Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: schaduwstation automatiseren  (gelezen 9742 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
schaduwstation automatiseren
« Gepost op: 08 September 2006, 19:20:38 »
Hello,

ik rijd spoor N, analoog. schaduwstation nr 1 wordt bestuurd door de treinen middels reedcontacten die de zgn. "denkende" wissels van fleischmann omgooien. Werkt op zich goed, behalve in het geval van lange en vooral zware treinen. Ik bedoel: de trein die weg moet rijden is te langzaam binnen komen rijden en is boven het reedcontact tot stilstand gekomen, en zo is de stroomkring gesloten....voor bijvoorbeeld:"wissel nr 7 afbuigend". Trein 2 komt binnen denderen en wil wissel nr 7 op "rechtdoor" zetten. Dan hoor je dat bekende geratel van de wisselspoel, en hoop je maar dat de wissel in de goeie stand komt te staan. Snappu? Over het algemeen werkt het prima........behalve die ene keer dat je niet staat op te letten.......

Voor mijn 2e schaduwstation wat ik binnenkort ga bouwen wil ik iets meer research gaan doen. Vandaar de vraag:

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Alvast bedankt,

Gr J

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2006, 21:25:02 »
Reedcontacten op een andere plaats leggen, bijvoorbeeld aan het begin.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2006, 21:56:43 »
Jeroni

Aan welk voertuig bevestigd jij het magneetje, aan de loc of het laatste rijtuig. Als ik jou was bevestigde het magneetje aan de loc en plaats het
reedcontact vlak voor de stopsectie.

Met vr.gr. Marco
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2006, 22:47:35 »
@ Wim Ros,

dan bestaat toch nog het gevaar van het blijven hangen boven het bepalende contact? Er moet er 1 zijn die de laatste wissel omgooit, dus de rijstroom afkapt. Probleem is vaak dat als er 2 treinen tegelijk gaan rijden ze uiteraard langzamer gaan, en met een zware trein blablablabla..... ik ga toch eens experimenteren met contacten aan het begin en dan via een relais een bepaald stuk stroomloos stellen ipv het gedoe met de denkende wissels.

@ IPIO'er
Ik bevestig de magneet standaard aan de locomotief. Reedcontact vlak voor de stopsectie is eigenlijk het tegenovergestelde van wat Wim Ros nu zegt. En feitelijk heb ik nu de contacten vlak voor de stopsectie. Uiteraard schakel je de wissels om (lees: schakel je baanvak A stroomloos en B in actie) als de trein er helemaal opstaat.......dus vlak voor de stopsectie.

Voor iemand herkenbaar, dit probleem?

tnx for the advice alvast!

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2006, 16:43:18 »
Ik heb het idee dat je niet begrijpt wat er bedoeld wordt. Ik zal eens een tekeningetje maken.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2006, 16:53:02 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2006, 16:46:58 »
Bij het hebben van een magneet onder de loc het reedcontact een 10 a 15 cm voor de stopsectie neerleggen.

De trein rijdt over het contact, de "denkende" wissels worden geschakeld.
Trein rijdt nog een cm of 10 a 15 door en komt dan pas in de stopsectie.

Trein kan zo nooit boven reedcontact blijven staan.
Heeft hier jaren perfect gewerkt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2006, 17:09:41 »
Jongens!

perfecto, Wim, dat plaatje maakt in een keer erg veel duidelijk. Ik gebruikte in mijn schaduwstation A puur het 'denkende-wissel-principe' als in de Fleischmann folder......geisoleerde stopsecties zijn zo niet nodig. Maar volgens het idee van jouw plaatje kan ik me inderdaad niet voorstellen dat er nog een loc boven een reed blijft hangen.

Natuurlijk ga ik wel even doorzeiken........dit werkt natuurlijk niet met geduwde treinen....wel?

Deze methode ga ik toepassen in mn te bouwen schaduwstation. Scheelt, want ik zat al lang hierover na te denken, en vaak speelde ik met het idee om reedcontacten relais te laten aansturen die het baanvak stroomloos zou schakelen. De methode van Wim is hetzelfde bereiken, simpeler en goedkoper dan met dure relais.

Wim, bedankt voor het plaatje; Sander bedankt voor het onderschrift bij het plaatje ;)!


