Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85573 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 05 november 2020, 22:18:51 »
Inmiddels twaalf (!) jaar verder en er is nog steeds geen modelbaan ... Maar binnenkort start de verbouwing van de zolder en komt er een kamer waarin ik dan eindelijk wil gaan beginnen met de modelbaan.

Omdat de plaatje van het allereerste baanplan inmiddels verdwenen is, eerst maar eens het sporenplan laten zien waar dit draadje in 2008 mee begon:


Besloten om te kijken of dit baanplan omgezet kan worden naar drie modulebakken volgens het concept van de forumbaan met bijbehorende eisen. Belangrijke wijziging daarbij is de toevoeging van een tweede doorgaande spoor. Verder is het railplan opnieuw getekend, nu met Peco code 100 railmateriaal. Dat leverde nog wel wat gepuzzel op om te voorkomen dat de wisselverbindingen niet op een overgang van twee modules liggen.
Tenslotte zijn de tips en opmerkingen op het oude baanplan nog eens doorgenomen en (grotendeels) verwerkt.

Dat levert dan dit plaatje op:


Tot het moment dat de bouw kan starten wil ik eens goed gaan bekijken hoe de diverse onderdelen van het baanplan er uit zouden kunnen zien. Daarbij is het oorspronkelijke idee nog steeds om een kleine onderhoudswerkplaats met wasstraat, opstelsporen en een tankplaats uit te werken.

Op de linker module een viaduct dat het einde van de opstelsporen wat verbergt. Daardoor lijkt het (hopelijk) alsof het terrein veel groter is. Daarvoor de kleine tankplaats. op de rechter module het gebouw van de werkplaats en in het midden de wasstraat. Op die manier is er overal iets te zien wat verder uitgewerkt kan worden.

De onderhoudswerkplaats

Voor het gebouw van de onderhoudswerkplaats heb ik wat beelden van hallen en werkplaats achtige gebouwen uit de jaren '70 voor ogen. Om een beter beeld te krijgen hoe dat gebouw er uit zou kunnen zien heb ik een tekening in SketchUp gemaakt. De onderzijde van het gebouw is metselwerk, dan een strook stalen kozijnen en daarboven platen met een damwandprofiel. Op de tekening zijn horizontale platen te zien, maar dat is me te modern. Dat moeten platen met een verticaal damwandprofiel worden.



Voor de roldeuren zit ik nog te bedenken hoe ik die functioneel kan maken. Simpelweg twee keer de roldeur van Viessmann (nummer 5172) aanschaffen zou kunnen, maar wellicht is het ook eenvoudig(?) zelf te bouwen.
Bijvoorbeeld door aan weerszijde van de deur een U-profiel te plaatsen dat als geleider dient voor een die met een motortje naar boven wordt getrokken.
Maar wat is dan het handigste? De hal is niet hoog genoeg om de hele deur zonder probleem helemaal naar boven te trekken. De deur moet dan opgerold worden of onder een hoek schuin naar boven getrokken worden.
Als iemand een tip heeft, dan hoor ik die graag.

Martijn

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 05 november 2020, 23:36:04 »
Neem als voorbeeld eens Wpl Asd Zs. , eind 70'r jaren gerenoveerd met roldeuren en verticale beplating. Overigens doet je ontwerp mij aan de oude Zaanstraat denken, dus voor dat de sporen uitbreiding Sp 16 - Sp 30.

Freek

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2020, 01:09:33 »
Heb je 12 jaar kunnen denken (y) Interessant onderwerp. Ik ben zelf actief in een werkplaats en ga daarom dit draadje wel volgen. ;D

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2020, 09:06:06 »
@Freek Jonkers: Ik snap de link met Zaanstraat, maar dat gebouw ziet er toch wel anders uit. Daar bestaat de wand met de roldeuren uit plaatmateriaal en de zijwanden uit baksteen met verticale raampartijen. Maar ik begrijp je associatie wel, want ik heb ook naar dat gebouw zitten kijken bij het uitdenken van de plannen. Vergelijk deze foto's maar eens met mij tekening:


Foto uit eigen verzameling

En voor de uitbreiding was het een gebouw met veel baksteen en vouwdeuren:

Foto uit eigen verzameling

Overigens wil ik op de zijwand van de werkplaats een bord aanbrengen met de bedrijfsnaam. Dit is het geworden, met een knipoog naar NedTrain (kleuren) en Werkspoor  :)



Martijn

locofiel

  • Gast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2020, 13:38:49 »
Martijn,

Een rolbrug voor de OH-werkplaats is dat misschien een ideetje?
Spaart wissels en lengte.
Ik men, dat de werkplaats Haarlem deze ook had.


Gr,

Dirk

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 06 november 2020, 14:21:14 »
...
Voor de roldeuren zit ik nog te bedenken hoe ik die functioneel kan maken. Simpelweg twee keer de roldeur van Viessmann (nummer 5172) aanschaffen zou kunnen, maar wellicht is het ook eenvoudig(?) zelf te bouwen.
Bijvoorbeeld door aan weerszijde van de deur een U-profiel te plaatsen dat als geleider dient voor een die met een motortje naar boven wordt getrokken.
Maar wat is dan het handigste? De hal is niet hoog genoeg om de hele deur zonder probleem helemaal naar boven te trekken. De deur moet dan opgerold worden of onder een hoek schuin naar boven getrokken worden.

