Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Railpro 604 inbouw condensator door KNed
Vandaag om 22:42:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 22:40:49
Hoe sluit je Edits booster aan? door GMA70
Vandaag om 22:36:23
KATO/Lemke CIWL Train Bleu in N door sncf231e
Vandaag om 22:23:21
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:21:03
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
Vandaag om 22:16:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 22:01:23
Artitec 2023: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door T.Spat
Vandaag om 21:55:15
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Edsko Hekman
Vandaag om 21:38:36
PB speculaas... door Hans Reints
Vandaag om 21:38:19
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:24:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:02:01
Roco blokkendoos kortsluiting draaistel door Coen Burki
Vandaag om 20:48:55
Hornby Zero 1 digitaal systeem: wie heeft er info over? door henk
Vandaag om 20:44:33
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 20:01:54
Kleuren bedrading door wacco
Vandaag om 19:55:37
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 19:55:12
Wensenlijstje 2023 door Railhopper
Vandaag om 19:50:28
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
Vandaag om 19:44:25
Kato N Japans- Nederlandse (/EU) handelaren? door Gino
Vandaag om 19:40:22
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 19:07:23
Ik loop vast door C-rails
Vandaag om 18:59:46
Faller 180290 wifi door ex-DR V100
Vandaag om 18:38:24
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door Scratchbuilt
Vandaag om 17:37:29
Modelspoorbeurs Zutphen 17 en 18 december 2022 door Ronald Halma
Vandaag om 16:45:56
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:40:13
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 16:26:40
Wensenlijstje 2022 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:23:34
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door momfer
Vandaag om 16:22:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 16:04:46
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 505033 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7726
    • Midland
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #930 Gepost op: 15 november 2014, 13:07:36 »
Opvallend detail van de deuren wat ik sowieso vindt tegenvallen bij de meeste bekende loodsen.

De deuren horen geen uitsnede te hebben voor het spoor. Die loopt gelijkvloers naar binnen.
Heb er even geen voorbeeld van maar is wel een overweging waard. Volgt de ophanging van de deur vanzelf.



Eigenaar plaatje, Spoornoord.





« Laatst bewerkt op: 15 november 2014, 13:36:24 door KoenF.. Reden: plaatje »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5681
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #931 Gepost op: 15 november 2014, 14:01:47 »
Een oplossing voor het aanlopen bij deze manier van laten draaien, zou zijn om de deur tijdens het openen een klein stukje te laten zakken, als je daar tenminste t.o.v. de bovenkant van de spoorstaven en het "maaiveld" voldoende ruimte voor hebt.
Je hoeft dan niets aan te passen aan de deur of de rollaag en in gesloten toestand sluit de deur netjes aan bij de boog.
Dat hij in geopende toestand iets lager hangt valt waarschijnlijk nauwelijks op.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #932 Gepost op: 16 november 2014, 12:21:38 »
Een beugel aan de achterkant of een uitstekend scharnier aan de voorkant kan beide. Als het scharnierpunt een milimeter naar voren zit win je ook een milimeter uitsparing als de deur openklapt.

Het verhogen of verlagen van de deur afhankelijk van de stand kan met een schuin scharnier, maar dan moet je op de kwartslag die de deur maakt het hogteverschil dat je nodig hebt maken. Dat levert in modelspoor denk ik geen stevig scharnier op, en daarbij onder of boven nog steeds een flinke kier.

Groet, Sicco Jan
« Laatst bewerkt op: 16 november 2014, 23:15:41 door Sicco Jan »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5253
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #933 Gepost op: 16 november 2014, 13:13:30 »
Dank voor de rits voorstellen. (y)

...ik zou eerder in de muren vijlen, zodat de vorm van de deuren in tact blijft; dat valt volgens mij minder op.

Bij de bouw van de oude loods heb ik ook nagedacht wat beter minder slecht is: vijlen aan de deuren of aan de muren. Ik koos voor de deuren, omdat die een donkere kleur hebben en de gaten dus beter kunnen wegvallen tegen een donkere achtergrond. Leuk bedacht, totdat het licht in de loods gaat branden. Omdat ik vaker bij daglicht dan bij maanlicht treinen laat rijden, zou ik nog steeds de keuze op de deuren laten vallen.

Of mss aan de onderkant van de deur (ter plaatse van het scharnier) vijlen, zodat de deur wat lager hangt; maar dan heb je wel aan de bovenkant weer een (te?) grote naad...

Dat is een idee om in overweging te nemen.

met een ijzerdraad een draaipunt aan de achterkant van de deur maken
De deuren gaan normaal enkel naar buiten draaiend open

Waarmee dus een nieuw ophangsysteem gemaakt moet worden en dat is me eigenlijk te ingrijpend.

De deuren horen geen uitsnede te hebben voor het spoor. Die loopt gelijkvloers naar binnen.

Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ben er nog niet uit of ik het terrein voor de loods ook wil bestraten.

De deur tijdens het openen een klein stukje te laten zakken.

Een voorstel, waarover ik prakkiseer.

Het verhogen of verlagen van de deur afhankelijk van de stand kan met een schuin scharnier, maar dan moet je op de kwartslag die de deur maakt het hoogteverschil dat je nodig hebt maken. Dat levert in modelspoor denk ik geen stevig scharnier op, en daarbij onder of boven nog steeds een flinke kier.

Precies. En valt met een schuin scharnier bij het minste of geringste zuchtje wind of beweging van de tafel niet steeds de deur open?

Een beugel aan de achterkant of een uitstekend scharnier aan de voorkant kan beide. Als het scharnierpunt een millimeter naar voren zit win je ook een millimeter uitsparing als de deur openklapt.

Dus toch een nieuw ophangsysteem. Ik zal er nog eens over nadenken.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 november 2014, 08:16:17 door Basilicum »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #934 Gepost op: 16 november 2014, 23:29:44 »
Als je de deur verder niet vastzet, bijvoorbeeld om van afstand open te doen, dan zou ik het niet doen. Schaapshekken hebben ook 'schuine scharnieren' maar dan door het hele hek te kantelen. Dichtvallen kan gewenst zijn, bijvoorbeeld bij inbraakbeveiliging

Ik ken zelfs constructies waar vanuit sluitstand de deur eerst iets omhoog moet en daarna naar beneden. Maar zoals gezegd, het vereist een vrij stevig scharnier en voor modelbouw mogelijk te zwak.

In mijn eerdere reactie trouwens het afsluitende flinke scharnier door een flinke kier veranderd, dan klopt het verhaal tenminste.

Groet, Sicco Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5253
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #935 Gepost op: 28 november 2014, 21:12:44 »
Dönsdorf   –   Baubericht 178


Lange loods – 15

Het project Lange loods is gelukkig geen aangenomen werk. Ik kan het dus vrolijk aan de kant schuiven, als andere, meer dringende problemen zich aandienen. Dat is de afgelopen weken het geval. De hobby moet het weer dus eens ‘ontgelden’. Aan de deuren is wel gedacht, maar niets gedaan. Voorlopig heeft het voorstel van René om de deuren lager te monteren mijn voorkeur.

Ik heb wel wat tijd kunnen vinden om het werk aan de verlichting af te ronden. De leds aan de wanden zijn op hun plek gesoldeerd en de leidingen grijs geschilderd. Verder zijn de lichtpunten aan de bovenkant geschilderd, zodat het licht niet direct naar boven schijnt. Het oorspronkelijke plan was om de leds in de hoeken pas aan te brengen als de deuren zijn ingehangen, maar ik was zo in de soldeermodus, dat ik die volgorde maar overboord heb gezet.


618    Licht in de tent.


Met vriendelijke groet,
Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7726
    • Midland
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #936 Gepost op: 28 november 2014, 23:28:36 »
Dat is veel werk geweest dan, Bas. :)

Nu heb je in elke hoek van het pand licht.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5496
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #937 Gepost op: 28 november 2014, 23:47:46 »
Mooi gespreid licht zo

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12175
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #938 Gepost op: 29 november 2014, 15:42:07 »
Echt weer klassewerk, Bas (y) (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11145
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #939 Gepost op: 29 november 2014, 16:02:15 »
Heel mooi gedaan Bas. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
  • Taurus fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #940 Gepost op: 29 november 2014, 19:06:16 »
Netjes gedaan, Bas.
Mag ik je alleen vragen waarom je niet hebt gekozen voor ledstrips direct boven de sporen?

Groet Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5253
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #941 Gepost op: 30 november 2014, 12:29:56 »
Dank voor de compimenten. :)

Verlichting precies boven de sporen kan in de werkelijkheid voordelen hebben. Bijvoorbeeld bij onderhoud aan componenten op of in het dak van een moderne sprinter. Het bezwaar is het beperkte licht naast het opgestelde materieel, want de die ruimte kan alleen indirect verlicht worden. En juist dit nadeel wilde ik in de nieuwe loods voorkomen door verlichting boven de “gangpaden” te hangen. De keuze losse leds of ledstrip was voor mij eenvoudig: alleen de eerste heb ik op voorraad.


619    Verlichte loods.


Groet,
Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11145
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #942 Gepost op: 30 november 2014, 13:30:09 »
Mooie foto Bas!
Vloertje net gedweild?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12175
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #943 Gepost op: 30 november 2014, 13:38:48 »
Inderdaad fraai (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #944 Gepost op: 30 november 2014, 14:19:39 »
Inderdaad jammer dat je dat vloertje net gedweild hebt. :)
Groetjes
Johnny