Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85449 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #315 Gepost op: 16 september 2021, 20:24:01 »
Je schiet lekker op. Ga je het nog vervuilen als de post klaar is?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #316 Gepost op: 18 september 2021, 09:24:39 »
@basjuh1981: De bedoeling is dat alles nog geschilderd wordt, waarbij ik denk aan de kleuren van het seinhuis in Alkmaar. Of ik het gebouw ga vervuilen weet ik nog niet.

Ook de vierde wand is met bakstenen bekleed. In deze wand zit de deur naar diverse ruimten voor o.a de lampenist en het stallen van fietsen. Deze deur ga ik half open zetten en voor de vorm heb ik de deur er alvast ingeklemt. Uiteindelijk wel leuk om een fiets tegen de muur te zetten om te suggereren dat er iemand binnen aan het werk is.
Zoals altijd is de foto genadeloos wat betreft details. De kier boven de rij stenen boven de deur valt in werkelijkheid niet op, maar ziet er hier enorm groot uit.



In de onderbouw zitten diverse ramen. Om te voorkomen dat je dwars door het gebouw heen kunt kijken een paar stukjes styreen geplaatst. Voor de plaatsing de indeling van de bouwtekening aangehouden.



Ondertussen ook de transformator en digitale versterker onder de baan bevestigd. De transformator is eenvoudig met vier schroeven vast te zetten. De versterker heeft geen schroefgaten en moet dus anders bevestigd worden. Gelukkig weegt deze niet veel en gekozen om deze met klittenband vast te zetten.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #317 Gepost op: 19 september 2021, 21:27:14 »
Op de hoeken van de bovenverdieping zijn L-profielen van 2,0x2,0 mm geplaatst. De strips daartussen zijn 0,25x1,5 mm groot. Deze verticale profielen zijn aan de buitenzijde van de opstaande rand geplakt. Dat zorgt voor voldoende overlap voor een goede lijmverbinding en zorgt er ook voor dat de zijwand enig reliëf krijgt. Het idee is om het 'glas' zoveel mogelijk in grote stukken achter de opstaande profielen en op de onderwand te plakken. Op die manier hoop ik een enigzins stevige contructie te krijgen.



De schoorsteen is afgemaakt door steenplaat aan de vier zijden aan te brengen. Bovenop is een stukje 1 mm dik styreen aangebracht met daarop een pijpje. Dat pijpje bestaat uit een buisprofiel van 3,2 mm diameter dat iets is uitgeboord. De wand van het profiel is daardoor minder dik wat natuurgetrouwer oogt.



Nadat alle profielen op de bovenste verdieping zijn geplaatst bleef allen de korte zijde over waar een dubbele deur aanwezig is.
Op onderstaande foto is te zien hoe de deur er bij het seinhuis in Alkmaar uit ziet. Het dichte deel van de deur is betrekkelijk laag. Omdat de kozijnen erg smal zijn is de klink op een verbreed deel van de middenpost bevestigd.
Nu ziet de deur van het seinhuis van Witerswijk er volgens de tekening iets anders uit, maar ik wil een vergelijkbare constructie bouwen. Op die manier is de deur duidelijk herkenbaar in de zijwand en ik hoop dat een dergelijke constructie het seinhuis net wat spannender om te zien.





Eerst geprobeert om het hele bovenste deel van de deur uit een stuk te snijden. Dat levert dan een m-vormig stuk styreen op dat op de onderwand gelijmt moet worden. Bij het proefpassen zag dat er niet mooi uit, wat reden was om iets anders te bedenken.

Uiteindelijk gekozen om een dunnere stip (0,5x1,0 mm) als middenstijl te gebruiken en op de achterzijde een klein plaatje aan te brengen. Dat plaatje is dan de verbrede middenpost waarop vervolgens de deurkrukken geplaatst kunnen worden. Tenslotte aan de bovenzijde een strip geplakt als bovenzijde van het deurframe.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #318 Gepost op: 22 september 2021, 14:19:17 »
De verdieping is in ruwbouw klaar. Alle profielen voor de raamkozijnen zijn geplaatst en op het dak is de schoorsteen aangebracht.





Op de onderzijde van het dak zijn strips aangebracht die het doorschijnen van de verlichting moeten voorkomen. Ik verwacht dat de bovenzijde van de raamkozijnen en het dak niet naadloos op elkaar aansluiten. Door het aanbrengen van een strip hoop ik te voorkomen dat het licht via een kier te zien is.



Intussen ook al naar de goede kleur verf voor de bakstenen onderbouw aan het zoeken. Diverse kleuren verf op een proefstukje aangebracht om deze goed te kunnen vergelijken met foto's van het seinhuis in Almaar. Vanwege de beschrijving over de kleur geel op de eerder genoemde sein/relais huis op sleutelspoor eerst wat pogingen gedaan met een mix van geel, wit en rood. Die resultaten leveren een naar mijn mening een veel te gele of te donkere kleur op.



Daarom wat nieuwe kleuren geprobeerd, maar dan meer in de zandtinten. Dat lijkt er meer op en de beige tint (Revell aqua 314) lijkt de beste kans te maken.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 23 september 2021, 10:12:11 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #319 Gepost op: 27 september 2021, 19:57:42 »
Voor de trap naar de eerste verdieping begonnen met Evergreen profielen volgens de manier die HOllandsBouwwerk eerder beschreven heeft op het forum. De zijkanten van de trap bestaat daarbij uit een U-profiel van 2 mm en de ondersteuning van de treden uit een stukje 0,75x0,75 mm profiel.

Nadat de beide zijkanten klaar waren kwam ik de trap tegen die hoort bij de restanten van een oud Pola seinhuis (bouwdoos 560). Die is wellicht wat grover, maar wel goed van formaat en de treden zitten er (begrijpelijk) regelmatig is. Verder is het een veel steviger geheel dan de zelfbouw trap zal gaan worden. Daarom besloten om de Pola-trap te gaan gebruiken.



Het dak van het seinhuis is ook al van een laag schilders tape als dakbedekking voorzien.



De messing staaf voor het fabriceren van de leuning van de trap en het bordes rondom de seinzaal is besteld. Daar hoop ik binnenkort mee te kunnen starten.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #320 Gepost op: 03 oktober 2021, 22:08:19 »
De onderbouw, bovenbouw en dak van het seinhuis zijn geverfd. De Revell aqua 05 heet wit, maar blijkt RAL 9001 (crème wit) te zijn. Dat betekent dat de bovenbouw van het seinhuis nog een laag "echte" witte verf gaat krijgen.



Gelijk ook het interieur van het seinhuis in de verf gezet. Van wat stukje styreen een NX-tableau gemaakt met een print van het sporenplan. Bij plaatsing in het seinhuis bleek dat toch wel wat groot. Reden om een iets kleinere versie te maken die beter past. Dan is ook de verhouding met de stoel en tafel uit Preiser set 17218 beter.
Ook het electriciteitshuisje van Artitec dat lang geleden in de grondverf was gespoten heeft een kleur gekregen. De electriciteitskast die in deze set zit krijgt ter zijner tijd een plekje tegen de muur van het seinhuis.



Een inkijkje in het seinhuis met de kleinere versie van het NX-tableau en klok aan de wand.



De bovenverdieping gaat verlicht worden door twee SMD ledjes. Om de felheid te testen de twee leds provisorisch tussen de bovenbouw en het dak geklemt. De hoeveelheid licht flink moeten terugschroeven door steeds een 1,5 kΩ weerstand toe te voegen. Na drie van dergelijke weerstanden in serie geplaats te hebben is de hoeveelheid licht naar mijn zin.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2021, 08:55:14 door martijnhaman »

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #321 Gepost op: 03 oktober 2021, 23:39:46 »
Dat ziet er echt geweldig uit (y)
Weer iets wat op de lijst van "dat wil ik ook nog eens doen" kan ;D

Groetjes, Tim/damngrazy

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #322 Gepost op: 08 oktober 2021, 10:47:17 »
Als tussendoortje een schutting gemaakt die op de achtergrond naast het fabrieksgebouw komt te staan. Dit is een schutting van betonnen elementen die zijn opgesloten tussen staande H-profielen. De buitenste profielen staanders zijn H-profielen van 1,5 mm en voor de liggende delen zijn strips van 1,0x2,5 mm gebruikt.
Voor de stevigheid zijn zijn in het midden va de schutting geen H-profielen gebruikt. Dit zijn langere delen van de strips, waar aan weerszijden een strip van 0,25x1,5 mm is geplakt. Daarmee wordt de aanwezigheid van een H-profiel gesuggereerd.
Als laatste een dunnen strip aan de onderzijde geplakt. Daarmee wordt voorkomen dat de schutting krom gaat staan. Deze stip zal na het plaatsen vrijwel onzichtbaar zijn door het aan te brengen gras, zand etc.



Links is te zien dat ik begonnen ben met 1,0x2,5 mm strips. Daar bleek ik onvoldoende voorraad van te hebben. Vandaar dat ik vervolgens doorgegaan ben met strips van 0,5x2,5 mm. De schutting komt tegen de achtergrond te staan waardoor het verschil niet zal opvallen. Maar strips van 1,0 mm dik werken beter omdat ze beter met de dikte in werkelijkheid overeen komen en goed in de gebruikte H-profielen passen.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #323 Gepost op: 12 oktober 2021, 21:23:54 »
Langzaamaan ben ik na aan het denken over de juiste plaatsing van seinen op de baan. Het idee is dat er twee seinen langs op de hoofdbaan komen te staan. Daarmee wordt het blok met de overloopwissels voor treinen van links beveiligd. De seinen rechts van de overloopwissels staan rechts buiten de modulebak ;)
Voor het verkeer dat vanaf het emplacement de hoofdbaan op wil rijden is een dwergsein bedacht dat rechts van het aansluitspoor komt te staan. Dat ziet er dan (schematisch) uit zoals op onderstaande afbeelding.



Klinkt dit logisch of maak ik ergens een fout?

Martijn

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #324 Gepost op: 12 oktober 2021, 22:38:58 »
Klinkt goed en logisch. Wel zou ik tussen het dwergsein en het wissel in de hoofdbaan een ontspoortong of stop/ontspoorblok plaatsen. Met zo'n groot emplacement is enige vorm van (flank)beveiliging geen overbodige luxe :)
Vriendelijke groet, Servé.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #325 Gepost op: 13 oktober 2021, 01:20:15 »
Plaatsing prima. Wat Servé aangeeft ook een mooie toevoeging zo'n stop/ontspoorblok. Dan zou er nog wel ruimte voor moeten zijn naast het dwergsein.
Ik zou toch ook twee seinen plaatsen aan de rechterkant van de hoofdbaan om het mooi af te maken.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #326 Gepost op: 13 oktober 2021, 08:46:36 »
Een stop/ontspoorblok is wel een goede toevoeging. De ruimte daarvoor zou geen probleem moeten zijn.
Het plaatsen van seinen rechts van de overloopwissels is niet mogelijk. Op het schematische sporenplan is het niet goed te zien, maar er is geen ruimte rechts van de wissels. Op onderstaande foto is dat beter te zien.



Martijn

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #327 Gepost op: 13 oktober 2021, 10:49:46 »
De foto geeft wel duidelijkheid!  (y)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #328 Gepost op: 17 oktober 2021, 19:51:31 »
Met de opmerkingen over het stopontspoorblok dit weekend met wat reststukjes styreen een elektrische variant in elkaar gezet. Het bouwsel bestaat uiteindelijk uit 7 stukjes styreen en is verder niet functioneel. Als voorbeeld heb ik diverse foto's van internet gebruikt, waaronder deze foto van de website www.klassiekebeveiliging.com.



Aan de binnenzijde van het spoor komt een zwart L-profiel waarvan de kopse kanten zijn afgeschuint. Aan de buitenzijde van het spoor zorgt een dun bruingeverft stripje dat alle onderdelen netjes op een lijn staan. Na het ballasten zal dat stripje niet meer zichtbaar zijn. Twee blokjes styreen moeten de apparatuur voorstellen. Het stopontspoorblok zelf bestaat uit twee L-profielen en een blokje. Uiteindelijk wil ik nog wat kabels aanbrengen tussen de beide apparatuurkastjes.



Alle onderdelen voor een proefpassing op de uiteindelijke plek geplaatst. De ruimte tussen de spoorstaaf en het zwarte L-profiel is ruim genoeg om al het materieel zonder problemen het stopoptspoorblok te passeren (al was dat nu volgens mij nu juist niet niet de bedoeling :-X)

Martijn

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #329 Gepost op: 19 oktober 2021, 13:51:51 »
Hallo Martijn,

Gezien de plaatsing van het dwergsein in de wisselstraat lijkt het erop dat je opstelterrein als NCBG (niet centraal beveiligd gebied) is uitgevoerd. In dat geval zou je ter hoogte van het dwergsein, maar voor de tegenovergestelde richting, nog een S-bord kunnen plaatsen met "bel trdl NCBG" (of iets van soortgelijke strekking) op het onderbord.
project n.t.b.