Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)  (gelezen 10515 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #30 Gepost op: 29 August 2008, 23:56:27 »
Dat heb je zo met keerlussen, die werken maar 1 kant op...    ;)
Ik zie technisch gezien maar 1 keerlus, gevormd door het enkelspoor traject.
De rest van de baan is een grote dubbele ovaal die in elkaar gedraaid is.

Als je analoog gaat rijden heb je volgens mij 2 mogelijkheden:
1) Je rijdt de keerlus altijd aan dezelfde kant in (links lijkt me het handigst) en maakt aan de rechter kant een blok dat je kunt ompolen.
2) Als je de lus aan 2 kanten wilt in kunnen rijden zul je aan 2 kanten een ompool gedeelte moeten maken.

Voor jouw situatie is het misschien het handigst om dat ompoolblok rechts te maken, dan ligt het in een tunnel neem ik aan.
Je kunt ook de keerlus elimineren door het enkelspoor aan de rechterkant met de rijrichting van het hoofdspoor mee erop aan te sluiten.

succes,
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #31 Gepost op: 30 August 2008, 00:06:04 »
Zo bijvoorbeeld?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #32 Gepost op: 30 August 2008, 00:13:27 »
HansQ, hiermee elimineer je de keerlus niet.

Vertrek middenboven op het rode spoor, vertrek met de klok mee. Blijf het rode spoor volgens. Na de tweede slag door de lus rechts-onder kom je weer middenboven op het rode spoor - maar nu tegen de klok in.

Sander

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #33 Gepost op: 30 August 2008, 00:18:00 »
Oh jee, je hebt gelijk...    :-X   Zo dan?     :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #34 Gepost op: 30 August 2008, 00:27:22 »
Dat lijkt me iets beter HansQ. Maar ik heb het gevoel dat het een slecht baanplan is - corrigeer me als ik me vergis.  Gezien het rode enkelspoor en de wissels tussen de sporen neem ik aan dat je alle richtingen wilt berijden.

- Middenboven op blauwe baan vertrekken met klok mee - je kunt nooit op de rode baan komen zonder achteruit rijden.
- Middenboven op rode baan vertrekken tegen klok in - je kunt  nooit op de blauwe baan komen zonder achteruit rijden.

Sander

Marinus vdW

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #35 Gepost op: 30 August 2008, 10:14:02 »
Goedemorgen,
Wat een reacties, terwijl ik al op één oor lag.
Fijn dat er meegedacht wordt.
 
Dat heb je zo met keerlussen, die werken maar 1 kant op...    ;)
Ik zie technisch gezien maar 1 keerlus, gevormd door het enkelspoor traject.
De rest van de baan is een grote dubbele ovaal die in elkaar gedraaid is.

Ik heb inderdaad twee ovalen in elkaar gedraaid. Voor het gemak had ik die even op twee plaatsen met een wissel verbonden, zonder nog te kijken of ik terug kon. Daar moet ik me dus nog even over buigen.

Dat lijkt me iets beter HansQ. Maar ik heb het gevoel dat het een slecht baanplan is - corrigeer me als ik me vergis.  Sander
Of het een slecht plan is weet ik niet, ik vindt het wel een redelijk plan, al zeg ik het zelf.
Over die keerlus moet ik nog eens goed nadenken.

Ik heb nu even andere verplichtingen, maar ik kom hier nog op terug.

BenQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Modelspoorders blijven kinderen
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #36 Gepost op: 30 August 2008, 14:11:02 »
Mijn baan is ongeveer als deze (principe) met ook een derde enkelspoor, dit is geen keerlus maar gaat gewoon rond in dezelfde richting als de hoofdbaan.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12360.0

Groet, Ben

Marinus vdW

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #37 Gepost op: 30 August 2008, 15:27:13 »
Goedemiddag,

Ik heb nog enkele tekeningen geproduceerd die mijn verhaal misschien wat duidelijker maken.
In de eerste tekening heb ik de wissels en de zgn keerlus weggehaald.
In de tweede tekening heb ik aangegeven wat de rijrichting is en waar de plus zit. Steeds aan de bovenkant de plus.
Als ik dat consequent volhoudt kan dat nergens een probleem opleveren.
Vervolgens wil ik (derde tekening) via de zgn keerlus naar het andere spoor (groene lijn) en weer terug (blauwe lijn) kunnen. Als ik wissels ga gebruiken tussen de twee sporen krijg ik volgens mij problemen met de rijrichting.
Als mijn verhaal nog klopt, is het enkelspoor dat eerder werd aangeduid als keerlus, geen keerlus, maar een legale verbinding tussen twee sporen.