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2006, 17:28:24 »
Met duwende treinen moet je het toch anders doen denk ik.

Dan zou ik het hele baanvlak/spoor waar de trein op staat stroomloos laten schakelen door een relais. (reed contact schakelt relais, en die schakelt weer de boel stroomloos)
Dus je schaduwstationspoor wordt dan 1 grote sectie zeg maar.

Denk dat ik het zo zou doen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #8 Gepost op: 10 September 2006, 22:03:42 »
Dan zou ik anders oplossen. Neem de lengte van de duwtrein, meet deze uit op je spoor en maak een tweede stopplaats welke je mee laat werken op je denkende wissel. Dus twee denkende delen zeg maar.
Plaats twee magneten onder deze combinatie, zodat altijd de voorste het wissel schakelt.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Syb

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Fleischmann T9.3 (HO) 4902
    • Bezoek Sybs Fleischmann Pictures
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2006, 11:00:53 »
@ Wim Ros: Dat is juist vragen om problemen. Want dan gaat het bij iedere combinatie mis: trein komt binnen, loc loopt over eerste reedcontact, wissel gaat om. De loc staat op het punt waar de achterste wagon zou moeten staan, en de achterste wagon? Die staat nog op het spoor, voor de wisselstraat! Ik zou er niet graag inzitten!

(Nou zou ik ook niet graag in min eigen wagons zitten, hoor! Wat een tempo maken die machinisten op mijn zolder! En dan die bochten! Maar dat terzijde)

Syb
Fleischmann-fanaat met een treinbaan tussen de waslijnen.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2006, 14:27:02 »
Beste Syb,

Je kan van de bestaande reedkontakt een one shot sturing maken,indien je gelijk spanning gebruikt.
Als je met gelijk spanning de reed kontakten heb aangesloten is dit mogelijk,een condensator in serie in de afgaande leiding van de reed
kontakt moteer dan maak je er een one shot van . ik neem aan dat je met de reed kontakten een relais aanstuur nu indien het reed kontakt wordt gesloten dan zal het relais even opkomen en weer in rust komen,als er een trein boven staat is dit geen probleem.
De condensator moet tussen 500-1000 uf zijn en natuurlijk boven de stuur spanning zijn.
Ook heb je een mogelijkheid dit met een lichsluis te doen indien er een tein
in de lichtsluis staat schakel je er een relais mee,ook kan je hier weer een one shot mee toepassen. conrad 191710-89.
Mocht je nog vragen hebben zie ik dit wel het was maar een advies.

willem

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2006, 16:13:27 »
One-shot? Wat bedoel je daarmee?

voor de info, ik stuur met de reeds gewoon fleischmann wisselspoelen aan. (ja, maakt ook niet uit eigenlijk......)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #12 Gepost op: 16 September 2006, 12:00:57 »
One shot ,dit zegt het al ,als de loc of wagen met de magneet over het reed kontakt loopt schakeld hij maar een keer.
Dus ook als de loc stil zal vallen boven het reed kontakt zal deze maar een keer schakelen.

willem.

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2006, 12:42:39 »
Jongens!

Natuurlijk ga ik wel even doorzeiken........dit werkt natuurlijk niet met geduwde treinen....wel?


Hai Jeroni,

Bij mij werkte het vroeger zo op mijn oude analoge baan met denkende wissels:
Ik plaatste de reedkontakten aan de rechterkant vanuit het midden van de rails gezien vanuit de rijrichting.
Zo kon ik 2 kanten op rijden zonder dat het magneetje het 2de reedkontakt zou activeren want daar gaat ie langs.
Mijn 1600 loc had dan 1 magneetje zonder dat het ddm stel een magneetje nodig had.

Groet, Oskar.



Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: schaduwstation automatiseren
« Reactie #14 Gepost op: 16 September 2006, 16:55:07 »
@ Oskar: Ik rijd spoor N, wordt wat lastig ;)

De methode bovenaan beschreven lijkt mij de beste en meest storingsvrije. Maar ook die 'one-shot' klinkt goed, ook maar eens proberen.....dan ga ik nu weer aan de noeste hersenarbeid voor de plaatsing van al die contactjes in de rails.....
« Laatst bewerkt op: 16 September 2006, 16:59:17 door Jeroni »