Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 20:44:56
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:49:06
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:42:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door g-j
Vandaag om 19:22:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
  

Auteur Topic: Welk model in welke Epoche?  (gelezen 1514 keer)

boercontze

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Welk model in welke Epoche?
« Gepost op: 25 October 2008, 21:28:58 »
Wie kan mij vertellen waar ik een overzicht kan vinden waaruit in één oogopslag blijkt welk (Märklin) model in welke Epoche valt? Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Dick

elt-178.516

  • Online Online
  • Berichten: 341
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2008, 21:41:17 »
Misschien dat deze site je verder kan helpen

http://www.hfkern.gmxhome.de/
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

boercontze

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2008, 22:59:17 »
Hartelijk dank voor deze (snelle) tip. Toch zit ik nog met een probleem. De Marklin 3368, bijvoorbeeld, is het model naar het origineel van de BR 118, E 18 van de DRG (later DB). Deze lok is in 1935 in bedrijf gersteld. Ik zou deze lok dus in Epoche II plaatsen. Op de site zie ik dat deze lok in Epoche IV thuishoort. Hoe zit dit nu? 

ronald56

  • Gast
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2008, 23:50:56 »
Dick,

De lok is dan wel gebouwd in 1935 , maar in de loop der jaren zal er wel het een en ander gemoderniseerd zijn , en ook de belettering kan veranderd zijn , en daarom is die uitvoering geplaatst in Epoche IV ,en kan je deze niet zonder meer in een andere tijd plaatsen

Maar een museum lok kan je natuurlijk wel in een ander tijdperk laten rijden zonder de geschiedenis te vervalsen
(Maar als je baan in bv tijdperk III geplaatst is kan je natuurlijk hier geen ICE door laten rijden)
« Laatst bewerkt op: 25 October 2008, 23:57:32 door ronald56 »

elt-178.516

  • Online Online
  • Berichten: 341
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2008, 04:14:57 »
Het meest zichtbare verschil, en daarmee het verschil in tijdperk, is de kleur.

Van 1927 en 1942 was de standaardkleur voor elektrolocomotieven blauwgrijs.
Van 1955 en 1960 was de standaardkleur voor o.a. de E18 staalblauw.
Van 1959 tot 1975 was de standaardkleur Chroomoxidegroen.
Van 1974 tot 1986 was de standaardkleur oceaanblauw / ivoor.
Van 1986 tot 1986 was de standaardkleur orientrood.
Sinds 1996 is de standaardkleur signaalrood.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2008, 05:09:08 »
Bij Duitse elocs van de DB werd in tijdperk III blauw gebruikt voor de met een max. snelheid van meer als 120km/u en dat groen voor locs met en max. snelheid t/m 120km/u. Alleen het eerste deel van de E41(Br141) waren blauw, maar later werd de rest groen afgeleverd. De DB liet dat aanpassen omdat men vond dat het blauw toch echt alleen was bedoelt voor elocs met een snelheid boven de 120km/u en daardoor moesten de E41ers met hun max. snelheid van 120km/u dus toch groen worden.

Vanaf 1975 werd alles blauw/beige afgeleverd, maar oude huisstijl blijven altijd nog lang aanwezig. Zo kon je in Duitsland in 2000 nog alle huisstijlen vanaf het blauw/beige vinden bij rijtuigen en bij locs zelf nog het groen en blauw.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Lokpaint

  • Gast
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2008, 10:03:08 »
Hoi

Het feit dat de eerst loks blauw waren heeft er alles mee te maken dat het DB concept veranderd is.
In het begin was de 141 een sneltreinlok, omdat de categorie toen bij 120km/u begon. Later hebben ze dit verhoogd tot 140 km/u, en viel de 141 niet meer in deze categorie en dienden ze dus groen te zijn.
Vanaf 160 gelden dan weer de TEE kleuren.

De 111 zou dus eigenlijk TEE kleuren moeten hebben als 160 km snelle lok. Deze is echter oceaanblauw/beige omdat deze in eerste instantie maar 150km/u snel was.
Na het "opfokken"hebben ze dit maar zo gelaten.

Terug naar de 118 (3368).
Er staat 118 op, geen E18. Dus is het een tijdperk IV lok.
Wanneer een lok gebouwd is doet niet terzake, wat erop staat telt.

Van tijdperk 3 naar 4 geldt dan..

Stoomloks krijgen een 0 ervoor  (01-001)
De E wordt een 1 (E18--118)
V wordt een 2  (ongeveer :-|)  (V80--280)
Dit was echter een beetje een rommeltje. ;D (V100--211 of 212)
Kleinloks een 3 (Köf en soortgenoten)
ET (elektrische wagenstellen) een 4 (ET30--430)
En dan zijn er tig accu en dieseltreinstellen, bahndienstfahrzeuge etc. (5-6-7)

Op het einde van het nummer komt dan een controlecijfer achter een streepje.

Tussen tijdperk II en III is het iets moeilijker te zien, tijdperk II is deutsche reichsbahn, tijdperk III is deutsche bundesbahn.

In tijdperk V krijgen de loks langzaam een orient of verkeersrode kleur. Het oude DB logo wordt in eerste instantie rood van kleur, en later vervangen door het huidige DB logo.

Tijdperk I is alles van voor de deutsche reichsbahn, dus beiers of pruissisch etc.

Bart

boercontze

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Welk model in welke Epoche?
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2008, 15:32:20 »
Beste Spoorders,

hartelijk dank voor jullie reacties. Het is mij een stuk duidelijker geworden!
Tot de volgende keer.

Dick