Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann  (gelezen 20927 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2009, 23:52:42 »
Casper, heb je het dan zoals in deze tekening aangesloten?



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2009, 11:32:34 »

Hallo Wim,

Neen, zo heb ik het niet gebrobeerd om aan te sluiten. Dat ga ik vanavond uitproberen.

Ik had 3 rode draadjes over op het relais waarmee ik het geprobeerd heb. Zie bijgevoegd plaatje.

Verder lees ik op de handleiding van het relais dat het alleen geschikt is voor wisselstroom terwijl voor het rijden met een loc bij mij gelijkstroom is, of maak ik nu wederom een niet zo'n slimme opmerking ?

Groet,

Caspar



Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2009, 11:54:02 »
Caspar,

Wanneer leer je nu eens te luisteren naar mensen die er meer verstand van hebben. Neem nu gewoon aan wat er verteld wordt, doe wat er staat. Probeer het later maar eens te doorgronden, want nu snap je er totaal niets van. Helemaal niet erg. Nu ben je in de fase dat je gewoon moet doen wat er aan je verteld wordt.

Je denkt toch niet dat we jouw iets laten doen wat echt niet kan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2009, 16:37:34 »
Ik zal eens een poging wagen om wat meer achtergrondinformatie te geven. Want alleen maar roepen dat iemand gewoon moet doen wat de mensen die er meer verstand van hebben, zeggen, dat is niet voldoende.
Het is veel handiger om de onwetende wetend te maken. ;)

Een relais is een schakelaar die op afstand bediend wordt. De contacten in het relais worden bewogen door magneetspoelen. Onder de relais neemt het bistabiele relais een aparte plaats in. Zoals de naam zegt is het een relais met 2 stabiele standen. Als je het relais in een bepaalde stand hebt geschopt, dan blijft het zo staan, ook als je de spanning op de spoel uitschakelt. Totdat je het via een impuls op de andere spoel naar de andere stand schopt.

Eerst maar even een algemeen schema:


Let wel: de nummering van de aansluitingen is alleen ter illustratie. Verschillende typen relais van verschillende fabrikanten kunnen heel andere aanduidingen voor de aansluitingen hebben.

Er zijn 2 spoelen, de A- en de B-spoel. Beide spoelen hebben een eigen stuuraansluiting, die heb ik ook A en B genoemd. Aan de onderkant hebben ze een gemeenschappelijke retouraansluiting C (common) Het relais is hier getekend in de B-stand. Daarin is contact 2 verbonden met 3, 5 met 6, 8 met 9 en 11 met 12.
Zetten we nu spanning tussen A en C, dan zal spoel A stroom krijgen en de contacten naar links halen. Dan is 2 verbonden met 1, 5 met 4, 8 met 7 en 11 met 10.

Ik heb hier ook meteen de ompoolfunctie in getekend. In deze stand is de plus van de voeding verbonden met de rechterspoorstaaf, de min met de linkerspoorstaaf. In de A-stand is het net andersom, plus met links, min met rechts.

Dit soort relais heeft meestal 2 of 4 omschakelcontacten. Ik heb er hier 4 getekend.
Zulke relais zijn te koop van Fleischmann (6955), Trix (66592) en Viessmann (5551). En er zijn er nog wel meer.
Een algemene eigenschap is dat ze zowel met wisselstroom als met gelijkstroom aangestuurd kunnen worden. En dan maakt het niet uit hoe je die spanning aansluit.

Een uitzondering is b.v. het relais 5552 van Viessmann. Dat zijn eigenlijk 2 van die relais met ieder 2 contacten in 1 doosje. De spoelen daarvan kun je ook met wisselstroom of geljikstroom aansturen, maar bij gelijkstroom moet de min aan de common. Anders werkt het niet.

En om het nog moeilijker te maken, er zijn ook bistabiele relais met maar 1 spoel, die polariteitsgevoelig is. Sluit je de spoel +- aan, dan gaat hij naar de A-stand, sluit je hem -+ aan dan gaat hij naar de B-stand. Zulke relais zijn b.v. te koop bij Conrad, en bedoeld voor printmontage (met soldeerpootjes)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2009, 17:04:38 »
Klaas, erg aardig van je dat je een poging doet om het uit te leggen, maar het is gewoon een herhaling van wat er al eerder over geschreven is. We hebben het in alle drie de draadjes al een keer linksom en een keer rechtsom uitgelegd zelfs een keer rechtuit.
Alleen met het laatste deel van je verhaal maak je het nu net weer even te moeilijk.  ;)

Laat Caspar het nu eerst maar eens aansluiten, als het dan werkt gaan we hem stap voor stap ondervragen/uitleggen, wat hij nu gedaan heeft.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2009, 19:09:05 »
Klaas, erg aardig van je dat je een poging doet om het uit te leggen,
Ja hè, je weet toch dat ik erg aardig ben? 8)

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2009, 21:53:35 »
Hallo Klaas en Wim,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden en uitleg, inmiddels rijdt de loc op de huiskamertafel al ruim een uur op een stukje recht spoor van 2 meter heen en weer zonder handmatig ingrijpen.

