Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3999099 keer)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10485 Gepost op: 19 January 2015, 10:14:48 »

Mooie trein Heren met die kevertjes,ik zie ook op die Maerklin foto karmann-chia staan,gave karretjes waren dat.
zou men die kolenwagons voor de ombouw van een nieuwe vloer voorzien hebben?
waarschijnlijk hebben ze de beste wagons uitgezocht hiervoor.
of direct in de Ausbesserungswerke,waar deze wagons gebouwt werden,als autotransporter gebouwt op basis
van een standaard-kolenwagon
ik denk eerder dit laatste
ga zo door ruud met de baan,iedere week meer jaloers op je

groetjes,willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10486 Gepost op: 19 January 2015, 10:30:12 »
Toen na de oorlog de autoindustrie zich meer en meer ontwikkelde, bezon de DB zich, samen met de autofabrikanten, op manieren om de producten van die industrie rationeel te kunnen vervoeren. In eerste instantie werd daarbij teruggegrepen op nieuw ontwikkelde open wagens, eerst was dat de Omm52, later ook de Omm55, waarvan de kopwanden en de deuren werden verwijderd, de laadvloer werd verlengd (ongeveer overeenkomstig met een remmersbordes aan beide zijden) en een tweede verdieping werd opgebouwd. De laadvloer bleef daarbij onveranderd, wat ook blijkt uit het feit dat, toen er voldoende speciale autotransportwagons (Offs55 en Offs60, bouwjaren vanaf 1954) voorhanden waren, de eenheden weer in normale Omm52 en Omm55 werden teruggebouwd.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 10:32:25 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10487 Gepost op: 19 January 2015, 12:07:27 »
Heldere uitleg, Jan!

Vandaag wordt stookolie gebracht bij de stadsgasfabriek.



Deze ketelwagen laatst in Houten gekocht voor weinig. Het is een Piko, artnr. 54368. Moet nog wel wat gebruikssporen krijgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10488 Gepost op: 19 January 2015, 15:27:20 »
deze ketelwagons bestonden ook met een zelfdragende ketel -
volgens mij bauart uerdingen.
dit spaarde kostbaar materiaal en maakte de wagons lichter.
net als de wannentenders van de baureihe 52.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10489 Gepost op: 19 January 2015, 15:29:18 »
vermoedelijk was deze wagon in deze kleurstelling nooit voor stookolie bedoelt.
ik denk dat de wagon na het lossen van stookolie nooit lang toonbaar was geweest.
eerder dus benzine of gasolie.
vermoedelijk waren de stookolie wagons zwart.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10490 Gepost op: 19 January 2015, 15:48:18 »
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. :)

Deze is dan wat passender:



Bauart Krupp.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 16:24:52 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10491 Gepost op: 19 January 2015, 17:12:54 »
Ja dat is meteen helemaal zwart  ;D
mooie wagen Ruud!
is dit er een van Brawa?
Ik kwam dit soort wagens recent tegen maar kon niet goed op de foto's zien hoe het nu met die wielen zit.
Zijn het nu wel of niet draaistellen?
Hoe rijdt het in krappe bogen?
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10492 Gepost op: 19 January 2015, 17:17:45 »
Ja, dit is een Brawa (artnr 47072). De wielen zitten in draaistellen, maar die hebben maar beperkte 'bewegingsvrijheid'. Toch is het genoeg om ermee door krappe bogen te rijden (358 mm).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10493 Gepost op: 19 January 2015, 17:37:14 »
dank je wel dat is goed om te weten.
Dit zijn mooie wagens  8)
Daar moeten er tzt dan ook maar eens een paar van mijn richting uitrijden  ;D
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10494 Gepost op: 19 January 2015, 17:43:00 »
Als je veel spullen hebt, verlies je wel eens het overzicht. De beste keuze hier bij het Heizwerk zijn natuurlijk de specifieke Heizöl-wagens. Ze lagen een beetje verdekt opgesteld in m'n kasten, waardoor ik ze even uit het oog was verloren. Maar hier zijn dan de stookoliewagens bij de stadsverwarming, heel lichtjes geweatherd af fabriek:



Deze zijn van Marklin. Ik heb ook versie van Trix gehad, maar die vond ik uiteindelijk te licht van kleur en die heb ik dan ook verkocht.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10495 Gepost op: 19 January 2015, 21:54:38 »
Een kijkje op het centrum:



Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10496 Gepost op: 19 January 2015, 21:55:47 »
nou... eigenlijk waren dit DB-dienstwagens. Een serie van 25 (en 2 prototypes) gebouwd door Credé. Gekke bakjes, een groot volume bij een 20 tons aslast en zo kort mogelijk (11,4 meter).
In de serie Kassel 3930-3954 deden ze hoofdzakelijk dienst voor het vervoer van  stookolie, specifiek de zware bunkerolie C voor de oliegestookte stoomlocs. Ze waren in Bebra en het Betriebsstoffhauptlager Kassel gestationeerd. Na hun inzet werden verschillende als waterwagen voor de bedrijfsbrandweer her en der gestationeerd.
Bekend is de knalrode wagen die nog steeds op Rbf Maschen staat en daar goed vanaf het viaduct is te fotograferen.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10497 Gepost op: 19 January 2015, 22:06:28 »
Dan zal ik deze wagens ook eens een keer hun lading laten lossen bij de tankplaat voor oliegestookte stomers op het Bw van Schwarzburg ;D. Dank voor je deskundige uitleg, Wim.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10498 Gepost op: 19 January 2015, 22:22:49 »
Leuke foto van het centrum Ruud  (y)

Al blijf ik het uniek vinden dat in zo'n duits stadje een wagen van Heineken Brand bier staat te lossen  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10499 Gepost op: 20 January 2015, 00:54:55 »
Bedankt voor het stukje geschiedenis over de stookoliewagens.  Blijft een leuk en leerzaam draadje.

Ik denk dat het meer indruk maakt op de Duitsers als er een DAF vrachtwagen, Bavaria aus Holland aan het lossen zou zijn.   ;D

Groeten, Alexander