Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 12:03:40
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 12:02:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 11:59:59
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
  

Auteur Topic: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor  (gelezen 5078 keer)

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Gepost op: 20 september 2006, 22:21:11 »
Hallo allen,

Ik heb mijn nieuwe NS Cargo Motorpost omgebouwd van 3-rail naar 2-rail bedrijf inclusief een Lenz silver decoder.
De motor is hetzelfde gebleven (5-polig, permanent magneet), de wielen zijn vervangen door geïsoleerde versies (Trix wielen met tandwiel).

Hij rijdt, maar maakt daarbij een snerpend geluid (versterkt door de kap).

Inmiddels heb ik het motordraaistel uitgebouwd en rechtstreeks op een trafo geprobeerd, met hetzelfde snerpende geluid.
Vervolgens de wielen inclusief hun tandwielen verwijderd, en nog steeds het snerpende geluid.

Even gespeeld met de koolborstels tijdens het draaien, met als conclusie dat die hoogstwaarschijnlijk niet de bron vormen.
Ik hou het op de tandwielen.

Slechte tanden kan ik niet ontdekken (is uiteindelijk nieuwe motor).
Verder demonteren heb ik nog niet aangedurft, aangezien de ingeperste assen daarvoor verwijderd moeten worden.

Overigens merk je er weinig meer van als de motor op volle toeren draait, maar dat rijdt niet praktisch.

Heeft er iemand ervaring met het verbeteren/oplossen van dit probleem?
(Ik heb nog een Hamo NS 1100, maar die zoemt netjes).

Groeten,
Aernoud

snelle diesel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2006, 23:06:40 »
Hallo, in de wisselstroom situatie had je dat geluid niet? Tijdens het laten draaien van de motor de schroefen van het motorschild enigzins los draaien en het schild positioneren wil het geluid ook nog wel eens doen verminderen. Het bekende drupje olie op de ankeras. En wat geeft de motor voor geluid als je hem rechtstreeks aansluit op een gelijkspanning van een dc- voeding. Een trafo geeft een wisselspanning af als hij niet is gestabiliseerd. Als de motor dan wel soepel loopt zou je nog eens kunnen kijken naar de instellingen van de decoder.
Groet, Peter.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2006, 18:09:39 door Peter »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2357
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2006, 10:35:15 »
Was het niet makkelijker geweest om een HAMO analoge motorpost te kopen en het onderstel er van te digitaliseren en de kap er op van de NS cargo en het onderstel met de kap van de PTT motorpost te weer te verkopen??

Kon je de marklin decoder niet gebruiken???? ik weet niet of je met IB rijdt maar dan kan je ook motorola decoders gebruiken. Het is een aardig model. Ik heb hem zelf ook maar dan marklin Digital

mvg,

Matthijs

Davy

  • Gast
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2006, 10:51:06 »
De 60902 decoder die in het oorspronkelijke Marklin model zat is een hele goede decoder. Verder snap ik niet waarom je al deze moeite doet. Om een digitaal AC model om te bouwen naar een tweerail digitaal. Ook is de kans groot dat de Lenz decoder niet met dit type motor om kan gaan.

Volgens mij heb je zodadelijk het model naar de mallemoer geholpen.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2006, 10:54:24 door Davy »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2006, 12:10:01 »
Citaat
Volgens mij heb je zodadelijk het model naar de mallemoer geholpen.

Wat een onzin verkondig je toch Davy.
Met een beetje geduld is er best wat van te maken.

Maar die Lenz decoder moet je dacht ik eens proberen anders in te stellen.
Iets met hoogfrequent...
Weet het niet precies meer, eens kijken of ik het kan opzoeken ergens of dat iemand weet wat ik bedoel, beetje klepel - klok verhaal...

Mocht je tijd over hebben, probeer eens een andere decoder er in te bouwen. Wellicht is het geluid dan wel weer heel anders.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2006, 12:31:42 »
Aernoud,

Dit is een klassiek probleem veroorzaakt door te weinig smering van de asuiteinden van het anker. Dus aan beide zijden een druppeltje ollie en je probleem is over.

@Davy, van jouw had ik meer kennis verwacht, wat een onzin kraam jij weer uit.

Mvg
Wim

« Laatst bewerkt op: 21 september 2006, 12:33:07 door Sander Lageveen. Reden: Hele berichten quoten is zinloos en maakt het draadje onoverzichtelijk, quote verwijderd »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2006, 23:20:19 »
Hartelijk dank voor de vele tips.
Geeft me gelijk meer inzicht in de Märklin motoren.

Het drupje olie op de asuiteinden moet het geweest zijn, overigens kan ik dat nog niet met honderd procent zekerheid zeggen aangezien ik alle assen van een drupje olie heb voorzien. Het anker lag er toch al uit.

Het geluid is nu inderdaad een stuk aangenamer.

Over de andere opmerkingen:
Het motorschild positioneren is nauwelijks mogelijk vanwege de paspennen. De speling is dan misschien één of twee tienden van een millimeter. Veel invloed heb ik niet gemerkt.

Ik heb een Lenz centrale dus de Motorola decoder is voor mij niet te gebruiken en om nu alleen hiervoor een IB te kopen gaat me te ver.

Waarom niet een HAMO en een originele drie-rail versie gekocht en dan de kap verwisselen?
Na deze ombouw ervaring doe ik het de volgende keer weer zo, het stelt weinig voor zeker als het al een digitaal model betreft.
Je koopt de vervangende assen en een stroomafnemer en vervolgens wissel je die uit, meer is het niet. Vraag maar aan Wisselstromer die heeft er een mooi ombouw verhaal voor.
Als je niet de digitale uitvoering hebt, moeten de verlichtingsprinten aangepast worden, dat is waarschijnlijk wat meer werk, maar in mijn geval hoefde dat niet.

De decoder die ik gebruik is een Lenz Silver en die staat standaard ingesteld op hoog frequent (23 kHz gebied).

En meer voor Davy: Aan de motor valt weinig te verknoeien, het is niet bepaald een hightech motor (in tegenstelling tot de C-sinus motor). Het is een standaard 5-polige motor met permanent mageneet die qua principe door meer fabrikanten worden toegepast. Roco gebruikt ook 5-polige ankers in bijvoorbeeld de Sik en Hippel. Ik zie ook nauwelijks redenen waarom deze niet zou kunnen samenwerken met de meeste decoders van andere merken.

Groeten,
Aernoud

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2006, 23:41:09 »
Aernout,

Davy roept ook maar wat, hij denkt ergens een klok te hebben gehoord.
Je motor zal perfect werken met de toegepaste decoder, tussen ons gezegd en gezwegen, misschien nog wel beter dan met een Marklin decoder.
Overweeg voor je volgende project eens een Zimo decoder te nemen, zal je helemaal verbaast staan over de rij eigenschappen.  ;)

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2357
Re: Märklin, 37892, Mp NS Cargo, H0, snerpende motor
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2006, 09:28:11 »
Ik heb een Lenz centrale dus de Motorola decoder is voor mij niet te gebruiken en om nu alleen hiervoor een IB te kopen gaat me te ver.

Aha ok, dan is het idd niet handig, ik heb zelf nog een control unit van marklin en dat is alleen motorola. Die decoder die in de mp zit is een leuke decoder voor een loc.

mvg,

Matthijs