Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Een elektrische museumlijn?  (gelezen 3632 keer)

eveekens

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
  • Op het goede spoor
Een elektrische museumlijn?
« Gepost op: 07 November 2008, 20:28:32 »
Ik zag de discussie over het behoud van een 1600 serie loc voorbij komen.
Ook het behoud van de vroege elektrische generatie locs en treinstellen is reeds in diverse draadjes en platformen bediscussieerd. Er zijn reeds diverse museumspoorlijnen die als doel hebben het behoud van de stoomattractie te bewerkstelligen. Ook nu worden er momenteel in Friesland pogingen ondernomen om een stoomtreinlijn op te zetten. Op zichzelf vindt ik stoomtreinen wel mooi maar mijn persoonlijke herinnering uit mijn jeugd hebben meer betrekking op o.a. de Blokkendozen, Mat 36/40/46/54, de elektrische locs 1xxx.

Nu vroeg ik mij af, waarom wordt er niet gepoogd een elektrische museumspoorlijn op te richten? Naar mijn idee is daar best wel voldoende belangstelling voor te krijgen. Lijkt mij ook goed voor het materiaal wat reeds in handen is van de diverse stichtingen, kunnen de treinen kilometers maken want niks is zo slecht als stilstand of opgesloten te zijn in diverse loodsen. Eventuele samenwerking met het Spoorwegmuseum kan een optie zijn, o.a. voor de fondsen en verbreding van het aanbod, etc..

Mvg,
Edwin

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2008, 20:33:15 »
Was er niet een plan in Goes om dit te gaan doen?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2008, 21:20:23 »
De SGB wil op Roosendaal-Vlissingen gaan rijden met o.a. de Stibans 252 en wat stoomspul. Maar dat wordt geen eigen lijn (wel een paar honderd meter trouwens, namelijk naar het depot in Goes).

Over het algemeen is het eerste probleem dat er geen elektrische lijnen buiten dienst gaan (de laatste was de IJmuiderlijn, maar die sloot omdat de bovenleiding gaar was, en die verdween dus ook prompt). Zelf bovenleiding aanleggen op een "eigen" lijn (welke?) is natuurlijk een kostbare aangelegenheid. Voorlopig zie ik het er nog niet van komen, misschien ooit als er overal 25 kV komt, maar tegen die tijd ben ik oud, denk ik...

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2008, 21:33:28 »
De SGB wil op Roosendaal-Vlissingen gaan rijden met o.a. de Stibans 252 en wat stoomspul. Maar dat wordt geen eigen lijn (wel een paar honderd meter trouwens, namelijk naar het depot in Goes).
De SGB heeft daarvoor zelfs twee elocs aangeschaft: uit m'n hoofd de 1136 en 1145.

www.raymondkies.nl

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2008, 21:36:10 »
Even een vraagje als het je eigen lijn is dan mag je daar toch gewoon rijden met locs die niet toegelaten zijn op de hoofdbaan? Zoals bijvoorbeeld een 1100?
Voor grootspoorfoto's zie site

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2008, 22:10:53 »
Als het spoor in je eigen beheer is, dus niet van ProRail, mag je er op laten rijden wat je zelf wilt (tenzij IVW daar ook iets mee te maken heeft), echter zou ik de loc's toch eerst een keuring laten ondergaan, puur voor de veiligheid.

Groet,
Bruno
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 22:15:23 door Bruno »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2008, 22:16:21 »
Ok. Opzich ook wel belangrijk om te kijken of de locs wel veilig zijn :P
Voor grootspoorfoto's zie site

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2008, 22:43:35 »
Niet helemaal het zelfde, maar ik dacht dat het openlucht museum in Arnhem een eigen museum tram lijn heeft.

Groeten, Alexander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2008, 22:47:21 »
Volgens mij valt je eigen lijn ook onder heel veel voorschriften - aannemende dat je lijn ook openbare wegen zal kruisen en dergelijke. Als alles geheel op eigen terrein zou liggen en ook nog niet publiek toegankelijk, dan zal het wellicht anders zijn. Maar zelfs op een geheel afgesloten industrieterrein kun je niet vrij je gang gaan, veiligheid voor arbeiders enz ....

Sander

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2008, 00:01:31 »
Citaat
Zelf bovenleiding aanleggen op een "eigen" lijn (welke?) is natuurlijk een kostbare aangelegenheid.
Je hebt niet alleen portalen en bovenleiding nodig. ProRail voedt standaard alleen hun eigen bovenleiding. Als museumlijn moet je dus ook je eigen onder- en schakelstations bouwen. Al met al heb je het over vele miljoenen euro's om een gehele museumlijn te elektrificeren.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2008, 01:26:26 »
Als het spoor in je eigen beheer is, dus niet van ProRail, mag je er op laten rijden wat je zelf wilt (tenzij IVW daar ook iets mee te maken heeft), echter zou ik de loc's toch eerst een keuring laten ondergaan, puur voor de veiligheid.

Groet,
Bruno
Hoe je het ook wend of keert zul je onder de spoorwegwet vallen en dus mag je niet zomaar alles...
Je kunt wel zorgen dat je onder de lokaalspoorwegen valt, dan zijn de eisen lager [Zie de huidige museumspoorlijnen nl] maar zit je vast aan een maximum snelheid van 40.

En juist als je met klassieke Elokken gaat rijden, wil je niet continu 40 rijden omdat anders je lok affikt dus wil je eigenlijk een spoorlijn met een hogere maximum snelheid waardoor je en als hoofdspoor zal worden aangemerkt en uiteraard een lijn met een beetje lengte om die snelheid ook te kunnen rijden...


Voorals nog lijkt me dat onmogelijk, en vind ik de huidige verschijning op de hoofdbaan een stuk geweldiger...  ;)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2008, 12:22:51 »
Nou als ik zie wat er tegenwoordig aan eenheidsbrei op het net rijdt heeft dit toch een hoog Bouwpakketgehalte.
De Talenten die hier bij de ÖBB rijden zie ik qua vorm ook bij de NWB terug etc.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2008, 18:21:23 »
Ik zie niet in waarom een museumlijn geen eigen bovenleiding aan zou kunnen leggen. Bij de SGB liggen ondertussen ook de drieschanierportalen van Barendrecht om in de toekomst een waslijn aan te leggen in het nieuw station.

Tevens hebben we in Goes al een proef gehad met de 1145.



The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2008, 18:29:53 »
Zo een lok is toch niet om de was aan te drogen.  ;D ;D ;D ;D
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Een elektrische museumlijn?
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2008, 18:30:47 »
Klopt, als strijkijzer doet ie het beter...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)