Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: U-baan - (Baanplan H0)  (gelezen 2395 keer)

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
U-baan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 10 October 2008, 00:10:31 »
Tja, ik ben niet de enige die wikt en weegt en twijfelt. Na een te overdadig en niet geheel kloppend zwitsers baanidee kom ik nu uit op een u-baan vorm. Kijk voor meer info en zich ontwikkelende baanplannen op

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-9.php (vorige ontwikkelingen in het menu)

Basisidee is: groot station + een of twee kleinere stations, lekker lang dubbelsporig kunnen rijden en her en der wat rangeerwerk. Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.

Het onderste deel bevalt me heel erg. De twijfel zit hem in het kopstation. Het idee van een kopstation spreekt me erg aan. Ik heb het al kleiner gemaakt (van 7 naar 5-sporig), maar wil per se wat kunnen rangeren. Punt is hoe wat rangeer- en opstelsporen toe te voegen zonder dat het meteen weer overdadig en buiten proportie wordt.

Tips en commentaar worden zeer op prijs gesteld.

;-)

Paul
« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:16:09 door Hans van de Burgt »
Attic Junction • www.train.delcour.org

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: U-baan idee
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2008, 14:40:00 »
Hoi Paul,

Ik heb eens de evolutie van plannen gevolgd op je site, en dat is niet mis! Maar betreffende je laatste versies, heb ik toch een paar vraagjes. Het is heel moeilijk om het sporenverloop te volgen, vooral wat er onder en emplacement van het kopstation gebeurt. Daar lopen 5 sporen onder en verder ...? Is het mogelijk om iets duidelijker te tonen wat zichtbare baanvakken zijn en wat niet. Ik heb de indruk dat er vrij weinig zichtbaar spoor overblijft, wat jammer zou zijn. Het meest storende is dat groene dubbelspoor voor de deur. Je zegt zelf met trots: "Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.". Maar zomaar binnen en buiten lopen is er niet meer bij. Dat spoor gaat je nog flink gaan ergeren. Het lijkt me tevens het paradespoor te zijn. Kan je dit spoor niet mooi met grote lussen rond leggen? Het kopstation lijkt me ook vrij ambitieus. Misschien een 4-sporen versie met 2 perrons proberen? Het is ook een beetje vreemd dat het doorgaand station een draaischijf heeft, maar net het kopstation niet! (behalve als je tijdperk IV/V rijdt met museumlijn).

De bereikbaarheid van (de achterkant van) je baan moet ook nog eens illustreren, want werken over een afstand van meer dan 60cm is echt heel moeilijk.

Ik ben benieuwd naar het vervolg...
groeten,

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re: U-baan idee
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2008, 00:14:27 »
Dank voor je tijd en reactie.

Heb een brugloos idee uitgewerkt, maar ook het u-baan idee met brug. Nu ook alleen de zichtbare sporen. in beeld:

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-11.php

Twijfel, maar ik kom wel steeds verder! Onderste deel bevalt me erg goed, bovenste deel is niet in harmonie. Mijn vrouw reikt af en toe ook goede ideeën aan, zoals het dichterbij leggen van het kopstation. Tenslotte wil je eerst de treinen zien en dan pas het landschap.

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org