Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25

Poll

Welke lengte schaal zijn jou rijtuigen?

1:100
1:93,5
1:87
alle 3 de lengtes

Auteur Topic: Wat is er mis met Lengteschaal 1:100  (gelezen 23616 keer)

rail4marcel

• Online Online
    • grootspoorfoto's
Re: Wat is er mis met Lengteschaal 1:100
« Reactie #45 Gepost op: 19 August 2008, 22:50:13 »
Ik heb 1:87 in de vitrine staan en 1:100 om mee te rijden. Want dat 1:100 matrieel levert toch bijna niks meer op tweede hands dus dan kun je er net zo goed mee blijven rijden. En dan kunnen de ls models rijtuigen van mij lekker onbeschadigd in de vitrine blijven staan. En komen ze niet in ontsporingen en aanrijdingen terecht  8)
Voor grootspoorfoto's zie site

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #46 Gepost op: 19 August 2008, 23:12:16 »
ja snap ik wel, maar zoals je het zegt lijkt het net of je voor ons allemaal even uitmaakt wat het mooiste is.
persoonlijk vind ik het geen pan, en maak ik banen naar de ruimte die ik tot beschikking heb, ipv persee al mijn wensen in een ontwerp te proppen.
ik hou meer van realisme, dan maar een paar wissels en perrons minder dan dat geprop, en dat is mijn persoonlijke mening, als iemand ander s een ice op een perron van 50 cm wil laten stoppen, is zijn keus, zal je mij niet over horen, maar ik beslis graag zelf wat ik mooi vind  :)

Ik hou ook van realisme.
En door deze keuze komt dat wel aardig dichtbij.

Ik heb het stationsgebouw van maastricht (Overigens alleen nog de perrons met fundering voor het gebouw) Iets ingekort.
de lengte schaal is 1:130, En door een paar ramen er tussen uit te laten ziet het er niet uit als of hij in elkaar gepropt is.

Oja, en over ruimte gesproken.
de ruimte die ik tot mijn beschikking heb is allemaal meegenomen in het ontwerp.
Ik heb er zelfs rekening mee gehouden dat uitbreiding mogelijk is.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 19 August 2008, 23:18:01 »
Is het natuurlijk nog de vraag of een perron dat met een IC van acht rijtuigen al helemaal vol staat, wel zo realistisch oogt.
Maar dat mag je gelukkig helemaal zelf weten.

Zelf bouw ik dan liever een deel van het perron.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #48 Gepost op: 19 August 2008, 23:24:05 »
Toen de ICRm BDs'n er nog niet waren, kwam de Intercity altijd op spoor 4b aan.
De loc reed dan door dat ie net ongeveer 5 meter van de wissel stond.
na het omlopen van de loc stond de locomotief bij het einde van het perron
iets verder dan post T.
Die intercity's waren 12 bakken lang, in de zomermaanden zat daar nog eens een extra fietsenrijtuig bij.
Als dat fietsenrijtuig erbij stond dan was het perron bijna te kort.

Dus als ik kijk naar mijn baantje komt mijn Perron aardig in de richting.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 12:11:47 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 19 August 2008, 23:40:28 »
zo blijven we mekkeren dat iets niet op schaal is. ik bedoel het gewicht is ook niet op schaal. en de spoorstaafhoogte vaak (uitzondering) ook niet. en de wielflensen (uitzondering) ook niet, en de rijdraad van de bovenleiding ook niet. en zoals eerder vermeld de lengte van wissel klopt vaak geen bal van. en veel wissels hebben een scharnierpunt, die heb ik in het echt nog niet kunnen ontdekken. enz enz enz. snappie?? en zo moet iedereen het voor zich zelf weten, en daar een balans in vinden.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #50 Gepost op: 19 August 2008, 23:49:18 »
Ik denk toch dat ik deze discussie al een half jaar niet gezien heb!  8) Werd wel weer eens tijd!  :-*

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 19 August 2008, 23:59:26 »
Zonder verder de hele discusie te lezen, ik heb op dit moment geen h0 rijtuigen. Ik sluit echter zeker niet uit dat er in de toekomt 1 of 2 ofzo gaan komen. Heel leuk allemaal, maar ik verwacht van het N spul dat ik zelf bouw dat ze goed op lengte zijn, dus als ik iets in h0 koop zal het ook schaal 1:87 moeten zijn en geen 1:100.
Ik ben alleen te lang uit het h0 om bij een 2e hands model gelijk te zien welke lengte schaal het ding heeft. Dat is de belangrijkste reden dat ik nog geen h0 spul in huis heb.

Van mensen die modelbanen hebben in h0 kan ik het heel goed snappen als ze voor 1:100 kiezen. Maarja met de keus voor 1:87 net zo het is net wat je zelf belangrijk vind.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Wat is er mis met Lengteschaal 1:00
« Reactie #52 Gepost op: 20 August 2008, 00:36:46 »
Niet gaan slaan want ik blijf bij 1:100 !
Dan maar een hobbyist.
Jammer dat Roco deze niet meer in zijn programma heeft.

Erwin.

Vreend  Roco heeft geen schaal 1.100 rijtuigen in zijn programma meer staan?
Tel in de nieuwste catalogus zeker 36x rijtuigen en zo komen met een sonderaktion obb rijtuigen.

Dion
« Laatst bewerkt op: 20 August 2008, 00:40:25 door dion »
groetjes Dion

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 20 August 2008, 00:47:57 »
Ik zelf zweer bij 1:87. Ik heb vroeger ook 1:100 rijtuigen gehad, maar was na aanschaf van mijn eerste 1:87 rijtuig (een Rivarossi MU) heel snel overstag.

Aangezien ik mij vooral met tijdperk IV bezighou, kan ik me het veroorloven om redelijk korte treinen van een stuk of 6 rijtuigen te laten rondrijden. Destijds reden er genoeg IC's met maar 4 ICR rijtuigen er in rond!

Mijn autoslaaptrein zal behoorlijk lang worden, maar die hoeft toch niet te stoppen en is gewoon altijd op weg naar het zonnige zuiden. :)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #54 Gepost op: 20 August 2008, 02:24:18 »
Ook ik ben sinds 1,5 jaar weer aktief met modelspoor bezig. Wat was ik vorig jaar om deze tijd blij met m'n hamo ICR's. Tot dat de 1117 ervoor stond. Ook de plan D's leken ineens erg groot.

Heb uiteindelijk alle 1:100 weg gedaan, en vervang het langzaam door 1:87. Enige 1:100 wat ik nog heb zijn m'n 4 sprinters.

1:100 modellen zijn trouwens geen schaalmodellen. Alleen de lengte is 1:100. Andere onderdelen (draaistellen, neus van de plan V, enz.) zijn weer in een andere schaal. Het is dus eigenlijk een samengeraapt 'zootje'.

Eigenlijk zielig dat heden ten dage fabrikanten H0 modellen uitbrengen die in de werkelijkheid 1:??? zijn. De koploper van Trix/Märklin is hier een mooi voorbeeld van. Een gemiste kans om een echt model uit te brengen. Volgens mij is iets nl pas een model als het ook werkelijk in de schaal uitgebracht wordt waarin het is aangekondigt. Een koploper in H0 is dus 1:87 anders is het geen schaalmodel. Wat niet wil zeggen dat ik 'm misschien, stiekum toch niet koop.

Gerard.

stig

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 August 2008, 02:36:11 »
Modellen op schaal ga je bij sommige fabrikanten nevernooitniet fatsoenlijk door R1 krijgen en dat is soms nog steeds de maat... Dan maar wat korter denkt men dan. Raar eigenlijk, want die selectieve compressie vraagt meer denkwerk dan alles rücksichtslos 1:1 overzetten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 20 August 2008, 02:57:06 »
Met je eerste stelling ben ik het helemaal eens. De fabrikanten proberen nieuwe klanten te lokken met kunstmatig goedkoop gemaakte startsetjes. Om de prijs te drukken stoppen ze een paar korte krappe bogen in de doos - menige klant denkt zelfs dat alles op een kleine tafel of vloerkleed past.

Dan volgt truc 2 : Maak ze lekker met fraaie rijtuigen. Dat spul moet natuurlijk wel door die krappe bogen geperst kunnen worden, anders haakt de klant af .... Een beetje smokkelen met de schaal is geen probleem, als de truc maar slaagt.

En tenslotte truc 3 : De klant ziet wel in dat het startbaantje te klein is voor die lange treinen, dus wordt er een hele bos railzen bijgekocht ...... En dan worden alsnog de oude R1 bogen vervangen door de meer geschikte boogstralen.

renev

• Offline Offline
  • BR50 VSM
« Reactie #57 Gepost op: 20 August 2008, 07:23:34 »
Voor mij is het eenvoudig, als Modelspoorder wil je model hebben. H0 is een op 87 zowel in de lengte als in de breedte als in de hoogte. 1 op 100 is dus geen schaal 1 op 87! Alles wat geen 1 op 87 is is dus geen model in de schaal grote H0.

Als modelspoorder wil je dus materieel met lengteschaal 1:87. Oke.

Ik ben een modelbouwer en wil dat geheel van treinen, baan en scenery er zo realistisch mogelijk uit ziet. Omdat geen enkele baan ook maar in de buurt komt van lengteschaal 1:87, laat staan 1:100 heb ik niet zo'n moeite met 1:100 wagens op de baan (we zouden eens een discussie moeten houden over de lengteschaal van de baan zelf...  ;) )

1:87 is overigens op zich schitterend, maar ziet er mi. op de gemiddelde baan niet uit.

Ik doe overigens tijdperk III en mijn voorkeur gaat steeds meer uit naar kortere rijtuigen die dus wel lengteschaal 1:87 hebben  :)

Groet!
René

Voorheen bekend als SS700

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 20 August 2008, 07:31:45 »
als Deel twee heb ik het gevoel dat er weer een discussie aankomt over wat beter is: N-spoor of H0. Dat is ook zo'n nutteloze discussie. Het verschil tussen 1:87, 1:93 en 1:100 is dat je een persoonlijke afweging maakt van de eisen die je stelt. Kan je bijvoorbeeld geen grote bogen e.d. kwijt en vind je het niet erg als de rijtuigen in gekort zijn dan is er niks mis met 1:100. Kun je grote bogen kwijt en wil je persé 1:87 dan is die mogelijkheid er ook. En voor de puristen onder ons: geen enkel model is een perfecte weergave van de werkelijkheid, elk model heeft concessies.
btw ik rij 1:160 ;)

genincr

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 20 August 2008, 08:24:53 »
Het is altijd wat.......... zijn je nieuwe LSM-rijtuigen mooi op schaal in 1:87, staan opeens je bovenleidingsmasten te dicht op elkaar....... geen gezicht (misschien heb je helemaal geen bovenleiding).

Zijn je bogen aan de krappe kant, zijn je perronsporen te kort, de hellingen te stijl, de bebouwing niet helemaal 1:87,  andere accesoires niet perfect op schaal of onvoldoende gedetailleerd etc. etc.

Het hele modelspoorgebeuren is één grote concessie om alles op een veel te kleine oppervlakte weer te geven.

Met andere woorden: het maakt niet zoveel uit.......