Wissels en 'keerlus'verwijderd.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808.jpg

Rijrichting aangegeven
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_1.jpg

Opnieuw verbindingen getekend
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_2.jpg

Ik geloof dat BenQ gelijk heeft, maar als er andere meningen zijn, dan hoor ik het graag nog

Groeten,
Marinus

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #38 Gepost op: 30 August 2008, 15:31:27 »
Marinus als je die verbinding wilt zonder keerlus moet je die groene lijn op rechts niet omhoog laten gaan maar naar beneden en daar aansluiten op het dubbelspoor. Dan is er geen keerlus maar is het een groot uitgevallen inhaalspoor.

Gr. Remco.

Ps. Het gaat je steeds beter af of niet dat tekenen ;D

BenQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • Modelspoorders blijven kinderen
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #39 Gepost op: 30 August 2008, 15:50:19 »
Marinus,
Als je uitgaat van het feit dat de rechtse rail plus is dan zit de plus altijd aan de buitenkant en niet zoals jij dat getekend hebt want dan rijden de treinen dezelfde kant op, dus is de tweede baan van het dubbelspoor een inhaalbaan geworden.
Verder sluit ik mij aan bij Remco.
Als ik wissels ga gebruiken tussen de twee sporen krijg ik volgens mij problemen met de rijrichting.
Deze wissels zijn er om als je op het "verkeerde" spoor zit van spoor te kunnen wisselen. Dit kan gebeuren als je via het "Inhaalspoor" weer terug komt op de hoofdbaan.

Groet, Ben
« Laatst bewerkt op: 30 August 2008, 15:56:33 door BenQ »

Marinus vdW

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #40 Gepost op: 30 August 2008, 15:55:29 »
Ja, ja,
Dus mijn tweede tekening waar ik de plus in aangaf is verkeerd.
Plus aan de buitenkant van beide sporen.
Ja dan zal mijn derde tekening ook niet kloppen.
Ik ga nog even kijken.

Groet,
Marinus

Marinus vdW

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #41 Gepost op: 01 September 2008, 22:33:53 »
Beste mensen,

Ik heb nog eens goed nagedacht en wat getekend.
We zijn met z'n allen een verkeerd spoor opgegaan denk ik.
De opmerking over de plus aan dezelfde kant ga ik wel in mee, dan heb je inderdaad een 'gewone' inhaalbaan.

Er is eerder al aangegeven dat het om 2 in elkaar liggende ovalen gaat.
Als alle wisselverbindingen eruit zijn heb ik dus 2 losse sporen.
Nu wil ik geen lang uitgevallen inhaalspoor en geen keerlus, maar een verbinding tussen de 2 sporen.
Dat kan nooit een keerlus zijn, want die komt uit op het spoor waar hij eerst afging en dat is hier niet het geval. (ik ga van spoor 1 naar spoor 2)
Wissels tussen beide sporen levert kortsluiting op.

Volgens mij kan ik gewoon de eerder getekende verbinding leggen van spoor 1 naar 2 en omgekeerd. Daardoor komt een trein van zeg spoor 1 in de juiste richting op spoor 2 en omgekeerd. Niks geen last van keerlus, niks geen last van kortsluiting tussen de twee sporen in.

Ik heb het nog een keer getekend. Kijk en oordeel.
Zijn jullie het hier mee eens?
Graag nog wat reacties.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_300808_verbeterd_en_goed.jpg

Marinus vdW

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #42 Gepost op: 02 September 2008, 19:48:06 »
Betekend vandaag ook
"wie zwijgt, stemt toe?"

Groet,
Marinus

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #43 Gepost op: 02 September 2008, 19:49:53 »
Hoi Marinus,

Dit ontwerp is gewoon goed, niets mis mee ;D geen lussen oid.


Gr. Remco.

Marinus vdW

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« Reactie #44 Gepost op: 02 September 2008, 19:58:40 »
Dag Remco en alle anderen die meegekeken en gereageerd hebben,

Ik wil jullie vriendelijk bedanken voor jullie reacties.
Na het uitwerken van de lussen (die moet ik nog tekenen) ga ik langzamerhand eens kijken of er ook iets anders uit mijn handen kan komen dan alleen een tekening.
Al met al is het een heel ontwerp geworden. Voor een eerste keer zoiets bouwen zal wel enige tijd kosten, maar dat is ook de bedoeling.

Ik moet alleen nog eens kijken als ik het spoor wil gaan besturen met koploper. Als ik het goed heb begrepen moet ik dan zorgen voor blokken.
Dat kan natuurlijk beter bij de aanleg dan achteraf gebeuren.
De site van koploper geeft dacht ik daar wel adviezen over.

Nogmaals dank voor de reacties.
Groeten,
Marinus