert.
ps blijf reageren aub.

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2009, 20:17:54 »
Hallo Lammert,

Zie zojuist jouw baan ontwerpen voor een N-spoor baan, Leuk dat we er weer eem N-spoorder bij hebben.

Om naar je baanplan te gaan, de verandering die je hebt doorgevoerd, zien er mooi uit,
het scheef liggende hoofdstation komt gewoon beter uit zo, beter tot zijn recht, en ook de nu enkele aansluiting naar het goederen/industrie deel, samen met de draaischijf en opstelsporen, komen zo veel mooier uit.
 
Het geheel oogt  speelser en toch ook gelijk rustiger, dan bij jouw eerste ontwerp, zonder dat je aan mogelijkheden op de baan hebt hoeven inleveren.
je hebt zelfs meer rangeerwerk gekregen door het industrie deel niet meer rond te laten lopen, wat dus ook weer veel meer de werkelijkheid benaderen zal.

Maar, nu je dus bezig bent, om al deze positieve veranderingen door tevoeren zou ik willen adviseren om het ook in de rest van het zichtbare deel door te voeren.

Mijn idee, laat het hoofdsation (mittelstadt), aan de kant van de draaischijf, direct schuin weg lopen, zonder eerst die paar korte stukjes rechte rail er tussen te zetten.

bekijk vervolgens jouw ontwerp voor station schwartsburg eens(haal de opstelsporen wat weg, zodat het station wat kleiner oogt, want nu lijkt het bovenstation bijna nog belangrijker en groter dan je Hoofdstation), en probeer die op hoogte, in de linker hoek weg te werken, van links onder schuin omhoog lopend naar ergens midden boven.( dus zoals nu het Blauwe stippellijntje over gaat in de aansluiting naar dit station) die hoogte kun je wel halen met een keerlus waar je uit de berg komend direct een station hebt.

Het voordeel mijns inziens is, dat je dan 2 wat grotere stations niet in 1 oogopslag achter elkaar ziet liggen, en dat je daarnaast bv recht boven in de hoek nog een plekje zou kunnen over houden voor een klein halte plaatsje voor een bergdorpje, wat het geheel iets meer aanzien geeft in het thema berglandschap. of om daar van de opstelsporen die je bij het station wat weg hebt gehaald, nog een aansluitspoortje te maken voor een bedrijf als bv een steengroeve.

Verder zoals al eerder vermeld, gewoon een mooi ontwerp, war je zeker heel veel mooie mogelijkheden in hebt weg gewerkt.

ga zo door,en zal je baanontwerp zeker blijven volgen en hopelijk zien we de baan straks op foto`s terug.

mvg

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2009, 11:21:25 »
Hoi Lammert,

Ik vind het ontwerp van je baan boeiend en veelbelovend, met een leuke combinatie van thema. Je hebt hierdoor een heleboel doelgerichte rijmogelijkheden. Kortom een goed ontwerp, naar mijn mening.

Maar dan mijn kritiek (daar zit je toch op te wachten niet?  ;))
Ik zou het depot rechtstreeks aansluiten met je hoofdstation, in plaats van die enorme omweg door de haven.

De aansluiting van de haven op de baan zou ik iets creatiever oplossen dan een simpele lus. De indruk van afstand valt nu volledig weg, en ik zou het aantal opstelsporen in de haven wat reduceren, waardoor er meer ruimte komt voor de invullling.

Het kopstationnetje zou ik, zoals door Spoor65 vermeldt, wat reduceren in grootte, en er een klein maar gezellig stationnetje van maken.

Ik weet niet of die strikte scheiding van links- en rechtsgaand verkeer in je hoofdstation zo handig is. Een oversteek aan elke kant (al is het overdekt) lijkt me we bijdragen tot de rijmogelijkheden (vooral gezien het aansluitspoor met de haven)

Voor de rest, als je met stoom rijdt, je depot wat meer aandacht geven op gebied van onderhoudstaken, en ik zou ook je schaduwstation wat meer opstelsporen geven. Je hebt er de plaats voor.

