Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Ik ben aan het opruimen. door MOVisser
Vandaag om 22:02:03
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Gert Arkema
Vandaag om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025 door Prutsert
Vandaag om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23

Auteur Topic: Geluidsniveau locs en treinstellen  (gelezen 5027 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Geluidsniveau locs en treinstellen
« Gepost op: 12 January 2009, 16:44:26 »
Sommige modelspoorders deert het niet dat een loc herrie maakt, maar voor andere is het geluidsniveau heel belangrijk.

Het lijkt me wel een aardig idee om ervaringen over het geluidsniveau uit te wisselen. Al was het maar dat je bij het overwegen van de aankoop van een nieuwe loc weet wat je (ongeveer) kunt verwachten.

De hoeveelheid geluid die een loc maakt, is enigszins subjectief, maar ik denk dat de volgende categorieën wel bruikbaar zijn:
- zeer stil
- stil
- rumoerig
- zeer rumoerig

Laat ik meteen maar eens een begin maken, dan blijkt vanzelf wel of er behoefte is aan dit draadje.

Fleischmann BR 221, catnr. 4235, versie met vliegwiel en dig interface: stil
Fleischmann BR 260, catnr. 4226, versie met vliegwiel en dig interface: rumoerig
Roco V65, catnr. 63940: stil
Roco V80, catnr. 41252 (uit die startset): stil
Trix V90, catnr. 22212: stil
Fleischmann V100, catnr. 4230: stil
Brawa V160, catnr. 41122: stil (maar heuvel af een bromgeluid)
Roco V200, catnr. 43522, gedig met Lenz Gold: zeer stil
Fleischmann BR 18, catnr. 4418: zeer stil

Toevoeging moderator: De materieelbespreking gaat ..." voornamelijk over modellen die nog niet uit zijn gebracht, maar slechts aangekondigd zijn of waarvan een prototype (foto) van bekend is."
Verplaatst dus.

« Laatst bewerkt op: 12 January 2009, 21:08:07 door Huibert van Noord »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Leen Stolk

• Offline Offline
Re: Geluidsniveau locs en treinstellen
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2009, 23:16:47 »
Hoi Ruud,

Over geluid gesproken, als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel overmatige geluiden die er soms zijn en soms niet,

Hoe stiller hoe mooier (voor mijn gevoel) de treinen rijden.

ROCO ICE 2 : rumoerig al van alles geprobeerd zonder het gewenste resultaat.
ROCO BR204: zeer stil na een grondige smeerbeurt met hoogwaardig vet.
ROCO BR01 : zeer stil zo uit de doos (heel tevreden over)
Fleischmann BR64: op vooruit stil en op achteruit rumoerig vooral bij langzaam rijden dan  komt er een vervelend tikkend geluid uit (ben er nog niet achter wat het is en wil daarom ombouwen naar sound met bv een ESU 3.5).

Ben van plan binnenkort een ander lok er bij aan te schaffen en wil naar soundlok gaan om van de mechanische bijgeluiden af te zijn.

Ik dacht op advies van het Winkeltje (Dordrecht)BR18/6 Fleischmann of BR39 ik heb nog niemand getroffen met ervaringen over deze loks. iemand wel? laat het me weten ik ben een enorme pietlut n.l.

Groet Leen

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2009, 00:04:20 »
Ik zal maar niets zeggen over mijn Mehano
de 64 van de HGK :-X :-X(waar zijn de oordoppen??)

Ik heb even in de grote stapel treinenbladen gekeken
en ik geloof dat er in de Modelspoormagazine
een artikel over de Br 39 had gestaan.

Mogelijk dat er iets over te vinden is op hun site?

mvg,

Tis

P.S. bij mijn treinen mogen ze alleen herrie maken
als er een sounddecoder inzit.... ;D

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2009, 00:38:54 »
Hoi Leen,

Ik heb toevallig ook een BR 39 van Fleischmann, de sound-versie, en die bevalt me prima. Als de sound uitgezet is, rijdt hij haast geruisloos, net als de BR 18.6 van Fleischmann die zelfs totaal geruisloos rijdt. Maar meestal rijden deze locs bij mij mét sound.
Beide locs kan ik je dus uit eigen ervaring met een gerust hart zeer aanbevelen.

