Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: Marklin 36420, de Ludmilla  (gelezen 13799 keer)

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2008, 19:08:53 »
Ik denk de RN232 van Railion  ;D 8)

mvg,

Matthijs

Dat is nou het leuke aan deze lok, de straatprijs ligt rond de 100 euro, dus een leuk knutselding.

Ik ga er ook een aanschaffen, wordt dan lekker EBW geel.

De roco en brawa vind ik overigens maar gammele dingen, doe mij maar een metalliban-lok.

Bart

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2008, 19:12:06 »
@jwtreinen,
Ik kan me niet voorstellen dat Marklin het niet uitmaakt dat er foutjes worden gemaakt.
Het heeft er eerder mee te maken dat marklin modellen maakt om mee te rijden (lees: spelen) die moeten sterk zijn (vandaar vaak de keuze voor een metalen kap) en er moeten niet te veel losse onderdeeltjes opzitten.

Overgens maken ook de andere merken veel fouten die hier op het forum ook gemeld worden. Denk maar aan de zilveren daken van de Roco 1800 en de ICK rijtuigen.

De kritiek op Marklin valt meer op omdat de "aanhang" snel tegen commentaar geeft.
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2008, 20:09:23 »
Jan,

Marklin leest mee op de forums en ik denk niet dat ze blij zijn als er negatief gesproken wordt. En marklin wordt volgens mij niet gemaakt om mee te spelen, anders zullen ze echt drastisch in prijs moeten zakken.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2008, 20:22:06 »
Dit stukje tekst gaat even niet over de Ludmilla

Ja, commentaar op Marklin is snel geleverd, maar ik heb veel draadjes hier op dit forum gevolgd en heel vaak is de kritiek op Märklin terecht.
Het klinkt mischien wel hard, maar marklin maakt fouten die helemaal niet gemaakt hadden mogen worden.

Kijk maar eens naar verschillende nieuwe producten die de laatse 4 jaar van de band zijn gerold, en kijk dan eens vooral naar de aandrijvingen.

Märklin maakt wel veel reclame van hun nieuwe motor, maar past m verdomt weinig toe in zn modellen.
Ze gebruiken liever een motor op een draaistel met 2 of 3 aangedreven assen terwijl het 2e draaistel alleen maar een loopdraaistel is.

En als ik dan kijk naar de prijzen wat Märklin zich vaak vraagt ervoor, en dan krijg je iets met een koffiemolen die al meer dan 30 jaar wordt toegepast.
En daar komt dan ook nog eens zo iritant geluid uit.

En dan zie ik al een goed voorbeeld met de meest recente loc, de 25.5 van de nmbs maar 1 draaistel aangedereven door een koffiemolen.
Dit had beter gekunt, en dan zeker voor die prijs.


Voor de Märklinisten onder ons sorry voor de keiharde kritiek, maar dit zijn wel de feiten.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2008, 20:27:05 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2008, 20:33:20 »
Jan,

 En marklin wordt volgens mij niet gemaakt om mee te spelen, anders zullen ze echt drastisch in prijs moeten zakken.

 Waarom mag speelgoed niet duur zijn ?

Vr. groeten,
Bob

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #20 Gepost op: 03 October 2008, 21:22:15 »
Die motor wordt al sinds de jaren 60 gebruikt.
Das bijna 50 jaar.
Wat mij wel opvalt
vroeger marklin top zeer goeie kwaliteit en goeie stroom geleiding maar sinds begin jare 90 zie ik geen updates meer erin.

Dàs ook de reden dat ik de 1100 en de 1200 had laten liggen.
Jammer.
en als die 1200 een cardan aandrijving had en de prijs nog rond de 275 a 320 lag vind ik het nog veels te veel.


Maar roco heeft ook commetaar gehad maar dat was puur omdat we die foutjes bij oudere modellen niet zagen ( 1602 1838 en de 1700 weer wel  en dan de 1823 weer fout).


Ik hoop dat de koploper wel een goeie motor krijgt.


Heeft iemand een foto van de Marklin ludmilla ?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #21 Gepost op: 03 October 2008, 21:27:01 »
Niet om het een of ander, maar die Ludmilla - waar het hier over gaat - heeft nou net een cardanaandrijving.
Ik ben nooit te beroerd om minpunten bij Märklin aan te wijzen, maar wel met kennis van zaken. Ze hebben juist de laatste 10 jaar veel ontwikkeling laten zien, soms met vallen en opstaan. Bij de 1200 en de 25.5 hebben we alleen de pech dat die locs op basis van oudere ontwerpen zijn gemaakt.

Waar mensen het idee vandaan halen dat de Koploper nog zo'n oude koffiemolen zou krijgen, vat ik echt helemaal niet.

Misschien moeten we het maar bij Ludmilla laten.
Foto's alhier.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2008, 21:40:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #22 Gepost op: 03 October 2008, 21:46:37 »
Het commentaar dat ik gaf was ook gebassert op de ludmilla.

Deze heeft wel een aardige aandrijving, maar de kap daarintegen is niet zo geweldig, veel te kaal.
En de vormen van de Ludmilla zijn iets te hoekig.

En dat bedoel ik nu.

Nu heben ze een goed onderstel, en dan valt de kap weer tegen.
Of het is andersom, dan staat er een aardige kap op en dan is het onderstel weer niks, dat heel vaak voor komt.

En wat je zegd over de 25. 5 en de 1200, dat ze de pech hadden dat dit oudere producties waren.
Kan ik ik niet met je delen, dit is in mijn ogen gewoon nalatigheid.

De 1200 is een geheel nieuwe productie, met een compleet nieuw shassis, de oude 1200 was veel korter. dus hed argument dat Märklin de pech heeft om dat dit oudere producten zijn vind ik wel erg kort gegerepen.

Dat die Koploper de kans krijgt op de oude motor, die vrees kan ik heel goed begrijpen.
Ik sta er ook niet van te kijken als dat ook nog eens zo is, je weet maar nooit.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2008, 21:51:26 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #23 Gepost op: 03 October 2008, 21:58:19 »
Ik reageerde op Bas.

De 1200 is een geheel nieuwe productie, met een compleet nieuw shassis, de oude 1200 was veel korter. dus hed argument dat Märklin de pech heeft om dat dit oudere producten zijn vind ik wel erg kort gegerepen.

Ik doel ook niet op de oude 1200, maar op het feit dat de nieuwe 1200 Alco PA draaistellen heeft gekregen die Märklin al op de plank had liggen. Zonder die al bestaande aandrijving was Märklin helemaal niet aan de ontwikkeling van de nieuwe 1200 begonnen. Geen pech voor Märklin, maar voor ons, zoals ik al schreef. Want voor de rest heeft Märklin de laatste 10 of 15 jaar geen echte nieuwontwikkelingen met de oude aandrijving meer geproduceerd.

Deze Ludmilla is een typisch geval van hobbyloc. Laten we het daar maar op houden.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2008, 22:22:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2008, 00:18:44 »

Ja zeker is deze anders. Zie reactie hierboven eerder van mij.

Kees-jan

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Wijkt de uitvoering die M* uitbrengt (in 1:1) af van de uitvoeringen die Roco en Brawa uitbrengen (als 1:1 locs). Maw. Zit er in de 1:1 locs verschil? Bijvoorbeeld andere roosters op het dak, weet ik veel wat ze aan die hokken hebben lopen verspijkeren in de loop der jaren. Dat bedoel ik.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #25 Gepost op: 04 October 2008, 00:30:37 »
Hij is inderdaad een beetje eenvoudig uitgevoerd, maar toch.. Ik vind deze persoonlijk meer op de echte lijken dan de brawa of roco. Heb hem dan ook gekocht.

Bart

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #26 Gepost op: 04 October 2008, 01:24:24 »

Ik doel ook niet op de oude 1200, maar op het feit dat de nieuwe 1200 Alco PA draaistellen heeft gekregen die Märklin al op de plank had liggen. Zonder die al bestaande aandrijving was Märklin helemaal niet aan de ontwikkeling van de nieuwe 1200 begonnen. Geen pech voor Märklin, maar voor ons, zoals ik al schreef. Want voor de rest heeft Märklin de laatste 10 of 15 jaar geen echte nieuwontwikkelingen met de oude aandrijving meer geproduceerd.

Deze Ludmilla is een typisch geval van hobbyloc. Laten we het daar maar op houden.
Die Belgische lokomotieven (o.a. de reeks 59 en de basis van de 25.5 is ook nog geen 10 jaar in produktie) zijn ook met zo'n oude koffiemolen motor uitgerust en zijn niet ouder dan 10 jaar.
En als Marklin de draaistellen van de plank af plukt, waarom moet die 1200 dan zo duur zijn (blijkbaar dan weinig ontwikkelingskosten)?

Om even bij de Ludmilla te blijven; als die een metalen kap heeft, dan is de prijs toch wel weer redelijk.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2008, 01:29:17 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #27 Gepost op: 04 October 2008, 06:53:47 »
Volgens mij klopt het prijssysteem bij Marklin van geen kant, daarom maakte ik al de ze vergelijking.
als je ziet voor hoe weinig geld een hobby loc de deur uit gaat met zo een goede rij-eigenschappen.

En dat je een dure 1200, 1100, 25.5 en de 59 dan met de koffiemolen waorden uitgerust, en dan heb je ook nog eens vooral bij de 1100 slechte stroomafname met als gevolg dat de loc kan stotterend over wisselstraten gaat.
En zo een donkerbruin vermoeden heb ik ook dat dit met de TEE RAm is gebeurt.

En dan krijg je niet het geval van zo hoe Marklin het doet, want dat noem ik dan gewoon plankgraaien.

"Effe kijke wat voor onderstelletjes we hebbe?? Ooh, daar kan dat en dat lokkie op.
Maken maarrr"

Zo komt het bij mij in ieder geval over, ik weet niet hoe jullie er over denken.


(Beetje grovve opmerking, maar het moest er even uit)
« Laatst bewerkt op: 04 October 2008, 06:55:49 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #28 Gepost op: 04 October 2008, 11:12:55 »
Prijsstelling is nu eenmaal niet alleen afhankelijk van ontwikkel- en productiekosten, maar is ook een kwestie van marketing. Is vrij normaal in deze wereld.

Het is jammer dat we nog modellen met koffiemolen tegenkomen, daar zijn we het snel over eens, maar ik las te veel onjuistheden in voorgaande berichten.
Wat de bijna 45 jaar oude TEE Ram en de 25 jaar geleden ontwikkelde 1100 er nu weer mee te maken hebben, ontgaat me geheel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Marklin 36420, de Ludmilla
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2008, 15:50:58 »
Marklin leest mee op de forums en ik denk niet dat ze blij zijn als er negatief gesproken wordt.
Jammer dan. Daar maken ze het toch zelf naar. Is toch geen reden om dan maar niet meer kritisch te zijn omdat ze misschien niet blij zijn.
Zou juist een trigger moeten zijn om naar hun klanten te luisteren en er ook iets mee te doen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric