Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Staatmijnen 150-serie in het wild  (gelezen 10809 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Staatmijnen 150-serie in het wild
« Gepost op: 15 October 2006, 00:29:35 »
De oplettende lezertjes zullen zich vast en zeker herinneren dat ik een beetje een kolenmijn-tik heb en van zins ben om een stuk steenkolenwinning op mijn toekomstige baan onder te brengen, plus wat daarmee samenhangt.

Een interessant locomotievenserie is de serie 150 van het Spoorwegbedrijf van de Staatsmijnen. De nummers 151 t/m 155 hadden allen een andere kleur en gingen na de sluiting van de mijnen over naar de NS, als de serie 2900.

Foto's van de locs in hun oorspronkelijke uitvoering zijn schaars (tenminste, on-line) en eigenlijk alleen van toen ze bij de NS waren opgesteld om omgebouwd te worden.

Echter, de TU in Delft heeft een pagina over steenkoolwinning met veel foto's. En iedere keer dat ik kijk - eens in de paar weken of maanden - staan er nieuwe foto's. Inclusief deze:

(Bron: http://www.ta.tudelft.nl/coalpage/start_NL.htm)

Dit is bij de Staatsmijn Emma, te herkennen aan het karakteristieke schachtgebouw van Schacht 3. Om Floris niet teleur te stellen, eerder reed men hiermee rond:

De kolenmijnen zijn van enorm belang geweest voor de ontwikkeling van de spoorwegen in Limburg (en de rest van Nederland), dus vanuit dat oogpunt zijn deze pagina's interessant om te zien hoe het er aan toeging. En ze hadden smalspoortreintjes in de tunnels, dus ook weer een link naar de spoorwegen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dolf44

• Offline Offline
Re: Staatmijnen 150-serie in het wild
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2006, 14:07:21 »
Hoi Peter,

Lees net dat jij een kolenmijntik hebt.
Mischien interresant voor jou, kijk eens op www.l1shop.nl.
Twee dvd,s over de historie der staatsmijnen.

Groet,
Dolf.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2006, 14:41:58 »
In drie Railkronieken (voorloper Railmagazine) heeft een artikel gestaan over de ombouw van SM 150 naar NS 2900 en vervolgens naar Feve 1400. Met een hoop (kleuren)foto's.
Ik kan deze van het weekend wel ff opzoeken en scannen. PM mij dan even.

Grtz!
Tedo
Grtz!
Tedo

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2006, 01:28:07 »
@Dolf: Ah, kijk eens aan, deel 2 is er ook. Ik denk dat ik even wacht en alle drie delen tegelijk bestel. Vreemd, de indruk die ik kreeg toen ik dit in de krant bij mijn ouders zag staan was dat het misschien niet te moeite waard zou zijn, maar de beschrijving is niet zoals ik me die herinner (en dat is positief in deze context).

@Tedo: Merci! Volgens mij heb ik die al; iemand heeft me die destijds toegestuurd. Zelfs met foto's van de meeste 150's in hun oorspronkelijke kleurstelling.

- Peter (die zich nu afvraagt of hij het ding nou beter in styreen of metaal kan bouwen)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2006, 17:51:40 »
Met styreen is t prima te doen hoor.
Die tender-4600 is wel een leuk karretje trouwens, als ik er een tekening van had zou ik je bevelen om m te gaan bouwen.  ;D

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2008, 11:21:41 »
De oplettende lezertjes zullen zich vast en zeker herinneren dat ik een beetje een kolenmijn-tik heb en van zins ben om een stuk steenkolenwinning op mijn toekomstige baan onder te brengen, plus wat daarmee samenhangt.

@peter korsten, ik ken dat gevoel..... ;)

om even een oude topic uit de kast te halen.
weet je inmiddels weer wat meer van de originele kleurstellingen?plaatjes in omloop?

groeten,marco

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2008, 12:48:11 »
Zie deze twee berichten:

Eerste bericht
Tweede bericht

Daaruit volgen deze kleurstellingen:
  • 151: blauw/geel
  • 152: groen/lichtgeel (donkerder gele bies)
  • 153: oranje/geel (witte bies)
  • 154: rood/geel
  • 155: middelgrijs/lichtgrijs-crème (zwarte bies)
De kleur van de biezen van de 151 en de 154 weet ik niet, omdat ik daar geen plaatjes van heb. De bies is overigens meer een scheiding tussen de twee hoofdkleuren; de beschildering is nogal ingewikkeld, zoals je kunt zien op de eerste foto in dit draadje. Als je een paar foto's wil hebben, stuur me dan een persoonlijk bericht.

Ik loop nog steeds met het idee rond om het ding in styreen te bouwen, wat het beste kan met behulp van een snijplotter. Wat dat betreft was de workshop bij Gerco bijzonder nuttig.

De 15x/290x is een nogal rechttoe/rechtaan-model: min of meer een rechte doos, met een cabine die geen afgeronde hoeken heeft. Voor de afgeronde ribben van de huiven kun je kwartronde stukken Evergreen gebruiken.

Als basis kan een Frateschi EMD G8/G12 dienen, aangezien dat eigenlijk dezelfde loc is. Alleen de draaistellen zijn echt volkomen anders en wat ik ervan begrepen heb, zijn ze van metaal, dus zouden ze afgeslepen moeten worden. Veel werk dus. Overigens lijkt het erop dat je zo'n beetje alle onderdelen los kunt bestellen.

Alternatief zou je de bodemplaat en aandrijving zelf kunnen verzorgen, maar dan zit je nog steeds met de draaistellen te kijken. Dat laatste zal volgens mij het lastigste worden, tenzij er een h0-model bestaat met hetzelfde soort draaistellen.

- Peter

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2008, 13:01:37 »
Nog als aanvulling:

Zo ziet de aandrijving van de Frateschi G8/G12 er ongeveer uit, hoewel dit natuurlijk een ander model is. Het plaatje van het inwendige van het ding is echter niet meer te vinden.

Net verkeerd: middenmotor, aandrijving op beide draaistellen. Stroomafname lijkt ook vanaf beide draaistellen te gebeuren.

- Peter

arjen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2008, 15:27:28 »
Die Frateschi's zijn bijna helemaal van kunststof. De constructie komt een beetje knullig over, maar het rijdt helemaal niet slecht. En de kant-en-klare modellen zijn zo goedkoop dat het bestellen van losse onderdelen nauwelijks zin heeft.
Ik zou alleen de afmetingen van tevoren even checken: sommige Frateschi-locs zijn 00 (1:76) in plaats van H0, maar dat staat er niet op.

Arjen.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2008, 19:40:12 »
Als iemand nog een foto van de SM 111 tegenkomt hou ik me zeer aanbevolen! (is een Deuts MS530C)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2008, 20:52:09 »
Vergelijkbaar met deze dus?

http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1443

Sowieso zou meer informatie over het spoorbedrijf van de Staatsmijnen erg welkom zijn, maar hier vanuit Malta is het een beetje moeilijk zoeken. Af en toe kom je nog wat tegen:

(Bron: http://www.zu-den-zuegen.de/seiten/wle2/teil2/112.htm)

Die is ooit als vierassige Deutz DG2000BBM in 1956 in dienst gekomen bij de Staatsmijnen, maar tegenwoordig rijdt ze rond bij de Westfälische Landes-Eisenbahn - met twee assen meer (DG2000CCM).

- Peter

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2008, 22:51:05 »
Nou... reed... die SM-Deutz is vorig jaar nogal stevig verongelukt :(

En inderdaad, de STAR heeft dus zo'n zelfde Deutz als bij de Staatsmijnen reed. Vonden we interessant genoeg om te hopen dat we er ooit nog een plaatje van zouden vinden...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2008, 23:48:32 »
Oei, ja, het "Schaden" was me al opgevallen en dat stond er eerst niet. Dat is erg jammer, ja. Hoe is de toestand van de loc nu? En was er trouwens persoonlijke letsel te betreuren?

Van de DG2000CCM (niet de BBM, zoals ze bij de Staatsmijnen rondreed) is er een model beschikbaar:

http://www.wiekra.de/index.html?lokomotiven.htm

Niet echt goedkoop voor een kunststof kap, maar het is dan ook een kleine serie.

Het lijkt erop dat meer mensen geïnteresseerd zijn in het spoorbedrijf van de Staatsmijnen. Waar zou je daar meer over kunnen vinden? Alleen al in dit draadje zijn er alweer een paar nieuwe dingen naar voren gekomen, vandaar.

- Peter

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2008, 08:03:19 »
DSM en DeMijnen.nl hebben de handen ineen geslagen om een belangrijk deel van het historisch archief van De Staatsmijnen toegankelijk te maken voor het grote publiek. Voorjaar 2008 zullen vele duizenden foto’s en de bladen Nieuws van de Staatsmijnen en Steenkool via www.DeMijnen.nl beschikbaar zijn.

(bron..de mijnen.nl)

nog eventjes geduld,en we komen meer te weten..... ;D :P

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2008, 10:52:40 »
De WLE 34 ziet er nu als volgt uit http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1401494&id=45694&action=portrait
ff foto aanklikken
Loc is trouwens total loss, wordt niet meer hersteld. Foto's van het ongeluk: http://forum.zusi.de/viewtopic.php?t=7741&sid=b860b38c83b8a42c842da46f07cd2765

Groet, Tim