Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
Vandaag
om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:53:04
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T (gelezen 3341 keer)
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Gepost op:
10 September 2008, 20:51:39 »
Een vraag over de benaming van seinposten ditmaal.
Ik lees regelmatig…
Post T bij Woerden
Post T bij Den Haag
Post T, post H, post A of post OZ (op zicht) bij Utrecht
Post K bij Maastricht.
Maar waar komen die letters vandaan? Welke logica zit daar achter?
Inmiddels weet ik ook dat de HSM de seinhuizen een Romeins cijfer gaf, en de SS de posten heeft uitgerust met een letter, maar dat veranderd weinig aan de vraag.
Wie?!
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Marijn
Grote treintjes monteur
Offline
Berichten: 2190
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #1 Gepost op:
10 September 2008, 21:00:01 »
Volgens Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T
Dit is alleen Post T echter
Gelogd
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #2 Gepost op:
10 September 2008, 21:16:30 »
Hallo,
Zoals Wikipedia al zegt was er de treindienstleider.
Ik weet niet sinds wanneer de naam van deze man zo is.
In ieder geval heette de ''baas'' van de seinhuiswachters zo toen de NX beveiliging werd ingevoerd.Samen met een of meer seinhuiswachters, die in de NX tijd naast hem bij het bedieningstableau zaten werd de (Indirect) de seinen en wissels bediend. Kijk voor het woord NX maar bij Wikipedia
In de tijd voor de NX beveiliging zaten de seinhuiswachters ook in seinhuizen verdeeld over het emplacement, altijd zo dicht mogelijk bij de meeste wissels. Dat was meestal bij de in- en uitrij wissels van de stations.
Rotterdam Zuid had op Post T een Trdl, een man aan de telefoon en een Sh wachter.Daanaast had je Post 1, (Ri Barendrecht ), Post 2 , Post 3 Rangeerheuvel en Post 4 , om je een idee te geven.Allemaal met 1 of 2 man personeel.
Een station als Sliedrecht ,had Post T en Post 1.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Lvdwerf
Gast
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #3 Gepost op:
10 September 2008, 21:18:23 »
En even voor mijzelf hoe zat het in dordrecht? daar ben ik benieuwd naar.
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #4 Gepost op:
10 September 2008, 21:38:04 »
Goed die treindienstleider ken ik... en het NX tableau ken ik ook!
dus das makkelijk maar hoe zit het dan met b.v. post K bij Feyenoord? ...om maar in de regio te blijven
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Thom
Offline
Berichten: 4054
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #5 Gepost op:
10 September 2008, 22:22:08 »
Bij Post OZ op Utrecht heeft OZ niks te maken emt op zicht, maar dat betekend Opstel Zuid...
Gelogd
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #6 Gepost op:
10 September 2008, 22:44:05 »
In Amsterdam had je onder de kap twee posten. De post onder de kap aan stadszijde heette A en aan Y-zijde B. Omdat aan de stadszijde de treindienstleider zat, heette deze post AT.
Alleen in grote stations was er een aparte treindienstleider. Op bijna alle posten was er een combinatiefunctie seinhuiswachter/treindienstleider. Het gebruik van de aanduiding T werd alleen toegepast als er meerdere posten binnen een station waren waarbij er een rolverdeling was.
In Amsterdam was de post Dijksgracht een zelfstandige post met een seinhuiswachter/treindienstleider. Officieel was de de Dijksgracht een apart station. Aan de Haarlemse kant was de volgende post Amsterdam Singelgracht met ook een seinhuiswachter/treindienstleider.
In het blokstelsel speelden de afhankelijke posten I en II of iets dergelijks geen rol. De treinen werden doorgegeven tussen de posten met een treindienstleider.
Bijvoorbeeld een trein van Amsterdam CS naar Utrecht volgde deze route in het systeem.
Post AT van Amsterdam CS (onder de kap) geeft de trein door aan de enige post van Amsterdam Dijksgracht.
Hierdoor kan post I van Amsterdam CS (de brugpost boven de sporen oostzijde) de wissels stellen
Post Amsterdam Dijksgracht geeft de trein door aan post T van Amsterdam Muiderpoort
etc.
