Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545510 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1305 Gepost op: 06 augustus 2018, 12:24:06 »
T heb effe geduurd,maar daar is dan toch weer een teken van leven  :P  (y)
Wat het die opgroeiende peuter betreft,als hij interesse heeft in treinen,dan kan je daar hier dus ook wel wat mee he  ;)
Is je volgende berichtje pas als je er weer een nieuw rijtuig bij hebt ?  ;D
Verder geheel niks meer aan/met de hobby gedaan ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1306 Gepost op: 06 augustus 2018, 19:36:48 »
Modelbouwactiviteiten laten het afweten de laatste tijd. Alleen rijdt bij tijd en wijle een trein door Dönsdorf, regelmatig op verzoek van zoonlief. Naast opvoeding van een jong mensje zijn verkoop van een verzameling en langdurig tropisch weer andere oorzaken. Ik zit ’s avonds liever met een boeiend boek in de tuin, dan met een stikhete soldeerbout aan mijn bureau. Als een boek uit is, wil ik af en toe een laptopje op de tuintafel zetten om Deining te veroorzaken of nieuwe ontwerpjes te maken voor Dahinterhofen, mijn toekomstige modelbaan in spoor 1.

Groet,
Bas

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1307 Gepost op: 06 augustus 2018, 21:03:56 »
Dank voor het compliment, Ric. :)
Mijn pen is niet leeg, maar de tijd om te hobbyen en schrijven wordt danig beperkt door een opgroeiende peuter. Ook leuk, maar weinig tot geen stof voor een forum als deze.

Groet,
Bas

Ik zou zeggen laat eens een los in een Bw je hebt je handen er vol  ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1308 Gepost op: 11 december 2019, 21:28:41 »
Dönsdorf   –   Baubericht 235


Oberwankler Lokschuppen – 16

Eindelijk, eindelijk heb ik weer eens iets gedaan aan de Oberwankler Lokschuppen. Het was nog maar een piepklein en eenvoudig klusje, maar progressie boeken is altijd prettig, hoe bescheiden het ook is.


718 (herhaling)   De loods in aanbouw.

Een deel van de opengewerkte muur was me te wit. Ik schilderde het bruin en wacht nu totdat de verf is uitgehard en het met een sterk verdunde grijze verf met de rest van de muur in overeenstemming gebracht kan worden. Een foto van dit klusje heb ik niet gemaakt. Eigenlijk is dit werkje ook niet het vermelden waard, maar hiermee probeer ik mezelf te inspireren om verder te gaan met de bouw van de loods. En… misschien zorgt het te zijner tijd voor wat Deining.

Een andere vooruitgang is een nieuwe plank in de hobbykamer voor de nieuw te bouwen testbaan in 1:87, die de naam Oberwankl krijgt. Stel je je daarvan niet te veel voor: veel meer dan twee parallelle sporen met een wisselverbinding zal het niet worden. Het sporenplan wordt vergelijkbaar met de spoortjes boven mijn oude bureau. De bouw hiervan moet nog wachten, want de plank is geannexeerd door een stukje spoor in 1:32.

Voor een derde oppepper kan Artitec zorgen. Begin dit jaar werden twee setjes aangekondigd. De eerste bevat werkbanken en de tweede stellingkasten. Volgens de Artitec-webstek zijn de stellingkasten inmiddels leverbaar, de werkbanken nog niet.


733   Artitec 387.433 Werkbanken en 387.434 stellingkasten.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 07:56:50 door Basilicum »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1309 Gepost op: 12 december 2019, 06:39:58 »
Bas, soms moet je met kleine stapjes weer beginnen (y) Overigens die stellingkasten heb ik op Houten  in mijn handen gehouden. Die zijn super mooi, helaas heb ik me werkelijk geen reden kunnen bedenken waar ik ze zou kunnen plaatsen, dus weer terug gelegd. ;)
gr Joke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1310 Gepost op: 14 april 2020, 22:06:33 »
Dönsdorf   –   Baubericht 236


Kliederen met verf

Helaas heeft mijn vorige bouwbericht het beoogde doel niet helemaal bereikt. Na wat verfwerk aan de Oberwankler Lokschuppen ging dat project weer in de wachtstand. In plaats daarvan zette ik verschillende H0-figuren in de verf en gaf de lading van een goederenwagen kleur, waarbij andere details van het Fleischmann-model ook werden meegenomen.