Het tikkend geluid waarover je schrijft bij de BR 64 had ik bij de BR 94 van Fleischmann. Het was over nadat ik de kap er een keer afgehaald had en er weer op gezet had. Waarschijnlijk liep er mechanisch iets aan. Kijk maar eens of dat bij jou ook werkt.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
Re:Geluidsniveau locs en treinstellen
« Reactie #4 Gepost op: 15 June 2009, 21:17:10 »
Laten we dit draadje maar weer eens openen.  ;)

Persoonlijk vind ik het dat anno 2009 alle loks geruisloos over de baan moet rijden of je moet er bewust een geluidsdecoder inbouwen. Ik rijd zelf al zo'n 8 jaar digitaal in n-spoor en ze lopen allemaal voortreffelijk zonder haperen, stoten en herrie. Er zijn enkele van de ruim 100 stuks die soms wat herrie maakten maar die zijn of de deur uit of heb ik deze met wat instellingen in de decoder stil gekregen. smeerbeurtje help ook weleens. ;)

Nu ben ik ook een  NS verzamelaar dus kon niet uitblijven dat ik ook wat HO materieel heb aangeschaft. de één loop zo mooi maar de ander geeft mij toch het verlangen om alleen maar bij n-spoor te blijven.

Zoals ik al aangaaf zijn al mijn n-spoor loks inmiddels wel okay maar hoe ziet het met HO, hier een kleine opsomming;

- Piko Hondekop 359
 loopt zeer rustig en mooi, heb meerdere decoders uitgeprobeerd maar zelfs met een goedkope Hornby loopt hij fantasties.
minpuntje, bij zowel een lokpilot v.3.0,digirail 1010,lenz 10331 silver blijft de sluitseinen soms lichtjes branden als hij vooruit rijd. 
- Trix 6400 Strukton Carin
geen uitleg nodig, een vrij rumoerige lok. Krijg je er niet uit. Kruipt wel zeer mooi vind ik zelf.
- Roco diesel 2225.
Loopt zeer rustig en mooi bij alle soorten decoders zonder verdere instellingen, wat kan het leven toch mooi zijn.
- Roco 2404 ( Yes de blauwe)
Loopt zeer rustig en mooi na een druppeltje olie en smeer aangebracht te hebben, foei Roco...je moet de loks echt niet droog uitleveren.
- Fleischmann Citypendel
loopt vrij rustig, een plus dus.
- roco 1145 botsneus
Een herrie bak, mijn scheerapparaat is er niets bij. gaat overigens terug naar de winkelier, ondanks dat ik geen scheef staande kap heb.

Bij de laatste had ik dit niet verwacht, na wat inloop rondjes werdt het steed erger en nee ik heb nog geen smeerbeurtje gegeven want hij was al voldoende voorzien. het geluid wat hij produceerd is ook niet met smeer/olie te verhelpen, zoiets hoor je meteen.
Ook verschillende decoders en instellingen hielpen niet maar ook dat had ik al vooraf verwacht.

Aangezien ik nog wel wat HO modellen wil aangeschaffen zou ik wat advies willen hebben omtrent de 1100 series van Roco, zijn de serie zonder botsneus wel stiller als mijn laatst genoemde?
Nogmaals in n-spoor weet ik precies hoe het allemaal zo'n beetje zit met modellen, maar in Ho ben ik qua materiaal nog een leek.

Groetjes,

Maarten

n-spoor DB/NS selectrix - Ho NS DCC profiboss     

N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 15 June 2009, 21:26:20 »
- roco 1145 botsneus
Een herrie bak, mijn scheerapparaat is er niets bij.
Dan is er waarschijnlijk iets niet goed gemonteerd, want Roco locs gaan over het algemeen licht zoemend over de baan.

En tja, een vergelijking met een mijn scheerapparaat kan ik niet maken, want zo'n ding heb ik niet. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2009, 21:32:22 »
Dan zit bij alle botsneuzen iets niet goed gemonteerd, want ze maken allemaal meer geluid dan de platte versies. Het zijn geen herriebakken vind ik, verre van dat, maar ze zoemen niet zacht rond zoals de laatste uitgaven van de oorspronkelijke 1100.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2009, 21:40:38 »
Persoonlijk vind ik van wel. Dat Ho groter en dan meer lawaai met zich mee brengt weet ik ook wel maar dit is best erg hoor. Uiteraard kun je dit wel wat verminderen door een aantal stappen te ondernemen maar uiteindelijk blijf je toch met iets zitten waar je je niet lekker bij voelt. Zowel analoog als digitaal zit hij ver boven mijn grens van stilheid. Zijn die van jullie dan wel rustiger?

Groet,
Maarten

henk

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2009, 22:26:22 »
Hoe gaan we dat vergelijken Maarten?  ;D

Hij maakt iets meer geluid dan de gewone 1100, maar het is in de verste verte geen echte herriebak zoals de Trix 1200 (of de Minitrix 1200 wat dat aangaat).

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2009, 22:59:52 »
Henk, ja dat is een goede vraag. In iedergeval geen 1200 trix kopen. De 1200 serie van minitrix heb ik wel allemaal en die zijn inderdaad
ook wat rumoeriger dan de rest ondanks zijn oude techniek. Daarom staan ze nog in de vitrine, niet stil te krijgen >:(

Ik vergelijk het nu maar zo, als je een lok hoort rijden op een afstand van zo'n 5 à 6 meter zonder kap er op en rails op isolatie gemonteerd dan is hij bij niet stil. Sommige mensen storen daar niet aan, ik wel. Al rijd ik niet veel maar als ik dat doe dat moet het wel naar alle tevredenheid zijn vooral als je zo'n slordige 150 euro moet neertellen. Als je BV de Roco 2404 bekijkt dan kun je maar één ding zeggen wat een mooie lok, zet je hem op de baan dan zeg Ohh wat rijd dat ding vreselijk mooi. Ze je daar de Roco 1145 tegenover dan is het rij plezier
snel over, al is het model uiteraard ook mooi. 

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #10 Gepost op: 16 June 2009, 19:56:58 »
Hallo allen,

hoe zijn jullie bevindingen eigenlijk qua stilheid/rijeigenschappen met de volgende loks,

1/ 1300 serie van Electrotren en zit daar onderling nog verschil in.
2/ 1602 en 1623 Roco
3/ fleischmann lint syntus 4423
4/ Mehano class 66 serie
5/ roco 2400 serie, of lopen deze net als de 2404 zeer stil en goed.

Uiteraard ben ik zelf wel nieuwsgierig naar jullie meningen maar andere forumleden(bezoekers) kunnen hieruit ook hun voordeel halen.

Brand maar los..........

Groet,
Maarten

henk

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 16 June 2009, 21:05:51 »
De class 66 heb ik niet, maar de rest rijdt zacht zoemend over de baan.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #12 Gepost op: 16 June 2009, 21:10:22 »
hallo allemaal,

Zelf heb ik er geen problemen mee,heb 2 oude 1600en en 3 2200en van roco en die maken echt herrie, de 1600en zijn van 1981 en 2 van de 3 2200 uit 1977 of 78, de loks heb ik met roco smeervet behandeld en moet zeggen ze zijn wel wat stiller geworden, maar even terug naar de nieuwere loks mehano cl 66 loopt mooi en rustig, roco br 114 (DR uitvoering gewoon super roco 2414 gewoon stil de int van fleischmann kan ik niet over oordelen maar die van mehano is niet echt stil, maar wat ik over stille loks kan zeggen is dat als je een sleep wagons er achter hebt hangen en je hoort de wielen van de trein en niet de motor is dat echt genieten.Maar er zijn ook andere merken waar ik best tevreden met ben zoals piko (desiro) en de serie hobby loks, de 6494 (trix) talent (brawa) planV (fleischmann geel en groen) de 2400en van hollandrail zijn weer super stil, maar zou het ook nog uitmaken met wat van rail je gebruikt, ik heb profirail van fleischmann en ben er zeer tevreden mee.

mvgr Evert Masselink.

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2009, 19:36:50 »
Uiteraard maakt het veel uit wat voor rails je gebruikt en hoe. Ik heb de rails zoals eerder genoemd op isolatie materiaal gelegd met dubbelzijdig tape en dat geeft de minste weerstand tot het doorgeven van geluid naar de plaat en eventueel de lok. Natuurlijk als ik straks ga ballasten zal het iets meer worden maar dat is voor later. Ik kan ook enorm genieten van alleen het geluid van de rijtuigen en goederenwagens over de rails zonder dat je het gebrom en geratel van de lok erboven uit hoort. (y)

Henk en Evert ik zal jullie bevindingen in overweging nemen bij de volgende aankopen.....en eens beluisteren bij de modelspoorzaak
hoe ze rijden en klinken, alvast bedankt.

Geen mensen met ervaring betreffende de 1300 serie van Electrotren???

Ben

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 June 2009, 20:46:47 »
Geen mensen met ervaring betreffende de 1300 serie van Electrotren???
Heb hier de blauwe 1301 en 1307. Rijgeluid is vergelijkbaar met de gemiddelde moderne Roco lok (2200, 1100, V221 en Blokkendoos). Ben over het geluid wel te spreken, zacht zoemend. Krijg alleen steeds meer problemen met de stroomafname door het steeds sneller aankoeken van vuil op de wielen maar da's een ander onderwerp.

Gr, Ben.