Zo werden de treinen via het blokstelsel van post naar post met treindienstleider doorgegeven. Posten zonder treindienstleider hebben een afhankelijke rol en kunnen alleen wissel en seinen bedienen.
Het doorgeven van de treinen werd het doorgeven van de "schijf" genoemd. Achter het venster in het bloktoestel verscheen een "schijf" als teken dat de trein werd doorgegeven. Vanuit post AT werd ook een "schijf" aan post I gegeven als teken dat de wissels gesteld mogen worden. Als een "schijf" ontvangen wordt gaat er een signaal af op het seinhuis. Dat kan van alles zijn, een bel of een klep die valt. Het bloktoestel speelt een centrale rol op een seinhuis. Het bloktoestel vergrendelt de "linealen". De lineaal is een as die in het bedieningstoestel geschoven wordt om wissels en seinen te vergrendelen.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #7 Gepost op:
10 September 2008, 23:00:31 »
Hallo,
In Dordt heb ik gewerkt voor het Seinwezen.
Daar was een bizondere situatie.
Op de Lijn van
Lage Zwaluwe naar Rotterdan was automatisch blok, er langs lagen Oud Zwijndrecht inhaalspoor, Barendrecht en Rotterfam Zuid Goederen.
Bij Dordt begint de lijn naar Geldermalsen en verder.
Die had tot ongeveer 1980 (
?) mechanische beveiligingm et armseinen dus.
Post 1 in Dordt was de laatse post op die lijn.Diaar was een koppeling tussen deze mechanische beveiliging . Post T gaf ook nog toestemming om seinen te bedienen voor deze lijn. Er was aan de Krommedijk en bij de Wantijbrug ook nog een bedienpoost voor de seinen aldaar.De Wantijbrug was een hefbrug, dus moest ook beveiligd worden.Ook aan die post gaf Post T in Dordt toestemming om de brug te bedienen.
In RotterdamZuid had je nog meer posten, idd, Post K en Post L.
Post K bediende de wissels en seinen voor het emplacement Feijenoord (Mss fout gespeld ?) ,post L dacht ik alleen maar de plaatselijke overweg in de Rosestraat.
Post K bediende ook de spoorbomen voor de spoorkruising van de RTM. De tram had voorrang op de rangerende treinen. Als de tram bij de Boergoense Vliet was, werd daar d.m.v. een kwikpedaal een el. bel in de post bediend, zodat de wachter wist dat er een tram aan kwam.
Wordt wss vervolgd.
Vraag maar verder ,als ik het weet hoor je me wel weer .(Of een ander om aan te vullen en te corrigeren.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #8 Gepost op:
11 September 2008, 10:01:09 »
Aan Thom.
Lol! ik las bij Nico Spilt "op zicht"
...ik vond dat aannemelijk dus zodoende
Aan Peter,
Ga door!
Nee serieus ik vind het echt intresant en ik probeer aan de hand van je verhaal te bedenken wat die letters precies inhouden... of er een logica in zit zeg maar. Bovendien vind ik die hele werking van dat seinwezen vooral in het NX tijdperk echt interesant.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #9 Gepost op:
12 September 2008, 19:36:48 »
Naar Staatsspoorgebruik werd de verschillende seinhuisen "doorgeletterd".
Leeuwarden bijvoorbeeld kende de seinhuizen A, B, C, D en P.
P was dan de Perronpost (Post Piet in de wandelgang) de rest reguliere seinhuizen waarbij Post B tevens T (huisvesting Treindienstleider) was.
Dat verklaart je ook waarom in en nabij Rotterdam de letters K, L etc. werden gebruikt
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Rieks
Helemaal opnieuw begonnen
Offline
Berichten: 514
Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
«
Reactie #10 Gepost op:
12 September 2008, 22:06:35 »
Ze hebben mij wel eens verteld dat de T voor telegraaf staat.
Dit seinhuis verzorgt de verbinding met het volgende station.
Gelogd
Listen very carefully, I shall say this only once.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T