Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar  (gelezen 3162 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Gepost op: 25 November 2008, 15:35:20 »
Een nieuwe spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen via Drachten is financieel haalbaar. Dat blijkt uit onderzoek dat de provincies Friesland en Groningen lieten doen.
Maandag bleek uit de eerste resultaten dat het gereserveerde bedrag van 577 miljoen euro voldoende is om de spoorlijn te realiseren. Ook moeten de noordelijke gemeenten en provincies uiteindelijk besluiten of de spoorlijn er definitief komt. De aanleg van de spoorlijn wordt eventueel betaald uit geld dat vrijkwam toen de Zuiderzeelijn werd afgeblazen
bron transport
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2008, 16:05:01 »
Het zijn projecten die meestal wel een paar jaar duren, maar ik ben benieuwd of het de NS, of een andere vervoersmaatschappij wordt die de lijn gaat exploiteren. Weer een andere manier van een rondje treinen door het noorden :)

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2008, 16:12:44 »
Dat de lijn financieel haarbaar is wil nog niet zeggen dat die lijn er ook daarwerkelijk komt.
Eerst zien, dan geloven
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2008, 16:17:26 »
Ze willen toch iets aan het milieu doen ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2008, 17:16:23 »
arriva heeft al toegezegt om de explotatie te doen op de lijn.

dus het zal wel een diesel lijntje worden ;)

MVG Fridzie

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2008, 17:47:24 »
De spoorlijn komt! Het tracé is in grote lijnen bepaald evenals het aantal stations. Qua reizigerstromen is de lijn vergelijkbaar met de lijn Leeuwarden - Groningen. Optie is om de lijn door te trekken naar Sneek. Dit leidt tot een enorme verbetering in de ontsluiting van Zuid-West Friesland richting Groningen.

Bovendien is het besluit om de lijn aan te leggen onderdeel van het pakket dat met het kabinet is overeengekomen. De politiek kan het niet maken om ook deze toezegging naar het noorden toe niet na te komen. Ook Emmeloord - Lelystad is onderwerp van onderzoek. Voor een € 200 miljoen kan deze lijn worden aangelegd heeft een consortium berekend. Wat dat betreft is de 2e spooraansluiting vanuit de rest van Nederland naar het noorden toe nog steeds actueel. Alleen de vorm is nu anders in de vorm van deeltrajecten.

Grtz,

Willem

Eelko

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2008, 18:29:27 »
Het is wel zo dat  ter hoogte van Leek, al grond gedurende een aantal jaren is gereserveerd. Dit is een strook grond ten zuiden van en langs de A7.
Dit kun je zien als je er langs rijdt.

vriendelijke groet  Eelko

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2008, 19:02:27 »
arriva heeft al toegezegt om de explotatie te doen op de lijn.

dus het zal wel een diesel lijntje worden ;)

MVG Fridzie
Hoezo een diesellijntje?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2008, 19:56:16 »
Het lijkt me inderdaad sterk dat het diesel wordt, i.v.m. milieu en kostenkwesties...
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2008, 20:25:13 »
Arriva heeft ook elektrisch matrieel tegenwoordig, dus diesel lijkt me niet 100% logisch.
bovendien is de werkplaats van Voith  in Leeuwarden ook voor elektrisch mat. bereikbaar vanuit heerenveen.
Elektrisch is volgens mij ook een goede optie.
Marklin NS tijdperk V

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2008, 20:46:28 »
Volgens mij waren de plannen toch echt een diesellijn omdat het veel goedkoper is en je dan op alle aanbestede lijnen het zelfde materieel in kan zetten en je dus geen eiland bedrijf krijgt, want de hoofdlijnen vallen onder het kernnet, dus daar rijd NSR voorlopig nog wel.

Een tijd terug liep er over deze spoorlijn ook een topic op somda, een link daar naar toe heb ik even nog niet.

Groetjes Michiel

Edit; nu wel zie somda
« Laatst bewerkt op: 25 November 2008, 20:55:07 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2008, 23:06:06 »
Er zijn nog geen plannen, alleen ideeën. Het kan ongetwijfeld nog alle kanten op, en het is ook helemaal niet gezegd dat Arriva de exploitatie krijgt. Tegen de tijd dat de lijn er ligt is de concessie van Arriva zowat afgelopen...

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2008, 07:15:57 »
Citaat
De spoorlijn komt! Het tracé is in grote lijnen bepaald evenals het aantal stations.
Maar wanneer? Tussen de eerste uitgewerkte ideeen en realisatie kunnen tientallen jaren zitten.

Zo lagen bijvoorbeeld ruim 30 jaar geleden de plannen al klaar voor de aanleg van een snelweg tussen Bergen op Zoom en Willemstad. Tot dusverre is pakweg de helft daadwerkelijk aangelegd.
Of een goederenspoorlijn rondom Bergen op Zoom met aansluiting naar de Antwerpse haven. Ook daar zijn de afgelopen 10 jaar diverse plannen voor gemaakt. Tot nu toe zonder ook maar 1 meter spoor te leggen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2008, 09:00:51 »
Volgens de huidge planning dient de spoorlijn uiterlijk in 2018 te zijn opgeleverd. Voorziene stations tussen Groningen en Heerenveen zijn Leek/Roden en Drachten. Het tracé is binnen een bandbreedte van enkele 100 meters reeds bepaald. Een uitdaging is het inpassen van de lijn in het natuurgebied "De Mersken" bij Beetsterzwaag. De spoorlijn volgt de A7. Onderwerp van studie zijn de aansluiting op het spoor te Heerenveen en de aansluiting op het spoor bij Hoogkerk.

Één van de ideeën is om het bestaande spoor Wolvega - Akkrum te verplaatsen en evenwijdig met de A32 te laten lopen. Ter hoogte van Sportstad Heerenveen zou dan het stationgebied worden gerealiseerd. In het gebied van Sportstad Heerenveen is o.a. het nieuwe Thialf voorzien. Tevens zijn er plannen om het Abe Lenstrastadion te vergroten t.b.v. een m,ogelijk WK voetbal in 2018. Mocht Nederland samen met België de organisator worden van dit voetbalfeest dan is Heerenveen 1 van de speelsteden. Een station ter hoogte van zowel het beoogde nieuwe ijsstadion als voetbalstadion biedt voor de aan- en afvoer van reizigers enorme kansen.

In Drachten en Leek/Roden is het stationsgebied reeds bepaald. In Drachten bijvoorbeeld is het stationgebied gepland ter hoogte van "Het Zuid" tegenover het Karmelklooster. In Leek/Roden is het stationgebied ingepland ter hoogte van de afslag Leek/Roden. Planvorming is behoorlijk concreet.

Grtz,

Willem

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen haalbaar
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2008, 18:39:17 »
Ik heb al eens gezocht op internet naar een site met kaartjes en dergelijke over deze plannen, maar helaas!  De schrijfselen van Rode Duivel hierboven vormen de meeste gedetailleerde weergave van de plannen die ik ben tegengekomen.

Groet,

Marco