Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:56:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
  

Auteur Topic: samenstelling trein Groningen - Bremen  (gelezen 10512 keer)

X

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
samenstelling trein Groningen - Bremen
« Gepost op: 22 October 2008, 09:41:18 »
Beste forumleden,
Wie kan mij vertellen wat de samenstelling van de internationale trein van Groningen naar Bremen was eind jaren 70 begin jaren 80. Uit eigen jeugdervaring weet ik dat de trekkracht veelal een 216 was met een drietal zilverlingen. Alleen weet ik niet meer of 1 van de zilverlingen ook een bagageruimte had of dat het 2 keer een B rijtuig was en 1 keer een AB rijtuig.
Wie heeft er nog foto's van deze trein op deze lijn. Nico Spilt en Ben Doedens hebben er wel een paar, maar dan houdt het volgens mij ook wel een beetje op.
Gert Jan

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2008, 22:07:16 »
Hoi Gert Jan.

Hier een paar foto's van de trein uit Bremen die ik gemaakt heb op het station van Groningen op 14 april 1984. Trein was om 11.26 binnen gekomen op spoor 3b. Ik weet niet de juiste benamingen van de duitse zilverlingen, maar achter de 216 043 zie je eerst een BD rijtuig, dan een B en als derde een AB. Trein werd afgerangeerd door de 216 060. Ik meen me zelfs te herinneren dat het BD rijtuig ook nog een stuurstand had, zo'n klein hokje naast de doorgang naar het volgende rijtuig, maar dat weet ik niet meer zeker.




Op een andere foto van deze trein een paar maanden later zie ik dezelfde rijtuigen, maar dan zit de AB in het midden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Harry.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2008, 22:12:50 »
Hoi

De BD op de foto zou dan een BDnf zijn geweest. Iets wat niet onwaarschijnlijk is gezien de foto. In hoeverre de doorgang nog bestond in die periode weet ik niet, wel dat uiteindelijk de deur is dichtgelast en de gummiworst is verwijderd van de stuurstanden van dit type.

Wat ik me dan wel afvraag. Is de eerste foto dan een typisch gevalletje van defecte stuurstand of mochten die dingen niet gebruikt worden als zijnde een stuurstand in NL?

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2008, 22:28:18 »
Op Nijmegen-Kleve werd de stuurstand wel als zodanig gebruikt. Op Groningen kan ik me eigenlijk alleen maar herinneren dat de 216 moest omlopen.

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2008, 22:41:42 »
Hoi

De BD op de foto zou dan een BDnf zijn geweest. Iets wat niet onwaarschijnlijk is gezien de foto. In hoeverre de doorgang nog bestond in die periode weet ik niet, wel dat uiteindelijk de deur is dichtgelast en de gummiworst is verwijderd van de stuurstanden van dit type.

Wat ik me dan wel afvraag. Is de eerste foto dan een typisch gevalletje van defecte stuurstand of mochten die dingen niet gebruikt worden als zijnde een stuurstand in NL?

Robert
Die silberlinge met bagage ruimte zijn gebouwd als BDnf738 en later ook BDnrzf739( proto serie voor de BDnrzf740 met karlsruhe kop die de 739 dus nog niet had). Bij die 738ers zijn later de doorloop koppen( grotendeels?) dicht gemaakt, maar dat is niet alles. Bij een deel werd de stuurstand  verwijderd en deze rijtuigen kregen type aanduiding BDn742, daar bleef de doorloop kop dus open.

Dan heb je de Br216 nog, maar een deel van dit type was voorzien van  "wendezugsteuerung" de kans is dus heel groot dat deze loc dat niet had en dat die daarom voor het rijtuig staat, maar dat rijtuig kan dus ook een BDn742 zijn ipv een BDnf738.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2008, 22:43:04 »
Ik bedoel dit type rijtuig. Foto's van 21 mei 1988 in Dusseldorf Hbf.



Als je kijkt naar de ramen en deuren in de zijwand zou het hetzelfde type kunnen zijn.

@ Wim.
Ik heb ook nooit anders gezien in Groningen dan dat de 216 omliep of dat er een andere lok voor kwam, maar als die stammen ook op andere trajecten reden in Duitsland zou het best kunnen.

Groeten Harry.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2008, 22:43:32 »
Harry weet je zeker dat de 060 de trein te Groningen afrangeert? Wat namelijk ook nog zou kunnen is dat de stuurstand niet gebruikt is omdat de loc (043) door een zuster (060) wordt afgelost in deze trein. Ten tijde van het maken van de foto was de 216-huurperiode nog aan de gang. De 216 mietlocs kwamen van het Bw Oldenburg. Het waren geen vaste nummers die door de NS gehuurd werden maar een vast aantal. De locs kregen onderhoud in Oldenburg en werden via de trein Groningen-Bremen uitgewisseld. Het kan dus zijn dat de 060 aan onderhoud toe was en de NS verliet en dat de 043 een "verse" loc was.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2008, 22:57:48 »
Zeer wel mogelijk dat het hier een aflossing betrof. Er werden steeds 8 locs gehuurd. De huurlocs deden dienst bij NS in de periode 1979 tot de zomerdienst 1984. Maar DB 216 in NS-dienst, dat is een topic op zich waard...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2898
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2008, 23:11:53 »
Als je kijkt naar de ramen en deuren in de zijwand zou het hetzelfde type kunnen zijn.
De raam indeling is bij de BDnf738 en BDn742 precies het zelfde want het was het zelfde type rijtuig, de 742 is alleen ontstaan door uitbouw van de stuurstand.

Het kwam in Duitsland zeer veel voor dat locs voor stuurstandrijtuigen stonden, veel type locs hadden geen wendezugsteuerung of slechts een deel van de serie had dat.

De pendels Nijmegen-Kleve in de laatste jaren reden op enkele uitzonderingen na als trek/duw trein bestaande uit loc+stuurstand BDnf738 of 735. Toen de treinen daar ook nog van ver kwamen waren er ook zat treinen waarbij de stuurstand of niet benut werd of dat er een BDn742 in heeft gezeten.

Verder is het ook nog zo dat bij de klassieke wendezugsteuerung een rijtuig of alleen voor Elocs of alleen voor diesellocs geschikt was. Dit kon aangepast worden door een kleine ombouw die in een uur of 5 gebeurd kon zijn, maar als je onder weg van tractie wisseld dan heb je weinig aan de stuurstand op een deel van het traject.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Harry62

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2008, 23:16:52 »
Het is best mogelijk dat het hier een aflossing betreft. Ik weet  dat dat met deze treinen gebeurde en dat het steeds andere loks waren die hier reden. Maar ik heb gewoon overgeschreven wat ik destijds in mijn boekje heb genoteerd toen ik die foto heb gemaakt. En daar stond afrangeren, vandaar. Ik heb trouwens nog nooit foto's gezien waarbij de stuurstand op deze lijn ook echt als  zodanig gebruikt werd. Er werd altijd omgereden of een andere lok voor gezet. En een 216-topic, prima. Heb nog wel wat leuke plaatjes hier. maar vanavond niet meer. Morgen om 5 uur weer op..

groeten Harry

X

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2008, 09:42:34 »
@Harry
Dank voor de foto's. Blij dat er bewijs is dat mijn jonge gedachtenvorming omtrent de samenstelling klopte. Een stuurstand voorop heb ik sowieso nooit gezien, maar het stond me wel bij dat een dergelijke wagen onderdeel van de stam was. Nu kan ik tenminste natuurgetrouw de nieuwe Roco zilverlingen periode IV met zwarte banden achter mijn Brawa 216 hangen.
Overigens zijn meer foto's altijd welkom. Nostalgie voeden is altijd goed.
Gert Jan

marnix2000

  • Gast
Re:samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #11 Gepost op: 13 April 2009, 01:00:17 »
In o.a. de 80-er jaren woonde ik in Winschoten. 's-avonds zag ik heel vaak de slag van ± 21.00 uur door Winschoten richting Bremen. De BR 216 zat ALTIJD voorop. Het enige wat in mijn herinnering wisselde, was de kleur van de loc (rood/grijs en later vaak blauw/beige). En later overigens ook de kleur van rijtuigen, daar het niet alleen maar Silberlingen waren, maar ook de blauw/beige rijtuigen. Helaas begon ik pas met fotograferen toen de BR 216 verdwenen was en plaatsgemaakt had voor de BR 624. Dus plaatst u gerust meer foto's...

groet:Marnix

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1986
Re:samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #12 Gepost op: 13 April 2009, 22:05:04 »
De 216 werden in Groningen gewisseld in de huurperiode . Dit om voor onderhoud naar Oldenburg te gaan . Daarvoor liepen de loks om na aankomst in Groningen . Machinisten waren alleen geschoold op de 216 en daarvoor de 212 .

Jos

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:samenstelling trein Groningen - Bremen
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2009, 18:29:16 »
Hallo,

van 1964 tot 1968 reed een trek/duwtrein bestaande uit V 100 met 3 Silberlinge (B + AB + BDf) tussen Enschede en Bad Pyrmont. De V 100 liep niet om in Enschede. Dit was waarschijnlijk het eerste optreden van het fenomeen Wendezug in Nederland. Onderweg werd twee keer, in Herford en Himmighausen, van rijrichting veranderd. Daarbij kwam het stuurstandrijtuig met zijn Führerklo goed van pas.

Groeten,

Han