Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan
door
grove den
Vandaag
om 19:27:34
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:20:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
VictorPM
Vandaag
om 19:11:42
Vreemd probleem
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:08:53
Yet Another Servo Decoder
door
Eric v C
Vandaag
om 18:58:49
US diorama in H0
door
gdh
Vandaag
om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's"
door
Frank 123
Vandaag
om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad.........
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:13:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 16:18:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
borotof
Vandaag
om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Sander Fondse
Vandaag
om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:34:48
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:59:27
Lima IRM pimpen
door
W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
09 July 2025, 19:40:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar (gelezen 614 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12435
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar
«
Gepost op:
09 December 2008, 15:29:09 »
5 december 2008
Het kabinet is nog niet klaar met het Basisnet Spoor. In de loop van volgend jaar wordt een ontwerp voor zo'n basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Er moet eerst nog veel rekenwerk worden verricht aan een aantal knelpunten, waar spoorvervoer van gevaargoed in met name de Randstad en een aantal Brabantse steden teveel risico's voor de bevolking zou kunnen veroorzaken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) denkt in het voorjaar rapport te kunnen uitbrengen.
Dat blijkt uit een brief die verkeersminister Camiel Eurlings namens het kabinet aan de Tweede Kamer heeft gezonden. In die brief wordt vastgehouden aan de indeling van de Brabantroute in categorie 2. Dat betekent dat zowel aan het vervoer als aan de ruimtelijke ontwikkeling (bouw van huizen en kantoren) langs het spoorbasisnet beperkingen kunnen worden opgelegd. Eurlings schrijft dat het kabinet een voorkeur heeft voor oplossingen van knelpunten door ruimtelijke maatregelen. Er komt een saneringsregeling om zulke knelpunten aan te pakken.
Het RIVM rekent op dit moment een 'pakket veiligheidsmaatregelen' door. Die zijn vooral bedoeld om het vervoer over de Brabantroute veiliger te maken. Op die route wordt op een aantal plaatsen een 'forse overschrijding geconstateerd van de 'oriëntatiewaarde' van het zogenoemde groepsrisico. Dat groepsrisico is de kans dat er in enig jaar per kilometer transportroute een groep van tien mensen of meer overlijdt als gevolg van een ongeval met een transport van gevaarlijke stoffen.
Eurlings noemt onder meer de stationsgebieden van Breda, Dordrecht, Eindhoven, Rotterdam, Tilburg en Utrecht als risicovolle gebieden. Dat geldt ook voor Amsterdam Zuidoost. In al die gevallen is sprake van een te verwachten forse vervoersgroei, terwijl de betrokken gemeenten ook bouwplannen in de spooromgeving hebben. Met Breda, Rotterdam en Utrecht heeft het Rijk hierover al afspraken gemaakt.
Met Dordrecht is bijvoorbeeld een risicoplafond afgesproken. Het bedrijfsleven voelt zich aan die afspraak niet gebonden en wil hoe dan ook dat transport van gevaargoed over het spoor tussen grote chemische bedrijven mogelijk blijft. Eurlings denkt dat door 'herroutering' van sommige vervoersstromen het aantal knelpunten en aandachtspunten in 2020 wel 'substantieel, maar nog onvoldoende' kan worden teruggedringen. Er zijn aanvullende infrastructurele, logistieke en ruimtelijke veiligheidseisen nodig, schrijft hij.
Eurlings wil zoveel mogelijk transporten van gevaargoed van de Brabantroute afleiden en op de Betuweroute overbrengen. De Betuweroute valt in categorie 1. Dat houdt in dat het vervoer van gevaargoed onbeperkt mag plaatsvinden, maar dat gemeenten niet zomaar nabij de spoorbaan nieuwbouw mogen plegen.
Er komen ook basisnetten voor wegvervoer en binnenvaart. Voor het watervervoer ziet Eurlings tot 2030 geen knelpunten, met uitzondering van de Westerschelde, waar een knelpunt bij Vlissingen en een aandachtspunt bij Terneuzen wordt gesignaleerd. Ook op de weg zijn er weinig knelpunten en is vervoersgroei tot 2020 bijna overal goed mogelijk.
De meeste knelpunten zien we aan de A15 tussen Rotterdam en Gorinchem en betreffen het vervoer van LPG. Eurlings bekijkt samen met het bedrijfsleven of dat LPG-vervoer niet beter over het water kan plaatsvinden. Het basisnet voor wegvervoer gaat vallen onder categorie 2: zowel aan vervoer als aan ruimtelijke ontwikkeling kunnen beperkingen worden opgelegd.
bron transport
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar