Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 22:04:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546740 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #750 Gepost op: 04 januari 2014, 16:41:48 »
Hoi Bas

Ik praat voor mijzelf en niet voor Gerard

Citaat
Heeft je vader niet iets moderners gebruikt?

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar een schema  ;) (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #751 Gepost op: 04 januari 2014, 17:13:21 »
Ik sluit me bij de vorige spreker (schrijver hier) aan.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2014, 12:48:48 door gvandersel. Reden: Spelfout verbeterd »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #752 Gepost op: 04 januari 2014, 17:30:51 »
Wat een schitterende stukjes electrotechnisch vakwerk! Inderdaad met afgeveerde touwtjes die de klepjes behoeden tegen te ver doordraaien van de scharnieren.. Prachtig!  (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #753 Gepost op: 04 januari 2014, 18:40:41 »
Breng je de complimenten over aan je Pa Bas. (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #754 Gepost op: 04 januari 2014, 20:07:16 »
Dank voor de complimenten. Ook namens mijn vader, die meeleest. :)
Hij schreef het onderstaande:

De 723 is in 2014 al vrijwel 50 jaar oud. Het was/is een uitstekend ontwerp, dus iets moderners is overbodig. Er zijn wel modernere typen, maar die zijn allemaal voor speciale doeleinden gebouwd, die hier niet nodig zijn.
 
De ringtrafo heeft inderdaad 2 secundaire wikkelingen, maar die staan in serie om aan 24 Volt te komen. En dus is één elco voldoende, die overigens zichtbaar is op foto 538 helemaal links bovenaan. De koelplaat boven de trafo koelt niet de trafo, maar een stabilisator 7812 voor de 12 Volt voor de ventilator. Daar links naast zit ook de hoofdgelijkrichter. Daaronder zitten op een grote koelplaat voor de 6 zware stroomversterkers, namelijk zes maal een Darlington vermogenstransistor BD 679. De trafo en al die dingen worden tegelijk gekoeld door de ventilator.
 
Verder zitten op het voorpaneel helemaal rechts de beide 24/9 Volt omvormers, die elk een digitale meter voeden. Die omvormers zorgen tevens voor de galvanische scheiding, want je kunt die digitale meters niet voeden vanuit het zelfde circuit waaraan ze ook moeten meten. Dat is een bezwaar van die meters, die echter niet duur zijn. Veel duurdere meters kunnen dat wel, maar door die omvormers – €5,50 per stuk – bereik je dat ook.
 
Net zoiets geldt voor de meteromschakelaar, waarmee je de volt- en amperemeters kunt omschakelen van groep 1 tot 6. Daar het niet de bedoeling is dat de groepen met elkaar worden verbonden, wat tijdens omschakelen onvermijdelijk gebeurt, is gekozen voor een 12standen schakelaar, zodat steeds een ongebruikte stand overgeslagen wordt. Al dergelijke schakelaars zijn "maak voor verbreek", terwijl "verbreek voor maak" vereist wordt. Die bestaan wel, maar zijn onbetaalbaar en veel te groot, dus doen we het zo.


Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #755 Gepost op: 05 januari 2014, 11:02:26 »
Een wel doordacht stukje vakwerk als ik het zo lees,al snap ik van de inhoud verder vrij weinig  ;D  :-[
Is het geheel al in bedrijf genomen en wat zijn de bevindingen ervan ?
Mijn complimenten aan beide  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #756 Gepost op: 05 januari 2014, 19:28:53 »
Dank je, Floris. :)
Ik heb besloten de 220V-aansluiting voor de voedingskasten te verbeteren, dus de indienststelling van de VKV en VKW is voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2014, 19:14:50 door Basilicum »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #757 Gepost op: 06 januari 2014, 12:58:37 »
Bas,

Vraag aan je vader:
Waarom 2 x 12V wissel in serie om 9V gelijkstroom te maken?
Voor zover mijn ervaring gaat is 12V wissel ongeveer 15V gelijkstroom. Zowel de darlington BD679 als de 723 hebben aan deze 15V voldoende om 9V te maken.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Als je het te ver voor de draad vindt voeren om hier antwoord te geven, dan graag via PB.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #758 Gepost op: 07 januari 2014, 19:20:29 »
Het doel van mijn VKV – voedingskast verlichting – is primair om lampen in 6 groepen op de modelbaan te laten branden met een variabele spanning tussen 7 en 17 Volt. Ik schreef het al eerder. Hiervoor is de 2 x 12V in serie bedoeld. De digitale meters kunnen per groep laten zien hoeveel spanning en stroom wordt geleverd. Deze meters functioneren alleen met een eigen voeding van 9 Volt.

Dit voegde mijn vader toe:

Om 17 Volt te kunnen maken, geregeld en gestabiliseerd, heb je voor de regeling circa 4 Volt nodig. De gelijkrichter vraagt 2 x 0,7 Volt = 1,4 Volt. Dat is samen 5,4 Volt. De voedingsspanning moet dus 17 + 5,4 Volt = 22,4 Volt zijn. Nu daalt bij toenemende belasting de trafospanning van 24 naar bijvoorbeeld 22 Volt (afhankelijk van de trafokwaliteit), dus dan kom je al te kort. Een 26 Volt-trafo zou dan beter zijn, maar die zijn nergens te koop. Je moet werken met onderdelen die de markt biedt, dus sluit je in de berekeningen voortdurend compromissen.
Als je dan toch al een hoofdvoedingsbron van 24 Volt gelijkstroom hebt, kun je die meteen gebruiken om 12 Volt voor de ventilator te maken en 9 Volt voor de digitale meters, die OOK nog gescheiden moet zijn, anders moet je weer aparte trafo's en gelijkrichters inbouwen. Het zou anders zijn als die verbruikers ook veel stroom vragen, maar die ventilator gebruikt circa 150 mA en die meters minder dan 1 mA. Dat valt dus mee.
Het IC 7812 voor de ventilator heeft ook een ingangsspanning van 15 Volt nodig en waar moet ik die weer vandaan halen? Bij 24 Volt gaat het even goed, maar je moet dan wel (24 - 12 Volt) x 0,15 Ampere = 1,05 Watt aan warmte wegblazen. Dat is geen probleem. Bij 15 Volt is dat ook nog (15 - 12 Volt) x 0,15 Ampere = 0,45 Watt.


Tot zover de theorie. Nu ga ik weer verder met een andere kast. Daarover later meer. :)

Groet,
Bas

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #759 Gepost op: 07 januari 2014, 19:33:51 »
De voedingsspanning moet dus 17 + 5,4 Volt = 22,4 Volt zijn.
Als je achter de gelijkrichter een elco van voldoende grootte plaatst, houdt deze de topspanning vast, met een zekere rimpel. Naarmate de elco kleiner is, is de rimpel groter. Die topspanning is 1,4x hoger dan de effectieve spanning uit de trafo.
Om 21V op de elco te krijgen is (21+1,2)/1,4V voldoende, dat is 16V. Een paar volt hoger dan 16V is aan te raden omdat je wel rimpel hebt, en je ook rekening wilt houden met de toegestane variatie in de lichtnetspanning. Die kan weleens lager zijn dan 230V. 24V is de helft hoger dan 16V, dus met voldoende koeling zal dat zeker goed gaan, maar minder had ook gekund, bijvoorbeeld 2x9V.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #760 Gepost op: 07 januari 2014, 19:35:48 »
Hartverwarmend. En een verademing eens een keertje normaal taalgebruik te kunnen lezen in plaats van de gebruikelijke "ze-zullen-vast-wel-weten-wat-ik-bedoel" raadseltaal.

Compliment!  (y)
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #761 Gepost op: 11 januari 2014, 16:52:58 »
Dönsdorf   –   Baubericht 148


220V-aansluiting

De VKV en VKW komen in een centrale kast te staan bij de reeds aanwezige voedingskasten. Voor de 220V-aansluiting ligt op de onderste plank een contactdoos, maar die moet wijken voor de VKW. Ik kan voor een eenvoudige oplossing kiezen, maar – eigenwijs als ik ben – maak het iets gecompliceerder. Het wordt een nieuw paneel, dat aan de achterkant geschroefd kan worden. Bovenin komen twee signaallampen en een hoofdschakelaar om de zaak onder controle te kunnen houden. Ik gebruik hiervoor onderdelen, die van oude projecten zijn overgebleven.


541   Alles aangesloten.


542   Nieuw paneel.


Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #762 Gepost op: 11 januari 2014, 18:34:18 »
ziet er gaaf strak uit (y)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #763 Gepost op: 11 januari 2014, 18:52:04 »
Hoi Bas,

Het ziet er inderdaad weer strak uit. Ondanks het kastje als het dicht geschroefd is geen aanrakingsgevaar is zou ik toch bij de linkse aansluiting over de blanke draden een stukje krimpkous gedaan hebben  ;)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #764 Gepost op: 12 januari 2014, 09:14:15 »
Dank u. :)
Het paneel is inmiddels veilig dichtgeschroefd en gemonteerd aan een kast. De extra krimpkous vind ik niet nodig, want als het paneel geopend wordt, moeten toch eerst alle elektrische verbindingen afgekoppeld worden.

Groet,
Bas