Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 19:26:18
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ronald69
Vandaag om 19:21:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Functiedecoders en wagonverlichting  (gelezen 1816 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Functiedecoders en wagonverlichting
« Gepost op: 19 September 2008, 21:58:54 »
Ik wil een stam Plan D's van binnenverlichting voorzien (LED strips, max 40 mA per wagon), maar zit te twijfelen over een paar dingen:

Stroomafname : Roco gebruik standaard slepers op de as, waarbij ene draaistel dus met linker- en andere draaistel rechter spoorstaaf contact maakt. Kan lastig zijn in bloksystemen en geeft verminderd contact. Zijn hiervoor betere alternatieven, liefst zonder dat de rijtuigen al te zwaar gaan lopen?
Ik zit te denken aan het gebruik van Viesmann 2-polige koppelingen (ook al omdat ik alles met Fleischmann Profi koppelingen heb uitgerust), zo heb ik een goede stroomafname over de hele trein.

Maar dan het volgende. Een stam kan best op een functiedecoder, maar hoe doe ik het dan met versterkingsrijtuigen? Deze allemaal een eigen decoder? (ook al omdat hier front- en sluitseinen apart aan en uit moeten kunnen)

Of gebruik ik een wagon voor stroomafname en gebruik ik de Viesmann koppelingen om signaal van rijtuig naar rijtuig te voeren (en heb ik dus maar aan een zijde geschakelde sluitseinen)

Na de Plan D's zal hetzelfde moeten gebeuren met (nog aan te schaffen) Plan E, W en N rijtuigen (Artitec, Artitec en Heris) Hoe hebben andere (DCC) digitaal rijders dit opgelost?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Functiedecoders en wagonverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2008, 22:08:36 »
Op zich lijkt me dat simpel.

Dat ligt er aan hoeveel rijtuigen je hebt.
Je zet alvast in het middelste rijtuig je functiedecoder, en ook de stroomafname.
Proobeer ook bij voorkeur de stroom aan beide zeiden van het draaistel af te nemen, dan is het licht praktisch knippervrij.

Je zet in je hele rijtuigstam stroomgeleidende koppelingen (2 polig.)

Je gaat naar een uiteinde van de stam met de de blauwe kabel en de gele kabel.
Aan het andere uiteinde ga je met de blauwe kabel en de witte kabel.

Als je wil kan ik je een klein schemaatje maken.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Functiedecoders en wagonverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2008, 22:29:26 »
Voor de stroomafname gebruik ik fosforbronsdraad. In ieder draaistel 2 stukjes, die elk tegen twee flenzen contact maken. Je hebt daarmee op alle 8 wielen stroomafname; 4 afnamepunten per rijtuig aan iedere zijde. Vanaf ieder stukje forsforbronsdraad een draadje naar de verlichting.
Om het knipperen nog verder tegen te gaan kan je dan nog in ieder rijtuig een gelijkrichter en een condensator inbouwen die je tussen de stroomafname en de verlichting inbouwt. Kan mooi in de toiletten worden verstopt.

Voor wat betreft je functiedecoder: je kan overwegen om het zonder te doen. Het enige is dan dat je de verlichting niet in- en uit kan schakelen (maar waarom al die moeite als je de wilt rijden met uitgeschakelde verlichting?). Minder perfect, maar wel een stuk eenvoudiger. Je kan dan in één rijtuig de sluitverlichting inbouwen, geschakeld aan de binnenverlichting. Die brandt dan ook altijd, dus het rijtuig met slutiverlichting plaats je altijd als laatste rijtuig. Versterkingsrijtuigen zet je dan tussen de stam en de loc.

Deze oplossing is natuurlijk minder gelikt dan geschakeld met een functiedecoder, maar wel een stuk eenvoudiger te realiseren.

Ton

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Functiedecoders en wagonverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 19 September 2008, 22:31:17 »
Op zich lijkt me dat simpel.

Dat ligt er aan hoeveel rijtuigen je hebt.
Je zet alvast in het middelste rijtuig je functiedecoder, en ook de stroomafname.
Proobeer ook bij voorkeur de stroom aan beide zeiden van het draaistel af te nemen, dan is het licht praktisch knippervrij.

Je zet in je hele rijtuigstam stroomgeleidende koppelingen (2 polig.)

Je gaat naar een uiteinde van de stam met de de blauwe kabel en de gele kabel.
Aan het andere uiteinde ga je met de blauwe kabel en de witte kabel.

Als je wil kan ik je een klein schemaatje maken.

Ik snap wat je bedoelt, maar dan blijven er een paar dingen over :
- Apart schakelbare front- en sluitseinen (ook bij versterkingsrijtuigen)
- Waar vind ik goede contacten die zonder veel sloopwerk van beide wielen gelijktijdig
- Treindetectie werkt dan niet zomaar voor de hele stam, alleen het rijtuig met de contacten wordt gezien (of ik moet de rest apart van weerstanden voorzien)
- Als ik de verlichting rechtstreeks op de digitale spanning zet is het altijd aan, dat vind ik ook weer niet fraai

Ik neig nu dus naar iedere wagon z'n eigen decoder... bij Plan D is er genoeg ruimte in het dak om een decoder te verstoppen, ieder rijtuig eigen schakelbare front- en sluitseinen. Ik snap dat het wat duurder is, maar gecombineerd met stroomafname gekoppeld voor alle wagons krijg ik denk ik zo wel de meest betrouwbare en flexibele oplossing.... zijn er meer mensen die het zo hebben opgelost? Ik weet dat de keerzijde een extra investering per rijtuig van circa 13-15 euro is, maar dat heb ik er wel voor over... of zijn er nog meer dingen die ik over het hoofd zie?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Functiedecoders en wagonverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 19 September 2008, 22:36:26 »
Ik wil zo ooit noog een keer al m'n rijtuigen doen. maar dan met een miniscuul functie decodertje...

Alleen die tijd... en m'n printenboer moet 0.8mm print kunnen leveren...


Grtzz,

Karst

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Functiedecoders en wagonverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 19 September 2008, 22:36:37 »
heb je wel eens een stuurstandrijtuig van fuctie decoder voorzien.

Als je het zo doet zoals ik je uitlegde, heb je inderdaat in de rijrichting schakelbare sluitseinen.
Die zet je gewoon aan met de 0 functie op je Intellibox of ander digitaal systeem wat je gebruikt.

Je treinstam kun je dan ook zn eigen adres geven of het zelfde adres van de loc.

Oja, met treindetectie heb ik helemaal geen ervaring.
Maar als de loc gedetecteerd wordt lijkt me dat genoeg.
Normaal gesproken als je digitaal rijd blijft de spanning altijd op de rails staan.
Je rijtuigen hebben in het geval van een losse locomotief helemaal geen detectie nodig, daar is de locomotief toch voor.

Bij stuurstandrijtuigen moeet dat wel (Als je geduwd rijdt dan)
« Laatst bewerkt op: 19 September 2008, 22:41:03 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)