Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Beginneling gaat digitale startset kopen  (gelezen 12158 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2006, 18:02:22 »
Daar heb je wel gelijk in Sander, Maar een wissel straat met 5 wissels tijdens het rijden met 2 treinen valt ook niet mee, zeker niet als de adressen niet bij elkaar in de buurt liggen. bijvoorbeeld 5-9-15-20-29

succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #31 Gepost op: 23 september 2006, 20:36:16 »
Jeroen,

ik ben 3 jaar terug al van dat gedoe afgestapt.  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #32 Gepost op: 23 september 2006, 22:38:40 »
Er wordt hier wel zo lekker gezegd dat een IB zoveel verschillende dingen kan aansturen op veel adressen, maar dat ligt maar net aan waarmee je rijd. En eerlijk gezegd zou ik het zonde vinden om een IB te kopen, het is hetzelfde als een auto gaan kopen, waarbij je kan kiezen uit eentje met 4weelaandrijving die duur is en eentje die erop lijkt met 2wielaandrijving die veel goedkoper is, maar je er toch alleen maar in de stad mee gaat rijden, niet door bossen etc. krossen. Dan is namelijk de 4wielaandrijving nutteloos. Zo vind ik dat ook met de IB. En je wil wel met koploper gaan rijden, maar een winkelier kan je er niet mee helpen als daardoor alles crasht. Zo'n winkelgarantie krijg je namelijk niet. Terwijl als bijv. een treinbesturingssysteem van een merk alles laat crashen en/of niet werkt, je ermee terug kan gaan naar de winkel.
En volgens mij kan je met de IB maar 1 trein tegelijk laten gasgeven, etc. Als je meerdere tegelijk wil kunnen BEDIENEN, bijv. 2, kun je beter een central station nemen.
Maar jij moet zelf de keuze maken, en zelf ermee rijden, het zelf betalen, etc.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2006, 07:43:17 »
Lauent,

Ook met een IB kun je twee treinen tegelijk besturen.

Bij welke besturing krijg je dan garantie als je door onoplettendheid je treinen tegen elkaar aan laat crashen? Ik denk dat geen enkele winkelier of fabrikant daar garantie opgeeft.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #34 Gepost op: 24 september 2006, 10:41:01 »
Laurent,


Waar je gelijk in heb is dat de IB maar 1 trein tegelijk kan laten  'gasgeven'. Maar dit geldt voor ieder digitaal systeem. Iedere willekeurige digitale centrale (dus ook de Central Station!!!) stuur 1 bericht/commando naar 1 locomotief. Dit gebeurt achter elkaar dus er kan nooit tegelijkertijd 2 berichten verstuurd worden. Het mooie is alleen dat die berichten zo snel achter elkaar verstuurd worden (millisecondes) dat je daar helemaal niets van merkt en dat het lijkt alsof 2 lokomotieven tegelijkertijd gas geven.

Of je nu IB, twincenter, Multi-Maus, Central station, Lenz of noem maar op rijdt, als jij het een goede centrale vindt dan is dat zo.......maar dat houdt niet in dat de andere dan dus slecht zijn.

groetjes,

Pieter

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #35 Gepost op: 24 september 2006, 12:43:46 »
Het is ook mogelijk om de treinbaan met koploper te besturen met nog een andere PC ipv een CS IB of iets dergelijks.
Dmv een s88lpt printje
Kijk daarvoor hier : http://www.robh.nl/

@laurent (offtopic)
auto met 4wielaandrijving is niet alleen handig in de bossen.
Ook bij regen/gladheid en een sleurhut
Nadeel is weer hoger brandstofverbruik en aanschafkosten

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #36 Gepost op: 24 september 2006, 17:34:02 »
Bij de Central Station kan wel degelijk 2 treinen tegelijk laten gasgeven, er zitten namelijk 2 gashendels/knoppen op dat apparaat, evenals 2 datagegevens van je dan te besturen treinen, en wissels onderin je scherm.  Dat was wat ik bedoel.
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #37 Gepost op: 24 september 2006, 17:55:27 »
laurent waar heb je het over?

Op een een IB/twincenter zitten ook twee draaiknoppen waarmee je twee treinen (semi)simultaan kunt besturen.

Ikzelf gebruik lenz met twee handregelaars, dus ook twee treinen (semi) simultaan).

Over garantie op computers en het gebruik van software onder licentie danwel freeware/shareware zou ik willen zeggen: veel succes bij microsoft met welke software dan ook.

Rene
« Laatst bewerkt op: 24 september 2006, 17:58:28 door Rene Huibers »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #38 Gepost op: 24 september 2006, 18:03:43 »
Laurent

Ik had het ook niet over dat IB het niet bedienen kan, maar ik het het meer over mijzelf. Ik heb maar 2 handen en ogen.

Volgensmij is de bedienins mogelijkheid van een CS gelijk aan aan die van een IB. Bij een CS druk je op een plaatje bij een IB op een knopje.

