Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Roco Glaskasten met geluid en licht  (gelezen 9912 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Roco Glaskasten met geluid en licht
« Gepost op: 18 August 2008, 12:40:15 »
Het is meer "Wat hebben we gebouwd", want het is al klaar. Een avondje hard werken en ik heb een van de doelen in mijn leven gehaald: geluid en licht in een Glaskasten. Ik heb gelijkstroom en ook twee Trix-Märklin Glaskasten, maar die halen het qua rijeigenschappen totaal niet bij die van Roco. Zelfs niet de Glaskasten van Roco van 15 jaar oud (ik heb vijf Glaskasten in totaal, voor wie het weten wil). De meest recente Glaskasten van Märklin (k. Bay. St. b) is erg mooi afgewerkt, maar bagger op de baan. Goed, afgelopen zaterdag in Houten heb ik van Han Zijlstra een Loksound Micro gekocht, waar hij speciaal voor mij geluiden van een Glaskasten (nu ga ik afkorten!) had ingeprogrammeerd. Toen ik de GK opende en de decoder aansluiten wilde, zag ik dat er op de Loksound Micro een stekker zat voor N spoor. Dus moest er geknipt en gesoldeerd worden. Toen dacht ik dat ik dan net zo goed licht kan gaan inbouwen, iets dat ik al jaren wilde doen. Met de handleiding op het beeld aan de slag gegaan en het ging in een keer goed. Even genieten van het filmpje dat ik er van heb gemaakt:

Link naar YouTube

Zo, nu de andere 999 doelen in mijn leven van mijn lijstje afmaken...

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Roco Glaskasten met geluid en licht
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2008, 13:10:24 »
Rijden jullie soms allemaal in het donker?
In het tijdperk van bedoelde lok gebruikte men petroleumlantaarns en deze werden alleen ontstoken in de donkere uren . Overdag was de verlichting dan ook nooit aan. Het had geen enkel nut daar de verlichting van deze petroleumlantarens  bij daglicht absoluut niet te zien waren. Wil je dus een historisch verantwoorde situatie uitbeelden, dan bij daglicht GEEN verlichting op het voertuig!
SK
« Laatst bewerkt op: 18 August 2008, 13:43:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2008, 13:20:17 »
Lekker zitten pielen dus en het werkt! :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2008, 13:38:26 »
Gaaf!
Ik zit al een tijd te denken om een DB GK te gaan kopen, alleen heb ik géén idee wat er achter kan, heb jij een idee?

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2008, 13:40:29 »
Fraai Sven!

PS: ik heb zaterdag nog even met je staan praten op de Beneluxspoor-meting in Houten. M'n site staat << onder het wereldbolletje.
No dress rehearsel, this is our life.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 August 2008, 14:41:56 »
Interessant Sven,

de handleiding waar je naar refereert ben ik inderdaad vaker tegengekomen, dit is echter een decoder zonder geluid. Nu vraag ik me af, waar heb je de luidspreker gelaten, Zou je eens foto's kunnen plaatsen??

mvg, Martin

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 18 August 2008, 15:34:59 »
Fraai Sven , zeer fraai !  Je roept maar als er weer geprogrammeerd moet worden ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Sven Kerkvliet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 August 2008, 16:57:45 »
Hi Sven,

Gefeliciteerd met het behalen met dit doel, goed gedaan met een goed resultaat als beloning voor de inspanning  :) !

Dat verhaal m.b.t. het niet ontsteken van de verlichting overdag klopt volgens mij ook wel.
Trouwens zag je dit verhaal van het niet ontsteken van de frontverlichting overdag bij de Bundesbahn tot ver in de jaren tachtig ook nog steeds (kijk er maar eens foto's uit die periode op na). De reden hiervan zal dan wel een andere dan zúnnigheid geweest zijn   :-| ??

Natuurlijk laat jij op youtube de ingebouwde verlichting daadwerkelijk ook even aan de toeschouwers zien wanneer je deze almet pijn en moeite hebt ingebouwd; anders is het zonde van de moeite.

Een beschrijving van de ombouw lijkt mij ook wel leuk om te horen. Misschien heb je nog een s tijd om wat hierover te schrijven, kijk maar ... :)

Groet,

ándere Sven  ;D   

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 August 2008, 18:46:43 »
Vind dit gaaf. Complimenten aan de (om)bouwer!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #9 Gepost op: 18 August 2008, 19:33:18 »
Bedankt voor de leuke reacties! Leuk om de feedback te lezen.

