Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:37:21
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door jerrytrein
Vandaag om 22:30:56
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
Vandaag om 22:24:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik
Vandaag om 22:21:20
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:18:35
Airbrush set werkt niet door Ronaldp
Vandaag om 22:09:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:08:27
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Benelux795
Vandaag om 21:57:50
VERPLAATST: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking. door Bert van Gelder
Vandaag om 21:53:32
Update: baan in de tropen door Frycio82
Vandaag om 21:26:41
Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking. door Reeks77
Vandaag om 21:22:48
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 21:15:00
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 21:07:52
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door ArjanB
Vandaag om 20:47:47
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Weerd
Vandaag om 20:43:46
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 19:40:57
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:36:20
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:05:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:54:11
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 18:20:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:42:15
Kalender 2022 door Wim Vink
Vandaag om 17:39:40
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Karst Drenth
Vandaag om 17:28:41
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 17:25:54
Nieuws over oud spul in Colombia door Arjen52
Vandaag om 17:24:07
Overweg in overweg door Sander.
Vandaag om 17:22:51
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door tijgernootje
Vandaag om 16:28:18
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:15:23
Vervangingsonderdelen Artitec door oostspoor
Vandaag om 15:51:45
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:19:17
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 517537 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #945 Gepost op: 10 oktober 2012, 17:51:46 »
WAY Off.T.  ;D



Groen "niet prut" locje voor Big Boy

http://www.railwaymagazine.co.uk/gallery/dwight-d-eisenhower-squeezes-out-of-museum?p=1&yp=0

Maar, om weer On.T. te komen: als je hier een 3700 voor zet krijg je een leuk trappetje  ;)

PS Buffers moesten van de A4 af omdat de loc anders niet tussen de Big Boy en de kolommen doorkon (net als de klauwkoppeling van de Big Boy)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9745
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #946 Gepost op: 11 oktober 2012, 00:19:48 »
Hoi,

Zo, weer over tot de orde van de dag... want neem van mij aan, dit soort gedrochten komen er op deze baan niet op ;) :P



... het kraantje in onderdeeltjes. Rechtsonder het buisje voor het draaien van de cabine door een servo onder de baan.



... even los-vast geassembleerd.



... daar gaat het buisje dus in...



... van onderen.



... vanaf nu kandie alleen nog maar op een blokje-met-gat staan ;)



... en het kapje er weer op om te kijken hoe het staat :) De bekken van de grijper hebben een loden bekleding gekregen aan de binnenkant om straks netjes op en vooral neer te kunnen gaan.

Leuk kitje, leuk frutseltje. (y)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5164
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #947 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:49:43 »
Zo Karst, weer een mooie aanwinst. Ik ga ervanuit dat deze weer digitaal wordt aangestuurd? Noblesse oblige zou ik zeggen na de ombouw van de Fleischmann spoorwegkraan hier op dit forum en in de Railhobby (die hier toch niemand zou lezen  ;D ;D ). Dus ik verwacht een bewegende giek, draaiende kraan en een grijper die dicht gaat naar boven en open naar beneden. Ik lees al over gewichten in de bak, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

@Paul, volgens mij (nee, weet ik zeker  ;) ) ben jij een behoorlijke kenner van stoomloks. Een 3700 is een lok uit 1910. In die tijd bouwden ze in Duitsland de P8, ook een 2C machine. Als je een P8 naast een 3700 zet is de vergelijking iets eerlijker en valt dan zeker niet ten nadele van een 3700 uit, qua afmetingen. Als je de duitse Einheitsloks ernaast gaat zetten vanaf de Br01 krijg je natuurlijk iets heel anders te zien, maar zet daar dan maar een 3900 of 6300 naast. Toen de 1300, 1600, 3700, 2100, 6300 en 5000 achter elkaar op perron 1 van het NSM stonden kan ik je verzekeren dat de meest indrukwekkende lok toch echt de 6300 was en niet de lage smalle 5000. Dat zou evenzeer gelden voor de Dwight D Eisenhouwer. Maar ja, de 6300 mogen we niet meer zien, alleen als we met kinderen de achtbaan van wereld 3 ingaan. Overigens een gouden greep van het NSM, want ik merk dat kinderen er steeds weer in willen. Alleen had er dan decorstukken ingezet ipv 2 authentieke historische stoomloks. Maar daarover is al genoeg gezegd.

Verder is in Nederland de stoommachine na de 3700 / 3900 natuurlijk nauwelijks nog ontwikkeld, omdat er in Nederland vanaf midden jaren '20 serieus werd gewerkt aan elektrificatie. In de UK en Duitsland is men nog vrolijk aan het doorontwikkelen geweest met stoomtractie. De trajecten in Nederland lijken in vergelijking tot Duitsland ook veel meer op stoptreinlijntjes en vragen dus om andere machines.

Maar back on topic. Karst werkt een beetje aan een Marienberg look-a-like. Dus de lijn Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen. Nu niet echt lijnen voor forse sneltreinen. Een 1700 is dan redelijk op zijn plaats evenals een 3400. Iets anders is al gauw overdreven. De 1700 past nog net naast een DE1 (maar dan niet in rood of in blauw met grijs dak) maar ok het is een look-a-like met zelfs wat mij betreft  ;) acceptabele compromissen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9745
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #948 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:56:26 »
Citaat van: Ivo tB
Dus ik verwacht een bewegende giek, draaiende kraan en een grijper die dicht gaat naar boven en open naar beneden. Ik lees al over gewichten in de bak, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Je zit aardig in de buurt ;) Hoewel die bewegende giek voor de gimmick die ik in gedachten heb niet echt nodig is  :P :D

Moet nog wel zien hoeveel draadjes er door het pijpje kunnen.... ;)

Citaat van: Ivo tB
... maar ok het is een look-a-like met zelfs wat mij betreft  ;) acceptabele compromissen.

 ;D ;D Thnx voor je tolerantie ;)  ;D ;D

Citaat van: Ivo tB
Karst werkt een beetje aan een Marienberg look-a-like. Dus de lijn Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen

Yep, heeft verder op de sfeer na weinig met dat lijntje te maken, maar alle technieken en details die ik hier uitprobeer zullen natuurlijk ooit eens 'Voor het Echie' moeten ;)


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 09:58:24 door Karst Drenth »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7677
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #949 Gepost op: 11 oktober 2012, 10:02:03 »
Nou Karst, dan op zijn minst "echte" kolen scheppen met die grijper... (y)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #950 Gepost op: 11 oktober 2012, 10:39:06 »
Maar back on topic. Karst werkt een beetje aan een Marienberg look-a-like. Dus de lijn Zwolle - Emmen en Almelo - Emmen. Nu niet echt lijnen voor forse sneltreinen. Een 1700 is dan redelijk op zijn plaats evenals een 3400. Iets anders is al gauw overdreven. De 1700 past nog net naast een DE1 (maar dan niet in rood of in blauw met grijs dak) maar ok het is een look-a-like met zelfs wat mij betreft  ;) acceptabele compromissen.
De afgelopen maanden een redelijke hoeveelheid boeken doorgelezen over de dagelijkse praktijk bij BR. Daarin redelijk was verhalen over locomotiefinzet op de diverse depots. Daar blijkt uit dat qua inzet materieel met veel weg kan komen.

Er waren zeker standaard indelingen qua locomotiefseries voor bepaalde diensten, echter ........ indien het niet ging zoals het moet, dan moest het maar zoals het ging. Dat werd vergemakkelijkt doordat materieelinstructie anders was geregeld als heden ten dage ( jij bent machinist , mooi dan weet je waar de regulateur en de remkraan zitten! De groeten, wegwezen en aan het werk) D'r zijn zat verhalen bekend waarbij een machinist ineens op een loc stond waar hij nog nooit op had gereden. Voor Nederland gold het zelfde.

