Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:42:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 21:35:38
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 21:32:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 20:48:37
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
  

Auteur Topic: U-baan - (Baanplan H0)  (gelezen 2389 keer)

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
U-baan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 10 October 2008, 00:10:31 »
Tja, ik ben niet de enige die wikt en weegt en twijfelt. Na een te overdadig en niet geheel kloppend zwitsers baanidee kom ik nu uit op een u-baan vorm. Kijk voor meer info en zich ontwikkelende baanplannen op

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-9.php (vorige ontwikkelingen in het menu)

Basisidee is: groot station + een of twee kleinere stations, lekker lang dubbelsporig kunnen rijden en her en der wat rangeerwerk. Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.

Het onderste deel bevalt me heel erg. De twijfel zit hem in het kopstation. Het idee van een kopstation spreekt me erg aan. Ik heb het al kleiner gemaakt (van 7 naar 5-sporig), maar wil per se wat kunnen rangeren. Punt is hoe wat rangeer- en opstelsporen toe te voegen zonder dat het meteen weer overdadig en buiten proportie wordt.

Tips en commentaar worden zeer op prijs gesteld.

;-)

Paul
« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:16:09 door Hans van de Burgt »
Attic Junction • www.train.delcour.org

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: U-baan idee
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2008, 14:40:00 »
Hoi Paul,

Ik heb eens de evolutie van plannen gevolgd op je site, en dat is niet mis! Maar betreffende je laatste versies, heb ik toch een paar vraagjes. Het is heel moeilijk om het sporenverloop te volgen, vooral wat er onder en emplacement van het kopstation gebeurt. Daar lopen 5 sporen onder en verder ...? Is het mogelijk om iets duidelijker te tonen wat zichtbare baanvakken zijn en wat niet. Ik heb de indruk dat er vrij weinig zichtbaar spoor overblijft, wat jammer zou zijn. Het meest storende is dat groene dubbelspoor voor de deur. Je zegt zelf met trots: "Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.". Maar zomaar binnen en buiten lopen is er niet meer bij. Dat spoor gaat je nog flink gaan ergeren. Het lijkt me tevens het paradespoor te zijn. Kan je dit spoor niet mooi met grote lussen rond leggen? Het kopstation lijkt me ook vrij ambitieus. Misschien een 4-sporen versie met 2 perrons proberen? Het is ook een beetje vreemd dat het doorgaand station een draaischijf heeft, maar net het kopstation niet! (behalve als je tijdperk IV/V rijdt met museumlijn).

De bereikbaarheid van (de achterkant van) je baan moet ook nog eens illustreren, want werken over een afstand van meer dan 60cm is echt heel moeilijk.

Ik ben benieuwd naar het vervolg...
groeten,

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re: U-baan idee
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2008, 00:14:27 »
Dank voor je tijd en reactie.

Heb een brugloos idee uitgewerkt, maar ook het u-baan idee met brug. Nu ook alleen de zichtbare sporen. in beeld:

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-11.php

Twijfel, maar ik kom wel steeds verder! Onderste deel bevalt me erg goed, bovenste deel is niet in harmonie. Mijn vrouw reikt af en toe ook goede ideeën aan, zoals het dichterbij leggen van het kopstation. Tenslotte wil je eerst de treinen zien en dan pas het landschap.

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org