Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-modulebaan, Algemeen. door bask185
Vandaag om 07:27:20
Frans diorama (Spoor 0e) door Tulpendaal
Vandaag om 07:21:13
Model van vrachtauto van Technische Unie door Tulpendaal
Vandaag om 07:11:38
Artitec CSA-1, stadsbus door Tulpendaal
Vandaag om 07:07:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:13:04
Peco wisselmotor PL 10, hoe te temperen. door Klaas Zondervan
04 december 2020, 23:32:18
Brawa 8812 Wartesignale, info over verlichting gevraagd door Bert van Gelder
04 december 2020, 23:24:45
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
04 december 2020, 23:23:36
Wachtsein (duits bedrijf), waar te plaatsen op de baan? door Glimworm
04 december 2020, 23:09:45
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door WimVman
04 december 2020, 23:07:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
04 december 2020, 22:46:03
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Dave.......
04 december 2020, 22:33:52
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
04 december 2020, 22:05:05
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door EricZmS
04 december 2020, 21:37:18
Laag-Baarlo door Mark Lin
04 december 2020, 21:28:29
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door VvKan
04 december 2020, 21:24:22
Digikeijs DR80015 Functiemappen door René 4312
04 december 2020, 21:14:13
Fleischmann 1306 probeersels door HuubvG
04 december 2020, 21:11:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
04 december 2020, 20:54:59
Westlandbaan door Tulpendaal
04 december 2020, 20:47:59
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
04 december 2020, 20:32:32
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Tulpendaal
04 december 2020, 20:17:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
04 december 2020, 20:15:00
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
04 december 2020, 19:58:48
Vagonweb website veranderd? door Falcon10
04 december 2020, 18:49:25
Frans loodsje et cetera door Ric
04 december 2020, 18:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
04 december 2020, 18:15:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
04 december 2020, 18:10:52
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
04 december 2020, 18:01:44
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door tijgernootje
04 december 2020, 17:43:37
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 481866 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #945 Gepost op: 10 oktober 2012, 17:51:46 »
WAY Off.T.  ;D



Groen "niet prut" locje voor Big Boy

http://www.railwaymagazine.co.uk/gallery/dwight-d-eisenhower-squeezes-out-of-museum?p=1&yp=0

Maar, om weer On.T. te komen: als je hier een 3700 voor zet krijg je een leuk trappetje  ;)

PS Buffers moesten van de A4 af omdat de loc anders niet tussen de Big Boy en de kolommen doorkon (net als de klauwkoppeling van de Big Boy)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9513
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #946 Gepost op: 11 oktober 2012, 00:19:48 »
Hoi,

Zo, weer over tot de orde van de dag... want neem van mij aan, dit soort gedrochten komen er op deze baan niet op ;) :P



... het kraantje in onderdeeltjes. Rechtsonder het buisje voor het draaien van de cabine door een servo onder de baan.



... even los-vast geassembleerd.



... daar gaat het buisje dus in...



... van onderen.



... vanaf nu kandie alleen nog maar op een blokje-met-gat staan ;)



... en het kapje er weer op om te kijken hoe het staat :) De bekken van de grijper hebben een loden bekleding gekregen aan de binnenkant om straks netjes op en vooral neer te kunnen gaan.

Leuk kitje, leuk frutseltje. (y)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #947 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:49:43 »
Zo Karst, weer een mooie aanwinst. Ik ga ervanuit dat deze weer digitaal wordt aangestuurd? Noblesse oblige zou ik zeggen na de ombouw van de Fleischmann spoorwegkraan hier op dit forum en in de Railhobby (die hier toch niemand zou lezen  ;D ;D ). Dus ik verwacht een bewegende giek, draaiende kraan en een grijper die dicht gaat naar boven en open naar beneden. Ik lees al over gewichten in de bak, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

