Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: Modelspoor Magazine 52 - oktober 2006  (gelezen 2115 keer)

Gert1

  • Gast
Modelspoor Magazine 52 - oktober 2006
« Gepost op: 01 oktober 2006, 20:17:05 »
"Curiosity killed the cat", wat zeker het geval zou zijn geweest als ik een kat had gehad en het daadwerkelijk de gouden gids was geweest die met een enorme dreun op de deurmat plofte.

Zo klonk het althans, maar het was het - ook omvangrijke -  nieuwste nummer van Modelspoormagazine. Dit wat diervriendelijkere drukwerk telt echter nog altijd meer dan 80 pagina's en hieronder volgt een bespreking van de inhoud van het nieuwste nummer, dat in het teken staat van de 3e Modelspoorexpo, die deze maand georganiseerd wordt.

De nieuwtjesrubriek valt op door de actualiteit. Zo wordt de nieuwe couchette-rijtuigen van LS Models al besproken, terwijl die op het moment van verschijnen van dit blad echt nog maar net in de winkel lagen.
De redactie krijgt dit voor elkaar doordat ze pre-productie-modellen ter bespreking hebben gekregen. Bij modelspoorbladen was dit verschijnsel me eerder nog niet opgevallen.

Wie ook belangstelling heeft voor computergames, weet dat het bespreken van niet compleet voltooide software bij computerbladen schering en inslag is. Het gevaar daarvan was en is dat het uiteindelijke spel bepaalde features mist of juist elementen kent die niet besproken werden. Iets soortgelijks is dan ook gebeurd met de bespreking van de ICE-3 van Mehano in het vorige nummer. Gelukkig volgt er in dit nummer een kleine rechtzetting en wordt nu duidelijk dat het met de rij-eigenschappen van dit model toch wel snor zit.

Na een aardige bespreking van een nieuwe versie van de reeks 59 van Märklin, volgt een zeer lezenswaardig artikel over een Spoor 0 baan naar Belgisch voorbeeld. Wie na het lezen van dit artikel deze baan graag zou willen zien, boft, want even verderop is in een overzichtsartikel te lezen welke modelbanen allemaal tentoongesteld zullen worden op de 3e modelspoorexpo, en deze prachtbaan is daarbij!

MKB Modelle was al wat langer actief met lasergesneden kartonmodellen naar Duits, Deens en Italiaans voorbeeld en heeft nu haar eerste Belgische model uitgebracht. In een duidelijk, van vele foto's voorzien artikel wordt uitgelegd hoe je zo'n model bouwt.

Het daarop volgende artikel, over de Roco Multimaus trok mijn bijzondere aandacht. Heel wat vragen die ik over dit systeem had, worden erin beantwoordt en je zou kunnen zeggen dat het een goede eerste aanzet tot een handleiding is. Wegens het verdwijnen van een Nederlandstalige Roco-importeur zul je het waarschijnlijk voorlopig ook niet veel beter tegenkomen.

Dat LS Models uitstekende modellen van rijtuigen maakt wisten wel al. Maar in het artikel over de eerste loc van dit merk wordt duidelijk dat de ambities van Daniël Piron en zijn mensen nog veel verder gaan.
De reeks 13 van de NMBS is werkelijk subliem weergegeven door LS Models en wordt in een prima artikel aan de tand gevoeld.

Zelf wissels bouwen is een tak van sport waar ik me vrijwel zeker nooit aan zal wagen. Wie echter zijn tanden wil stukbijten op een echte Schuhmacher-kit, doet er goed aan het artikel hierover te lezen.

Het baanplan behelst deze keer een station op lijn 36, namelijk Waremme.
Nu ben ik als Hollander niet zo thuis in de Vlaamse en Waalse spoorlijnen, maar wie overweegt een modelbaan naar Belgisch voorbeeld te gaan bouwen, kan beslist veel nuttige informatie uit dit artikel halen.

Als altijd munt Modelspoormagazine uit in artikelen met praktijkvoorbeelden voor modelbouwers. deze keer wordt uitvoerig uit de doeken gedaan hoe je sluitverlichting in rijtuigen kunt aanbrengen.

Bij de rubriek die modelspoorclubs bespreekt, staat Leuven in het zonnetje. In deze Belgische studentenstad blijken getalenteerde modelbouwers actief te zijn.

Tenslotte een artikel over industrielocomotieven en het gebruikelijke artikel over treinsamenstellingen.

Ook dit nummer heeft me weer de nodige uren leesplezier opgeleverd.
Als de Belgische spoorwegen je voorbeeld zijn, dan is dit blad gewoon verplichte kost.
Maar ook als je gewoon wat verder wilt kijken dan je Nederlandse neus lang is, kun je er eigenlijk niet omheen om minstens één keer een nummer van dit blad te proberen.
Om mooie gelegenheid om dat te doen is nu, want dan heb je meteen een uitstekend overzicht van alles wat de 3e modelspoorexpo te bieden heeft. En dat dat over een paar weken een bijzonder aantrekkelijke beurs wordt, dat staat vast!

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2006, 20:45:39 door Gert van den Heuvel »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Modelspoor Magazine 52 - oktober 2006
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2006, 20:32:32 »
Da's een mooi stukkie Gert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: Modelspoor Magazine 52 - oktober 2006
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2006, 20:43:48 »
Bedankt Henk. Ik heb er wel lol in, dat stukkies schrijven.

mvg,
Gert