Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg  (gelezen 5734 keer)

Syb

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Fleischmann T9.3 (HO) 4902
    • Bezoek Sybs Fleischmann Pictures
Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Gepost op: 08 October 2006, 22:16:13 »
Heren! Dames ook!
Ik heb mijzelf dit weekend een  Pilz wisselkruis besteld. Het ding moet nog komen, maar ik kan natuurlijk niet wachten en wil nu al weten: hoe zit dat electrisch in elkaar?

 Het gaat voor de duidelijkheid om dit ding:


Aansturing
1. De electrische wisselaandrijvingen hebben - als ik het goed heb gehoord - geen eindafschakeling. Welke relais kan ik het beste nemen om ze te bedienen? Of kan ik ze direct door een reedcontact laten sturen?
Isolering
2. Hoe zijn de sporen onderling verbonden/gescheiden, en kan ik dit blok "denkend" maken (je ziet; ik ben Fleischmann-termen gewend).

Ieder advies is welkom! Alvast mijn dank!
Syb
Fleischmann-fanaat met een treinbaan tussen de waslijnen.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2006, 22:24:33 »
vraagje: wat is de hart op hart afstand en waar is dit eventueel
te bestellen?

tinus.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2006, 23:01:02 »
ook niet on topic: die dingen zijn zo bruut, ik wil er ook een paar ;D

Ik denk trouwens dat de sporen onderling niet geisoleerd zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2006, 23:15:05 »
Mooie wissels! in mijn baanplan ligt er ook 1.

Denkende wissels is een typische Fleischmann term, welke je op dit merk wissels niet zou kunnen toepassen. Niet op de F* manier althans.
Dit zou je anders moeten oplossen dmv relais sturing denk ik.

Ik zou deze aandrijvingen eraf halen en conrad wisselaandrijvingen of tortoise aandrijvingen eronder zetten, dat maakt de wissel nog veel bruter.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Syb

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Fleischmann T9.3 (HO) 4902
    • Bezoek Sybs Fleischmann Pictures
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2006, 23:48:03 »
Ik zou deze aandrijvingen eraf halen en conrad wisselaandrijvingen of tortoise aandrijvingen eronder zetten, dat maakt de wissel nog veel bruter.

Is dat nodig? Wat maakt de Conrad- of tortoise aandrijvingen beter? (ik voel me op vreemd terrein. Weet op Fleischmann inmiddels wel zo'n beetje wat ik doe, maar daarbuiten???)   ::)


Syb
Fleischmann-fanaat met een treinbaan tussen de waslijnen.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2006, 12:05:51 »
De wissels tongen kan je dan zeer langzaam omleggen. Net zoals in het echt.
Voor de rest geeft het een mooier aanzicht, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2006, 13:11:51 »
Ik heb mijzelf dit weekend een  Pilz wisselkruis besteld.

Lijkt mij sterk !!!!
Heet al jarenlang Tillig .

Maarten.
(van SFFE, importeur van Tillig in Nederland)

Syb

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Fleischmann T9.3 (HO) 4902
    • Bezoek Sybs Fleischmann Pictures
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #7 Gepost op: 09 October 2006, 19:48:27 »
@Maarten:

Volgens mij is het ding langer geleden gemaakt... maar feit is dat ik de tekst op het doosje niet helemaal kon lezen. Ik heb de indruk dat er "Fritz Pilz" op stond. Meer info volgt dan later.

Maarreh, als je bij de importeur van Tillig werkt, kan je misschien ook inhaken op de vragen over aansturing: kan dat inderdaad direct via een reedcontact? Of moet er een relais tussen?

Syb
Fleischmann-fanaat met een treinbaan tussen de waslijnen.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2006, 22:08:05 »
Maarreh, als je bij de importeur van Tillig werkt, kan je misschien ook inhaken op de vragen over aansturing: kan dat inderdaad direct via een reedcontact? Of moet er een relais tussen?

Als  eerste  reactie op een bestelling:  zur Zeit nicht lieferbar.
Als tweede: Tillig is dit programma aan het afbouwen, dus of het nog ooit komt ?
Als derde: geen idee.
Als vierde: wat bedoel je met : direct via een reedcontact???  Wat moet er aangestuurd worden ? Een reedcontact stuurt normaal niks aan, maar geeft een puls aan een relais (al dan niet electronisch relais).
Dus wat is de vraag eigenlijk?

Maarten.               

Syb

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Fleischmann T9.3 (HO) 4902
    • Bezoek Sybs Fleischmann Pictures
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2006, 23:19:55 »
Mijn vraag? Die stond toch helder in de eerste post?

Aansturing
1. De electrische wisselaandrijvingen hebben - als ik het goed heb gehoord - geen eindafschakeling. Welke relais kan ik het beste nemen om ze te bedienen? Of kan ik ze direct door een reedcontact laten sturen?

Syb
Fleischmann-fanaat met een treinbaan tussen de waslijnen.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2006, 10:59:00 »
Syb,

Je kunt ze gewoon gelijk met reedcontacten aansturen. Het zijn gewone wisselaandrijvingen.

Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2006, 12:39:02 »
Had bij het geven van het antwoord niet terug gelezen, sorry.
Toch klopt de vraag niet meer (helemaal).
Dat komt door het verschil tussen Pilz en Tillig.
Pilz leverde het uit eventueel al elektrisch, Tillig doet dat niet.
Dus zou er sowieso niks aan te sturen zijn.
Dat maakt de beantwoording misschien zelfs makkelijker, omdat je zelf je aandrijving zou kunnen kiezen, dus ouderwets of motorisch.
De oplossing van contactgeven met een reedrelais op niet-eindafgeschakelde aandrijvingen vind ik ZEER ROOKVRIENDELIJK: stel je voor dat om wat voor redenen dan ook (lage snelheid, stilstand) de magneet boven het reedrelais blijft hangen. Dat kun je je alleen met imitatie-stoomlocomotieven veroorloven, want er zal veel rook uit de aandrijvingen komen.
Aansturing op eindafgeschakelde aandrijvingen is ook niet zonder meer met een reedrelais aan te raden, want ik neem aan dat je iedere keer minstens 2 maar misschien wel 4 aandrijvingen tegelijk zou willen sturen, dus een behoorlijke klap stroom door het reedrelais stuurt. Tenzij overgedimensioneerd zal dat het niet lang uithouden.
Beste oplossing lijkt mij een combinatie van reedrelais aansturing met een soort tussenrelais wat de aandrijvingen aanstuurt.
Overigens zou je, wanneer je enige mechaniek toepast, ook met 1 aandrijving (ik denk motorisch het beste) alle vier de wissels tegelijk om kunnen laten gaan.
Goedkoop en makkelijk aan te sturen.

Overigens blijft: zie er eerst nog maar aan te komen. De SFFE heeft in ieder geval geen bestelling ontvangen.
En je kunt altijd nog met andere merken een gelijke constructie maken, maar dat kost wat zaag en plakwerk.

Maarten.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2006, 12:50:50 »
Beste oplossing lijkt mij een combinatie van reedrelais aansturing met een soort tussenrelais wat de aandrijvingen aanstuurt.
Maarten.

Maarten,

Dat lijkt mij nu juist de aller slechte oplossing die je maar kunt bedenken.
Wat voor relais wil je daar dan voor gaan gebruiken. Een relais is een op afstand bediende schakelaar. Hoe zorg je er dan voor dat het relais uitgaat als de trien op het reedcontact blijft staan. Volgens mij ben je dus net zo nat, alleen met een duurdere omweg.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2006, 13:00:06 »
Dat lijkt mij nu juist de aller slechte oplossing die je maar kunt bedenken.
Wat voor relais wil je daar dan voor gaan gebruiken.

Ik zal het wat duidelijker omschrijven.
Een reedcontact (sorry voor de eerdere foutieve popie benaming) stuurt een tijdinstelbaar eindafgeschakeld "relais" aan.
De naam "relais" mag je hier zelf naar keuze invullen, o.a. met electronica, die bij duizend en een merken of semi-merken verkrijgbaar is of door iedere electronicus te ontwerpen is. Maar ook een "relais" in de klassieke betekenis en vorm is hiervoor bruikbaar, als het maar na enige - liefst instelbare - tijd  afvalt.

Overigens had ik ook geschreven:  een soort relais.

Maarten.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Pilz wisselkruis: vragen over aanleg
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2006, 16:57:19 »
Diverse opmerkingen verwijderd.

Deze waren niet nodig.
Tread weer open, en hou je bij de vraag. Geen verwijten, anders nemen we maatregelen.

« Laatst bewerkt op: 10 October 2006, 17:02:47 door Chris van Diesen »