@Paul, volgens mij (nee, weet ik zeker  ;) ) ben jij een behoorlijke kenner van stoomloks. Een 3700 is een lok uit 1910. In die tijd bouwden ze in Duitsland de P8, ook een 2C machine. Als je een P8 naast een 3700 zet is de vergelijking iets eerlijker en valt dan zeker niet ten nadele van een 3700 uit, qua afmetingen. Als je de duitse Einheitsloks ernaast gaat zetten vanaf de Br01 krijg je natuurlijk iets heel anders te zien, maar zet daar dan maar een 3900 of 6300 naast. Toen de 1300, 1600, 3700, 2100, 6300 en 5000 achter elkaar op perron 1 van het NSM stonden kan ik je verzekeren dat de meest indrukwekkende lok toch echt de 6300 was en niet de lage smalle 5000. Dat zou evenzeer gelden voor de Dwight D Eisenhouwer. Maar ja, de 6300 mogen we niet meer zien, alleen als we met kinderen de achtbaan van wereld 3 ingaan. Overigens een gouden greep van het NSM, want ik merk dat kinderen er steeds weer in willen. Alleen had er dan decorstukken ingezet ipv 2 authentieke historische stoomloks. Maar daarover is al genoeg gezegd.

Verder is in Nederland de stoommachine na de 3700 / 3900 natuurlijk nauwelijks nog ontwikkeld, omdat er in Nederland vanaf midden jaren '20 serieus werd gewerkt aan elektrificatie. In de UK en Duitsland is men nog vrolijk aan het doorontwikkelen geweest met stoomtractie. De trajecten in Nederland lijken in vergelijking tot Duitsland ook veel meer op stoptreinlijntjes en vragen dus om andere machines.

Maar back on topic. Karst werkt een beetje aan een Marienberg look-a-like. Dus de lijn Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen. Nu niet echt lijnen voor forse sneltreinen. Een 1700 is dan redelijk op zijn plaats evenals een 3400. Iets anders is al gauw overdreven. De 1700 past nog net naast een DE1 (maar dan niet in rood of in blauw met grijs dak) maar ok het is een look-a-like met zelfs wat mij betreft  ;) acceptabele compromissen.

mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9513
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #948 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:56:26 »
Citaat van: Ivo tB
Dus ik verwacht een bewegende giek, draaiende kraan en een grijper die dicht gaat naar boven en open naar beneden. Ik lees al over gewichten in de bak, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Je zit aardig in de buurt ;) Hoewel die bewegende giek voor de gimmick die ik in gedachten heb niet echt nodig is  :P :D

Moet nog wel zien hoeveel draadjes er door het pijpje kunnen.... ;)

Citaat van: Ivo tB
... maar ok het is een look-a-like met zelfs wat mij betreft  ;) acceptabele compromissen.

 ;D ;D Thnx voor je tolerantie ;)  ;D ;D

Citaat van: Ivo tB
Karst werkt een beetje aan een Marienberg look-a-like. Dus de lijn Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen

Yep, heeft verder op de sfeer na weinig met dat lijntje te maken, maar alle technieken en details die ik hier uitprobeer zullen natuurlijk ooit eens 'Voor het Echie' moeten ;)


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 09:58:24 door Karst Drenth »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7242
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #949 Gepost op: 11 oktober 2012, 10:02:03 »
Nou Karst, dan op zijn minst "echte" kolen scheppen met die grijper... (y)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #950 Gepost op: 11 oktober 2012, 10:39:06 »
Maar back on topic. Karst werkt een beetje aan een Marienberg look-a-like. Dus de lijn Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen. Nu niet echt lijnen voor forse sneltreinen. Een 1700 is dan redelijk op zijn plaats evenals een 3400. Iets anders is al gauw overdreven. De 1700 past nog net naast een DE1 (maar dan niet in rood of in blauw met grijs dak) maar ok het is een look-a-like met zelfs wat mij betreft  ;) acceptabele compromissen.
De afgelopen maanden een redelijke hoeveelheid boeken doorgelezen over de dagelijkse praktijk bij BR. Daarin redelijk was verhalen over locomotiefinzet op de diverse depots. Daar blijkt uit dat qua inzet materieel met veel weg kan komen.

