Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:42:12
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
  

Auteur Topic: Is central station zijn geld waard?  (gelezen 7145 keer)

cyberbeast

  • Gast
Is central station zijn geld waard?
« Gepost op: 07 september 2006, 20:33:41 »
Die Central Station van Marklin lijkt me wel wat.

Alleen wordt er nergens kort uitgelegd wat er mogelijk is of zal zijn naar de toekomst toe.

Heeft iemand hier persoonlijk ervaring mee? Gebruikt iemand CS?

Wat is er nu mogelijk?
Wat is er later mogelijk?

Ik gebruik nu Mobile Station en ben verbaast over het gebruiksgemak.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2006, 21:49:00 »
Kijk eens op http://www.marklinforum.nl/
Daar wordt het een en ander besproken over de CS en daar zitten ook gebruikers.

Hub

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2006, 00:54:19 »
In mijn ogen op dit moment zeker niet, Märklin beloofd een heleboel, maar daar zit al meer dan een jaar geen vooruitgang in. Het is en het blijft een zeepbel. Er is meer toekomst in de ESU centrale ECoS.
Of gewoon in de Intellibox.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2006, 02:52:39 »
Heb vandaag in de Märklin shop mijn eerste ervaringen kunnen opdoen met de CS.  ::)
Tja.. het is maar net wat je wilt, maar voor mij.. echt niet! Het touchscreen vind ik niet prettig werken en het viel me ook tegen hoe klein het ding in werkelijkheid is. (In de folder lijkt het allemaal véél groter!) Komt bij mij ook niet echt robuust over  :o
Mijn ervaringen met de Mobile Station waren al ontevreden stellend, de CS doet het voor mij niet veel beter.

Ik vernam van de winkelier ook, dat Märklin alle digitale producten van voorheen stopt. Alles gaat dus over op CS. Zelfs de eigen sofware, eens voor ruim 200 euro, is nu al in de uitverkoop voor 30 euro.
Voor de CS zou nieuwe software komen, en alleen DIE is bruikbaar omdat het protocol tussen CS en sofware "Top geheim", gehouden wordt.

Als ik op dit moment zou moeten/willen kopen, dan zou de CS zeker zijn afgevallen na vandaag. Duur en je zet jezelf helemaal schaak-mat voor Märklin.


cyberbeast

  • Gast
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2006, 03:16:10 »
Mij maakt het niet uit.

Zolang het maar niet te technisch wordt enzo want ik ken helemaal niks van electronica enzo.

Met Mobile Station amuseer ik mij te pletter.

EDIT: die ESU Ecos lijkt me wel wat. Hij doet blijkbaar alles wat een CS zal kunnen.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 03:35:06 door cyberbeast »

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2006, 09:07:39 »
EDIT: die ESU Ecos lijkt me wel wat. Hij doet blijkbaar alles wat een CS zal kunnen.
De ECoS kan alles wat de IB kan maar heeft verder o.a. een iets zwaardere interne Booster, Pendeltreinsturing, 1024 rijstraatobjecten, 32 multitractie tot 16 loks per tractie, DCC BiDi terugmelding, mfx voorbereid en is goedkoper in aanschaf dan de IB om enkele dingen te noemen. Een Nederlandse handleiding van de ECoS is hier te downloaden. http://www.loksound.be/

Hub

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2006, 09:11:45 »
CS is z'n geld echt niet waard. Trafootje van een tientje doet precies wat je wilt: treintje laten rijden. De rest is alleen maar gezeik op je hals halen  ;)

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2006, 09:26:00 »
CS is z'n geld echt niet waard. Trafootje van een tientje doet precies wat je wilt: treintje laten rijden. De rest is alleen maar gezeik op je hals halen  ;)

Niet mee eens. Volgens mij zijn die nieuwe dingen hun geld dubbel en dwars waard en maken juist het tijden extra leuk.
Ik ben daarom ook van plan om over enige tijd een CS of ESU Ecos aan te schaffen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Bert

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2006, 11:05:20 »
Afgaande op de technische specificaties (mogelijkheden) zou ik eerder voor de EcoS gaan. Alleen al het feit dat er meteen alles in zit, zoals S88-bus, sniffer, wisselstraten en meer.
ook het protocol voor richting PC wordt vrij beschikbaar. Dus standaard software kan daarmee gaan werken.

Niet mee eens. Volgens mij zijn die nieuwe dingen hun geld dubbel en dwars waard en maken juist het tijden extra leuk.
Ik ben daarom ook van plan om over enige tijd een CS of ESU Ecos aan te schaffen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Dat laatste vraag ik me nog altijd af... wat heb je dan? En een paar centen vind ik het echt niet..


nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2006, 12:41:48 »
Ik denk dat zo'n vraag ook niet te beantwoorden is. Diegene die het Marklin systeem hebben en er goed mee kunnen werken zullen er niet over klagen. Datzelfde geld voor alle andere centrales zoals die van Fleischmann, IB, Ecos of welke andere dan ook. Als het goed werkt en aan je verwachtingen voldoet dan het het allemaal zijn geld waard.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Davy

  • Gast
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2006, 19:43:08 »
Die Central Station van Marklin lijkt me wel wat.

Alleen wordt er nergens kort uitgelegd wat er mogelijk is of zal zijn naar de toekomst toe.

Heeft iemand hier persoonlijk ervaring mee? Gebruikt iemand CS?

Wat is er nu mogelijk?
Wat is er later mogelijk?

Ik gebruik nu Mobile Station en ben verbaast over het gebruiksgemak.

Dat gebruiksgemak is inderdaad ten opzichte van andere digtale symtemen erg groot. Programeren van een locje is seconden werk moet je met een andere centrale eens proberen. Probeer met een IB maar eens een mfx loc te programeren. Je wordt knettergek. Ik doe er 20 seconden over.

En anderen die er geen hebben en nog zitten te kloeien met adressen veel plezier er mee. Ik heb er geen last meer van.
Ik heb vanaf november 2005 een Central Station. Ook het centraal station heeft dezelfde opbouw. Alleen is er nu ook een touchscreen. Al werkt dat makkelijker met een stift dan met een vinger. Ook is dit scherm verlicht. Je kan met een CS perfect werken in een donkere kamer. Moet je met veel andere digitale centrales eens proberen. Qua mogelijkheden is het CS veel uitgebreider. Er zijn 2 aansluitingen 1 voor de baan en 1 voor een programmeer spoortje. Loks met een mfx decoder hoef je maar 1 keer aan te melden daarna staat hij in je eigen locdatabase. Andere geen mfx loks kan je zelf invoeren via de database of wat je zelf wilt invoeren als naam. Ook loks met hetzelfde adres invoeren is geen probleem. Ook is er een functie van dubbeltractie. Ook kan je veel meer programeren. Waardoor het wel wat ingewikkelder wordt programeren van je lok dan met een MS.

Ook heb je met een CS en een mfx lok 128 rijstappen met een mobiel station 28 rijstappen. Vindt je dit te veel dan kan je kiezen voor andere snelheidsgrafieken voor je lok voor diverse mfx loks heb ik dit al gedaan. Met de standaard instelling ga je pas na stap 80 hard rijden dat wil zeggen harder rijden dan 60% van de maximale snelheid. Dit kan je  zo instellen dat je na 40 stappen op 60% van je maximale snelheid zit. Andere mogelijkheden zijn ook mogelijk. Met andere centrales is dit bijvoorbeeld niet mogelijk of anders heel moeilijk.

Is het CS perfect echt niet. Bovendien komt er nog een update die de software bevat voor de internet / pc interface en de memory. Elke Marklin handelaar heeft hierover bericht gehad over hoe het nu verder gaat.  Ik krijg van mijn handelaar een email als deze update beschikbaar is. En dan krijgt mijn CS ook vier talen waaronder Nederlands. De huidige versie CS heeft al vier talen. Deze zit ook in de startsets met een CS. Deze wordt los verkocht  voor rond de 360 tot 400 euro dat is net zo duur als een IB. Ten opzichte van het oude Marklin digitale systeem is Marklin systems veel goedkoper.

Ook kan je met een CS zelf kiezen wat voor symbolen je wilt hebben en op welke plaats je dit wilt hebben.  Met een CS kan je met een mfx lok 16 functies bedienen. Ook zijn er andere mobiele station op aan te sluiten. Heeft het central station een nieuwere lokdatabase dan in het MS aanwezig is dan wordt deze automatisch via een update vervangen dat kost je zo'n 5 minuten. Het hele CS is zo ingericht dat de kans dat je fouten maakt die het apparaat kunnen beschadigen bijna onmogelijk zijn gemaakt.
Ook kan je met een mobiel station bijvoorbeeld een lok volgen als je een grote baan hebt dan koppel je hem los van een CS, aansluitrail, of terminal en ga je naar een andere aansluitrail , terminal een paar meter verderop.
Maar waarschijnlijk gaat er ook een draadloze MS komen de komende jaren. Een MS is altijd een slave op een CS.

Over de bediening van wissels en seinen via een CS kan ik je niets vertellen omdat ik dit analoog doet. Maar anderen hir kunnen je dit hier wel vertellen  of ga anders naar het Nederlandse marklin forum.

Maar wel dat je treinen er gemakkelijk mee kan laten rijden. O ja loks met een motorola decoder hebben viertien rijstappen die je ziet in een lineare staafjes grafiek.

Het CS heeft dezelfde hardware als de Ecos van Esu. Beide apparaten lijken erg veel op elkaar. Alleen is de CS veel simpeler gehouden. Wil je een apparaat dat alles kan neem dan een Ecos. Maar deze is ook ingewikkelder. Wil je het simpeler houden neem dan een CS.

De rest is over een paar jaar verouderd. De nieuwe digitale centrales worden grafisch en visueel.


« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 19:58:44 door Davy »

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2006, 20:24:44 »
O ja loks met een motorola decoder hebben viertien rijstappen die je ziet in een lineare staafjes grafiek.
Hmmm. de meeste MM-decoders van tegenwoordig (Sederd 1994 op de markt) hebben 27 stappen! Daar doet de CS dus niets mee?

Citaat
De nieuwe digitale centrales worden grafisch en visueel. De rest is over een paar jaar verouderd

Tijd zal het leren, maar ik denk dat de CS sneller verouderd zal zijn, dan zijn voorganger(s). Moderne techniek heeft de neiging snel te worden achterhaald. Smaken verschillen, maar ik vind het veel grafisch gefriemel op een véél te klein schermpje.

Davy

  • Gast
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2006, 20:29:54 »
Marklin geeft het CS een levendsduur van 10 jaar dan komt er weer een nieuw systeem.

En wat betreft 14 rijstappen dat kan met een 60901 ook 28 rijstappen zijn. Dat zijn inderdaad 28 rijstappen. Net als met een MS. Je ziet alleen een tot 14 grafische lineaire staafjes grafiek.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 20:52:59 door Davy »

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2006, 21:00:13 »
En wat betreft 14 rijstappen dat kan met een 60901 ook 28 rijstappen zijn. Dat zijn inderdaad 28 rijstappen. Net als met een MS. Je ziet alleen een tot 14 grafische lineaire staafjes grafiek.
Correctie de 60901 heeft maar 27 rijstappen.

Met vriendelijke groet,
Hub

Davy

  • Gast
Re: Is central station zijn geld waard?
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2006, 21:07:49 »
Een mfx decoder heeft in motorola 28 stappen.