Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
LS Models 2024
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Trix ICM, h0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix ICM, h0 (gelezen 9883 keer)
Materieeltest
Moderator
Offline
Berichten: 34
Trix ICM, h0
«
Gepost op:
18 december 2008, 06:11:40 »
Märklin/Trix ICM h0
Door: Huibert van Noord
Kilootje trein: mag het ietsje minder zijn?
Het voorbeeld
Geschiedenis
Het ICM, ook bekend als IC-III, kwam op de baan ter vervanging van de laatste muizekoppen en hondekoppen, waarvan de laatsten in '96 buiten dienst gingen. Het materieel is gebaseerd op de rijtuigen ICR en uitermate comfortabel. Ingezet worden ze met name in de IC-diensten door het hele land. Het ICM bestaat uit zowel driewagen- (4011-4097) als vierwagenstellen (4201-4250). De eerste serie werd in de loop van de tachtiger jaren in gebruik genomen, de tweede begin negentiger jaren. Vóór de eerste serie werd een protoserie van 7 stuks vervaardigd. Deze serie kwam in 1977 op de baan, en week met name in de kopindeling (ramen, deuren) af van de vervolgseries. De protoserie werd met name gebruikt om de zogenaamde doorloopkoppen te testen. De koppen bleven echter, hoe comfortabel ook voor de reiziger) een bron van storingen. Na de revisie die het materieel op het moment ondergaat, zijn deze koppen dan ook voorgoed gesloten.De protoserie is inmiddels uit dienst. De serie was te klein en afwijkend om rendabel op de baan te kunnen worden gehouden.
Diverse IC-III-en hebben met reclame-outfit gereden. Zo waren daar een KLM en Martinair-uitvoering (4011 en 4012). Ook Aegon (4012, 4024, beide in twee versies) heeft twee stellen in livrei gehad. Randstad en De Lage Landen bekleedden de 4050. Groningen liet zelfs een stel van binnen en buiten uitdossen. Op moment van schrijven rijden drie viertjes rond in de outfit van de Olympische Spelen (4240, 4241 en 4201).
Voor andere, kortlopende verkleedpartijen: zie site van Nico Spilt.
Dit IS 'm!
Het model
Het is werkelijk een prachtig model geworden. Eigenlijk is het enige bezwaar wat mij betreft de lengte. Het blijft een gemiste kans dit stel niet in de juiste schaal te leveren. Maar goed, daarover is al genoeg gezegd.
4221
Opschriften en trapjes
Optisch staat hier simpel een ICM. Maar voorwaar geen simpele! Het stel zit strak in de lak, met perfect scherp opschriften, pictogrammen en wat al niet. Details zijn er te over. Ventilator, mooie zijroosters, de baanruimer...
Slimme oplossingen ook. De trapjes zijn niet weggelaten, zoals bij de DE-IV, maar aan de draaistellen gezet. Valt nauwelijks op, behalve dan dat ze er wel mooi zíjn!
Gekoppeld
De bakken zijn zeer kort gekoppeld. Fraai! Mooi detail zijn de doorloopkoppen. Bijgeleverd wordt een inzetstuk met open deuren en balg. Daarvoor moet wel eerst het inzetstuk met gesloten deuren worden verwijderd. Dat gaat niet makkelijk. Het demonteren van de bak vraagt om precisie en engelengeduld. Daar het stel geleend is, heb ik het er niet op gewaagd..... De gesloten deuren... je zou niet zeggen dat die eruit kunnen, zo netjes zit alles in elkaar.
Detail van het dak
Henk's foto van de binnenkant
Minder slim is de plek van de motor. De motor ligt namelijk in de eerste coupe van het motorrijtuig. Dat leidt tot geblindeerde ramen. Opvallen doet dat op zich niet zo, ware het niet dat het stel binnenverlichting heeft. Dan werkt het storend. Voor zoiets zijn mooiere oplossingen te bedenken, lijkt me.
De cabines hebben interieur.
Eigenschappen
Het motorrijtuig heeft een motor die in de bak bevestigd is. Door middel van een cardan wordt één draaistel aangedreven. Het vliegwiel geeft het model een beetje uitloop. Het is niet veel.
Het motorrijtuig rijdt ook alleen. Dat houdt in dat alleen het motorrijtuig stroom afneemt voor de motor, onafhankelijk van de rijrichting. Rij je dus analoog met de stuurstand vóór, dan heb je een lange stopsectie nodig. De binnenverlichting brandt enkel bij gekoppeld rijden. Elk venster heeft z'n eigen ledje. Het spul brandt, net als front en sluitseinen, pas als het stel op snelheid is.
Het vierdelige stel is gekoppeld dmv vijfpolige stekkers in een kortkoppelmechaniek.
Rijden doet het stel prima. Het zet zeer langzaam aan en heeft een eindsnelheid van ongeveer 150 schaalkilometers. Dit stel doet voor een Roco-lok niet onder.
Wel is het stel wat lawaaiig, wat met name komt door de vele asjes. Die lopen overigens ook wat stroef. Dat komt wel vaker voor bij de wijze van stroomafname: lipjes tegen de wielbinnenzijden. De tussenwagens lopen als de spreekwoordelijke trein.
Decoder
In de Trixversie zit geen decoder. Er is ruimte voor een 21-polige decoder.
De Märklinversie krijgt de decoder en sound meegeleverd. Bij het geluid zit oa een stationsomroep. Stationsomroep? Ja. Geen idee waarom er niet is gekozen voor een Hc-oproep: "Wil mevr. Van Puffelen haar hondje afhalen bij de machinist?" Ach. 't Is maar wat je leuk vindt. Toch?
Verzorging
Zoals gebruikelijk is het stel degelijk per bak verpakt in een piepschuimen doos. Uiteraard met velletje cellofaan om de betreffende bak uit te nemen.
Daarbij heb je je andere hand ook nodig, want zonder wrikken gaat 't niet.
Het geheel is dan afgedekt met een plastic deksel en vervolgens in een stevig karton gedaan.
Bijgevoegd zit een boekje met geschiedenis en een explosietekening met onderdelenlijst. Ook heel netjes.
Conclusie
Poeh.
Ik ben ook erg kritisch naar vrijwel alles wat uit Das Haus afkomstig is. Toch heb ik me erg moeten inhouden het stel niet te kopen. De enige reden dat ik het stel niet aanschaf is de lengtemaat. En dat is werkelijk het enige. Ongetwijfeld moet ik nu meer dan twintig jaar op de volgende (en natuurlijk goede) versie wachten. Ach, een keuze. Neem van mij aan, dit gemekker bewijst alleen maar het geweldige van het stel.
De Details
:
Algemeen
Merk: Märklin
Type: ICM
Schaal: h0
Tijdperk: VI
Catalogusnrs: 22355
Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht:
Motorrijtuig: 405
Gezamenlijk: 945
Min. Radius: 35,9
Koppeling vijfpolige electrische kopelingen tussen de bakken, geen op de kop. Immitatie Scharfenberg op beide koppen, beugel voor koppelen tweede stel meegeleverd.
Prijs: 335 2ra, 390 3rds, prijzen bij benadering.
Testuitvoering: 2ra
Stroomafname: motorrijtuig en stuurstand. Mr rijdt ook alleen.
Motor: apart liggende motor
Verlichting: front en sluitverlichting, binnenverlichting
Decoder: geen, doos voor 21 polige decoder
Krachtoverbrenging: via cardan op twee assen van één draaistel
Vliegwiel: ja
Trekkracht: voldoende voor het treinstel
Demontage: Verwijderen van scharffenbergkoppeling en
Zelf aan te brengen onderdelen: geen
Maten
(1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 105700/1215/1140
Baklengten:
sBfk: 26650/306/287
mBDk :26650/306/287
A en AB : 25100/289/269
hoh draaistellen:19000/219/203
Rijeigenschappen
Vmax: 150
V voorbeeld: 160km/h
Vmin: stapvoets.
Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron:
http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html
Bronnen:
http://www.nicospilt.com
(zoeken naar ICM Spoor en Tram, Nieuwenhuis en Stoer; De Alk Alkmaar, 1982)
Fotoverantwoording:
Alle foto's: Huibert van Noord
Foto open motorrijtuig:
Henk
Zilver dak
Gewoon mooi dus
Verder lezen?
Materieelbespreking
De koploper werd voor de test ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis.
«
Laatst bewerkt op: 29 juni 2009, 08:56:38 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8057
Spoor N
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #1 Gepost op:
19 december 2008, 19:26:26 »
Klein puntje: ook de 4011 was een Aegon stel.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Lars Smelter
Offline
Berichten: 979
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #2 Gepost op:
19 december 2008, 19:34:35 »
Ik meende dat ICR afstamde van de Koploper ipv andersom.
Verder een nette bespreking
Gelogd
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x
KNed
Offline
Berichten: 3215
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #3 Gepost op:
19 december 2008, 23:53:06 »
Enige puntje (wat ik ook al in het "koploper draadje" noemde): volgens mij hebben de stellen een vijfpolige koppeling in plaats van een vierpolige zoals een paar keer in te tekst staat.
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch
NS 1607
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6394
1982 - 2018
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #4 Gepost op:
19 december 2008, 23:56:47 »
De ICR stamt van af van de koplopers.
De ICM 0 komt van uit 1977
Terwijl de ICR bakken tegelijkertijd met de 1600 loc's zijn gekomen rond 1980 ergens.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
Post49
Offline
Berichten: 1118
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #5 Gepost op:
20 december 2008, 00:01:39 »
Dit alles net ietsje eerder. ICR-buurland ín de winter van '78-'79.
Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
NS 1607
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6394
1982 - 2018
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #6 Gepost op:
20 december 2008, 00:02:41 »
Zat ik er niet veel naast
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8829
Hengelooo 1:160
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #7 Gepost op:
20 december 2008, 00:05:29 »
Nee hoor, je zat wel goed Jos. De eerste ICR's kwamen medio 1980 bij de NS.
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
NS 1607
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6394
1982 - 2018
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #8 Gepost op:
20 december 2008, 00:11:35 »
Oke, bedankt voor je toevoeging Mispoes.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8829
Hengelooo 1:160
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #9 Gepost op:
20 december 2008, 00:12:40 »
Citaat van: Lars op 19 december 2008, 19:34:35
Ik meende dat ICR afstamde van de Koploper ipv andersom.
Dat is maar hoe je het bekijkt, ICM-1 is wel degelijk afgeleid van ICR, kijk maar eens naar het interieur. Toegegeven, ICR vindt zijn oorsprong wel weer in de tussenbak van ICM-0...
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Post49
Offline
Berichten: 1118
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #10 Gepost op:
20 december 2008, 01:49:59 »
@ Jos.
Na 85.000 flesjes H*neken kan ik me vergissen. Maar in de winterdienst in 1979 mocht ik als kind van Vs naar Rtd met m'n 2e klasse kaartje lekker in de 1e klasse liggen. ICR. Buurlandverkeer. Ganz neu. Er was toen een staking van de cdt's en de HC verzekerde mij ervan dat m'n kaartje geldig was. Het kan zijn dat het '79-'80 was. God beware mij de puriteinen onder ons...op dit forum
.
Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8829
Hengelooo 1:160
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #11 Gepost op:
20 december 2008, 09:14:48 »
Blaat & Kwaak!
De feiten: op 9 juli 1980 werden de eerste twee ICR's afgeleverd, dit waren de 651 en 652 (A-rijtuigen). Al op 14 juli werd voor het eerst een IC-rijtuig als proef in de reizigersdienst (Zvt-Mt) ingezet. Na deze proefperiode volgde stamsgewijs de overname van Gvc-Vl-Köln omdat de DB verlost wilde worden van de storingsgevoelige plan K en N.
Volledigheidshalve: de eerste ICM-0 (4001) werd op 28 februari 1977 afgeleverd, het eerste seriestel (4011) op 14 december 1983, het eerste vierwagenstel (4201) op 2 mei 1990.
Het grote voorbeeld van het Trixmodel, de
4221
, werd op 12 april 1991 door de NS in dienst gesteld nadat het op 2 april de grens was overgekomen.
«
Laatst bewerkt op: 20 december 2008, 09:21:54 door Mispoes
»
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
spoorfan
Offline
Berichten: 435
Re: Trix ICM, h0
«
Reactie #12 Gepost op:
07 januari 2009, 12:24:25 »
Als ik mij niet vergis zit er aan de rechter zijde gezien vanaf het motorrijtuig een richtingfilm te veel op.
Maar het blijft hoe dan ook een prima model.
Spoorfan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Trix ICM, h0