Maar, het is en bijft een leuk plan!
groeten,
Michiel

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2009, 13:07:05 »
Zoals jullie zien zijn er uit de toegestuurde aanwijzigingen bruikbare tips gehaald.Wel wil ik nog even vermelden dat alle wisselstraten in de schaduw stations geautomatiseert zijn.Hierdoor weet je nooit welke trein weer in het zichtbare deel te voor schijn komt.

gr lammert
« Laatst bewerkt op: 19 January 2009, 13:32:04 door lammert Roos »

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2009, 11:57:43 »
Toch nog een paar belangrijke wijzigingen door gevoerd.Ik denk dat dit de definitieve vorm van de baan wordt.
Eventueele op en aanmerkingen hoor ik graag.

gr en tot zover bedankt voor alle positieve reacties, lammert

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2009, 14:34:51 »
ziet er goed uit lammert

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2009, 14:51:06 »
Hoi Lammert,

als de baan tegen de muur gebouwd gaat worden, heb je wel een probleem van bereikbaarheid. Hoe had je dat in gedacht? Het klein station zou misschien nog iets naar achter kunnen om het hoofdstation niet in verdrukking te brengen. Mogelijk meteen ook dit staion een ietsjes verdraaien, in tegengestelde richting van het hoofdstation. Dat oogt mooier dan zo parallel aan de achterwand.

Het depot vind ik persoonlijk nog niet helemaal in orde, en in de haven zou ik nog een opstelspoor of 2 weghalen, Ook zou ik haven en depot niet onderling verbinden, en zelfs op een iets verschillend niveau aanleggen (haven wat lager).

Ook vreemd vind ik het depotspoor dat voor het stationsgebouw loopt. Ik zou de aansluiting met de depot langs (naast) het blauwe spoor doorvoeren, eventueel dubbel zodat binnenrijdende lok een buitenrijdende lok er kan kruisen.

Maar, nogmaals, je gaat een mega mooie baan maken, dat is duidelijk!

groeten,
Michiel

lammert Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Toen winters nog echt winters waren
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2009, 17:27:27 »
Hoi Michiel,
Het probleem van bereikbaarheid denk ik opgelost te hebben door de onderplaat zo veel mogelijk open te houden, zodat ik er bij kan. De aansluiting op het blauwe spoordeel van het depot gaat niet omdat dat gedeelte met flexrails is ingelegd.De andere tip wel uitgevoerd,maar heb daar een wat vreemd gevoel bij gezien het vele bochten werk van donkerblauw,denk dat ik dat rijdende voort moet gaan beoordelen. wel een voordeel dat dit baanvlak zakkende is van 20cm naar 0

gr lammert
« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 22:22:42 door lammert Roos »

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Baanplanning Lammert Roos in N-scale, de goede versie. Aub graag commentaar
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2009, 09:17:48 »
Hoi Lammert,

de bereikbaarheid moet je ook tijdens de bouw in de gaten houden. Verder werken dan je armen lang zijn is erg oncomfortabel, en niet prettig.

Die vreemde blauwe kronkel links zal je inderdaad moeten herdenken en "glad strijken", want anders voorzie ik er toch regelmatig problemen, vooral met lange rijtuigen.

Wat ben je met het depot van plan? Zou je het zo laten zoals op je laatste plan? Een gedacht is misschien om het depot links aan te leggen, waar nu het industriegebied is, en het enkelspoor naar de haven en industrie om het depot laten lopen tot rechtsonder, Dus haven op plaats van huidig depot. 't Is maar een idee.

En anders, als je tijdperk IV of moderner rijdt, gewoon geen depot. Dat geeft je meteen voor meer ruimte voor scenery (haven en industrie, die nu ook wat in de verdrukking zitten).

groetjes,
Michiel