Wil je dus een historisch verantwoorde situatie uitbeelden, dan bij daglicht GEEN verlichting op het voertuig!
Dat kan me, met alle respect, geen drol schelen! Er zitten lampen op en die moeten het doen!  ;D Niet alleen maar een voorstelling ervan. Als ik dan besluit overdag ook met de lampen aan te rijden, is de historische verantwoording ondergeschikt aan mijn plezier. En dit is overigens een demo, ik snap daarom niet waarom dit je stoort. Overigens wist ik niet dat het zo was, wel interessant om te weten. Als je trouwens toch meer weet over die lantaarnen, dan kun je wellicht deze vraag voor me beantwoorden: was de draagbeugel koperkleurig of zwart?

@Richard: Voor het DB tijdperk kun je er volgens mij Donnerbuchsen aanhangen, maar zover ik weet werden ze, voor zover ze er nog waren, toen als rangeerlok ingezet. Het huidige Roco is een Reichsbahn model, niet DB, dus ik zou er de kleine Reichsbahn karretjes van Fleischmann aan hangen, die met zo'n remmershuisje. Roco heeft leuke länderbahn karretjes (set van 4) in de huidige catalogus, maar die zijn Beiers. Daar heeft momenteel alleen Märklin wat voor.

@Marc: ik had jou en je website reeds gevonden!

@Tinus: Ik ben vergeten een foto te maken, maar dat kan ook niet echt, daar de decoder pas op zijn plaatst gaat tegelijkertijd met het terugzetten van de kap. Het is deze decoder:

Ze kunnen naast elkaar in de behuizing, parallel op het spoor. De speaker vooraan, de decoder achteraan. Je verwijdert alleen de losse interieuronderdelen, zonder verdere beschadigingen (alleen het pijpje naar het dak zou je bij eventueel terugbrengen naar de originele staat weer moeten vastplakken). Ik heb wel de plastic bescherming om de decoder iets minder ruim geknipt, dan schuift ie zo in het dak en blijft vanzelf klem zitten.

@Sven: Ik heb helaas geen tijd om een inbouwcursus te schrijven, maar hier in het kort: Als je de foto's van de Duitse website erbij houdt, gaat het met het licht echt wel lukken! Je hoeft alleen nauwelijks aan het "moederbord" te rommelen, als je een digitaal voorbereid model hebt. Gewoon, lampjes rechtstreeks op de decoderstekker solderen met een weerstandje naar de blauwe kabel (aarde). Ik heb 10K+12K ertussen aan elkaar gesoldeerd (twee, want ik had geen grotere om tot 22K te komen, proefondervindelijk gekozen). Ik heb zwart gelakt koperdraad van een winkeltje in kralen gebruikt, dat is superdun en voert de stroom perfect door. 0,5 mm gaatjes door de bodem zijn groot en onopvallend genoeg om het draadje door te voeren. De sounddecoder is een eitje: kabels inkorten van de decoder en solderen op de stekker in de lok, insteekonderdelen verwijderen uit de ketel en behuizing terugzetten.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2008, 19:54:39 door Sven. Reden: Schrijffout »

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2008, 13:48:32 »
@Richard: Voor het DB tijdperk kun je er volgens mij Donnerbuchsen aanhangen, maar zover ik weet werden ze, voor zover ze er nog waren, toen als rangeerlok ingezet. Het huidige Roco is een Reichsbahn model, niet DB, dus ik zou er de kleine Reichsbahn karretjes van Fleischmann aan hangen, die met zo'n remmershuisje. Roco heeft leuke länderbahn karretjes (set van 4) in de huidige catalogus, maar die zijn Beiers. Daar heeft momenteel alleen Märklin wat voor.

Nah, dan maar eens kijken voor de DR variant, heb je een catalogus nummer? past ook wel beter in m'n interessegebied.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2008, 13:55:08 »
5051 en 5052 volgens mij.

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 August 2008, 15:14:39 »
Sven, heb je al eens buiten gekeken volgens mij komt daar een hele groep forummers aan met hun glaskasten om van geluid te voorzien.  ;D
Groetjes
Johnny

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 19 August 2008, 15:20:56 »
om nog even te zeuren: t stoomgeluid loopt nog niet synchroon, nu geeft ie ongeveer 2 slagen per wielomwenteling en dat zouden er 4 moeten zijn, is dat nog te fixen? Wel knap gedaan!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #14 Gepost op: 19 August 2008, 17:10:12 »
@Floris: ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen, zonder een reed contact te installeren. Ik heb geen programmer, dus ik kan er verder niets aan aanpassen. Kan dat?

@Johnnytrein: ik kijk naar buiten en zie een hoosbui. Ik denk dat dat ze weg heeft gejaagd, ha ha!