Met IB kan je zonder de instelling te veranderen 2 lokomotieven en 8 wissels/wisselstraten bedienen.

Bij CS kan je ook 2 loks bedienen alleen het aantal wissels/seinen weet ik niet.

Maar ik heb Koploper juist genomen om het crashen beetje binnen de perken te houden.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2006, 18:14:31 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

modelspoor1970

  • Gast
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #39 Gepost op: 03 oktober 2006, 16:48:29 »
OK nog ff duidelijk want ik ben soms een beetje vaag ::)

Ik wil een baan beginnen met NL materieel,
Ik wil hem aansturen met Koploper en alles dig. aansturen (behalve verlichting van gebouwen en kranen)
Ik wil ook een kraan/kolenkraan op mijn baan
Mijn startbudget €1000,-
Het bedieningsgemak hoeft niet met weinig functies maar niet al te ingewikkeld
Schaal H0
Merk: maakt niet veel uit, maar wel gedetailleerd
Grootte: Ruimte zat!


Wat is hiervoor een advies?

Alvast bedankt ;)

Gerard :)

Nicondrio

  • Gast
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2006, 09:04:49 »
Een andere goedkope optie is altijd nog MRdirect (www.mrdirect.nl). Dit is een IB, maar dan wordt er een (oude) computer voor gebruikt. nadeel is dat je wel handig moet zijn met elektronica en de computer, verder moet je er genoegen mee nemen dat je kastje groter wordt en meer geknutseld.

Denk persoonlijk niet dat je hier naar opzoek bent, maar wie weet

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2006, 10:22:23 »
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.

Waarom zou Koploper een computer kapot maken? Ik zie sowieso niet hoe een treinbesturingsprogramma dat voor elkaar gaat krijgen. In ieder geval zijn er inmiddels een paar duizend Koplopergebruikers in Nederland die kunnen getuigen dat het programma niet onderdoet voor welk commercieel programma dan ook. En die nog nooit hebben meegemaakt dat Koploper de computer molesteerde.  ;D

Als je problemen met een treinbesturingsprogramma hebt en je gaat ermee naar de treinenwinkel, dan merk je dat ze er daar in de regel ook de ballen verstand van hebben. Centrales idem dito. Goede ondersteuning voor dergelijke programma's wordt voornamelijk via internet geleverd, ook voor commerciële programma's. De internetondersteuning voor Koploper is uitstekend.

Het probleem met Koploper is hooguit dat de nieuwste centrales (nog) niet worden ondersteund. Dat ligt niet aan Paul Haagsma, maar aan de fabrikanten van die centrales. Daar koop je als gebruiker echter weinig voor. Persoonlijk zou ik geen 500 euro meer uitgeven voor een klassieke centrale van Lenz of voor de IB. Op het punt van de instapcentrales ben ik er wel uit: Multimaus rules en als je niet vastzit aan Koploper, dan kun je er nog een interface met computerprogramma bijkopen ook.

Maar op het punt van de 'grote' centrales is het allemaal sterk in beweging. Persoonlijk wil ik nog eens een nieuwe, maar wacht ik in ieder geval de Viessmann-centrale af.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2006, 16:35:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2006, 10:40:23 »
En wat ik bedoel is dus dat als door koploper je computer volledig naar de kloten gaat je er minder garantie op hebt dan als het bijv. als je computer door een erkend en goed programma van een groot bedrijf waarvoor je een rib uit je lijf hebt betaald naar zijn grootje gaat.

Hoezo minder garantie??? ipv 12 maanden dan maar 6 maanden garanatie???

Meestal is er wel meer nodig dan een programma om je computer naar de ***** te helpen. En software van een erkend en groot bedrijf werkt ook niet echt altijd goed, kijk maar naar Microsoft.

Nicondrio

  • Gast
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #43 Gepost op: 23 oktober 2006, 13:17:01 »
De IB heeft juist beveiligingen ingebouw, om juist te voorkomen dat je computer naar de filisteinen gaat. Zogauw men niets vreemds uitvreet met het kabeltje tussen IB en Computer, kan er echt niets misgaan. Hooguit kan bij verkeerd aansluiten van je baan (wat je makkelijk kan voorkomen) de IB opblazen, maar daar zit 1 garantie op, en 2 de reparatie-service is ook uitstekend (naar horen zeggen)

Davy

  • Gast
Re: Beginneling gaat digitale startset kopen
« Reactie #44 Gepost op: 23 oktober 2006, 13:52:08 »
De Ecos, Viessmann commander en CS hebben de toekomst. Alleen is het nog niet uitgerijpt. Maar qua gebruiksvriendelijkheid winnen ze het met gemak van de IB.

Volgend jaar zal er veel veranderen in het digitale wereldje. O ja CS en Ecos zijn samen ontwikkeld.

480 euro tot 500 euro kost een ecos met een 90 va trafo in de winkel.