Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema  (gelezen 2666 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Gepost op: 24 september 2006, 15:41:37 »
Goedemiddag,

Dit is m'n allereerste bericht hier, voordat ik deze vraag stelde heb ik wel flink lopen zoeken, maar echt een antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Ik ben ooit begonnen met een demonstratiebaan uit het Schaal Treinen Huis in Amsterdam.
Dat vond ik toen  (jaar of 6 oud) geweldig natuurlijk.
Al snel was de baan echter te klein geworden, en werd er een deel aangebouwd.

Dit deel is eigenlijk nooit echt goed aangekleed geweest, en in 2001 (als ik het me goed herinner) is de hele baan gesloopt.
Met een startpoging in m'n hoofd, is er wederom een deel aangebouwd.
Daar heb ik teveel in lopen zagen, en inmiddels wil nu toch echt eens gaan beginnen.
Voordat dat zover is zal eerst alles. maar dan ook alles gesloopt moeten worden.

Welnu, even de gegevens waarmee hier meegedacht kan worden (denk ik zo)

Allereerst m'n beschikbare ruimte:
Ik heb een ruimte van 275 cm bij 160 cm.
De maximale bouwhoogte is slechts 19 cm (de baan kan helaas niet blijven staan)
Een gedeelte van de baan staat in uitgeklapte toestand zeg maar over m'n bed heen (dit is echter geen  bezwaar)

Wat wil ik:
Ik heb hier:
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/sporenplaninzicht.gif
en hier:
http://www.xs4all.nl/~petervoo/menno/sporenplanuitzicht.gif
 de sporenplannen staan.

Ik heb geen mooi programma als Winrail o.i.d. dit is dan ook met een programma om electronica schema's mee te tekenen gemaakt.

Een klein deel van het deel wat in zicht komt te staan, is ook te zien op de 'uit zicht' afbeelding, dit is alleen maar ter oriëntatie geweest bij het tekenen, en is dus NIET dubbel.

Ik heb hier ergens gelezen dat het het makkelijkste is om voor het laagste niveau het raamwerk te maken, ik zou graag willen weten of dat klopt, want omdat bij mij alle huizen, sporen, en weet ik veel wat nog meer in het zicht ligt lijkt me dat onhandig om het raamwerk op niveau 0 te maken.

Ik ben er echter wel achter gekomen dat het raamwerk voor niveau 1 maken en daar vervolgens met 2 sporen onder willen duiken, geen doen is.

Daar zou ik dus graag wat advies over willen hebben.

Over de sporenplannen: het zou kunnen dat er hier en daar een wissel teveel ligt, maar het is ook nog niet helemaal definitief.

De sporen aan de bovenkant stellen een station voor, waarvan een kort lijntje aftakt naar een klein dorp (gescheiden door een bos of zo)

De tunnel stelt een beetje zoiets als de scheiding 'naar de grote stad' voor (want ook het station aan de bovenkant vertegenwoordigt geen grote stad, maar een klein stadje, dat leeft van de arbeid rond het spoor e.d.)

In ieder geval weet ik niet echt meer waar (en hoe) te beginnen.

Als iemand me een beetje op weg zou kunnen helpen, zou dat al heel wat schelen.

Bedankt voor de antwoorden en het meedenken alvast.

Davy

  • Gast
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2006, 15:52:24 »
Het thema wat jij wilt lijkt meer op een Duits dan een Nederlands thema. En als je dat per se wilt dan moet je denken aan periode II of III. (Dat is de periode tussen 1920 en 1970). Toen waren er nog veel aftakkingen. En waren er dorpen die leefde van de fabriek in het dorp.

Je kan kiezen voor HO schaal 1 op 87 of N 1 op 160. Met N kan je meer kwijt qua oppervlakte wat je hebt. De rest moet je zelf bedenken. En een railprogramma heb je helemaal niet nodig pak een potlood en maak gewoon een tekening op schaal 1 op 10.

Ik zou zeggen gebruik je fantasie en veel plezier met het bouwen van je baan.  ;D



Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2006, 15:57:09 »
Wel, ik zat een beetje aan periode 4 te denken, maar ik snap wel wat je bedoelt.

Over het 'fabriek van het dorp' gebeuren, ik kon het niet goed verwoorden zoals ik wou, ik bedoelde meer dat het geen gigantische stad moet worden (wat ook niet kan wat ruimte betreft, maar dat even daargelaten)

Helaas vind ik N niets aan, is me te klein, en dan kan ik alles weg doen en overnieuw beginnen, want ik heb dozen vol H0 spul.

Davy

  • Gast
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2006, 16:10:46 »
Ja hoor dat kan ook nog jaren zestig en zeventig. Als je echt Ho wilt doen heb je natuurlijk wel beperkingen qua oppervlakte. Je hebt dus geen ruimte voor een hogesnelheidstrein. Dat is geen gezicht op zo'n oppervlakte, maar dat is mijn persoonlijke mening. Als je dat wel wilt moet je dit gewoon doen. Ik heb een iets grotere oppervlake dan jij, maar niet veel hoor. En ik gebruik om het ruimtegebrek te compenseren verschillende lagen. Hou wel rekening met feit dat je overal goed bij moeten kunnen komen. Een arm reikt niet veel verder dan 90 a 100 cm. Welk Ho spul heb je nog en wil je analoog of digitaal gaan rijden?

Ook kan je voor ideeen op te doen kijken naar baanplannen in boeken (bibliotheek) en op het internet. Ook zou je nog kunnen denken aan modules of lid worden van een modelspoorvereniging bij je in de buurt als die er is.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2006, 16:24:14 »
Menno,

je kleine dorp waarnaar het stadje aftakt heeft behoorlijk wat sporen. Dat lijkt te kloppen met de gedachte van Davy dat het hele dorp leeft van 1 fabriek? Dat kan goed, voor Nederlandse begrippen zou je aan een kartonfabriek, aardappelverwerking en andere landbouwactiviteiten kunnen denken. Dat wou het gezicht van een dorp/kleine stad nog wel eens bepalen en geeft levendig treinverkeer.

Maar je schrijft dat je 19 centimeter hebt. Als het je lukt om het frame maximaal ongeveer 4-5 centimeter dik te maken en er dan een plaat op te leggen op ca. 12 centimer hoogte hou je zo'n 3 over voor detailering aan de bovenkant. Lukt dat? Is 19 de maximale maat tussen onderkant frame en bovenkant bebouwing (de daken dus)? Dan wordt het lastig.

Op twee niveaus werken is dat ook: je hebt in de bogen een totale lengte van 1,60 * pi = 5 meter om te stijgen, bij 3% is 13 centimeter toch 4,33 meter. Dat is heel krap genomen, omdat je sporen niet op de zijkant van je beschikbare ruimte getekend zijn. 1,20*pi=3,75 en dan ga je richting 4%. Dat kan dus wel, maar dan heb je tussen je wissels en boogsporen geen verloop naar stijging meer. Niet ideaal.

Ik ga er vanuit dat je je stations vlak wil houden i.v.m. afstellen wagons. Ik schat dat met name het tussenstation boven dan de bottleneck is. Kan dat een halte worden met de wisseltjes wat meer naar het midden? Dan kan je het voorstadthema ook iets beter uit laten komen.

Een groot voordeel: door met twee lagen te bouwen kan je heel veel stijfheid krijgen, ook als je tussen de platen nog spoor kwijt wil. Je onderste frame hoeft dus niet maximaal dik te worden. Grootste vraag is wat je bedoelt met 19cm beschikbare hoogte.

Sicco Jan

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2006, 16:27:16 »
Hallo Menno,

Leuk dat je je hobby weer verder oppakt. Ik heb mijn twijfels over je idee "opklappen van een baan" (als ik het goed begrijp is dat je bedoeling). Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan, maar het is moelijk een stevige constuctie te maken. Waarom dan niet met modules werken die je op elkaar kunt stapelen als je ze even wilt parkeren. Verder vind ik je oppervalk 160 x 275 behoorlijk groot. Ik zou niet dieper gaan dan 60 cm. Als je je baan netjes wilt afwerken dan moet je hem niet te diep maken. Met je idee zou je een U-vormige baan kunnen maken. Ik zou verder eens aanraden naar Rail te gaan (13 Oktober). Daar krijg je allerlei ideeen. Mijn Hollandse baan vind je op mijn www. Ik heb ongeveer dezelfde ruimte ter beschikking en heb een L-vorm gemaakt, die ik later misschien doortrek tot een U. Als je met een klein stukje begint dan wordt dan krijg je het in ieder geval af, je kunt het heel precies afwerken en je gaat verder als je klaar bent.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2006, 23:25:53 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2006, 17:00:04 »
Helaas, helaas, modules die ik op kan stapelen is geen ruimte voor (want dat staat dan ook in m'n kamer en daar is de ruimte gewoon niet meer voor.

Over de bouwhoogte: daar ben ik wat onduidelijk in geweest:

De bouwhoogte is zeg maar op het moment op deze manier: er is een frame van 48 mm vuren lat, daarboven op ligt een plaat 9 mm multiplex als ik me niet vergis, en vanaf de bovenkant van dat multiplex is dat in opgeklapte toestand de bouwhoogte.

Wanneer ik aan het thema wat ik in gedacht heb wil beginnen, is die hoogte vanaf nivo 0 ongeveer 28 cm schat ik zo (gezien vanaf de plaat tot aan de muur)

Over het digitaal of analoog rijden: dat vind ik (nu tenminste) iets van bijzaak, waarom zou je dat bij het plannen van een baanplan al nodig hebben? (daarnaast wil ik geen bezetmelders, wisseldecoders, en weet ik veel wat nog meer hebben)

Ik heb wel een digitaal systeem liggen (al heel lang) het is een systeem van Conrad, maar het formaat is me totaal onbekend (een van de struikelblokken ook om opzoek te gaan naar nieuwe decoders.

Daarnaast is de laatste keer dat ik een decoder kocht veel te lang geleden, als ik nu zie wat er allemaal te krijgen is, dan zie ik door alle bomen het bos niet meer; het is zo absurd wat er tegenworodig te koop is, daar geraak ik voorlopig nog niet uit (vooropgesteld dat ik het formaat van het conrad systeem te weten kom,  en dan nog mag uitzoeken of het nog wel met elkaar kan samenwerken, want het systeem van conrad is al minstens een jaar of 6 oud.


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Opnieuw beginnen met een Nederlands thema
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2006, 14:37:48 »
Nadat ik een en ander nog eens overdacht heb, uitgetekend e.d. ben ik er gewoon achter gekomen dat m'n huidige opzet (raamwerk voor zichtbare niveau) te omslachtig is.

Mijn idee is dit: ik gebruik een basisplank voor de zijkanten van 165 mm breed.
De onderkant van het lattenframe komt precies gelijk met de onderkant van de basisplanken.

De latten hebben een breedte van ongeveer 55 mm, dus dan houd ik een bouwhoogte van 110 mm over. met nog 1 cm dik multiplex o.i.d. erboven op kom ik dan uiteindelijk op 10 cm.

Via stelboutjes op het lattenstelsel, kan ik de hoogte van de spoorbedding zeg maar 'instellen' en als het spoor er eenmaal ligt, kan ik via een multiplex systeem de ondergrond voor het zichtbare deel maken.

Klopt mijn denkwijze ongeveer?