Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 21:01:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
Vandaag om 20:28:04
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09

Auteur Topic: Blokken in digitaal pendelspoor + inmeetspoor  (gelezen 2921 keer)

Thurbo

• Offline Offline
Blokken in digitaal pendelspoor + inmeetspoor
« Gepost op: 29 November 2008, 21:55:50 »
Hoi,
Ik heb op dit moment in een lange kast/rek/plaat (net hoe je het noemen wil) langs de muur een pendelspoor lopen van ± 4 mtr lengte, zie ook de tekening met het baanplan getekend met Anyrail.
Op dit moment is die al wel digitaal maar zonder blokken of scheidingen in de rails.
Ik gebruik op dit moment mijn roco multimaus ervoor om de locs digitaal te laten pendelen maar dan wel met de hand bestuurt.

Ik zou graag mijn baan in blokken willen verdelen zodat ik later ook met een pc besturing het een en ander kan gaan automatiseren.
Hierbij heb ik al diverse topics doorgelezen hier en op andere fora en ben er al achter dat ik de blokken in 3 stukken moet verdelen en dat daar dan geen wissels in mogen zitten. Dat heb ik inmiddels gedaan in mijn baanplan. Nu wil ik graag dit pendelspoor ook gaan gebruiken om locs in te meten met bijv pc+koploper.
Nu heb ik nog een paar vragen:
  • De oranje stukken rails in mijn baanplan zijn bezetmeld stukken (stuk van 20cm rails van roco GeoLine) Hoe moet ik dat bij het kopspoortje (blok 6) precies fabriceren? Zit ik goed met dat ene stuk of moet ik een stuk bij de wissel doortrekken?
  • Tussen de 2 wissels aan de rechterkant moet ik dat daar ook nog isoleren en een bezetmeld stuk erbij maken ?
  • Is het verstandig om de blauwe stukken tussen de oranje bezetmeld stukken van de blokken ook aan te sluiten op een bezetmelder? Of sluit ik die op dezelfde draad aan van de wissels, die hebben tenslotte geen bezetmelding.
  • Ik wil ook graag gaan inmeten met dit spoor en dan moet je dus een stuk in het midden nemen met een vaste lengte zodat het programma daarin kan meten. Is daar een minimale lengte voor nodig en wat is eventueel nodig aan ruimte aan weerszijde van dit meetstuk ivm uitlopen? Moeten die stukken dan ook uitgevoerd zijn met bezetmelding? Dit vraag ik ivm dat dat dus eventueel loopt tot over de beide wissels links en rechts van meetstuk.
Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb anders dan hoor ik het wel en probeer ik het nogmaals uit te leggen.

Baanplan, klik erop voor vergroting:

Mvgr,

Thurbo.

p.s. mocht ik in verkeerde forum gepost hebben kan een mod dit dan verplaatsen?
« Laatst bewerkt op: 29 November 2008, 21:57:56 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

santerdam

• Offline Offline
Re: Blokken in digitaal pendelspoor + inmeetspoor
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2008, 22:23:58 »
Thurbo, je bent al een heel stuk op de goede weg. Je schrijft dat jouw uitgangspunt PC besturing met Koploper is. Denk je daarbij voor de bezetmelders aan stroom-detectie-met-terugmelding; de veelbesproken S88-bezetmelders ?

- De lengte van de oranje stukken (20 cm noem je zelf) zal een beetje afhangen van je rijsnelheden en hoe fors je wilt hebben dat een trein afremt. Sommigen willen plankgas binnenstuiven en langszaam remmen - in dat geval heb je echt meer lengte nodig. Over het algemeen wordt aangeraden op een proefovaal te testen wat voor jou de beste lengte is. (20 cm lees je wel meer, korter bijna nooit en langer wel vaker)

- Tussen de twee wissels rechts is geen isolate of melder nodig.

- De blauwe stukken mogen voorzien worden van een bezetmelder. Voor het goed functioneren van Koploper is het niet noodzakelijk. Meestal worden deze niet-gedetecteerde stukken op dezelfde manier als wissels aangesloten.

- Bedoel je met inmeten de werkelijke snelheden meten ?

En dan staat nog open bij het eerste punt wat je moet doe met blok 6. Bij opstelsporen is wat meer denkwerk voor nodig. Stel voor dat je werkt met bezetmelders op basis van stroomdetectie. Ga je dan rijden met een stroomverbruikende loc of laat je ook alle wagons stroom verbruiken (verlichtig, weerstandslak). Stel voor dat alleen de loc stroom verbruikt. Dan gaat het dus heel veel verschil maken of je vooruit of achteruit zo'n opstelspoor gaat binnenrijden.

Wil je blok 6 gebruken om losse loc's te plaatsen ?

