Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Jelmer
Vandaag om 13:29:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:27:44
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door VAM65
Vandaag om 13:16:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 13:07:44
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 13:03:45
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
  

Auteur Topic: Krokodil van Roco of Marklin  (gelezen 9183 keer)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Krokodil van Roco of Marklin
« Gepost op: 14 January 2009, 16:21:52 »
Hi allen,

Omdat de Zwitserse krokodil altijd een enorme indruk op me heeft gemaakt overweeg ik om zo'n model aan te schaffen.

Nu heb ik gezien dat M* en Roco beide (diverse) modellen in hun assortiment hebben of hebben gehad.

Van Roco zie ik dat ze Artnr 69849 en 69533 hebben

Van Marklin zie ik 39562, 39561, 39560 ,enz , enz

Zijn Roco en M* kwalitatief met elkaar te vergelijken wat betreft natuurgetrouwheid en rijeigenschappen? Het zijn toch behoorlijke dure modellen dus zin in een miskoop heb ik niet.

Ik weet dat marklin zijn modellen grotendeels van metaal maakt en Roco van kunstof maar ik vind dat eigenlijk van minder belang. Oh, ja de genoemde nummers van Roco vertegenwoordigen de 3-rail modellen.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

mvg

Arthur

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2009, 16:38:45 »
In mijn verzameling zit een bruine van Roco, de andere zijn van Márklin.
Die heb ik in drie verschillende uitvoeringen, een 3356 met kunstof, lees plastic huiven en cabine. In set 3300 zit een krokodil van metaal, die echter hetzelfde bedrijfsnummer heeft als 3356.
Verder heb ik nog een replika, de 30159 in het bruin. Het formaat van de laatste is wat grof, die modellen stammen oorspronkelijk vlak na de tweede wereldoorlog. De modellen uit die jaren kunnen een vermogen waard zijn!
De krokodillen van Márklin vormden jarenlang het visitekaartje van het merk als modelbouwers van 1e klas treinenspul.
Uiteraard rijden zij alle perfect, aan jou de keus welk model je mooier vindt!

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2009, 16:41:00 »
De märklins vindt ik best mooi, maar als je ook intresse hebt in de ''duitse krokodil'', E94. kun je ook nog kiezen voor de M* 3300 (analoog), dat is een speciale editie voor 125 jaar märklin. mijn ervaringen met die lok zijn erg goed. de roco heb ik ook, en dat is het het enige roco model waar ik 100% tevreden over ben.
Als je op www. zuba-tech.ch kijkt kost de roco 69524 Maar EUR 131.34. dit valt (volgens mij onder de nieuwe import-limiet, maar dat weet ik niet zeker) daar komen dan nog verzendkosten bij.
dus beiden zijn erg goed te noemen qua rijeigenschappen en detaillering.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2009, 18:53:46 »
De Duitse Krokdil staat op de 2-de plaats en vind ik ook erg mooi. Als werktuigbouwer spreken dit soort modellen me gewoon erg aan ;-)

Zo in de catalogus vind ik het  roco model er erg mooi uit zien maar ik heb nog wel eens m'n twijfels over de kwaliteit van Roco. Verder heb ik niets tegen het merk en moet ik ook eerlijk bekenen dat Marklin modellen ook nog wel eens kapot uit het doosje komen.

Als ik jullie dus goed begrijp zijn jullie erg tevreden over de rijeigenschappen van zowel Marklin als Roco.

Nou, ik ga as zaterdag maar eens goed kijken op de beurs. Ben alleen bang dat daar de prijzen ook erg hoog zullen liggen.  :(

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2009, 23:35:13 »
De Roco 69533 (€245,- advies)) is zeer gedetailleerd en loopt ook zeer rustig/mooi. Ik zelf heb het model inmiddels omgebouwd naar 2- r hetgeen zeer eenvoudig te realiseren is. De standaard bijgeleverde decoder bleek een ESU multiprotocol decoder te zijn.  :)

Voor het vergelijkbare M* model met hoogvermogen C- sinus motor (39561) betaal je (€ 350,-) :o Dus Kijk en vergelijk. Voor die € 105,- bruto prijsverschil ingeval van nieuw kun je er zaterdag nog een mooie lok bijkopen.

Greetz, paul
« Laatst bewerkt op: 15 January 2009, 00:06:04 door Paul VT 11.5 »

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2009, 23:51:28 »
En als je nu wat meer te besteden hebt............. 8)
Dan moet je echt deze eens bekijken ;D


http://www.swissrailcollector.net/Lists/H0/Fu2066.html
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2009, 13:17:51 »
Ik heb 2 SBB kroks van Roco  rondrijden.   Zowel rijeigenschappen en detaillering  zijn gewoonweg perfect.   

Is gewoon een kwestie van smaak of je perse  de  metalen MA wilt of de  Roco die wat  meer kunstof onderdelen omvat.   

Ook de Roco is  zeer zwaar qua gewicht

Peter
Petdig1

Lokpaint

  • Gast
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2009, 13:22:52 »
Hoi

Ik vraag me of of de roco's wel door een radius van 360mm kunnen :-|

Bart

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2009, 13:30:08 »
Geen idee helaas.....Heb alleen maar grote radiussen liggen maar heb er  mijn twijfels over

Peter
Petdig1

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2009, 14:41:13 »
bedankt voor jullie ervaringen zover. Ik zal op de beurs m´n ogen goed de kost geven.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2009, 16:46:36 »
Ik heb 2 SBB kroks van Roco  rondrijden.   Zowel rijeigenschappen en detaillering  zijn gewoonweg perfect.   

Is gewoon een kwestie van smaak of je perse  de  metalen MA wilt of de  Roco die wat  meer kunstof onderdelen omvat.   

Ook de Roco is  zeer zwaar qua gewicht

Peter



Daar komt  nog eens bij dat het zich om 2 mechanisch totaal verschillende machines handelt. De Märklinlok heeft een Winterthurer Schrägstangen Antrieb, en de Rocolok heeft dat niet. De ingenieurs toendertijd hadden grote moeite om de schommelende beweging bij hogere snelheden onder controle te houden, dus dacht men dat op te lossen middels een dure oplossing met een extra vliegwiel ter compensatie. Helaas hielt het resultaat zich binnen de grenzen, zodat bij de vervolgbestelling voor de iets simpelere (en dus goedkopere) Schrägstangenantrieb gekozen werd. Roco koos de eerste versie, marklin koos de 2e versie

Groeten uit Zwitserland

Bas

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2009, 18:32:52 »
@Bas: Leuke achtergrond informatie! Inmiddels begin ik aardig een beeld te krijgen over die mooie Krokodillen. Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet zo veel. ik moet wel eerlijk bekennen dat de degelijkheid van "metalen" loks me altijd wel erg aanspreken. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar.

Ben in ieder geval ontzettend benieuwd hoe de prijsstelling op de beurs is van beide modellen.

Grt,

Arthur

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2009, 18:39:26 »
Bij de krokodil van Roco zijn de beide huiven ook van metaal hoor  ;-) Alleen het middendeel is plastik, maar dat moet je weten....zien doe je het niet. Is ook een prachtig gezicht ze te zien rijden....hoewel...ze echt 1:1 rijden blijft het ultime genot  ;-)

Groeten uit Zwitserland

Bas

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2009, 18:40:16 »
Zit je daarom in Zwitserland?  :)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Krokodil van Roco of Marklin
« Reactie #14 Gepost op: 15 January 2009, 19:27:45 »
onder andere ja  ;-) Krokodil rijden doe ik maar heel zelden, zijn vaker "onze" historische BLS Loks die ik rij, zoals de net gereviseerde Ae 6/8 205 of de Te 2/3 of Ce 4/6 , en dat zijn nog echte "stangenloks". Brawa heeft deze Te 2/3 lok in model uitgebracht. Door mijn drukke baan komt er weinig meer van om "voor je plezier" te rijden, nu komt de instructie voor alle machinisten van de nieuwe BLS 486 en loopt de laatste instructie van de "Bergfriteuses" (Lötschberger), en dat geeft ook weer erg veel werk. Daarbij nog les op de simulatoren, twee andere klassen begeleiden, de veranderingen 2009 van de voorschriften, en heb een eigen klas met 9 man die ik opleid.....kortom, ik verveel me niet...en dat is nog maar een deel van alles  ;-)

Groeten

Bas