Een spoorlijn tussen Breda en Utrecht zou dagelijks 90.000 passagiers vervoeren. De dubbelsporige verbinding tussen de twee steden kost twee miljard euro, maar een geïntegreerde aanleg met de beoogde verbreding van de A27 zou het project 250 miljoen goedkoper maken. Dit blijkt uit de visienota 'Breda-Utrecht, de vergeten corridor' van Koninklijke BAM Groep en adviesbureau Goudappel Coffeng, die vorige week is gepresenteerd. De Bredase wethouder van Cultuur, Verkeer en Milieu, Wilbert Willems, is verheugd over de uitkomst van het onderzoek. 'Er zijn nog heel wat vragen, maar een spoorlijn tussen Breda en Utrecht is een stuk dichterbij gekomen. We moeten wel oppassen dat door dit megaproject plannen voor de korte termijn, zoals de opknapbeurt van de A27 en A58, geen vertraging oplopen.' Willems wil nu snel overleg met zijn Utrechtse collega en de gemeenten die langs de lijn komen te liggen. 'Dan moeten we gaan lobbyen richting De Haag.' Bij het laatste onderzoek naar de spoorlijn, dat in 1999 onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat tot stand kwam, bleek de zogeheten vervoerswaarde erg laag te zijn. Volgens ir. Bram Govers van Goudappel Coffeng en projectleider van de visienota is toen alleen naar de lijn Breda-Utrecht afzonderlijk gekeken. 'Dat leverde inderdaad zo weinig reizigers op dat een investering niet te verantwoorden viel. Wij hadden al het vermoeden dat de cijfers veel hoger moesten zijn. Elke rijksweg in Nederland wordt geflankeerd door een spoorlijn, behalve de A27, A7 en de Afsluitdijk. Maar de A27 ligt in het economische hart van Nederland, dus wij vonden nieuw onderzoek nodig. Breda-Utrecht blijkt een volwaardige corridor te zijn die is te vergelijken met andere hoofdverbindingen.' Goudappel Coffeng keek behalve naar de stoptrein Breda-Utrecht (19.000 reziigers) ook naar de intercityverbinding Roosendaal-Almere (35.000) en de verbinding Dordrecht-Utrecht (36.000), die bij Goorinchem op de nieuwe lijn uitkomt. Willems voegt daaraan toe dat Breda straks een HSL-station is, zodat passagiers uit Utrecht ook naar Antwerpen kunnen doorreizen. De kosten worden geraamd op twee miljard euro, maar als de aanleg wordt geïntegreerd met de verbreding van de A27 scheelt dat 250 miljoen euro. Drs.ing. Ben van Schijndel van BAMRail: 'De A27 wordt twee maal drie of twee maal vier rijstroken. Met een trein erlangs of ertussen is twee maal drie waarschijnlijk voldoende. De aanleg van kunstwerken voor de spoorlijn van 63 km - er moeten drie grote rivieren worden overbrugd - bedraagt 60 % van de kosten. Maar bij een geïntegreerde aanpak met de A27 scheelt dat aanzienlijk.' De volgende stap is volgens Van Schijndel een integraal plan voor weg en spoorlijn. 'Daar de MER-procedure net is gestart, kan de spoorlijn er nog wel in worden opgenomen.'
De aanleg van kunstwerken voor de spoorlijn van 63 km - er moeten drie grote rivieren worden overbrugd - bedraagt 60 % van de kosten