Zoals Bert Roef al aangeeft: vaste prijzen zie marklin, is meer een soap dan een succes geloof ik.
Als herintreder is me opgevallen dat er in het westen van Nederland wel heel veel winkels zijn, met grotendeels het zelfde aanbod
...omdat het geheel vrij is aan de consument om dat te betalen of niet, dus vrije keuze. Ten tweede omdat hij vrij kan kiezen waar hij het produkt wil kopen, met de beperking van het aantal deelnemende winkels. Ten derde, en dat vind ik het belangrijkste: de klant heeft de keuze tussen iets kunnen kopen (met nadruk op kunnen) of er valt helemaal niks te kopen, want het produkt zou niet uitgegeven zijn.
... uitgaande van een zogenaamd betaalde prijs van 38 euro voor een ICR en de inkoopprijs, en je vindt dat "nog steeds best wel een marge" , dan hoef ik in ieder geval niet meer te betalen dan 33,60 euro voor een plan W. Dus daar kan "best nog wel wat vanaf" als de marge "best nog wel" is, dus 32,50 is nog niet zo'n gekke prijs.
Ik ben helemaal niet zo geporteerd van "marktwerking" , [...]
Voor mij betekent deze vraag, samen met de opmerking dat er dan wel weer een volgende vraag komt, dat ik bezig ben me ergens een richting in te laten duwen die ik niet ken. Bijzonder onaangenaam idee.
A/ hoe kan ik dat nou weten
Verklaring van B: als er vaste prijzen zijn kan een winkelier (hypothese dus) meer produkten in huis nemen, waarbij hij in ieder geval niet het risico heeft, dat het op de prijs kapotloopt.
In het algemeen verwacht ik dus een ruimere sortering in de winkels, dus meer leuke dingetjes voor de hobby.
Dat geldt met name voor de kleinere merken, die je nu steeds minder in de winkels ziet. Aangezien ik voor een deel ook deze al dan niet interessante niche-produkten heb, verwacht ik meer aan winkels te kunnen verkopen. En dan hoef ik ook niet meer op Houten te staan om het Nederlandse publiek te laten weten, dat sommige merken gewoon bestaan en dat hun produkten prima leverbaar zijn. Ook gespecialiseerde klanten kunnen weer in een winkel terecht. Dan kan ik me dus ook beperken tot een veel leuker deel van beurzen, althans dat geldt voor mij, namelijk het geven van demo's en het showen van nieuwe produkten. Verkoop verloopt via de winkels, die ook niet meer bang hoeven zijn dat Beun En Alleman en via internet alles alleen maar op prijs uitgevochten wordt.
Vergeet ook niet: elke eurocent besteed aan het pakjestransport is verloren geld voor de treinenbranche als geheel. Dus wordt er dan minder geld verdiend in de branche dus...... (naar keuze zelf invullen, hangt van eigen inzichten af).
Even terzijde: in Houten ligt voorop de tafel onze dealerlijst die we aan (potentiele) klanten meegeven.
En om het niet al te lang te maken een "gewetensvraag" aan jou: jij koopt boeken, tijdschriften en kranten toch tegen de erop gedrukte/geplakte vaste prijs? Of niet? Welke kant wil jij dan op: naar vaste prijzen voor de treintjesmarkt of naar losse prijzen voor de boekenmarkt? Welke kant ik op wil moge duidelijk zijn.
Er zou eens een onafhankelijk onderzoek moeten komen naar de NMA en heel Brussel, op grond van een verdenking van discriminatie. Kan meteen meegenomen worden welke kant we eigenlijk op willen met economie/produktie/werkgelegenheid/welvaart in Europa.