Ik had ook de vraag willen stellen wat er gebeurt met de stand van een relais indien de stroom van de baan gehaald wordt, op mijn werk vertelden sommigen dat ze op een andere stand konden gaan staan en dat kan ik zeker niet gebruiken.

Verder zijn de plaatjes die jullie geplaatst hebben me duidelijk.

En Klaas, inderdaad, je laatste alinea begrijp ik niet, mogelijk kan ik zo'n bistabiele relais met maar 1 spoel, die polariteitsgevoelig is, aansturen met de draadjes die nu van de ompoolschakelaar naar de rails gaan. Ik zou daar dan eventueel een sein of wissel mee schakelen, maar daar zie ik niet echt het nut van, want dat kan ik ook doen met het reedcontact dat het relais aanstuurd om te ompolen.
Dus is mijn conclusie nu, dat ik het inderdaad niet snap.

Mijn tekening van de keerlus ga ik nog netjes aanpassen en zal hem dan even hier neerzetten, graag heb ik dan dat julllie eventuele tekortkomingen aan mij wilt melden.

Het enige wat ik er nog aan toe wil gaan voegen is een schakeling die ervoor zorgt dat de locs niet in de keerlus achteruit kunnen rijden, maar Klaas gaf me aan dat hij dat niet zinvol vond.

En als jullie het niet erg vinden, mijn vervolg is om de keerlus (2 stuks) op te nemen in een bloksysteem. (6957 + 2 x 6958 zijn reeds in mijn bezit) En daar zal wederom weer van alles niet in de haak zijn. Graag heb ik dat commentaar, oplossingen, raadgevingen van jullie.

Hieronder een plaatje zoals mijn baan er ongeveer gaat uitzien, rechtsboven komt nog wel een draaischijf. De keerlussen herkennen jullie hier zeker in.

Heel hartelijk dank aan jullie,

Groet,

Caspar



nb, wat is het meervoud van relais ?

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2009, 21:56:05 door Scenery »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2009, 22:15:05 »
nb, wat is het meervoud van relais ?

Relais  :)
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2009, 23:57:30 »
Met dien verstande dat je bij het enkelvoud (relais) de s niet uitspreekt. Bij het meervoud (relais) spreek je  de s wel uit.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2009, 00:16:09 »

Dus met schrijven / typen is dat niet duidelijk te maken, alleen met "het" of "de" dus,

groet,

Caspar

duk3n

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2011, 14:29:57 »
Misschien een beetje laat in de oude topic, maar heeft iemand het baanplan / afmetingen van dit baanplan.
Dit is ongeveer wat ik zoek, met een hoek tafel.

Dank alvast

« Laatst bewerkt op: 24 april 2011, 15:56:53 door Peter van der Leek. Reden: Quote aanzienlijk ingekort »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2011, 15:01:23 »
Hoi!

@allereerst: Welkom op het forum.

Meestal zijn de rasters 50x50cm of 60x60cm voor H0 en 30x30 of 40x40 voor N. Dus je kan het redelijk snel uitrekenen. Je kan het beste dit ontwerp zelf uittekenen met als basis je eigen railsysteem. Maar het kan heel goed als voorbeeld dienen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • MartOnTheWeb
Re:Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2011, 15:31:50 »
Hallo Scenery,
de modelbaan die jij wilt gaan bouwen komt mij heel bekend voor; ik heb deze in 1987 ook gebouwd. Weliswaar iets aangepast, maar toch. Ik had toen in de analoge baan twee keerlussen die automatisch werden bediend door de locomotieven zelf. Dit ging via de Fleischmann schakelstrips en met reed-contacten. Het ontwerp werkt met twee Fleischmann standaard relais, die de stroom op het baanvak ompolen. Een van de keerlussen kon in twee richtingen worden bereden.

Een afbeelding:


Of als pdf-bestand:
[url]http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/documenten/automatische-keerlussen.pdf[url]

Veel succes met de modelbaan.
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #28 Gepost op: 24 april 2011, 15:35:36 »
Hallo Duk3n,

Welkom op het Forum, als je op de forumnaam van Casper klikt zie je dat hij onlangs nog actief is geweest op het forum, lijkt me slim om hem een PB te sturen en te vragen naar zijn baanplan.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re:Automatisch ompolen in keerlus Fleischmann
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2011, 15:39:49 »
@ duk3n (wat is je echte naam?):
Het railplan staat in Modelbahn-Gleispläne 1 van Alba Verlag op bladzijde 40. Dit boek is nog altijd verkrijgbaar.

Anlagegröße in H0:
3.20 x 2,40m
bei rmin 42cm

m.vr.gr.

Daan
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D