Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85446 keer)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #300 Gepost op: 17 augustus 2021, 19:39:09 »
Drie ledjes aangesloten om te zien of het lukt om het omschakelen van twee wissels ook goed op het paneel weer te geven. Met uitproberen nagegaan welke uitgangen van het wisselcontact van de ASB controller moet worden gebruikt.



De ledjes zitten nog los in het paneel en de schakelaar op het paneel is niet aangesloten, maar het werkt (y)

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #301 Gepost op: 19 augustus 2021, 11:45:29 »
Ook op de modules van spoor werk zijn twee ongevallenwagens verschenen.



Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #302 Gepost op: 26 augustus 2021, 22:00:19 »
Al even niets gepost, maar de afgelopen periode vooral tijd aan de electrische aansluiting van de rechter modulebak tijd besteed. Niet echt iets dat er heel spannend uit ziet, maar mij als niet technisch toch af en toe wat hoofdbrekens heeft gekost. Maar nu zijn op de rechtermodule dan 4 wissels via het paneel bedienbaar met servo's en is er een terugmelding van de wisselstand met ledjes.



Door het beperkte licht niet zo'n beste foto, maar dit is een deel van de onderzijde van de rechtermodule. De voeding van de rails is een apart systeem naast de voeding van de servo's en de daaraan gekoppelde schakelaars en ledjes.



Heb het voor het moment wel even gehad met de electra, dus de volgende klus gaat de bouw van het seinhuis worden.

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #303 Gepost op: 30 augustus 2021, 22:46:07 »
Als tussendoor klusje het reclamebord op het dak van de timmerfabriek in elkaar gezet. Met 1,5x1.5 mm strips een stellage in elkaar gezet. Daaronder vierkante stukjes styreen gelijmt die tegels moeten voorstellen.







Voor het seinhuis de bodemplaat gesneden en een zijwand uitgetekend. Om te zien hoe het oogt beide plaatjes styreen met een stukje tape aan elkaar gezet. De bovenzijde van de zijwand komt overeen met de onderzijde van het platte dak. voor de maatvoering is het eerder genoemde seinhuis van Winterwijk aangehouden. Dat is iets lager dan de pepieren versie van het seinhuis uit Assen. Dat kopt ook wel want volgens de tekeningen is de onderzijde van het dak van het seinhuis van Winterwijk 45 cm lager dan dat van Assen.





Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #304 Gepost op: 06 september 2021, 19:30:31 »


De basis voor het seinhuis is uit syreenplaat gesneden. Alles zit nog los, maar de omloop vormt een kraag die alles bij elkaar houd. Het seinhuis staat overigens 180 graden gedraaid ten opzichte van de uiteindelijke positie. De lange zijde met de meeste ramen op de verdieping komt daarbij richtig het emplacement te staan.



Ter plaatse van de trap en de dubbel toegangsdeur tot de seinruimte is het bordes plaatselijk verbreed. In een lange zijwand komen vier ramen en de tegenovergestelde zijwand drie ramen en een rooster voor de ruimte met de CV-ketel.
De eerste zijwand ga ik nog opnieuw maken. Daar had ik met een boor een gat gemaakt en de ramen vervolgens op maat gevijlt. Dat wordt toch minder mooi dan de ramen uit te snijden, een methode die ik bij de tweede zijwand heb gebruikt.

Zie overigens dat ik de tweede buitenmuur voor het toilet vergeten ben. Dat toilet zit links naast de trap op de verdieping. Dat muurdeel is nog eenvoudig toe te voegen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 september 2021, 22:18:14 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #305 Gepost op: 09 september 2021, 22:12:44 »


Alle defintieve wanden zijn uitgesneden en samen met de vloer van de seinruimte in elkaar gezet. Op de plek van het toilet is een gat in de vloer geboord waar de draden van de verlichting vanuit de onderbouw naar boven doorgevoerd kunnen worden. De binnenwanden van het toilet kunnen nu ook uitgesneden en geplaatst worden.

De basis voor de schoorsteen is gemaakt van een 4,8x4,8 mm staaf die is opgedikt met strips styreen. De schoorsteen wordt, net als de buitenwanden onder het bordes, nog voorzien van slaters muurplaat. De defintieve plek van de schoorsteen is net naast het toilet waar een koker vanuit de CV ruimte op de beganegrond via de seinruimte naar de schoorsteen loopt.
Een deel van een PVC buis gaat gebruikt worden als basis voor het ronde deel van het dak. Een proef leert dat dit materiaal met PVC lijm aan het styreen te lijmen is.