Goed twee ezeltjes voor een sneltrein zal niet erg waarschijnlijk zijn, maar verder............ D'r zal best wel een verhaal bij te verzinnen zijn en je hebt een grote kans dat het ooit wel ergens voorgekomen zal zijn. Even uit mijn hoofd hadden we in Nederland nauwelijks loc's die een routebeperking hadden qua gewicht oid (zeker na de bruggenversterkingen in de jaren ........ ('20 uit mijn hoofd)) dus iedere loc serie kon overal komen.

Kortom, op zo'n lijntje als wat Karst aan het uitbeelden is: "anything goes"  (y) (y)

En verder het is zijn baan en zijn lol, dus al hij het leuk vindt ............. en als wij het niet leuk vinden: "hey, d'r zit een knop op je TV"

PS Een GWR loc in op een Duitse baan is ook niet natuurgetrouw of .............  8)

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #951 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:34:48 »
WAY Off.T.  ;D



Groen "niet prut" locje voor Big Boy

http://www.railwaymagazine.co.uk/gallery/dwight-d-eisenhower-squeezes-out-of-museum?p=1&yp=0

Maar, om weer On.T. te komen: als je hier een 3700 voor zet krijg je een leuk trappetje  ;)

PS Buffers moesten van de A4 af omdat de loc anders niet tussen de Big Boy en de kolommen doorkon (net als de klauwkoppeling van de Big Boy)
voor de liefhebers dezeloc  is zins afgelopen weekend voor bepaalde tijd weer terug in engeland voor de viering van het snelheids record  van een andere a4 loc de mallard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5164
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #952 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:45:11 »
Wat denk je van deze lok op US sporen?? Ook nogal out of place? Ik lees in de link dat deze lok in een museum in Green Bay Wisconsin staat (voor de liefhebbers lees de Fourth Hand van John Irving (ja, heel erg off topic))

Kortom, op zo'n lijntje als wat Karst aan het uitbeelden is: "anything goes"  (y) (y)

En verder het is zijn baan en zijn lol, dus al hij het leuk vindt ............. en als wij het niet leuk vinden: "hey, d'r zit een knop op je TV"

PS Een GWR loc in op een Duitse baan is ook niet natuurgetrouw of .............  8)
Paul, mijn knop gaat niet uit! In tegendeel, ik kijk graag naar dit draadje. Maar een beetje kritisch op enigzins kloppend materieel gebruik kan geen kwaad. En inderdaad, zeker in de jaren '50 kwamen de toen nog aanwezige NS stoommachines voor al het werk op alle lijnen in aanmerking.

Dus ik ben benieuwd naar de volgende ontwikkeling van de digitale demo pendelbaan, die meen ik in november 2008 zijn debuut maakte in Rijswijk:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9745
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #953 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:57:58 »
Bijna goed Ivo,

't was Eurospoor 2008. Toen nog met 3 modules ;)

Grtzz,

Karst

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Vriend van vlaflip
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #954 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:06:16 »
Ah, waren dat die drie houten planken voor mijn neus. ;D
Greetz, enne, hij is nu heel anders, Hans  (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9745
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #955 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:12:38 »
Yep !!

't is inderdaad iets veranderd... Toen nooit gedacht dat het dit zou worden ;)

Grtzz,

Karst

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #956 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:56:43 »
2008 ???

Wordt hoog tijd voor wat nieuws... ::) ;D

Groeten,
Patrick

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #957 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:49:25 »
Precies, up-date tijd voor de atelier baan :P :P.

Tinus.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7791
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #958 Gepost op: 11 oktober 2012, 19:57:39 »
Heren, hebben jullie alle pagina's wel gelezen?
Jeroen

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #959 Gepost op: 11 oktober 2012, 20:22:08 »
Jip, gezien.
Karst stelt de verkeerde prioriteiten :P :P ;D.

Tinus.