Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

gangelt uithulp verkoop stand door Ronald Halma
Vandaag om 16:52:39
Piko blauwe 1000 door Forever Rocofan
Vandaag om 16:50:51
Rondom Charlois door henk
Vandaag om 16:49:04
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jelmer
Vandaag om 15:35:39
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: Waarom Brawa kiezen?  (gelezen 9648 keer)

rpvanoyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Waarom Brawa kiezen?
« Gepost op: 21 October 2008, 13:06:56 »
Hallo iedereen,

Ik heb me laatst verbaasd over de prijzen van Brawa (locs) in het algemeen. Maerklin is zowiezo duur maar kwalitatief prima spul, Roco vraagt inmiddels ook stevige prijzen maar het rijdt super, Brawa doet er nóg een schepje bovenop. Onder de 400 Euro is er bij Brawa niet te vinden.

Momenteel heb ik diesellocs van Maerklin (2), Mehano (2) en Roco (1). Een mooie stoomloc ontbreekt nog. De loc die ik op het oog heb is de nieuwe BR94...
Ik ben iemand die zéker bereid is extra te betalen wanneer er ook extra zorg besteed is aan de detaillering en techniek. Dus wie heeft ervaring met het merk Brawa en kan mij de plus- en minpunten vertellen.

Groeten,
René

PS: Sorry mensen, ik heb verzuimd erbij te zetten, dat als ik een loc koop (eens per jaar ongeveer) ik iets bijzonders zoek, en dan liefst met alle toeters en bellen. Bovendien rij ik op wisselspanning, wat meestal de loc duurder maakt. Vandaar dat ik meldde dat er onder de 400 Euro niet zoveel te vinden is...
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 19:13:53 door René. Reden: Commentaar op prijsvermelding »

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2008, 13:22:04 »
De service wellicht? Één mailtje is voldoende om welk onderdeel dan ook binnen één week voor een normale prijs te verkrijgen. Iets wat de andere voorbeelden mij nog niet hebben aangetoond.
Mvg,
Frans

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2008, 13:25:36 »
De plus is dat de afwerking vaak op detailniveau erg goed is , fijne spaakwielen, appendages etc ook de rijeigenschappen zijn doorgaans goed.
Wat verder apart is dat Brawa vaak de modellen uitbrengt die niet tot de standaard programma's horen (BR o1 etc.) Vaak speciale uitvoeringen van een BauReihe.
En ja europese fabrikanten zijn over t algemeen 3 x te duur tov hun amerikaanse tegenhangers maar ja die laten dan ook alles in China maken. ( en geven dat ook letterlijk toe.)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4812
    • Filmpjes op YouTube
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2008, 13:36:43 »
Onder 400 euro niks te vinden ???

Ligt er maar net aan wat je zoekt. Brawa valt inderdaad in de duurdere categorie, maar de kwaliteit is er dan ook naar. Bovendien hebben ze modellen in de collectie die andere merken weer niet hebben, kijk maar naar de tijdperken 1/2.

Heb diverse modellen van Brawa mogen bekijken en dan valt de kwaliteit zeker niet te vergelijken met die metalen bakstenen van Marklin.
Het verschilt natuurlijk wel per model. Heb laatst de Brawa 0392 gekocht (br. 216) voor 99.50 nieuw in doos bij Harlaar, en die naast de ROCO br. 215 gezet (uit dezelfde familie) en dan zie je het verschil direct in het voordeel van de Brawa. Dit komt ook omdat de Brawa 5 jaar geleden op de markt is gebracht en de ROCO-mal ongeveer 30 jaar oud is (ik had een nieuwere uitvoering, de 43600)

Andersom kan natuurlijk ook. Zowel Brawa als ROCO hebben de Ost-V100 in het programma, Brawa langer dan ROCO, maar op grond van prijs ga ik voor de ROCO, ook omdat het  ROCO-model in het machinistenhuis WEL een interieur heeft. De prijzen van ROCO vind ik meevallen, het ligt er aan welk model je zoekt. De ost-V100 heeft een AVP van 79 euro dan koop ik liever daar 2 varianten van, in plaats van een Mehano-lok, die nog veel sterker in prijs zijn gestegen, kijk maar naar de G1206 (175 euro.....) terwijl, en zo valt ook te lezen op dit forum, de kwaliteit ook niet altijd is wat het moet zijn. Verder vind ik de G2000 van Rail4Chem die ik heb een leuke lok, maar wel 1 die niet tot de top behoort.

De br. 94 kan ik je aanbevelen, ook omdat het een nieuw model is. Qua detail is deze veel fijner.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Lokpaint

  • Gast
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2008, 13:45:12 »
En ja europese fabrikanten zijn over t algemeen 3 x te duur tov hun amerikaanse tegenhangers maar ja die laten dan ook alles in China maken. ( en geven dat ook letterlijk toe.)

En waar denk je dat BRAWA zijn produkten laat maken?

Bart

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2008, 13:48:11 »
Hoe kom je trouwens aan die 400 euro?  ??? Als ik de prijslijst naast de modellenlijst leg zie ik voldoende treinen (ver) onder de 400euro..

http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=brawa+prijslijst&meta=

De loc die je aangeeft (Br94 = 40304 brawa volgens mij) zie ik op 278 euro staan.

De fleischmann kost 255 (= paar euro minder, maar qua detailering vindt ik de brawa mooier)

De marklin kan ik niet vinden zonder sound. (die kost een whopping 1525,-  ??? ??? ???)

..... Wat mis ik?
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 13:50:17 door br212 »
Mvg,
Frans

Lokpaint

  • Gast
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2008, 13:50:10 »

Heb diverse modellen van Brawa mogen bekijken en dan valt de kwaliteit zeker niet te vergelijken met die metalen bakstenen van Marklin.
Het verschilt natuurlijk wel per model. Heb laatst de Brawa 0392 gekocht (br. 216) voor 99.50 nieuw in doos bij Harlaar, en die naast de ROCO br. 215 gezet (uit dezelfde familie) en dan zie je het verschil direct in het voordeel van de Brawa.


En zet de 216 eens naast de 218 van märklin. Deze is dan wel 1,5 keer zo duur, maar dan heb je wel iets.
Met deze lok vergeleken is de brawa technisch gezien maar een flutding. Optisch is de brawa weer iets beter, maar het ontloopt zich bijna niets.

Ik heb 2 216's van brawa en twee 218's van märklin. De brawa's staan alleen maar mooi te wezen...

Bart

Lokpaint

  • Gast
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2008, 13:51:22 »

De marklin kan ik niet vinden zonder sound. (die kost een whopping 1525,-  ??? ??? ???)

..... Wat mis ik?

Spoor 1 model ?  ;D

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2008, 13:53:43 »
@Locpaint:  ;D ;D Voor die prijs mag dat ook wel. Proest.

Op http://www.dreileiter-magazin.de/html/body_body_218_marklin___216_brawa.html staat een vergelijk van de 3leiter met de 218 van M* en de 216 van Brawa.....
Mvg,
Frans

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2008, 13:56:05 »
En waar denk je dat BRAWA zijn produkten laat maken?

Bart
dat weet ik niet , t staat er nooit op. Bij mijn usa modellen altijd wel. Consumenten voor(op)lichting heet dat:)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Lokpaint

  • Gast
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2008, 13:56:49 »
Weer zo'n krom vergelijk.

De 218 krijg je ook zonder geluid, in is dan 20 euro duurder dan de brawa.

Bart

Lokpaint

  • Gast
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2008, 13:58:05 »
dat weet ik niet , t staat er nooit op. Bij mijn usa modellen altijd wel. Consumenten voor(op)lichting heet dat:)

In de USA is dit verplicht, hier niet.

Brawa laat in china produceren voor zover je het nog niet wist.

Bart

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4812
    • Filmpjes op YouTube
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2008, 13:58:34 »
@Lokpaint:

Heb de Brawa 216 vergeleken met de Trix 218, die een kennis in bezit heeft, die overigens veel meer dan 1.5 keer zo duur is geweest dan de 100 euro die ik voor de 216 heb betaald. Dan voel ik me zeker niet bekocht, en de Brawa voldoet bij mij naar volle tevredenheid. De roco 215 is natuurlijk voor 50 euro wel te vinden, maar dan zit je weer met de oude mal in de maag.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2008, 14:03:05 »
En een test van een BR57: http://www.dreileiter-magazin.de/html/body_brawa_57_4.html

Uiteindelijk zal het n.a.w. uitkomen op smaken verschillen, en je eigen keuze. Blijft de vraag waar de 400 vandaag komt.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2008, 14:05:06 door br212 »
Mvg,
Frans

Lokpaint

  • Gast
Re: Waarom Brawa kiezen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2008, 14:06:06 »
@arjan

Hoho,

Ik zeg niet dat je je met een brawa 216 bekocht hoeft te voelen, ik heb er zelf ook 2!

Alleen..een keer fout vastpakken en de helft breekt eraf. Antislipbanden zijn niks waard, en als je deze moet vervangen moet je geluk hebben dat hier ook niks stuk gaat.
De trekkracht van de 216 is ook maar minnetjes, de verlichting is ook twijfelachtig.

Ik heb voor mijn 218 maar 145 euro betaald, de winkelprijs is volgens mij 169euro. Hiervoor krijg je dan wel al een decoder. (märklin)

Bart