734   Links een maagdelijke, rechts de behandelde goederenwagen.

In verband met het coronadrama werk ik al wekenlang thuis. In deze periode bestookt de lokale modeltreinenwinkelier me ongeveer dagelijks met berichten. Daarin wordt verondersteld dat er nu meer tijd is om te hobbyen. Het volk is tenslotte ernstig aan huis gekluisterd. Voor de gewenste artikelen en benodigde materialen kan en wil hij graag zorgen. Het is te prijzen, dat hij probeert in deze moeilijke tijden zijn hoofd boven water te houden, maar om de klanten zo vaak berichten te sturen, gaat mij wel wat ver. Bovendien klopt er iets niet in zijn veronderstelling. Ik ben wel meer thuis, maar mijn hobbytijd wordt eerder minder dan meer. Zou dat in de nabije toekomst veranderen? Vast wel.
Een paar dagen geleden hebben mijn zoon en ik de bewuste winkel bezocht. De vierjarige vond het prachtig en keek zijn ogen uit bij een modelbaan. Helaas was een trein op deze baan in geen velden of wegen te bekennen. ‘Als ik later groot ben, Papa, wil ik ook een treinbaan.’ Papa vindt prima en liet hem allerlei treinen, aanverwante artikelen en mogelijkheden zien.
Intussen zocht ik naar het rek met verfpotjes. Dat was snel gevonden, maar het was een toonbeeld van lege vakken. Mijn gezochte kleur was er niet bij. Waarom had ik daarvan al een vermoeden, toen we naar de stad fietsten? Het is niet voor het eerst dat ik bot vang in een dergelijke winkel. Voor zoiets kleins internet aanslingeren? De verzendkosten zijn veel hoger dan de prijs voor het ene potje verf. Ik verzin wel wat. Er is geen haast bij.
Na het bezoek aan de modelspoorwinkel gingen zoonlief en ik vrolijk verder naar de lokale Lego-business. Daar wees hij me geduldig bouwdozen aan, die nog op zijn verlanglijst staan. Ik keek naar hem en zag mezelf, toen ik ongeveer zo oud was als onze jonge spruit.


Met vriendelijke groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1311 Gepost op: 15 april 2020, 10:59:25 »
Tja de nieuwe realiteit van alle dag Bas :angel:

Grt. en blijf gezond Ric

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1312 Gepost op: 17 april 2020, 07:10:04 »
Morgen Bas, toen mijn zoon op die leeftijd was heb ik geëxperimenteerd met materialen en nieuwe methode met hem samen. De projecten zijn misschien niet helemaal tentoonstellingskwaliteit, maar bouwplezier is voorhanden.

gr Joke (mijn is nu 12 en ik kan weer bouwen als ik niet minecraft spelen moet ;D)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1313 Gepost op: 21 april 2020, 21:12:43 »
Dönsdorf   –   Baubericht 237


Amerikanen

In een topic even verderop links op dit forum wordt gesproken over materieel dat een ander thema heeft dan de rest van de verzameling of modelbaan. Zoals bekend is Dönsdorf Duits tijdperk 3. In ‘Deining in Dönsdorf’ heb ik al wat modellen getoond, die eigenlijk niet of niet goed passen in mijn thema. Een voorbeeld hiervan is een Deense Amerikaan. De filosofie hierachter is eenvoudig: wat ik mooi vind, maakt kans om in mijn verzameling op te duiken.


Deining in Dönsdorf   –   165


312   ‘Mooie vormen, hè?’

In tijden dat Basilicum nog een Basilicummetje was, stond hij regelmatig op het centrale station van de Brabantse hoofdstad naar treinen te kijken. De mooiste plekjes vond ik destijds de locaties op de perrons, waar treinen over overloopwissels van spoor wisselen om de perrons te bereiken. Ik ging meestal zo staan dat treinen op mij af leken te denderen, op het laatste moment afbuigend om aan het betreffende perron tot stilstand te komen. Het was indrukwekkend om locomotieven van de series 1100, 1300 en 1600 zo voorbij te zien rijden, maar vooral 1200’en waren imponerend. De grote neuzen zullen hierin wel hebben meegespeeld. Destijds had Fleischmann een 1200 in het H0-programma. Om de een af andere reden vond ik het niet nodig om deze aan te schaffen. De ontmoetingen op het station waren waarschijnlijk voldoende voor me. Tientallen jaren later, toen ik allang niet meer in de gelegenheid was om regelmatig op het bewuste plekje te staan en de Nederlandse spoorwegen al geruime tijd eerder afscheid hadden genomen van 1200-serie, rijpte pas de wens om zo ’n machine ooit op mijn modelbaan te kunnen zetten. Niet in het minder geslaagde geel met grijs, maar in blauw en zonder vishaakachtig vignet. Märklin/Trix kwam met het model. Mijn affiniteit met dat merk is niet dusdanig hoog, dat ik daarvoor budget vrijmaak. Ook Roco maakte bekend een 1200 te gaan produceren. Vlotjes besloot ik daarvan een exemplaar te bemachtigen. Toch duurde het nog jaren, want mijn gewenste versie liet op zich wachten.

En toen… werd het stil in Dönsdorf.

Tijdens het doorpluizen van mijn voorraad materieel met mijn zoon, viel zijn oog op een donkerblauwe doos. Nieuwsgierig maakten we hem open. Er verscheen een stoere, Nederlandse Amerikaan in blauw livrei met oude emblemen. We haalden hem eruit en zetten hem op de rails. Even later reed de locomotief voor het eerst over mijn modelbaan.


735   NS 1223 in Bw Dönsdorf.

Het wordt hoog tijd dat losse onderdelen en juiste koppelingen aan mijn 1200 gezet worden, zodat ze vrolijk rondjes kan maken op de modelbaan. Waar zijn mijn Plan D-rijtuigen?


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 21 april 2020, 21:32:47 door Basilicum »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7390
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1314 Gepost op: 27 april 2020, 21:44:42 »
Wat in het vat zit verzuurt niet. Mooi ding zo!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1315 Gepost op: 28 april 2020, 11:22:16 »
Inderdaad. In dit geval ook na 3 decennia niet. 8)

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1316 Gepost op: 28 april 2020, 13:23:43 »
Die loc heeft een behoorlijke winterslaap achter de rug ;D. Het blijft een mooie machine. Ik ben benieuwd of die plan D's ook nog ergens opduiken.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1317 Gepost op: 06 september 2020, 20:32:49 »
Dönsdorf   –   Baubericht 238


Oberwankler Lokschuppen – 17

Op enkele likjes verf heeft de bouw van de loods bijna 2 jaar stil gelegen. Een paar weken geleden pakte ik de draad weer op. Er is bedrading voor verlichting aangebracht. De aansluiting van de elektriciteit komt in de werkkast (zie Baubericht 223). Daar verdeelt het zich en gaat via de spouwmuren naar de verlichting, die aan de spanten van het dak gehangen zal worden.


736   Draden door de muur.


737   Boven de deuren de aansluitingen voor de verlichting. Tegen de wand staat de werkkast.

De verlichting zelf moet nog even wachten, want eerst moet het dak gemonteerd worden. Daarin zal een bovenlicht aangebracht worden. Een passend setje van Auhagen heb ik op voorraad.


719 (herhaling)   Dach mit Oberlicht. Auhagen 80303.
Foto: www.Auhagen.de.

Wat me aan de constructie van Auhagen beetje stoort, is dat de houten wand aan de kop van het bovenlicht zich niet boven pilasters bevindt, maar boven een raam, zoals bij mijn loods. Dit lijkt me constructief niet helemaal juist, al weegt zo’n houten wand natuurlijk veel minder dan een stuk metselwerk, om maar iets te noemen. Kan iemand met meer kennis van zaken vertellen of ik werkelijk een probleem zie of is dit zonder meer mogelijk?


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 22:57:18 door Basilicum »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1318 Gepost op: 06 september 2020, 20:47:35 »
Bouwkundig zou het kunnen kloppen, mits de kop van het bovenlicht uitlijnt met de baksteen pilaren in de muur waar de stalen draagconstructie van het dak in zit. Dan zit er een steunconstructie in die een stenen muur kan dragen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1319 Gepost op: 06 september 2020, 22:51:18 »
Inderdaad. Bij metselwerk lijkt me dat beter, maar misschien was ik niet helemaal duidelijk. De wanden aan de kop van de bovenlichten zullen van hout zijn en zijn dus relatief niet zo zwaar. Zou het bouwkundig dan wel mogelijk zijn?

Groet,
Bas