Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht  (gelezen 4605 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Gepost op: 29 september 2006, 22:22:27 »
Ik kom regelmatig voor een klant in Dordrecht en rij dan vanaf de A16 langs de rivier richting het centrum (en de andere kant op als ik terug ga  :) )
Nu loopt langs die weg vanaf de spoorbrug (waar een rangeertereintje is) een spoorlijn richting het havengebied van Dordrecht. Aan de rails te zien wordt het spoor regelmatig gebruikt. Ik zit elke keer te hopen dat ik een mooie goederentrein langs zie komen maar ik zie nooit wat. Weet iemand of het spoor vaak gebruikt wordt?
Aan de andere kant van de rivier in Zwijndrecht loopt ook een spoorlijn vlak langs een weg met bedrijven aan het water, weet iemand daar ook iets van?

Ik heb de het spoor in Google Earth gevolgd en het loopt best ver door.

Vandaag stond het rangeerterrein bij de brug flink vol met werktreinen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2006, 22:49:42 »
Enkele keren per jaar moet ik op het dak van de tweede en derde zwarte kantoorflat in Zwijndrecht zijn. (Staan 3 van deze gebouwen naast het spoor aan het water)
Hier heb ik dan een mooi uitzicht op de sporen over de brug naar Dordrecht, en een enkele keer heb ik gezien dat er een wagon werd afgeleverd bij het chemische bedrijf in Zwijndrecht aan het water.(ik kan nu niet meer op de naam komen).
De wagon werd binnen gebracht door een opening in de ommuring aan het begin vlak bij de 2 vlak achter elkaar rijdende witte vrachtwagens (op google earth).

groet Stephan

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2006, 22:55:32 »
Hey,

Aan de stamlijn die jij beschrijft ligt onder andere een spoor aannemer.
Ik geloof volker & stevin.
Ook liggen er nog wat overslag bedrijven aan de lijn.

Laatst heeft in rail magazine een heel stuk over deze lijn gestaan.
Ik meen dat daarin stond dat er elke dag een aanvoer en afvoertrein over de lijn rijd.

verbeter me maar als ik ernaast zit.

mvg, marcel
Mvg, Marcel

Erwin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2006, 07:23:10 »
Vroeger had je in Dordt de houtbereiding van NS waar ze de bielzen maakten. Tevens waren er tank wagens met overslag in schepen ?, maar dit is er dacht ik niet meer.

In Zwijndrecht had je van Leuwen buizen, met uiteraard stalen buizen vervoer.

Wat er nu allemaal nog is dat weet ik 12,3 niet, maar je noemde Volker Stevin al. Die zit daar ergens.

Maar een Dordtenaar kan beter antwoord geven, ik ben al sinds 1988 weg uit Dordt. (en ja ik mis het best wel)

Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. 1:1 "tuinbaan", beroep: Carman@CSX transportation.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2006, 10:59:28 »
Goed, hier is een Dordtenaar dan. Deze aansluiting wordt nog zeer regelmatig voor kleinschalig gebruik gebruikt (hmmm, dat klinkt niet) ondermeer voor Volkerrail maar ook tankwagens zijn vaak te zien die naar het achterste gebied gaan, daar hebben we wat van die opslagtanks. Dordrecht is een zeehaven namelijk. Ook kunnen regelamatig gesloten wagens gespot worden. Helaas ben ik niet zo goed op de hoogte dat ik precies kan vertellen wat ze ermee doen, maar ik zie ze vaak op het tussen terrein als het ware. De creosoteerinstallatie is inderdaad weg en daar op dat terrein gebeurt wat overslag op kleine schaal, ik heb er echter geen goederenwagens meer gezien. Ik zou zeggen kijk eens op http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/ddrzee.html en met google maps of earth kom je een heel eind. Rij er eens langs en spendeer wat euro's aan de Dordtsche economie zou ik zeggen. NBM zit er ook, dus je ziet wel eens wat bouwtreinen, Volkerrail stuurt wel eens zo'n kraan op pad, erg leuk om te zien, helaas heb ik nooit mijn toestel bij me... Verders wordt al het transport met een 64/6500 gedaan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2006, 11:00:06 »
Hier een andere Dordtenaar; er zijn aardig wat goederenlijntjes in de Drechtsteden. Een opsomming:

Om zuidelijk te beginnen takt er vanaf de enkelsporige "Merwede-Lingelijn" van Dordrecht naar Geldermalsen na station Stadspolders een lijn ("Dordrecht Industrie") af naar chemiebedrijf DuPont die echter steeds minder (ketel)wagens krijgt volgens mij. Bediening is 's-morgens vroeg. Het spoor loopt na DuPont wel door langs de gevangenis tot onder de verkeersbrug naar Papendrecht maar is niet meer berijdbaar.

Dan de genoemde Zeehavenlijn. Klanten zijn o.a. Van der Wees (buizenvervoer), Gebotex (voddenvervoer), BAM Rail (af en toe), Standic (vroeger Vopak, veel ketelwagens) en aan het einde de werkplaats van Volker Rail. Gebotex en Standic zijn regelmatige klanten van Railion.
Er is ook veel "incidenteel" vervoer naar het Zeehavenbedrijf waarvoor gebruik gemaakt wordt van de sporen op het vroegere houtbereidingsbedrijf.
Volker Rail kent ook veel vervoer maar kan de tractie tegenwoordig zelf af.
Railion bedient Dordrecht Zeehaven bijna dagelijks zo tussen twee en vier uur.

Hier een foto die ik afgelopen woensdag nog maakte bij Standic:


Van Zwijndrecht weet ik niet veel, Van Leeuwen Buizen zit daar aan het eind en ontvangt geloof ik ook nog het één en ander.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

DJMusic

  • Gast
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2006, 11:35:46 »
Op www.sporenplan.nl is ook een fotoreportage over de sporen in Zwijndrecht. Er staat ook dat die buizenhandel het spoor nog gebruikt.

Michael

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2006, 17:04:45 »
Zwijndrecht wordt in theorie 3x per week bediend (aankomst 12.50, vertrek 13.57). Maar volgens mij kan het makkelijk een tijdje stil zijn. Volgens mij gaat hierbij alleen om buizenvervoer naar die buizentoko daar. Dordrecht Zeehaven (dat lijntje dat via het emplacementje bij de brug verder gaat) wordt dagelijks (weekdagen) bediend, tussen 13.30 en 15.50. Trein gaat dan in principe geduwd richting Zeehaven. Verder zit daar inderdaad ook VolkerRail aan het einde van de stamlijn, die er ook regelmatig met werkmeuk gebruik van maakt. En dan is er aan de noordzijde van Dordrecht ook nog een lijntje naar de DuPont, aftakking van de lijn naar Geldermalsen nabij Dordrecht Stadspolders. Om 6.15 worden daar wagens gebacht en rond 18.30 worden er weer wagens opgehaald. Voor meer informatie over goederenvervoer is er natuurlijk ook www.rolandrail.net ;)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Treinen op "havenspoorlijn" Dordrecht
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2006, 22:22:17 »
Interessant, dank voor de reacties!

Ik rij daar meestal aan het begin van de ochtend/middag als ik naar die klant ga. Eigenlijk nooit tussen 13:30 en 16:00
Vandaar dat ik er nooit wat zie.
Ik vind die "kleine" lijntjes altijd interessant. Zeker als ze zo vlak langs de openbare weg liggen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch