Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Edde
Vandaag om 21:59:09
Layne, Somewhere South. door Frans Peeters
Vandaag om 21:52:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
  

Auteur Topic: Br 225  (gelezen 1777 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Br 225
« Gepost op: 24 September 2006, 11:05:01 »
Ik heb een tijdje terug een nieuwe Roco-lok gekocht in Duitsland. Ik weet dat het een V160 is. Hieronder een afbeelding. Het is een hobby-model, maar het ziet er (op het nummer na) hetzelfde uit als deze.


Het enige wat mij opvalt is het serienummer. Mijn model heeft het nummer 225 012-4 . Ik heb nog nooit van de serie 225 gehoord. Een drukfout (dus serie 215 ) ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Br 225
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2006, 11:09:21 »
Sander,
De 225 is een bestaande serie op basis van de 215. Volgens mij (maar er zijn vast mensen die meer informatie over hebben) is het verschil tussen de 215 en de 225 dat de 225 dezelfde motor heeft kregen als de 218.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Br 225
« Reactie #2 Gepost op: 24 September 2006, 11:22:00 »
Waarschijnlijk moet je wachten tot Julius komt, ik vermoed dat die alles tot in detail weet.
Zover ik weet, is de 225 gewoon een 215, alleen hebben ze deze in een aparte serie ingedeeld, omdat deze tot DB-cargo zou behoren en op deze manier duidelijker is dat deze dan niet in de reizigersdienst worden ingezet. Of de locs ook spullen voor de reizigersdienst (zoals treinverwarming) zijn kwijtgeraakt weet ik niet. Daarnaast vraag ik me af of de serie 215 überhaupt nog wordt ingezet, of dat deze serie al helemaal is afgevoerd.

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Br 225
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2006, 12:42:10 »
Woei, werd ik geroepen? :P nou, alles tot in detail weten gaat wat ver, maar ik doe een poging:

Het klopt inderdaad dat de serie 225 hoofdzakelijk bestaat uit omgenummerde locs 215. Rond de eeuwwisseling (225 012 in mei 2001) zijn de locs met behoud van volgnummer omgenummerd voor inzet bij DB Cargo / Railion, sommige exemplaren hebben geen treinverwarmingsinstallatie meer. In ieder geval de 225 012 heeft ook de 'gewone' 215-motor behouden, bij een groot aantal locs hield de ombouw tot 225 weinig meer in dan een stickertje op de buitenkant wijzigen.

Inzet van de serie 215 gebeurt alleen nog bij DB AutoZug, die een aantal locs heeft overgenomen en omgenummerd in de nummerreeks 215.9. Inmiddels heeft men aldaar ook enkele 218 in gebruik, maar getuige [deze] plaatjes rijden er ook nog 215. Bij DB Regio zijn bij mijn weten geen locs 215 meer voorhanden, als je het tot in detail wilt uitzoeken zou je eens in de statistiek-pagina's van http://www.v160.de/ kunnen graven.

Later is er nog een serie 225.8 gevormd - niet te verwarren met de boven genoemde serie 225 -  daarbij gaat het om voorserielocs 218.0; details daarover zijn ook te vinden in de genoemde statistiek-rubriek.

Groet,
Julius
« Laatst bewerkt op: 25 September 2006, 09:28:17 door Julius. Reden: aanvulling »