Sander

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2008, 10:33:55 »
... Je schrijft dat jouw uitgangspunt PC besturing met Koploper is. Denk je daarbij voor de bezetmelders aan stroom-detectie-met-terugmelding; de veelbesproken S88-bezetmelders ?
Ja, dat systeem wil ik gaan toepassen. Ik heb hier op de site een set besteld bij Wim & Karst. De s88XPressNetLI & Bezetmelder. Of het koploper word weet ik nog niet.

Citaat
- De lengte van de oranje stukken (20 cm noem je zelf) zal een beetje afhangen van je rijsnelheden en hoe fors je wilt hebben dat een trein afremt.
Ik wil rustig binnen rijden en vertrekken maar niet zo heel erg superlangzaam dat ze kruipen.
Ik ga er trouwens vanuit met die blokken in 3 secties verdelen dat ze in de 1e sectie gedetecteerd worden, in de 2e gaan remmen, als dat nodig is ivm volgende blok bezet of niet of het einde van de baan, en dan in de 3e sectie stoppen de treinen. Vandaar die korte stukjes van 20 cm. Is dat een logische redenering of werkt het anders?

Citaat
- Tussen de twee wissels rechts is geen isolate of melder nodig.
Oke bedankt dan weet ik dat want ik twijfelde.

Citaat
- De blauwe stukken mogen voorzien worden van een bezetmelder. Voor het goed functioneren van Koploper is het niet noodzakelijk. Meestal worden deze niet-gedetecteerde stukken op dezelfde manier als wissels aangesloten.
Oke het belangrijkste voor mij is dat ik wilde weten of het nodig is ivm het inmeten(zie volgende stukkie van post).

Citaat
- Bedoel je met inmeten de werkelijke snelheden meten ?
Ik bedoel dat je in bijv koploper een programma onderdeel hebt waarin je je trein de stappen van optrekken en afremmen kunt leren. Ook andere programma's hebben een soortgelijke functie. Ik ga ervan uit dat je dat moet doen dan om ze mooi automatisch te laten optrekken en afremmen.

Citaat
Wil je blok 6 gebruken om losse loc's te plaatsen ?
Ja dat is de bedoeling

p.s. hier nog een foto van mijn (test)baan langs de muur.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2008, 18:01:17 »
Thurbo,

Je logsche redenering van de 3 sectie's klopt. De benamingen zijn inrij-sectie, afrem-sectie en stop-sectie. (Bij tweerichting verkeer kunnen ze functioneel van rol wisselen).

De inrij-sectie mag -technisch gezien- kort zijn. Zodra je 'gezien' bent is het genoeg. Dat zou zelfs met 5 cm al kunnen. De stop-sectie moet wat langer zijn. Zodra je 'gezien' bent is nog enige lengte nodig om daadwerkelijk tot stilstand te komen.
Door de rol-wisseling bij tweerichting verkeer zie je in de praktijk vaak dat de inrij-sectie's even lang worden gehouden als de stop-sectie's. Op jouw baan zal dat dus hoofdzakelijk bij blok 3 spelen.

De juiste lengte moet je experimenteel bepalen. Begrippen als "rustig binnen rijden" en "niet superlangszaam" gecombineerd met de gewenste afremvertraging zal uiteindelijk tot een aardige lengte resulteren. Het is een kweste van persoonlijke voorkeuren.

De layout van jouw blok 3 vraagt nog wel enige reactie. Je hebt de meldersectie's nog al ver van de wissels gelegd. In feite rijdt de loc dus al enige tijd op dat baanvak voordat je bij de inrij-melder aan komt. Waarom leg je die 30 cm van de wissel ? Mijn idee is die gewoon tegen de wissel te leggen en de afrem-sectie (blauw) evenredig langer te maken.

Je schrijft nog niet te weten of je Koploper gaat gebruiken. Die keuze is in zoverre wel belangrijk, dat Koploper kan volstaan met 2 melders in een blok - andere programma's hebben wel eens 3 melders nodig in een blok.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2008, 18:50:53 »
De lengte van de aankomstmelder en de stopmelder mag zo lang zijn als de puls van een reedcontact. Als je dat voor ogen hebt, moet je dus de plaats waar heteerste contact gemaakt wordt zover van je eventuele wissel afleggen en je seinpaal afleggen dat een trein daar voor tot stilstand komt. In Koploper bestaat de mogelijkheid om je trein het remmen te laten leren, dat wil dus zoveel zeggen als een trein in een blok moet stoppen dat er gemeten wordt in tijd tot de trein in de stopmelder gemeld wordt. In die tijd wordt afhankelijk van de snelheid gekeken hoe snel of langzaam de diverse decoderstappen moeten afnemen. Als dit eenmaal is aangeleerd zal de trein altijd netjes afremmen. Er wordt bijna dagelijks een vraag over de lengte en de plaats van bezetmelders gesteld, dus zoek ook even op het forum, er is genoeg te vinden, en iedere keer wordt er exact hetzelfde verteld.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net