Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:41:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: profi wissels  (gelezen 2423 keer)

overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
profi wissels
« Gepost op: 04 January 2009, 12:47:52 »
hallo allemaal.

mijn vraag in dit forum betreft het bedienen van electrische wissels van fleishmann d. m. v,schakelaars op het schakelplateau.
veelal weigerd het wissel om te gaan,en op een ander moment schakelt hij weer vlot.
zijn er meer die met dit probleem te kampen hebben.

vriendelijke groet,

overweg

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6045
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: profi wissels
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2009, 12:51:08 »
Vroeger had ik ook een schakelbord met knopjes en kwam dit probleem ook wel eens tegen.
Bij mij lag het vaak aan de aansluiting van het geheel, was te storings gevoelig of toch niet goed genoeg aangesloten.

Als je teveel wissels tegelijk overzet heb je misschien te maken met niet genoeg vermogen om ze alle tegelijkertijd om te zetten.

Dion
groetjes Dion

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: profi wissels
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2009, 13:07:33 »
Je schakelt toch wel met wisselstroom - en één wissel tegelijk?

De wissel kan mechanische problemen hebben, nazien op verwrongen plastic, vastzitten. Geen olie bij doen, de kunsttof kan daar niet tegen.

Dan denk ik verder ook aan de aansluiting, vieze contactpunten etc.

Probeer alles zo goed mogelijk schoon te maken en te houden, dan moet het goed werken.
Ik heb al een trein

Peter Hoven

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: profi wissels
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2009, 13:16:10 »
Mijn ervaring is dat even de betreffende wissel behandelen met de stofzuiger  de storing weer opheft.
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: profi wissels
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2009, 14:32:25 »
Je schakelt toch wel met wisselstroom -
Waarom moet dat met wisselstroom? Gelijkstroom werkt net zo goed.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: profi wissels
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2009, 14:39:53 »
Tja Klaas, daar heb ik niet van terug... bij deze dan herstel, sorry voor de verkeerde info.  ;)
Ik heb al een trein

Aspelix

  • Gast
Re: profi wissels
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2009, 20:42:33 »
Wisselstroom is toch alleen voor wissels?
En gelijkstroom dan? Voor eh...gelijke......kant oprijden?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: profi wissels
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2009, 20:43:48 »
Draadje serieus houden aub.
Heeft de vragensteller meer aan.

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: profi wissels
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2009, 00:52:26 »
Enkele vragen:
-is dat met al je wissels of maar met één wissel?
-die schakelaars hebben die een blijven contact of werken die zoals een drukknop?
Heb je de schakelaar(s) al eens kort gesloten en werkt die wissel(s) dan?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3527
  • Mcn NSR Groningen.
Re: profi wissels
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2009, 12:19:05 »
Slecht contact van de schakelaars kan inderdaad de oorzaak zijn maar
wat ook heel goed mogelijk is is dat de contactpunten in de
electrische aandrijving vies zijn, dan doen ze het inderdaad de eerste keer ook
niet, dit gebeurd bij mij ook om de haverklap. Dan moet je de wissels gewoon met de hand even een paar keer schakelen doormiddel van het schuifje
op de electrische aandrijving.

Zodoende schraap je iets van het vuil van de contacten en zal de wissel dan
gewoon werken als er een spanning op komt te staan.

Overigens is er wel degelijk verschil in het schakelen met wisselspanning en
gelijkstroom. De wisselspanningsbron van de trafo levert een continue spanning van ongeveer 14 tot 18 volt afhankelijk van de netspanning (230 volt)
De gelijkstroombron levert spanning afhankelijk van de instelling van de trafo, en meestal is dat volledig geopend ongeveer 18 volt.
Minder voltage zoals 12/14 volt kan er voor zorgen dat de wissels niet zo lekker
schakelen of helemaal niet omgaan als het mechaniek ook maar iets zwaar
loopt.

Met wisselspanning krijgt het wissel als het ware een puls waardoor het
een goede zet in de rug krijgt om om te gaan. met gelijkstroom zul je ook zien dat het wissel langzaam omkomt.

Een beetje meer uitleg misschien kom je er zo uit.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: profi wissels
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2009, 12:52:38 »
RobbertJan,

Overigens is er wel degelijk verschil in het schakelen met wisselspanning en
gelijkstroom. De wisselspanningsbron van de trafo levert een continue spanning van ongeveer 14 tot 18 volt afhankelijk van de netspanning (230 volt)
De gelijkstroombron levert spanning afhankelijk van de instelling van de trafo, en meestal is dat volledig geopend ongeveer 18 volt.
Minder voltage zoals 12/14 volt kan er voor zorgen dat de wissels niet zo lekker
schakelen of helemaal niet omgaan als het mechaniek ook maar iets zwaar
loopt.


nu heb je het over verschillende spanningen, da's heel wat anders.
Klaas zei toch niet dat je die gelijkstroom van je rijaansluiting van de trafo moet halen?
Bij eenzelfde spanning maakt het niet uit of je gelijk- of wisselstroom gebruikt.


Groet, Wim

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: profi wissels
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2009, 13:07:11 »
Het is mijn indruk dat je wissels met gelijkstroom wat rustiger lijken te schakelen. Ik heb een hele serie oude Fleischmann wissels, die het beter doen op gelijkstroom.

Overigens heb ik dat nu opgelost door de wissels met een aparte booster te voeden. Gaat prima.

Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: profi wissels
« Reactie #12 Gepost op: 10 January 2009, 17:18:57 »
Met wisselspanning krijgt het wissel als het ware een puls waardoor het
een goede zet in de rug krijgt om om te gaan. met gelijkstroom zul je ook zien dat het wissel langzaam omkomt.
Nou, ik ben benieuwd wat voor experimenten je hebt uitgevoerd om tot deze conclusie te komen. Ik vind het een raar verhaal. Ben zelf wel eens aan het meten geweest aan de schakeltijden van wisselspoelen, maar die gaan vaak al binnen 20ms om, dat is de periodetijd van de wisselspanning. Dus je hebt weinig voordeel van het gebruik van wisselspanning, voordat die spoel dat in de gaten heeft is het al weer afgelopen. Bovendien moet je bedenken dat vrijwel alle wisseldecoders gelijkspanning afgeven. En dat werkt over het algemeen toch naar tevredenheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: profi wissels
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2009, 23:07:19 »
Bovendien moet je bedenken dat vrijwel alle wisseldecoders gelijkspanning afgeven.

Daar maak je een interessante opmerking. Als ik m'n oude wissels via de decoders met een wisselspanning voed dan hoor je de spoelen duidelijk een bromtoon maken, bij een gelijkspanningvoeding doen ze dat niet. Daarom dacht ik dat de wisselspanning gewoon doorgegeven werd. Is dat dan niet zo?

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: profi wissels
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2009, 23:29:50 »
Beste Overweg

Ik zie hierboven een vraag staan die nog onbeantwoord is gebleven.

Citaat
en één wissel tegelijk?

Zou je kunnen aangeven indien mogelijk wat het verschil is als het goed en fout gaat.
Zijn er op het moment dat het niet goed gaat meer stroomverbruikers?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden