Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: roco TEE treinstel digitaal maken  (gelezen 3014 keer)

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
roco TEE treinstel digitaal maken
« Gepost op: 16 september 2006, 14:38:58 »
Ik ga binnenkort over op het digitale tijdperk  8). Nou heb ik een TEE treinstel met een NEM625 aansluiting in de motorwagen.
Maar ik heb ook verlichting in de rijtuigen en uiteraard sluit/frontseinen aan de andere kant van het stel.

Hoe moet ik deze verlichting gaan aansluiten ? ik denk aparte draden door het treinstel heen of heb ik dat verkeerd ?

Ik neem aan dat iemand dat wel eens gemaakt heeft dus zou graag willen weten hoe jullie het een en ander opgelost hebben.

mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 17 september 2006, 11:39:42 door Paul. Reden: titel veranderd »

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: TEE treinstel digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2006, 14:46:07 »
Paul,

Als er al een NEM652 interface inzit betekend dat waarschijnlijk dat het treinstel al vorbereid is voor digitaal gebruik.

Het zou dan alleen een kwestie zijn van er een decoder instoppen en je kunt rijden.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: TEE treinstel digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2006, 14:48:40 »
bart,

ja dat snap ik, maar de verlichting in de rijtuigen heb ik er zelf ingezet (wel origineel roco setjes) en aangesloten op de draaistellen van de rijtuigen.

En de front/sluitseinen van de stuurstand (zo noem ik het dan maar even)
zijn dan ook niet via de decoder aangesloten die in de motorwagen zit toch ?

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: TEE treinstel digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2006, 14:52:39 »
Welke TEE heb je het over? De VT 601? De Roco of Märklin? Dat is namelijk een groot verschil. De Märklin heeft een stekkerverbinding door de hele trein heen en zal dan waarschijnlijk dus ook wel wisselende sluitlichten hebben en hoef je verder niets te doen. Gezien je vraag vermoed ik dat je het over de Roco hebt.
Ofwel, zoals de laatste tijd vaak wordt gevraagd, probeer a.u.b. je vraag zo specifiek mogelijk te maken. Nu kom je er wel uit, maar kan een ramp zijn. Kijk Paul, ik erger me niet zo aan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen er gek van worden.
Uitgaande dat het de Roco betreft, ligt het eraan hoeveel werk je erin wilt steken. Als je de binnenverlichting wilt schakelen, moet je inderdaad een stekkerverbinding door de hele trein maken, een hele klus lijkt me dat, omdat de wagens normaal gesproken alleen maar via een plastic koppeling vast zitten. Of je moet in elke wagen een functiedecoder zetten, maar dat is nogal duur. Ik denk dat je het beste de verlichting kan laten zitten, dit betekent wel dat de verlichting heel de tijd brand. Misschien dat je wel iets moet doen, om te voorkomen dat de verlichting te fel gaat branden.

In de stuurstand zou ik een functiedecoder zetten. Brelec maakt goedkope die prima functioneren. Misschien is dit trouwens helemaal niet nodig als Roco er zelf omkering voor de verlichting in heeft gemaakt. Dit valt simpel te controleren door alleen de stuurstand op baan te zetten en dan de trafo open te gooien. Even naar links duwen en daarna naar rechts, wisselt de verlichting, dan zit er omkering in en hoef je geen functiedecoder te nemen.
Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 16 september 2006, 14:55:05 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: TEE treinstel digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2006, 14:56:34 »
Ow ja sorry.... was ik even vergeten te melden het is een TEE VT11.5 van Roco H0 DC.  :-[

Kijk weer wat geleerd, wist dus niet dat er ook functiedecoders waren  :o
Deze kunnen dus alleen dingen schakelen neem ik aan en geen motoren aansturen. Wil de verlichiting in de rijtuigen eigenlijk ook wel schakelen word dus weer een tijdje knutselen dus

mvg Paul

@monobrachius naar aanleiding van je verandering.... Er zit wel een printplaatje in met diodes die de verlichting schakelen. Ik kan het even nog niet testen want de digitale set komt volgende week binnen...
« Laatst bewerkt op: 16 september 2006, 14:59:44 door Paul »

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: TEE treinstel digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2006, 19:07:58 »
Ik heb destijds in de motorwagen een decoder gezet en 2 draadjes naar de 1e volgwagen (gevolg was dat deze niet meer te scheiden waren. In de sluitwagen heb ik een functiedecoder van Brelec gezet ook met 2 draadjes naar de voorlaatste wagen.

De sluitverlichting zal niet meer afhankelijk van de richting werken. Het is dus noodzakelijk om daar een functiedecoder in te plaatsen. Het systeem met diodes voor de lichtwissel werkt alleen als je de rijrichting omdraait door de spanning om te polen en dat gebeurt bij digitaal bedrijf niet meer.

Gr/Kees

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: TEE treinstel digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2006, 20:07:26 »
Wat je kan doen is een aantal draden door het treinstel heen trekken. Dan kan je in principe met één decoder sturen. Alleen moet je nadenken hoe je de verbinding tussen de afzonderlijke delen maakt. Immers zal je die eens moeten kunnen splitsen.

In mijn geval, ik heb de VT11.5 van Roco in wisselstroom uitvoering, heb ik zelfs de slepers met elkaar doorverbonden waardoor ik in principe altijd een goede spanningsafname heb.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: roco TEE treinstel digitaal maken
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2006, 13:52:21 »
olav heb je daar misschien wat foto's van hoe je dat gedaan hebt ?

mvg Paul

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: roco TEE treinstel digitaal maken
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2006, 16:22:39 »
Ha Paul.

Ik heb in m'n 7 delige ROCO VT11.5 het als volgt opgelost:
Orgineel: motorwagen met decoder, stuurstand: functie decoder voor de lichtwissel. De motorwagen bleef af en toe steken op een wisselstraat.

Oplossing: Motorwagen 'vast' gekoppeld aan rijtuig1. rijtuig 1 aan rijtuig 2. Ik ben heeeel lang aan het expirimenteren geweest met stekkerverbindingen tussen de rijtuigen en ik heb geen werkende oplossing gevonden. ( Er is slechts zeer berperkt ruimte voor de verbinding). Dus heb ik 4 ( hele dunne , soepele) draadjes parallel aan elkar m.b.v. lijmklemmen strak op m'n wektafel gespannen en met superlijm de draadjes verlijmt met de plastic koppeling. Wel zodanig dat de draadjes niet meer verlijmt zijn op het punt waar de draaistellen beginnen. De railspanningdraadjes verbonden met de draaistellen en de verlichtingsdraadjes, samen met die van de railspanning door het interieur naar de volgende koppeling. Verlichting gemaakt van oranje SMD led op  gaatjesprint. Maak niet de fout om de draadjes tussen het wielestel en het chassis naar het interieur te leiden. Dit geeft te veel frictie bij het draaistel met ontsporingen op wisselstraten als gevolg. Ook heb ik een klein stukje moeten wegvijlen om de plastic koppeling + draadjes goed de rijtuigen in te leiden. Zo heb ik ook rijtuig 3,4 en 5 met elkaar verbonden en voorzien van een functie decoder voor de interieur verlichting. De stuurstand blijft zoals die is, alleen nog evene een printje maken om deze van verlichting te voorzien.  3 rijtuigen zijn met twee handen van de baan te nemen.

Helaas heb ik geen foto materaal voor je beschikbaar.
Succes met de ombouw.
George

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: roco TEE treinstel digitaal maken
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2006, 17:25:45 »
Beste George,

een leuk idee, maar ik zat het te lezen en begreep het uiteindelijk niet meer ???.
Zou je aan een kennis ofzo willen vragen om een foto ofzo te maken en misschien is het een idee om het hele verhaal in een tekening te zetten, zou je deze dan hier willen plaatsen?

Groeten,

Christoph

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: roco TEE treinstel digitaal maken
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2006, 10:42:57 »
Ha Christoph,

Wat begrijp je niet aan het verhaal ? ( Dat helpt mij weer om me de volgende keer helderder uit te drukken). idd 1 plaatje zegt meer....

Ik vind het een beetje veel werk om de TEE van de baan af te halen, te 'opereren' om alsnog foto's te maken. Natuurlijk wil en kan is best een tekeningetje produceren van het onderdeel in het verhaal wat niet geheel duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
George

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: roco TEE treinstel digitaal maken
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2006, 11:29:03 »
Beste George,

als ik het wel heb is jou TEE uit één stuk geworden, ik dacht dat je de vier draadjes om de koppeling had gelijmd en hierdoor ontstonden een soort stekkertjes. :-[
Zou je mij dat nog willen laten weten, ik begreep dat stukje over de vier draadjes niet vandaar.
Tevens wil ik dat mij 2 TEE's nog uit elkaar zijn te halen.

Groeten,

Christoph

g.peels

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: roco TEE treinstel digitaal maken
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2006, 13:06:54 »
Hoi Christoph,

Oke..
De 7 delige TEE bestaat nu uit 3 stukken. Elk stuk is met 2 handen van de baan te halen.
(1) Motorwagen, rijtuig1, rijtuig2
(2) Restauratie rijtuig, rijtuig 3, rijtuig 4
(3)Stuurstand ( deze lukt zelfs met 1 hand  :) )

De vier draagdjes heb ik ONDER de plastic koppeling gelijmd, met deze dunne draadjes past dat precies. Geen stekkerverbinding, dit krijg ik niet passend.

Functie van de 4 draadjes.
- Linkerrail
- Rechterrail
- Verlichting (+)
- Verlichting (-)