Martijn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #306 Gepost op: 09 september 2021, 22:22:55 »
Mooi gebouwd en goed doordacht (y) de uiteindelijke vorm van het seinhuis is nog niet te zien in deze bouwfase maar ik denk dat dat wel goed komt!
Groeten,
Richard

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #307 Gepost op: 13 september 2021, 14:31:28 »
@Modellbahnwagen: Dank voor het compliment, dat geeft weer moed :) 

Na gestart te zijn om een deel van een PVC buis op maat te maken voor de ronding van het dak. De PVC buis blijkt wel heel erg grof materiaal te zijn, vergeleken met de styreen plaatjes waarmee het seinhuis is opgebouwd. Daarom geprobeerd een plaatje van 1 mm styreen met heet water te buigen tussen twee delen van de PVC buis. Dat levert niet het gewenste resultaat op: het styreen is niet mooi gebogen en de delen PVC buis vervormen behoorlijk.



Daarom toch maar weer terug naar het oorspronkelijke idee om een deel van de PVC buis voor het gebogen dak te gebruiken.

Martijn

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #308 Gepost op: 13 september 2021, 15:40:02 »
Kan je niet eerst halve maantjes rechtop plakken op het dak?
En daarna het dak erop plakken?

Zoiets als dit:
https://sleutelspoor.nl/projecten/plan-u-9/

Grt Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
    • Station Lemmer
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #309 Gepost op: 13 september 2021, 21:19:10 »
zou je ook meerdere dunne plaatjes op elkaar kunnen plakken in gebogen vorm?
halve maantjes als spantjes zou ik ook proberen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #310 Gepost op: 13 september 2021, 21:33:15 »
Stukje messing plaat, in vorm te rollen met PVC buis :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #311 Gepost op: 14 september 2021, 08:54:18 »
Dank voor de tips om het dak te maken. De methode die nederbelg aandroeg ben ik gaan toepassen. Eerst vier losse ribben uit 1 mm styreen gesneden. Een verfblik bleek de juiste ronding te hebben en kon als mal gebruikt worden. De ribben zijn vervolgens op het dak gelijmd, waarbij een balkje voor een betere hechting en stevigheid zorgt.





Een plaatje 0,5 mm styreen (dunner had ik niet liggen) in de lengte ingesneden met een mesje. Alleen al door het insnijden gaat het plaatje al een beetje bol staan. Vervolgens met de hand wat extra gebogen en met lijm op het dak geplakt. Dat gaat zonder het dak in model te duwen. Alleen aanduwen voor het lijmen volstaat.



En zo ziet het er nu uit. Het ronde dak sluit niet strak aan op het platte dak, maar dat zie je als alles goed gaat later niet meer. De aan te brengen dakbedekking verbergt de kier dan.





Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #312 Gepost op: 15 september 2021, 21:24:11 »
Twee van de wanden van de onderbouw zijn inmiddels voorzien van baksteenplaat. Een plaatje met handgreep vormt de deur die voor de foto los is geplaatst.





Nadat ik de deur had gemaakt realiseerde ik me dat de deuren in de onderbouw naar buiten opendraaien. De deur die ik nu heb gemaakt draait naar binnen open. Daarom een nieuwe deur gemaakt die in het kozijn valt. Gelijk de deurknop aan je de juiste kant geplaatst, zodat ook dat overeenkomt met de tekening. De nu zichtbare schanieren zijn stukjes rond 0,5 mm styreen.



Martijn

Chrissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #313 Gepost op: 16 september 2021, 16:53:31 »
Ziet er strak uit Martijn (y)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #314 Gepost op: 16 september 2021, 19:20:56 »
Dank je wel Chrissie voor het compliment. Ik probeer elke dag een zijwand met baksteen te bekleden. Het is heel wat uitmeten en vervolgens uitsnijden. Na verloop van tijd merk ik dat het wat onnauwkeuriger wordt. Inmiddels is wel de derde wand gereed.



Als afwisseling van de muren alvast een proefprintje gemaakt van wat zaken die ik op en in het seinhuis wil gaan aanbrengen. Naast post T-bordjes komen er op twee zijden van de dakrand een bordje 'aanraken draden levensgevaarlijk'. In het seinhuis komt een NX-tableau en een klok aan de muur.
Dit zijn nog printje met een inkjet printer om te zien of de grootte goed past. Uiteindelijk worden deze zaken met een laserprinter op dikker papier geprint. Het proefprintje van het NX-tablaeu maakte duidelijk dat deze een stuk groter geprint kan worden.



Martijn