Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 20:47:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Overet
Vandaag om 20:45:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10

Auteur Topic: Digitale starter vragen.  (gelezen 4429 keer)

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
Digitale starter vragen.
« Gepost op: 09 August 2008, 16:15:18 »
Dag beste mensen,

Vandaag ben ik mij aan het orienteren geweest op digitale modelbaan aansturing. Ik heb van veel fabrikanten info gelezen maar ik heb nog een aantal vragen die ik hier graag wil stellen:

1) Kan alles wat DCC compatible is zo maar op andere DCC compatible spullen worden aangesloten? Zou ik dus een Roco lokMaus op een TwinCenter kunnen aansluiten o.i.d?

2) De Intellibox Basic heeft "Gleichzeitig steuerbare Adressen = 32" volgens http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm. Dus als ik 32 wissels (of meer) heb kan ik geen trein meer aansturen? Of tellen wissels niet mee?

3) N.a.v. voorgaande vraag: Hoe vergroot ik het aantal tegelijkertijd aangestuurde decoders (adressen)? Hoe is "tegelijkertijd" gedefinieerd in DCC?

4) Uit nieuwsgierigheid:  Waarom zien de Intellibox en de Twin center er bijna het zelfde uit?

5) Is het mogelijk om uit te lezen welke trein in welk blok staat? Ik las enkel iets bij Lenz hier over maar er is nog geen software voor? Is er wellicht iets anders hier voor?

6) Ik wil 4 eind stations en 1 doorgaand station met zo'n 10 treinen aansturen via een microcontroller (volledig automatisch met waarschijnlijk zelf geschreven software) en er dan misschien af en toe zelf met de hand een trein tussen laten rijden. Als iemand tips kan geven over hiervoor in het bijzonder goed bruikbare apparatuur dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank voor evt. reacties.

Groeten,

Vincent.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale starter vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2008, 16:34:57 »
Dag beste mensen,

Vandaag ben ik mij aan het orienteren geweest op digitale modelbaan aansturing. Ik heb van veel fabrikanten info gelezen maar ik heb nog een aantal vragen die ik hier graag wil stellen:

1) Kan alles wat DCC compatible is zo maar op andere DCC compatible spullen worden aangesloten? Zou ik dus een Roco lokMaus op een TwinCenter kunnen aansluiten o.i.d?

Er is verschil tussen digitale centrales en het format DCC, je hebt dus diverse digitale centrales die volgens een bepaald protocol werken, in dit geval dus DCC.

Op een Intellibox/Twin-Center, kun je via een adapter een Roco Maus aansluiten.

Citaat
2) De Intellibox Basic heeft "Gleichzeitig steuerbare Adressen = 32" volgens http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm. Dus als ik 32 wissels (of meer) heb kan ik geen trein meer aansturen? Of tellen wissels niet mee?
De 32 adressen zijn het aantal geheugen plaatsen voor de loks.
Je kunt er 2048 wissels mee aansturen.
Citaat

3) N.a.v. voorgaande vraag: Hoe vergroot ik het aantal tegelijkertijd aangestuurde decoders (adressen)? Hoe is "tegelijkertijd" gedefinieerd in DCC?
Het aantal adressen is 16383, waarvan je er 32 actief kunt hebben in de IB-Basic, of 120 in de Intellibox of Twin-Center.
Citaat

4) Uit nieuwsgierigheid:  Waarom zien de Intellibox en de Twin center er bijna het zelfde uit?
Omdat ze gelijk aan elkaar zijn en in dezelfde werkplaats worden gemaakt.
Het verschil zit in het protocol

IB = Motorola-DCC-Selectrix
TC = FMZ-DCC-Selectrix
Citaat

5) Is het mogelijk om uit te lezen welke trein in welk blok staat? Ik las enkel iets bij Lenz hier over maar er is nog geen software voor? Is er wellicht iets anders hier voor?
Ja via RailCOM van Lenz of via Lissy/Trainnavigator  IB/TC
Citaat

6) Ik wil 4 eind stations en 1 doorgaand station met zo'n 10 treinen aansturen via een microcontroller (volledig automatisch met waarschijnlijk zelf geschreven software) en er dan misschien af en toe zelf met de hand een trein tussen laten rijden. Als iemand tips kan geven over hiervoor in het bijzonder goed bruikbare apparatuur dan hoor ik dat graag.
Vincent.

Op het laatste is er geen pasklaar antwoord.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2008, 16:37:00 »
1. DCC is compatibel op railniveau. D.w.z. elke DCC decoder reageert op elke DCC centrale. Maar voor de communicatie tussen de apparaten onderling heeft elke fabrikant zijn eigen oplossing gekozen. Dat past dus niet zonder meer op elkaar. Maar voor sommige combinaties, b.v. de Lokmaus aan het Twincenter, bestaat een oplossing in de vorm van een interfacekastje.

2. Deze vraag laat ik voor iemand anders liggen.

3. idem

4. Het is hetzelfde apparaat, en ze komen uit dezelfde fabriek. Het verschil zit in de software en in de protocollen die gestuurd kunnen worden.
Intellibox spreekt DCC, Motorola en Selectrix
Twincenter spreekt DCC, FMZ en Selectrix
Er zijn nog meer verschillen, b.v. de manier waarop je wisseladressen moet invoeren.

5. Daar is in DCC een mogelijkheid voor open gelaten, maar voor zover ik weet heeft nog geen enkele fabrikant zich daar aan gewaagd.

6. Software is niet mijn ding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ucsdcom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2008, 19:58:28 »
Als je wat zoektermen invult hier of via google vind al een schat aan informatie. Je hebt diverse digitale centrales waarvan de intellibox veel kan, maar minder makkelijk te bedienen is als je er meer mee wilt doen dan de standaard zaken. Met het boekje dat je er bij moet kopen kom je wel een heel eind. Andere centrales voldoen misschien toch meer aan je eisen (afhankelijk van hoeveel je er voor uit wilt geven Ecos, Viessmann en ook fabrikanten zoals Roco en Piko hebben eigen centrales).

Wil je automatische besturing en ga je er een computer bij pakken, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat een eenvoudigere centrale volstaat aangezien je veel vanaf de computer gaat bedienen. Veel uit te zoeken dus en veel te kiezen.

Mijn advies: begin klein en voordelig, investeer vooral in rollend materieel, rails, wissels en goede decoders. Als je eisen groter worden, dan weet je vermoedelijk al precies wat je zoekt en kan je veel beter een keuze maken.

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2008, 03:39:50 »
Heren,

Erg bedankt voor de antwoorden. Het "DCC is compatible op rail niveau" was verwarrend maar nu geheel duidelijk.

Ik begrijp dat een centrale erg veel loks kan herbergen maar er slechts een beperkt aantal tegelijkertijd 'aktief' kan hebben. Dus om een volgende 'aktief' te krijgen moet er eerst eentje 'in-aktief' worden gemaakt?

Ik las dat de Ecos draait op Linux. Bestaan er centrales die al een soort 'koploper' programma in zich hebben? Wellicht in vereenvoudigde vorm?

Dank en groeten,

Vincent.

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2008, 08:01:42 »
Weer een paar uur oriëntatie verder...

Ik kwam de Hornby Elite Digital Control (http://www.hornby.com/hornby-dcc-135/dcc-elite-r8214/product.html) tegen.Dit apparaat gebruikt volgens mij electronica van Lenz. Een bijkomend voordeel is dat het hier in Australië stukken beter te verkrijgen is dan ander EU spul en waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.

Wat ik begrijp is dat het apparaat 256 loks en 256 'andere zaken' kan bedienen. Het gebruikt het ExpresNet protocol en het ondersteund RailCom van Lenz.

Heeft iemand ervaring met dit apparaat of weet iemand of dit goed werkt met Koploper?

Groeten,

Vincent.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2008, 11:17:55 »
Ik heb me er wel eens in verdiept, omdat het een leuk apparaat lijkt met een prima prijs prestatie verhouding. Ik heb toen ook bij Hornby geïnformeerd naar de ingebouwde computerinterface en die zou volgens Lenz moeten werken.
So far so good.
Het probleem is alleen dat er nog geen terugmeldaansluiting op zit. Dat kun je omzeilen door de HI speed interface van LDT te gebruiken. Die stuurt de terugmeldsignalen direct naar de computer en Koploper kan ermee overweg.

Maar ik heb dus geen hands on ervaring. Op de site van Hornby staat een forum waar je verdere vragen kunt stellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2008, 12:55:22 »
Dit kun je nog veel handiger, en vooral goedkoper omzeilen met de S88XpressNetLi.
Kijk voor meer info hier

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2008, 12:59:32 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2008, 13:57:05 »
Citaat

Zie o.a. voor zelfbouw centrale pret

http://members.home.nl/robert.evers/

http://fastfrank.speedxs.nl:81/dave/

http://www.opendcc.de/

Naast alle commerciele centrales is er nog MrDirect. Als je beetje kunt solderen kost
het bijna niks... Een oude PC, booster en rijden maar...

www.mrdirect.nl

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2008, 14:05:39 »
Heb je MRDIRECT al overwogen?

Kost praktisch niets (of heel weinig), en daar kun je koploper ook
op aansluiten.

/Collin

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2008, 14:26:51 »
Maar dan kun je nog veel beter voor DDW kiezen. Nog beter en veel stabieler, en kan binnenkort rechtstreeks via koploper worden bediend. Nu kan het ook maar via een tweede client.

Mvg
Wim.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 August 2008, 14:49:22 »
Mijn 1e stappen in het digitale wereldje heb ik ook met MrDirect, en dat ging perfect.
En wat betreft de stabiliteit hiervan... Lekker ouderwets MS-DOS en niets te klagen gehad.

DDW is ook een goede optie en als ik me niet vergis is dit op dezelfde PC te draaien als Koploper, dus i.p.v. 2 PC's heb je er dan maar 1 nodig. En zoals Wim al aangaf, binnenkort ook rechtstreekse communicatie i.p.v. een extra stukje software.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2008, 15:15:52 »
Begon ik net richting de nieuwste centrale van Lenz (kan je meen ik via USB een PC (en dus ook microcontroller) op aansluiten en informatie gaat twee kanten op) te leunen...

Ik wilde dit weekend een keuze gaan maken maar i.p. daar van is het bos met bomen enkel maar groter geworden. Geeft niets, kijken we gewoon nog wat langer rond. De laatste paar reacties met links naar directe aansturing vanuit een PC spreken mij erg aan omdat ik dit vanuit technisch oogpunt erg interessant vind.

De commerciele systemen vind ik ook nog wat verwarrend. Met name de beschikbaarheid van RailCom komt niet goed naar voren, zelfs niet op de site van Lenz. Ik kan er ook geen prijzen van vinden bij Lenz.

Begrijp ik nou dat het S88 verhaal eigenlijk los staat van een dcc centrale en enkel dient om informatie terug te koppelen naar een PC met bijv. koploper?

Het verschil tussen DDW en MRDirect is me niet helemaal duidelijk?

Misschien moet ik nogmaals even benadrukken dat ik niet wil rijden met koploper maar zelf een soort "embedded" koploper wil schrijven (tenzij er al zoiets bestaat, MRDirect draait onder MSDOS dus veel hardware heb je er niet voor nodig en zou dus wellicht een optie zijn). Dit omdat mijn baan stand-alone in een koffie tafel komen te zitten en daar wil ik geen hele computer in duwen.

DDW en MRDirect zijn heel erg interessant voor mij denk ik.

Goed, fijn weekend nog verder. De mijne is nu over, ik ga pitten. Morgen weer een dag.

Gr,V.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2008, 15:30:24 »
Dus wat jij zoekt is een centrale met besturingssoftware ineen. Nu dat is er al dat heeft ook een naam dat noemt men Raptor. Dat is een centrale met TrainBrain als besturingsprogramma meegebakken. Nog meer bomen in je bos dus. ;D ;D ;D ;D

Mvg
Wim.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2008, 15:41:26 »
Kettingzaagje lenen?  ;D

Raptor heeft alleen niet de mogelijkheid om deze later alsnog aan een PC o.i.d. te hangen en besturingssoftware zoals Koploper of je eigen (embedded) software te gebruiken. Ik heb Raptor ook in werking gezien, en voor een relatief eenvoudig en toch vrij complete besturing is het een mooi apparaatje. Echter als je wat geavanceerdere dingen wil realiseren zijn er toch wel veel gemissen vergeleken met b.v. Koploper.

En wanneer je je eigen embedded controllertje wil maken heb je dit zelf in de hand en kun je zelf functionaliteit toevoegen etc. etc. etc. Dat kan met Raptor niet...

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.