Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 13:07:44
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 13:03:45
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
  

Auteur Topic: Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven  (gelezen 888 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven
« Gepost op: 19 September 2008, 13:20:07 »
Rotterdam was in 2007 voor de tiende achtereenvolgende maal Oostenrijks belangrijkste zeehaven, met een overslag van 5,1 miljoen ton. Dit was ruim 7% meer dan het jaar daarvoor en goed voor een marktaandeel van 31% . Dit blijkt uit de "Seehafenbilanz" over 2007, die het Oostenrijkse logistieke vakblad "Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef tweede, met 4 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 4 miljoen ton, 2% meer dan in 2006. De Oostenrijkse export via Rotterdam nam toe met 33% tot 1,1 miljoen ton.

Sterke groei export
Franz Zauner, de Rotterdam-vertegenwoordiger voor Oostenrijk en Slowakije, toon zich zeer tevreden met het jubileum, de wéér iets sterkere totale groei en vooral de scherp gestegen export. Rotterdam klom zo van plaats vier naar twee. Hieraan droegen projectlading en staalexport door Voestalpine, sterk bij.

Aan de importkant vlakte de groei af door toenemende concurrentie van de zuidhavens in erts, kolen, andere droge bulk en cellulose. Het leeuwendeel van de import via Rotterdam blijft bestaan uit erts en metalen. De ertsen zijn bestemd voor de hoogovens van Voestalpine in Linz.

Containers, LNG
Het containervervoer nam toe met 10% tot rond 113.000 TEU. Omdat Oostenrijkse exportlading relatief zwaar is, tikt dit in tonnen sterker door.

Zauner schat het totale Oostenrijkse containervolume op 450.000 TEU. Rotterdam heeft binnen enkele jaren een marktaandeel veroverd van 25%, dankzij de dik 20 wekelijkse shuttletreinen van Kühne+Nagel, ICA Intercontainer Austria, Cargo-Partner, Optimodal en Hupac Intermodal. In de nabije toekomst ziet Zauner vooral groeikansen in treinshuttles op Tsjechië en Slowakije en in staal en projectlading.

Een nieuwe activiteit wordt de doorlevering van LNG aan de Oostenrijkse joint venture EconGas (Begas, EVN, Linz AG, OMV Gas&Power, OÖ Ferngas AG, Wien Energie). Deze heeft een belang van 5% in de in aanbouw zijnde Gate-terminal op de Maasvlakte. EconGas wil tot 3 miljard m3 gas per jaar, via Gate het net inbrengen. Het gas wordt geleverd aan klanten in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Hongarije. Uitbreiding naar andere Midden-Europese landen ligt in de lijn der verwachting.

Noord-Zuidhavens
Na de afname van hun aandeel in 2006, wonnen de “Zuidhavens” (Adriatische- en Zwarte Zee) weer op de “Noordhavens” (Noordzee). Hun respectievelijke marktaandelen kwamen uit op 61,5 en 38,5% van de in totaal 16,5 miljoen ton.
 
Top vijf

De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in duizenden tonnen:

 Export Import Totaal +/- 06-07
1. Rotterdam (1) 1.097 4.016 5.113 +7,4%
2. Koper (2) 1.060 2.948 4.008 +12,2%
3. Hamburg (3) 1.705 1.112 2.818 +1,9%
4. Antwerpen (4) 973 1.142 2.114 +16,2%
5. Triëst (9) 659 548 1.207 +38,1%
( ) Positie 2006.     

In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het Rijn-Main-Donaukanaal  en verachtvoudigde de goederenstroom met Oostenrijk zich.

Bron: Port of Rotterdam

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.