Nog niet uitgewerkt idee dat ik al voor een clublid heb bedacht.

De deuren opbouwen uit lamellen styreen en aan de achterzijde aan de zijkanten een zijden lintje of dergelijke kleven. Het onderste paneeltje maak je uit lood of ander relatief zwaar materiaal.
Je zet de poort in U-vormige geleiders met voldoende speling sodat je een vlotte beweging kan krijgen.
Zorg dat je de U-profieltjes kan plooien over een ruime straal, je paneeltjesmoeten er door kunnen zonder te haperen.
Achteraan in de loods zet je tegen het plafond een (stappen)motortje met de juiste regeling. Op het asjemaak je een spoeltje waar je een dradje opdraaid dat verbonden is aan het zijden lintje.
Motortje laten draaien en je trekt de poort open. Andersom draaien en door het gewicht aan de onderkant zakt je poort terug.

Een andere olossing zou zijn om een "eindeloos" touwtje rond te laten lopen op het asje in de motor, maar dan moet je onder de vloerplaat naar achter in je loods en daar terug omhoog. Het touwtje zit dan vast aan het zijden lintje en de onderste strip vanje poort. Dit lijkt me wel betrouwbaarder om terug te sluiten.

Zoals gezegd, dit is het resultaat vaneen brainstorming sie ik met een clublid had over zijn baantje.
Het is nog niet gemaakt, maar mijn gevoel zegt dat het moet lukken.

Het zijden lintje (eventueel katoen kan ook) om een soepele verbinding te hebben tussen de verschillende lamellen van je poort.

Succes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 06 november 2020, 14:36:45 »
Martijn,

Een rolbrug voor de OH-werkplaats is dat misschien een ideetje?
Spaart wissels en lengte.
Ik men, dat de werkplaats Haarlem deze ook had.


Gr,

Dirk
In Amersfoort ligt de rolbrug er nog. De loods/werkplaats is ook een interessant object om na te bouwen.
Groeten Joop, machinist Lls

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2020, 15:05:16 »
De Shunterwerkplaats aan de Albert Plesmanweg in Rotterdam is ook een interessante.
Jeroen

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 06 november 2020, 15:24:59 »
In Amersfoort ligt de rolbrug er nog. De loods/werkplaats is ook een interessant object om na te bouwen.

En bij LWR natuurlijk ook, maar dat is een nieuwe.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 06 november 2020, 15:31:50 »
Het nadeel van de rolbruggen is dat die -voor zover ik weet- te kort zijn om voor 1:87 rijtuigen te gebruiken. Ik wil de werkplaats vooral voor onderhoud aan rijtuigen gebruiken. Bovendien gaat het om een gebouw met twee sporen. Dan is een rolbrug een beetje overdone.

Martijn

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2020, 15:34:57 »
Wpl Feyenoord is ook wel een idee .

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2020, 15:36:00 »
@Frans Peeters:

De eerste optie is vergelijkbaar met het principe dat Viessman hebruikt bij hun roldeur (zie het plaatje hieronder). Daar zitten de lamellen met een folie aan de achterzijde aan elkaar. Verder wordt een metalen blokje als gewicht op de onderste lamel gebruikt. Hier is alleen een motortje boven de deur geplaats die voor het oprollen zorgt. Dat is op zich een optie die goed past in mijn ontwerp.



De omlijsting van de deur is bij Viessmann wel erg breed. Volgens mij zou de omlijsting tot de eerste groef verwijderd moeten kunnen worden. Het resterende deel zou dan in een eigen gebouwd gebouw kan worden overgezet.
Vermoedelijk kunnen de lamellen met ramen vervangen worden door dichte exemplaren. Uit de handleiding haal ik namelijk dat er extra onderdelen in de set zitten: With a little effort you can extend the frame as well as the guide bars with the additional elements. The maximum length is 75 mm.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 november 2020, 15:40:12 door martijnhaman »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 06 november 2020, 15:43:11 »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2020, 10:51:48 »
Op dit moment ben ik op zoek naar plastic plaatmateriaal dat ik kan gebruiken voor de zijwand van de werkplaats. Het type profiel dat ik voor ogen heb is op onderstaande foto te zien.



Nu heb ik al diverse merken en webshops bekeken, maar nog niets kunnen vinden dat hier op lijkt. Vaak gaat het om platen met met een V-groef of een ronder profiel. Dit is wat ik wel gevonden heb, maar helaas de verkeerde schaal: klik

Iemand een idee of dit profiel bestaat in schaal H0?

Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 07 november 2020, 11:05:02 »
Martijn, kun je hier niet iets mee? Evergreen 040" (1.0MM) OPAQUE WHITE POLYSTRYENE STANDING SEAM ROOF
Groet, Frank