Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T  (gelezen 3341 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Gepost op: 10 September 2008, 20:51:39 »
Een vraag over de benaming van seinposten ditmaal.
Ik lees regelmatig…
Post T bij Woerden
Post T bij Den Haag
Post T, post H, post A of post OZ (op zicht) bij Utrecht
Post K bij Maastricht.

Maar waar komen die letters vandaan? Welke logica zit daar achter?

Inmiddels weet ik ook dat de HSM de seinhuizen een Romeins cijfer gaf, en de SS de posten heeft uitgerust met een letter, maar dat veranderd weinig aan de vraag.  ;D

Wie?!  :)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2008, 21:00:01 »
Volgens Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Post_T

Dit is alleen Post T echter
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2008, 21:16:30 »
 Hallo,
Zoals Wikipedia al zegt was er de treindienstleider.
 Ik weet niet sinds wanneer de naam van deze man zo is.
 In ieder geval heette de ''baas'' van de seinhuiswachters zo toen de NX beveiliging werd ingevoerd.Samen met een of meer seinhuiswachters, die in de NX tijd naast hem bij het bedieningstableau zaten werd de  (Indirect) de seinen en wissels bediend. Kijk voor  het woord NX maar bij Wikipedia  :D
 In de tijd voor de NX beveiliging zaten de seinhuiswachters ook in seinhuizen  verdeeld over het emplacement, altijd zo dicht mogelijk bij de meeste wissels. Dat was meestal bij de in- en uitrij wissels van de stations.
 Rotterdam Zuid had  op Post T een Trdl, een man aan de telefoon en een Sh wachter.Daanaast had je Post 1, (Ri  Barendrecht ), Post 2 , Post 3 Rangeerheuvel en Post 4 , om je een idee te geven.Allemaal met 1 of 2 man personeel.
 Een station als Sliedrecht ,had Post T en  Post 1.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Lvdwerf

  • Gast
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2008, 21:18:23 »
En even voor mijzelf hoe zat het in dordrecht? daar ben ik benieuwd naar.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2008, 21:38:04 »
Goed die treindienstleider ken ik... en het NX tableau ken ik ook!  :)
dus das makkelijk maar hoe zit het dan met b.v. post K bij Feyenoord?  ...om maar in de regio te blijven  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2008, 22:22:08 »
Bij Post OZ op Utrecht heeft OZ niks te maken emt op zicht, maar dat betekend Opstel Zuid...  ;)

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2008, 22:44:05 »
In Amsterdam had je onder de kap twee posten. De post onder de kap aan stadszijde heette A en aan Y-zijde B. Omdat aan de stadszijde de treindienstleider zat, heette deze post AT.

Alleen in grote stations was er een aparte treindienstleider. Op bijna alle posten was er een combinatiefunctie seinhuiswachter/treindienstleider. Het gebruik van de aanduiding T werd alleen toegepast als er meerdere posten binnen een station waren waarbij er een rolverdeling was.

In Amsterdam was de post Dijksgracht een zelfstandige post met een seinhuiswachter/treindienstleider. Officieel was de de Dijksgracht een apart station. Aan de Haarlemse kant was de volgende post Amsterdam Singelgracht met ook een seinhuiswachter/treindienstleider.

In het blokstelsel speelden de afhankelijke posten I en II of iets dergelijks geen rol. De treinen werden doorgegeven tussen de posten met een treindienstleider.

Bijvoorbeeld een trein van Amsterdam CS naar Utrecht volgde deze route in het systeem.

Post AT van Amsterdam CS (onder de kap) geeft de trein door aan de enige post van Amsterdam Dijksgracht.
Hierdoor kan post I van Amsterdam CS (de brugpost boven de sporen oostzijde) de wissels stellen
Post Amsterdam Dijksgracht geeft de trein door aan post T van Amsterdam Muiderpoort
etc.
Zo werden de treinen via het blokstelsel van post naar post met treindienstleider doorgegeven. Posten zonder treindienstleider hebben een afhankelijke rol en kunnen alleen wissel en seinen bedienen.

Het doorgeven van de treinen werd het doorgeven van de "schijf" genoemd. Achter het venster in het bloktoestel verscheen een "schijf" als teken dat de trein werd doorgegeven. Vanuit post AT werd ook een "schijf" aan post I gegeven als teken dat de wissels gesteld mogen worden. Als een "schijf" ontvangen wordt gaat er een signaal af op het seinhuis. Dat kan van alles zijn, een bel of een klep die valt. Het bloktoestel speelt een centrale rol op een seinhuis. Het bloktoestel vergrendelt de "linealen". De lineaal is een as die in het bedieningstoestel geschoven wordt om wissels en seinen te vergrendelen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2008, 23:00:31 »
 Hallo,
 In Dordt heb ik gewerkt voor het Seinwezen.
 Daar was een bizondere situatie.
 Op de Lijn van
Lage Zwaluwe naar Rotterdan was automatisch blok, er langs lagen Oud Zwijndrecht inhaalspoor, Barendrecht en Rotterfam Zuid Goederen.
 Bij Dordt begint de lijn naar Geldermalsen en verder.
Die had tot ongeveer 1980 (????) mechanische beveiligingm et armseinen dus.
 Post 1 in Dordt was de laatse post op die lijn.Diaar was een koppeling tussen deze mechanische beveiliging . Post T  gaf ook nog toestemming om seinen te bedienen voor deze lijn. Er was aan de Krommedijk en bij de Wantijbrug ook nog een bedienpoost voor de seinen aldaar.De Wantijbrug was een hefbrug, dus moest ook beveiligd worden.Ook aan die post gaf Post T in Dordt toestemming om de brug te bedienen.

 In RotterdamZuid had je nog meer posten, idd, Post K en Post L.
Post K bediende de wissels en seinen voor het emplacement Feijenoord (Mss fout gespeld ?) ,post L dacht ik alleen maar de plaatselijke overweg in de Rosestraat.
 Post K bediende ook de spoorbomen voor de spoorkruising van de RTM. De tram had voorrang op de rangerende treinen. Als de tram bij de Boergoense Vliet was, werd daar d.m.v. een kwikpedaal een el. bel in de post  bediend, zodat de wachter wist dat er een tram aan kwam.
    Wordt wss vervolgd.  ;D
    Vraag maar verder ,als ik het weet hoor je me wel weer .(Of een ander om aan te vullen en te corrigeren.  ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2008, 10:01:09 »
Aan Thom.

Lol! ik las bij Nico Spilt "op zicht"  ;D ...ik vond dat aannemelijk dus zodoende  ;D

Aan Peter,

Ga door!  ;D
Nee serieus ik vind het echt intresant en ik probeer aan de hand van je verhaal te bedenken wat die letters precies inhouden... of er een logica in zit zeg maar. Bovendien vind ik die hele werking van dat seinwezen vooral in het NX tijdperk echt interesant.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2008, 19:36:48 »
Naar Staatsspoorgebruik werd de verschillende seinhuisen "doorgeletterd".

Leeuwarden bijvoorbeeld kende de seinhuizen A, B, C, D en P.

P was dan de Perronpost (Post Piet in de wandelgang) de rest reguliere seinhuizen waarbij Post B tevens T (huisvesting Treindienstleider) was.

Dat verklaart je ook waarom in en nabij Rotterdam de letters K, L etc. werden gebruikt ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Logica achter Seinhuis benamingen zoals Post T
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2008, 22:06:35 »
Ze hebben mij wel eens verteld dat de T  voor telegraaf staat.
Dit seinhuis verzorgt de verbinding met het volgende station.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse