wat ik zelf even kwijt wil,als het om gelimiteerde produkten gaat(wat ik persoonlijk vaak betwijfel bij grotere merken)waarvan blijkt dat er een produktie overschot is,dan neemt een fabrikant maar wat graag(tegen kostprijs)afscheid van deze partij.dan is het erg sneu als je van te voren tegen adviesprijs intekent en je krom ligt voor die ene lokomotief en vervolgens nog geen maand of wat later er mee dood wordt gegooid voor een habbekrats die br 55 lok is daar een mooi voorbeeld van
Bij alle andere (dus niet modelspoorwinkels) winkels zijn er opruimings acties.Nou doen de modelspoorwinkels hetzelfde en dat is ineens raar of naar??Ik had vroeger in mijn jeugd de halve zomervakantie bollen gepeld om een cassette recorder te kunnen kopen bij een kleine radio winkel. Ik was blij dat ik hem had.Twee maanden later opende een witgoed gigant een grote winkel in mijn dorp en daar stond precies dezelfde voor de helft van de prijs in de etalage.Dit soort dingen gebeuren overal. Soms zit het mee en soms tegen.Wil je een model heel graag, koop hem dan bij uitkomen.En anders wacht je een tijd, dan heb je hem goedkoper, misschien, of helemaal niet, want het model kan ook goed verkocht worden en uitverkocht raken.Met prijzen stunten door de winkeliers zijn ook lokkertjes, want misschien kopen de klanten ook wel andere dingen in hun modelspoorwinkel.Modelspoor is per slot van rekening ook handel. GroetjesWil
(zie je al bij elektronika en supermarkten
Dat zijn nou niet direct de eerste sectoren waar ik aan denk als het om kartelvorming gaat...
Een kartel is een afspraak tussen grote marktspelers om de prijs kunstmatig hoog te houden, niet om ze laag te houden .