Er waren zeker standaard indelingen qua locomotiefseries voor bepaalde diensten, echter ........ indien het niet ging zoals het moet, dan moest het maar zoals het ging. Dat werd vergemakkelijkt doordat materieelinstructie anders was geregeld als heden ten dage ( jij bent machinist , mooi dan weet je waar de regulateur en de remkraan zitten! De groeten, wegwezen en aan het werk) D'r zijn zat verhalen bekend waarbij een machinist ineens op een loc stond waar hij nog nooit op had gereden. Voor Nederland gold het zelfde.

Goed twee ezeltjes voor een sneltrein zal niet erg waarschijnlijk zijn, maar verder............ D'r zal best wel een verhaal bij te verzinnen zijn en je hebt een grote kans dat het ooit wel ergens voorgekomen zal zijn. Even uit mijn hoofd hadden we in Nederland nauwelijks loc's die een routebeperking hadden qua gewicht oid (zeker na de bruggenversterkingen in de jaren ........ ('20 uit mijn hoofd)) dus iedere loc serie kon overal komen.

Kortom, op zo'n lijntje als wat Karst aan het uitbeelden is: "anything goes"  (y) (y)

En verder het is zijn baan en zijn lol, dus al hij het leuk vindt ............. en als wij het niet leuk vinden: "hey, d'r zit een knop op je TV"

PS Een GWR loc in op een Duitse baan is ook niet natuurgetrouw of .............  8)

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #951 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:34:48 »
WAY Off.T.  ;D



Groen "niet prut" locje voor Big Boy

http://www.railwaymagazine.co.uk/gallery/dwight-d-eisenhower-squeezes-out-of-museum?p=1&yp=0

Maar, om weer On.T. te komen: als je hier een 3700 voor zet krijg je een leuk trappetje  ;)

PS Buffers moesten van de A4 af omdat de loc anders niet tussen de Big Boy en de kolommen doorkon (net als de klauwkoppeling van de Big Boy)
voor de liefhebers dezeloc  is zins afgelopen weekend voor bepaalde tijd weer terug in engeland voor de viering van het snelheids record  van een andere a4 loc de mallard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5044
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #952 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:45:11 »
Wat denk je van deze lok op US sporen?? Ook nogal out of place? Ik lees in de link dat deze lok in een museum in Green Bay Wisconsin staat (voor de liefhebbers lees de Fourth Hand van John Irving (ja, heel erg off topic))

Kortom, op zo'n lijntje als wat Karst aan het uitbeelden is: "anything goes"  (y) (y)

En verder het is zijn baan en zijn lol, dus al hij het leuk vindt ............. en als wij het niet leuk vinden: "hey, d'r zit een knop op je TV"

PS Een GWR loc in op een Duitse baan is ook niet natuurgetrouw of .............  8)
Paul, mijn knop gaat niet uit! In tegendeel, ik kijk graag naar dit draadje. Maar een beetje kritisch op enigzins kloppend materieel gebruik kan geen kwaad. En inderdaad, zeker in de jaren '50 kwamen de toen nog aanwezige NS stoommachines voor al het werk op alle lijnen in aanmerking.

Dus ik ben benieuwd naar de volgende ontwikkeling van de digitale demo pendelbaan, die meen ik in november 2008 zijn debuut maakte in Rijswijk:




mvg,
Ivo
*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9513
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #953 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:57:58 »
Bijna goed Ivo,

't was Eurospoor 2008. Toen nog met 3 modules ;)

Grtzz,

Karst

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Vriend van vlaflip
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #954 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:06:16 »
Ah, waren dat die drie houten planken voor mijn neus. ;D
Greetz, enne, hij is nu heel anders, Hans  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9513
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #955 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:12:38 »
Yep !!

't is inderdaad iets veranderd... Toen nooit gedacht dat het dit zou worden ;)

Grtzz,

Karst

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #956 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:56:43 »
2008 ???

Wordt hoog tijd voor wat nieuws... ::) ;D

Groeten,
Patrick

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #957 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:49:25 »
Precies, up-date tijd voor de atelier baan :P :P.

Tinus.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7391
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #958 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:57:39 »
Heren, hebben jullie alle pagina's wel gelezen?
Jeroen

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #959 Gepost op: 11 oktober 2012, 20:22:08 »
Jip, gezien.
Karst stelt de verkeerde prioriteiten :P :P ;D.

Tinus.