Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:20
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 16:48:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Welk rijtuig is dit ?  (gelezen 6244 keer)

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #15 Gepost op: 27 November 2008, 21:04:20 »
Bestaat dit stuk nog eigenlijk?

Nee, is al jaren geleden gesloopt.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #16 Gepost op: 27 November 2008, 21:14:57 »
Over gebruik van decorstukken... zie:

http://www.youtube.com/watch?v=oX64XmaIb4U

en nee, dit is niet het gefotografeerde stukje uit de eerste pagina; maar kennelijk waren er meer

Peter

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2008, 22:18:12 »
hier vind je onder aan de pagina meerdere foto's van het interieur van plan K en ik moet zeggen het komt behoorlijk overeen.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2008, 00:40:05 »
Interessant, die foto's van het interieur van stroomlijnrijtuigen op de site van Sleutelspoor. Helaas heb ik niet meer bewust de tijd meegemaakt van Plan K (was 5 toen die dingen voor het laatst reden) en al helemaal niet van Plan D (volgens mij waren die wagens al buiten dienst gesteld toen ik nog niet eens geboren was). Hooguit de Benelux WRD's, die ken ik nog van station Leiden.

Juist daarom erg leuk om die kleurenfoto's van het interieur te zien. In mijn herinnering zijn alle treinbanken rood, groen heb ik niet bewust meegemaakt. En dat interieur met het houtwerk en die bagagerekken... fantastisch. Daar lever je toch zo het plastic en doodsaaie V-IRM voor in (als het zou kunnen)? Weg met die rommel!  ;D

Bedankt voor de tip, Gerco!

Gr. Geoffrey

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2008, 11:36:03 »
Plan K kan het volgens mij zeker niet zijn; die hadden een enkelvoudige schuifdeur in de compartimenten, Plan D's twee zoals ook op de foto's te zien is twee.
Voorts die afwerkingslatjes... bij Plan K waren die van aluminium, Plan D had houten. Destijds had de SSN op een gegeven moment zes Plan K's en één Plan D (de AB 7704), verschil was toen goed te zien. Dit compartiment zou dan overigens uit een tweede klasse Plan D moeten komen (de ex C's), want die hadden idd acht zitplaatsen met leerdoek.

Maar het zou ook best een vooroorlogse Bolkop kunnen zijn geweest; die waren er oorspronkelijk in drie varianten:
- AB (negen-ramer, Roco heeft deze in model gehad, in het groen en blauw)
- C (tien-ramer, met twee wc's)
- ABC (tien-ramer, met één wc, later verbouwd tot BD's)
Mogelijk dat qua tijd het interieur ook uit een van de laatste twee serie's stamt...? De afstand van de oude C-coupé's was natuurlijk wel kleiner, dus ik heb zo mijn twijfels... maar qua uitstraling en kleur zou het kunnen. Of wellicht de rijtuigen uit de serie ABd9 7521-7555 (waarvan de oude Koninklijke rijtuigen stammen, alsmede het exemplaar uit Eext). Zou ook kunnen wellicht...

Ben benieuwd!
Wel een leuke vraag trouwens

Peter



AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #20 Gepost op: 28 November 2008, 12:52:00 »
volgens mij moet het hier gaan over een plan D derde klasse interieur uit de serie C 7801-7840.

Plan K valt volgens mij af, daar deze in de tweede klasse uitschuifbare zittingen hadden, en ook de TL verlichting was open. ook mis ik de leeslampen in de bagagerekken.

De serie AB 7521 valt ook af, daar deze een enkele schuifdeur hadden.
ook de bagagerekken waren van een ander model.
Het interieur van deze serie is vergelijkbaar met het ovalenramen rijtuig te Goes.

Bij de vooroorlogse bolkoprijtuigen kenden in de derde klasse wel deze opstelling, maar de bagagerekken waren in de onderste rij niet onderbroken. De schuifdeuren waren van een lichtmetaal legering, bekleed met fibre.  hier zijn ze echter van blank hout.

Plan D komt hierdoor het beste overeen.
De schuifdeuren met deurknoppen is de gelijk de AB 7709
de bagagerekken zijn op de onderste laag onderbroken.
Het TL verlichtingsarmatuur is van het type wat alleen in plan D is toegepast

De kleur van de wanden is gelijk aan de AB 7709 voor de restauratie door het spoorwegmuseum.
De kleur van de banken is echter niet goed, deze lijkt gelijk te zijn aan de wandbekleding van de zijgang. bij de afvoer hadden de tweede klasse rijtuigen plan D een groene bekleding.

De opstelling is niet conform de werkelijkheid, de wc deur zat in het rechte deel, op de hoek zal de electrakast en de handrem.
Gezien de tussenwanden van de coupe, is alleen origineel sierhout en deuren gebruikt voor deze opstelling. de rest is spaanplaat. Ook de deur naar de gang is een wc deur, de gangdeur van plan D had een raam

Het is jammer dat deze opstelling weg is, het had voor de VSM een originele coupe opgeleverd voor hun C 7338.

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: Welk rijtuig is dit ?
« Reactie #21 Gepost op: 28 November 2008, 13:54:19 »
Of de opstelling geheel correct is, dat zal wel haast niet. Het gaat hier niet om wat het Spoorwegwezen ervan vond maar waar het Televisiewezen mee uit de voeten kon. Een dramatische close-up die verloren gaat omdat er voor de helft van het gezicht geen plaats is...daar wordt een regisseur niet vrolijk van. Dus het is heel goed mogelijk dat het wat ruimer staat en dat er een toilet bij bedacht is op een plek waar het niet hoort, omdat het nou eenmaal handig is voor een ander soort scène. Het maakt het raadsel helaas niet makkelijker, maar met de aangedragen antwoorden en opmerkingen wordt het voor mij in ieder geval een stuk duidelijker. Waarvoor mijn dank.
De coupé op YouTube is weer een heel ander verhaal, dat lijkt wel een samenraapsel van allerhande beschikbare onderdelen zonder enige samenhang en die ook niet allemaal uit Nederland hoeven te komen.