Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:02:58
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: adviezen m.b.t. boogstralen  (gelezen 11365 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2006, 21:51:03 »
Ik ben benieuwd wat voor ruimte jij ter beschikking hebt voor de modelbaan. Dat zullen waarschijnlijk maten zijn waar ik alleen van kan dromen
« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 21:05:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2006, 21:55:26 »
modulebouw...

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2006, 21:58:15 »
Juist!

Ik heb op dit moment een baan van 1,85 x 4.5m deze baan heeft wel wat krappere boogstralen dan hier eerst genoemd. Het toekomstige plan is een moduliare beursbaan van ook ongeveer 4.50 breed en een diepte van 1.60m zonder schaduwstation. Op het zichtbare gedeelte komt een boog maar die maakt maar een hoekverdraaiing van hooguit 15graden, de rest van de bogen richting schaduwstation komen verborgen te liggen.

Mijn bericht is overigens niet bedoeld als aanval op mensen die met kleine bogen rijden. Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar als je de ruimte heb vindt ik het wel gek om kleine boogstralen toe te gaan passen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2006, 21:58:27 »
50-55 centimeter is in HO al ruim te noemen in de zin dat de gangbare modellen daar soepel doorheen rijden.
Met realisme heeft het allemaal weinig te maken. Ik wil een realistisch stuk baan en daar zitten alleen maar heel flauwe wendingen in. De rest van de baan is schaduwstation en daar mag de hele kermis van krappe bogen en haakse wissels zijn gang gaan. Je moet ook van de unieke eigenschappen van onze modellen gebruik durven maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2006, 21:59:43 »
Als je in het echt gaat kijken zijn in hoofdlijnen boogstralen van >650 meter een pré, 180m! is het absulote minimum (bron: Railbouwtechniek,van Kuipers, studieboek voor civiele techniek).
Mag ik even nuanceren: 180 meter is de boogstraal die wordt toegepast in een standaard wissel 1:9. daar komt al het normale materieel doorheen.
Uit de specificaties weet ik dat de E-locs 1600/1700/1800 nog door een straal van 100m komen, en de DE loc 2400 had zelfs aan een straal van 40m genoeg. Op raccordementen kwamen zulke krappe stralen wel eens voor. Moesten ze wel de koppelingen losser zetten, anders lukte het niet.

Anoniem

  • Gast
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2006, 22:00:12 »
Ik moet zeggen dat ik deze discussie wel grappig vindt. Een hoop mensen willen alle treinen 100% 1:87, maar de baan, die wordt vaak vergeten.

Je geeft zelf even verderop al aan waar de kneep zit: een exact 1:87 trein is wél te herbergen, een exact 1:87 boogstraal niet. Daarom blijft mijn advies: houd die normen in het achterhoofd en overal waar dat écht niet haalbaar is, dan maar zo groot mogelijk. Dat er dan minder ruimte is voor wisselstraten...dan misschien maar een wat kleiner station.

Onzichtbaar zal de minimum straal toch zeker niet minder worden dan 70cm

Dat lijkt me netjes ;D... mijn projecten gaan uit (in schaal N) van een minimale straal van 50 centimeter op het zichtbare en 37½ op het onzichtbare gedeelte en voor hele kleine stukken op wisselstraten (buiten de hoofdsporen). Maar ja, ik heb dan ook een ruimte waar Gerrit alleen van kan dromen ;D.

Nu de centen nog...

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2006, 22:04:10 »
@klaas, dat klopt natuurlijk als een bus. Ik heb even snel de info uit het inleidende hoofdstuk bogen gepakt om even een referentie aan te geven.

@Wesley, het is de kunst van het weergeven van een deel van iets, of juist een klein thema als voorbeeld. Een compleet centraal station is voor een gewoon persoon natuurlijk nooit haalbaar, een klein stukje van dat station is al veel haalbaarder, het is gewoon een kwestie van keuzes maken over hoe je je hobby beleeft, en dat moet een ieder voor zichzelf doen, prima lijkt me.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Anoniem

  • Gast
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2006, 22:17:46 »
Tuurlijk, ik veroordeel dan ook niemand, evenmin stel ik dat jij dat doet ;). Wat ik wel zeg komt ongeveer overeen met wat jij hier zegt ;D:
maar als je de ruimte heb vind ik het wel gek om kleine boogstralen toe te gaan passen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2006, 22:32:06 »
Hallo,
 Ik heb nog een leuke ontdekking gedaan op mijn 1m baan(1:30,spoorbr. 32mm)toen ik  puzzelde met de rijtuigen(L=55cm),die zo  ver uitzwaaiden,voor ze door de boog gingen:ik heb er een overgangsboog in gemaakt. Daardoor is de uitzwaai niet meer zo groot,en dat scheelt bij je koppelingen,die hun grenzen hebben.
 Verder houd ik een straal aan die zo groot is, dat in een boog  de  ene railstaaf nog niet onder de rijtuigbak uitkomt,voor zichtbare plaatsen,waar het echt niet ruimer kan.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2006, 23:52:43 »
Citaat
50-55 centimeter is in HO al ruim te noemen in de zin dat de gangbare modellen daar soepel doorheen rijden.
Persoonlijk zeg ik "veel" te klein, dit omdat niet alle stoomlocs met losse onderdelen hierdoor heen kunnen rijden.
Matthijs, jammer dat je vandaag niet even bent komen kijken op de vereniging (of ben je wel geweest maar weet ik niet wie je bent) dan had ik het bijkomende probleem kunnen proberen uit te leggen. En ja het is natuurlijk aan een ieder zelf welke boogstraal hij gebruikt.

Groeten,

Christoph

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2006, 00:36:23 »
Leuk dit topic, zoiets had ik ook al wille starten ;).

Ik heb spoor N op de spoorlijnen houd ik in het zicht grotere boogstralen aan. Dit begint met 40 en 43cm, en loopt via boogstralen van 30 en 33cm door naar de kleine boogstralen van 20 en 23cm, de laatst genoemde boogstralen zijn dus klein en wil ik absoluut niet in het zicht hebben. Die 30 en 33cm wil ik alleen in het zicht hebben als dit echt noodzakelijk is en er een stuk van 40 en 43cm aan vooraf gaat.

Mijn tramlijn/lightraillijn is een ander verhaal, die gaat bijna haaks de hoek om 13cm. Hier kan niet al het materieel op rijden maar ik wil hiermee het tram karakter naar voren halen. Op dit moment word de reizigersdienst nog uitgevoerd met ligt spoorweg materieel, maar hier moeten grote tramtreinen van 42m of meer voor in de plaats komen. Dit zal bijvoorkeur bestaan uit 2x2 5 delige tweerichtings combino's.

Nog een paar vraagjes:
1; graag zou ik weten welk spoor N materieel bochten van 13cm aan kan, de Fle V100 en de trix 1100 kunnen dit even als 2 assres en amerikaanse 4 assige bachmann locs.
2; wat is de minimum boogstraal van de spoor N combino's
3; wie heeft rij ervaring met deze heel krappe bochten( eigenlijk H0e smalspoor rails).

Verder nog NEM normen zijn heel goed om aan te houden of als reken model te gebruiken, kan je domme fouten schelen :-[.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2006, 08:34:43 »
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Sander. Als je realistisch wilt rijden met materieel 1:87 dan vraagt dat om grote bogen (zelfs in de coulissen...);
Maar... jammer genoeg heeft niet iedereen de ruimte. Je kunt dan kiezen voor het werken met N-spoor; maar ook werken met materieel dat technisch geschikt is voor het rijden op krappere bogen. OK, dat vraagt natuurlijk concessies. Zorg er dan wel altijd voor dat de krappe bogen onzichtbaar zijn.

Hans van de Burgt

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2006, 10:18:07 »
Persoonlijk zeg ik "veel" te klein, dit omdat niet alle stoomlocs met losse onderdelen hierdoor heen kunnen rijden.

Persoonlijk zeg ik, dat soort modellen komen er bij mij niet in.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: adviezen m.b.t. boogstralen
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2006, 21:38:43 »
Ja en natuurlijk heeft iedereen zijn hobby ;D

Groetjes,

Christoph

PS. Henk succes met de waarschijnlijk nieuwerwetse modellen.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 23:47:59 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »