Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Foto's nemen op Amerikaanse stations, mag dat ?  (gelezen 5986 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Foto's nemen op Amerikaanse stations, mag dat ?
« Gepost op: 23 August 2008, 19:06:25 »
Foto's nemen op Amerikaanse stations, wie heeft daar ervaring mee.
Wordt je meteen meegenomen voor verhoor (of zelfs tegen de grond gewerkt ;D) of is het geen enkel probleem ?

Wij gaan binnenkort treintje rijden in Amerika, vandaar...
Vr. groeten,
Bob

santerdam

• Offline Offline
Re: Foto's nemen op Amerikaanse stations, mag dat ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2008, 19:14:29 »
Of het echt verboden is of niet, weet ik niet. Maar beveiliging in USA is een hele neurotische toestand. Als er ook maar een vermoeden bestaat van enig risico op terroristische activiteit dan ga je vrij stevig tegen de vlakte. De beveiliger wordt immers beoordeeld op wat hij wist te ontdekken of te voorkomen, niet op het aantal onterechte ingrepen.
Dat zie je al op vliegvelden - als de bewakingshond z'n staart beweegt ben je de klos. Ook al moest de hond gewoon even z'n darmen ontluchten.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2008, 19:36:20 »
Hierover heeft op beneluxspoor (of rail) al eens een draaidje gelopen, naar aanleiding van een amerikaans??? krantenartikel.

Ik meen mij te herinneren dat de treinspotter in dat artikel gewoon vanaf openbaar terrein foto's mocht maken van treinen. Maar ook dat deze treinspotter al meermaals door de politie was meegenomen voor verhoor.

Dus als je pech hebt belt een of andere vaderlandlievende vliegtuigspotter de politie omdat jij je in zijn ogen verdacht gedraagd.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

NS2200

• Offline Offline
  • NS 2200
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2008, 19:51:39 »
Hier in de staat Maryland geen probleem. Kijk wel uit als je bijvoorbeeld in Union station foto's gaat maken, dat is downtown DC vlakbij Witte Huis, Capitol etc. Dan kan het anders zijn.

Als je je maar normaal gedraagt denk ik niet dat het een probleem is, dus ook als je wordt aangesproken door beveiliging gewoon aangeven wat je komt doen.

Iwan

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2008, 19:58:28 »
Bedenk dat je dan toch vaak beoordeeld wordt op je uiterlijk en etnische afkomst. Om de een of andere reden worden mensen uit bepaalde gebieden eerder verdacht gevonden dan figuren uit andere gebieden.
De dragen van een donkere baard in combinatie met een wit gewaad kan je weer een bijzonder vakantieverhaal opleveren. Misschien wordt je minder verdacht gevonden als je met een lange zwarte jas, grote zwarte hoed, baard en pijpenkrullenstaartjes gaat staan fotograferen.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2008, 20:02:05 »
Iwan geeft het goed weer - Er zijn geen vaste regels en richtlijnen. Het gaat er om waar je bent en wat de beveiliging denkt te zien. Normaal gedragen helpt je, maar als je toevallig moet plassen ben je de klos - afknijpen is uiterst verdacht, in je broek doen is nog erger.

NS2200

• Offline Offline
  • NS 2200
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2008, 20:04:36 »
Nog plastischer kan niet denk ik, Santerdam  :)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2008, 20:27:36 »
Op deze manier zal het wel geen probleem opleveren  ;D
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2008, 20:33:05 »
Iwan, eind vorig jaar vloog ik van Chicago naar Washington DC downtown. Alleen handbagage - een suite bag met 'n gehuurde smoking - in het schoenenvak 'n paar lakschoenen en daarin 'n zakje met de manchetknopen. En die hebben me uiteindelijk 5 uur vertraging opgeleverd - inclusief een ritje in een arrestantenbusje !

Sander

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2008, 20:58:40 »
Foto's nemen op Amerikaanse stations, wie heeft daar ervaring mee.
Wordt je meteen meegenomen voor verhoor (of zelfs tegen de grond gewerkt ;D) of is het geen enkel probleem ?

Wij gaan binnenkort treintje rijden in Amerika, vandaar...

Je leest van alles... Op de grote stations, zoals Washington DC, kun je het wel vergeten. Daar kom je zelfs het perron niet op. Maar buiten de grote steden, op het platteland, is het geen enkel probleem. Gewoon geen gekke dingen doen die je in Nederland ook niet zou doen (sporen oversteken, bijvoorbeeld). Stations en andere spoorwegterreinen zijn Private Property, waar Trespassing verboden is. Dus ook niet doen.

Probeer het eens buiten de stations, op de openbare weg. Er zijn altijd wel viaducten van waaraf je foto's kunt maken. En tijdens een tussenstop op een station zal het ook wel geen probleem zijn.

CKLX

TonP

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2008, 21:06:50 »
Er zijn in de wereld zoveel landen waar fotograferen van stations een tricky aangelegenheid is.
Stelregel is dan altijd : bij twijfel eerst vragen aan een official, dan weet je tenminste wat wel en niet mag ter plaatse.

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 August 2008, 21:14:24 »
"Stelregel is dan altijd : bij twijfel eerst vragen ...." en die vraag wordt als uiterst verdacht beschouwd !

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #12 Gepost op: 23 August 2008, 21:17:46 »
In het stationsgebouw van Union Station in Washington DC kun je gewoon foto's maken. Op het perron waarschijnlijk ook, maar dat heb ik niet gedaan. Het personeel was vriendelijk dus je kunt het even vragen. Overigens mag je daar pas het perron op vlak voor vertrek.
Je kunt overigens wel zonder controle de perrons opkomen, want de deuren gaan niet op slot. Maar het dan wel verdacht als je foto's gaat maken. De beveiliging is daar dus zo lek als een mandje, net als de Mexicaanse grens...
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 24 August 2008, 11:31:07 »
Een vriend van mij stuurde dit stukje op. Het is een vrije vertaling
SK

Hobbyist of terrorist?
Oorspronkelijk gepubliceerd op Time.com op 24 mei en geschreven door Amanada Ripley.
Vertaald door Gert Velthuizen

Philadelphia - Iedere lunchpauze verlaat it-er John Almeida zijn werkplek bij een verzekeringsmaatschappij buiten Philadelphia om treinen te volgen. Hij zet vier video camera’s op driepoten naast de sporen op en wacht, luisterend naar zijn scanner.  “Ik kom hier elke dag omdat geschiedenis elke dag weer gemaakt wordt,” vertelt hij. Almeida, vader van drie kinderen, is een railfan- een hobbyist die treinen kijkt, volgt met de vastberadenheid van een laborant. In de afgelopen 15 jaar heeft hij honderden uren op band en tien duizenden foto’s gemaakt. Denk er van wat je wilt, railfans doen geen vlieg kwaad.

Des te vervelender is het als Almeida voor een terrorist wordt aangezien en dat gebeurt ongeveer een keer per maand sinds 11 september 2001, soms vaker. Sinds “9/11” zo vertelt hij, is hij gevolgd door een helikopter van Amtrak (de nationale personenvervoerder in de VS-red), ondervraagd door politie en spoorwerkers en omschreven bij de 9/11 kliklijn als een “verdachte man uit het Midden-Oosten.” Dat terwijl Almeida van Iers katholieke afkomst is.

Veel hobby’s slaan eigenlijk nergens op als je er eens nauwgezet naar kijkt (er schijnen zelfs mensen te zijn die lepels verzamelen…).Maar dan “railfanning,” zelfs onder elkaar is het lastig uitleggen wat er zo fascinerend is. “In de VS zijn ongeveer 175.000 railfans,” zegt Kevin Keefe van het maandblad Trains, “er zijn clubs, websites en excursies/vakanties. Ze gaan net als zo vele andere hobbyisten  volledig op in hun overzichten.”
“Deze mensen zijn gewoon aangetrokken tot treinen,” zegt John Bromley van Union Pacific (de grootste spoorwegmaatschappij in de States-red) die na enig doorvragen toch toe moet geven zelf ook een railfan te zijn.

Maar de postindustriële era is niet aardig voor railfans: eerst verdwenen de majestueuze stoomlocomotieven en daarna begonnen rechters grote schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die gewond geraakt waren op spoorwegterreinen. Dat maakte de spoorwegmaatschappijen huiverig, zo niet vijandig, tegenover ongewilde voetgangers op hun terreinen.
En sinds kort is daar dan terrorisme. De spoorwegen verhoogden de beveiliging sinds “9/11” en na de bomaanslag in Madrid ook de reizigers zijn meer bezorgd.
“Iedereen die gezien wordt bij het maken van foto’s wordt ondervraagd,” verhaalt Richard Maloney, woordvoerder van SEPTA, de organisatie voor openbaar vervoer in en rond Philadelphia.
“De ruimte en de vrijheid die we genoten hebben om overal naar toe en bij te komen is weg.” Treinen liefhebbers uit de grote steden verhalen van politiewagens en andere agenten die nadrukkelijk in hun buurt zijn.
Een student aan Haverford College van Zuid Aziatische afkomst werd in 2003 door de SEPTA politie gearresteerd nadat hij een station had gefotografeerd. Het bleek om huiswerk te gaan voor een les stedelijke geschiedenis….

De meeste railfans weten zich aan te passen. Sommige verruilen het zakenpak voor een vrije-tijds uitrusting al dan niet voorzien van Boris T shirt voor een minder dreigende uitstraling. Anderen nemen een boek mee (Diesel Spotters Guide) of hun kinderen om te laten zien dat ze onschuldig zijn. John Almeida maakt meer oogcontact en biedt dan zijn lidmaatschapskaartje aan van railfan club. Hij schat er zo’n 500 weggegeven te hebben sinds “9/11”.  Maar meestal is de zaak snel opgelost: “Ik probeer nog wel eens te slijmen, maar de agent is degene met het geweer…”

Railfans worden en werden niet overal bijzonder goed begrepen. Spoorwegmedewerkers noemen hen trolley jollies of “schuimbekkers”. De ergste soort is de FLM: Fan die Leeft met zijn Moeder.. Almeida kent de bij- en scheldnamen. Maar de geschiedenis van de treinen, niet te vergeten de pure spanning van zo’n massief ding klikkend over het spoor, is sterker dan dwingende ogen. Eerder deze lente heeft Almeida, 42, vijf volle uren in de kou staan wachten op de trein van het circus “Ringling Bros” in de hoop die te kunnen filmen. Tevergeefs. Tijdens het wachten verteld hij vol overgave over de vervagende logo’s en wagennummers van reeds lang verdwenen spoorwegmaatschappijen die op de voorbij trekkende treinen te zien zijn. “Treinen hebben dit land gemaakt en veel mensen vergeten dat,” vertelt hij terwijl regendruppels zijn bril bedekken. Almeida doet zijn best de humor van deze tijd van extra voorzichtigheid. Volgens Bob Weiler, een railfanvriend: “John heeft vier camera’s en geen enkele terrorist doet zo iets.” “Tenzij ik geniaal zou zijn,” grapt Almeida.

Een luchthoorn in de verte doet de mannen hun rijstwafels vergeten en ze renen naar hun camera’s. Er valt een stilte als er een vuilnistrein voorbij trekt richting NewYork City. Almeida glimlacht en komt met de beste verdediging tot dan toe: “Ik zou iets anders kunnen gaan doen, maar eh, ik doe dus dit.”

Tot zover het verhaal van John Almeida. Ondertussen komen er andere berichten binnen:  De New Jersey Transit (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in die staat) heeft een verbod afgekondigd op het maken van foto’s van haar gebouwen en rollend materieel.
Daartegen is een aantal organisaties in de bres gesprongen om te protesteren. Het belangrijkste argument is typisch Amerikaans: het is een grondwettelijk recht om foto’s te maken van alles wat in het openbaar te zien is.

Gert Velthuizen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #14 Gepost op: 24 August 2008, 11:38:51 »
In 2004 ben ik naar Washington DC geweest.

Gezien de paranoide beveiligingstoestanden ben ik dus ook voordat ik ergens op een station een foto wilde maken eerst maar bij de security guards wezen vragen hoe of wat... netjes met paspoort in de hand en camera laten zien.

Antwoord was een heel hard "NEE" en er werd meteen gepraat over opgepakt kunnen worden en de hele riedel.
Kortom, doe het maar gewoon niet, scheelt je een hoop narigheid. Nadat ik het had gevraagd en wegliep werd ik continue in de gaten gehouden in de terminal tot ik het gebouw uitliep :(

Ik denk dat je het beter langs de vrije baan kunt proberen, daar zullen weinig mensen je lastig vallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden