Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?  (gelezen 3451 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Gepost op: 05 October 2008, 10:24:33 »
De treinserie 3300 (stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp) gaat als enigste over de peperdure Hemboog (spoorbrug langs station Sloterdijk) en dan ook nog eens 1x per uur.
In de nieuwste dienstregeling rijdt die trein ook al niet meer in het weekend.

Waarom zo'n dure boog bouwen voor 1 stoptreintje  ???


Foto vanuit de stoptrein Hoofddorp-Hoorn

hier een filmpje vanaf de boog
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2008, 10:37:53 »
Momenteel wordt gewerkt aan een perron in de boog, de zogenaamde Hemhalte. Praktisch zal het spoor 9 en 10 van station Sloterdijk worden. Kennelijk wordt de boog toch wel belangrijk gevonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2008, 15:39:59 »
Het zou ook mooi zijn als ze er meer treinen overheen zouden laten rijden, b.v. een intercity schiphol Alkmaar ofzo...
Vr. groeten,
Bob

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2008, 21:11:55 »
Waar haal je vandaan dat de stoptrein Hoorn Kersenboogerd - Schiphol in de toekomst niet meer in het weekend rijdt?

Vanaf de nieuwe dienstregeling is het de bedoeling dat deze trein trouwens 2x per uur gaat rijden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2008, 08:12:38 »
Hij rijd al niet meer:
Kijk maar hiervertrekstaat Hoorn
Heel jammer, ik moet nogal eens in het weekend van Hoofddorp naar Uitgeest, nu moet ik dus verplicht via Sloterdijk.
Naast de beroerde overstaptijd ook niet het meest gezellige station :P
Vr. groeten,
Bob

pieterz

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2008, 17:50:36 »
volgens mij kijk je niet goed want de stoptrein naar amsterdam cs (dus ook sloterdijk) rijdt wel in het weekend

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2008, 18:24:54 »
Ooit heb ik in de krant gelezen dat ze de stoptrein van Enkhuizen naar Amsterdam willen opheffen en deze vevangen als stoptrein van Enkhuizen naar Schiphol. Schiphol moet een grotere overstap station worden en de druk in Amsterdam Centraal laten verminderen. Bij de opening van de hemboog heeft de provincie(?) geprotesteerd. Ze mogen alleen de lijn opheffen als er een halte bij Sloterdijk komt. Daar zijn ze nu mee bezig, dus als de plannen door gaan en de hemboog halte geopend is, zullen de stoptreinen vanuit Enkhuizen en Hoorn voortaan naar Schiphol gaan en de Hemboog zal dan veel meer gebruikt worden.

Ik zelf woon in Purmerend en ben er dus niet echt blij mee.. Aangezien ze de buslijnen (uit Zaandam, Purmerend, Hoon) bij de opening van de NZ-lijn ook willen opheffen in Amsterdam Noord. Reizigers voor Centraal zullen dan in Amsterdam Noord moeten overstappen op metro. Kortom, als alle plannen doorgaan zal het vanuit Enkhuizen, Hoorn of Purmerend  straks niet meer relax reizen zijn naar Amsterdam Centraal en ben je sowieso genootzaakt om ergens overtestappen :-|

« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 18:27:00 door Mike. Reden: extra aanvulling bericht »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2008, 18:28:25 »
Als het goed is rijd die stoptrein Hoorn Kersenboogerd-Hoofddorp nu in het weekend tot Sloterdijk ipv Hoofddorp ivm de werkzaamheden aan het station in de Hemboog.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2008, 18:31:20 »
volgens mij kijk je niet goed want de stoptrein naar amsterdam cs (dus ook sloterdijk) rijdt wel in het weekend

Bob heeft het over de stoptrein naar Schiphol, Hoofddorp. Deze stopt normaal niet bij Sloterdijk, maar rijdt over de Hemboog langs Sloterdijk.  ;) De stoptrein naar Amsterdam Centraal rijdt inderdaad gewoon zo als gebruikelijk, maar dat is een andere die Bob bedoelt

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2008, 19:09:32 »
Die maakt (inderdaad) geen gebruik van de Boog :-|
Vr. groeten,
Bob

J&J Vriend

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2008, 20:41:31 »
Wat je straks met de nieuwe dienstregeling in december krijg is:
2 maal per uur een stoptrein van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp via Schiphol en 4 maal per uur van Enkhuizen naar Amsterdam CS, het stuk van Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk als intercity.
De trein van Hoorn naar Den Haag CS blijft ongewijzigd. (uit Railmagazine)

Zelf reis ik regelmatig vanaf Hoorn.

De reizigers gaan er dus wel degelijk op vooruit.

En tsja, die NZ - lijn word volgens mij straks afgeblazen.
Een referendum zit eraan te komen en menig Amsterdammer is niet van plan zich blauw te blijven betalen aan deze lijn.

Jarno

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2008, 21:00:59 »
Nou die NZ lijn word niet afgeblazen hoor... Daarvoor zijn de belangen te groot, zit er veel te veel geld in (wat betekent dat er beslist partijen zijn die er ook de winst van willen hebben) En is het punt van prestige inmiddels opzich al een issue om het niet meer af te blazen.
Dus al verdwijnt de hele stad er in, die NZ lijn komt er wel (30 jaar te laat misschien) maar hij komt!  ;D
Maar terug naar de Hemboog...
Aanvankelijk werd gevraagd waarom men die had aangelegd als er nu maar enkele treinen per dag overheen rijden.
Daarvoor moeten we denk ik wel terug naar pakweg halverwege de jaren '90 toen de eerste plannen voor deze flyovers werden gemaakt.
Om een lang verhaal kort te maken... het is soms moeilijk om de toekomst in te schatten...   :-[

Maar ik verwacht wel dat in het komende decenium het treinverkeer zal blijven groeien en de bogen meer en meer gebruikt zullen gaan worden.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 08 October 2008, 21:02:36 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2008, 23:11:47 »
Wat je straks met de nieuwe dienstregeling in december krijg is:
2 maal per uur een stoptrein van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp via Schiphol en 4 maal per uur van Enkhuizen naar Amsterdam CS, het stuk van Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk als intercity.
De trein van Hoorn naar Den Haag CS blijft ongewijzigd. (uit Railmagazine)

Zelf reis ik regelmatig vanaf Hoorn.

De reizigers gaan er dus wel degelijk op vooruit.

En tsja, die NZ - lijn word volgens mij straks afgeblazen.
Een referendum zit eraan te komen en menig Amsterdammer is niet van plan zich blauw te blijven betalen aan deze lijn.

Jarno

Nou... ik vind de rechtstreekse trein vanaf Purmerend naar Amsterdam wel zo handig... maar die is er dus straks niet meer.
En als je ziet hoeveel mensen er naar Amsterdam moeten... dan zie ik het nut niet echt van het opheffen van die serie, maar ja, reizigers dienen is tegenwoordig allang niet 'sexy' meer.

Die NZ lijn: afblazen? welnee, dat is al net zoiets als de OV-chipkaart: al veel te veel geld ingepompt, dus vinden de bedrijven die de winst gaan pikken het ongehoord als ze er mee stoppen.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Waarom zo weinig gebruik van de Hemboog?
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2008, 23:23:32 »
Wat je straks met de nieuwe dienstregeling in december krijg is:
2 maal per uur een stoptrein van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp via Schiphol en 4 maal per uur van Enkhuizen naar Amsterdam CS, het stuk van Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk als intercity.

Dat is dan toch jammer voor de reizigers vanuit Purmerend.. Hebben we nu 3 stations, zien we 4 keer per uur de trein naar Amsterdam voorbij racen omdat er geen intercity's bij ons stoppen.. En wij moeten dan weer overstappen op Zaandam of Sloterdijk.. Laat het dan gewoon bij het oude en 2 van de 4 treinen als sprinter en in de spits 2 intercity's per uur, als er toch treinen naar Amsterdam Centraal blijven rijden..