Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 02:24:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door coldforged
Vandaag om 02:17:07
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door Syb030
Vandaag om 00:32:57
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 00:17:44
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
13 juli 2020, 23:53:56
Raadplaatje door Piet Groot
13 juli 2020, 23:48:24
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
13 juli 2020, 23:26:13
Toekomst van modeltreinbeurzen? door rjr
13 juli 2020, 23:25:16
Projekt 083-338 door Noordernet
13 juli 2020, 23:17:00
Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
13 juli 2020, 23:07:14
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door JM78
13 juli 2020, 22:56:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
13 juli 2020, 22:46:21
Probleem functiedecoder Lenz LF101XF door wob
13 juli 2020, 22:38:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
13 juli 2020, 22:37:18
Frans loodsje et cetera door MOVisser
13 juli 2020, 22:36:33
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
13 juli 2020, 22:20:11
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Falcon10
13 juli 2020, 22:12:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
13 juli 2020, 22:02:23
Waar zijn dienstregelingen te vinden van goederentreinen in Nederland? door Bart Zegers
13 juli 2020, 22:01:15
Seinen in het station. door heuvelbaan
13 juli 2020, 21:33:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door KJB
13 juli 2020, 21:04:55
Probleeem decoder 80 017 stoomloc door RE465
13 juli 2020, 20:32:55
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Andries
13 juli 2020, 20:31:37
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
13 juli 2020, 19:46:13
Humbrol Acrylic Varnish mat slaat wit uit door Sven
13 juli 2020, 19:45:20
De kleine modellen met het grote voorbeeld door tijgernootje
13 juli 2020, 19:30:18
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door Peter Kleton
13 juli 2020, 19:25:55
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door VvKan
13 juli 2020, 18:34:49
NS Dienstgebouw bouwen voor Hoekdam door Forever Rocofan
13 juli 2020, 16:20:12
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
13 juli 2020, 14:55:03
  

Auteur Topic: 14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit  (gelezen 40697 keer)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2008, 22:53:16 »
Een zeer indrukwekkend geheel,
en vanuit een landschappelijk oogpunt gezien erg aantrekkelijk.
Het zal vast een machtig gezicht zijn om straks al die treinen door de bergen,
in tunnels te zien verdwijnen,rijdend over fraai gevormde bruggen en viaducten.

Het ziet er nu ook al erg mooi uit, hier wordt met liefde en passie aangewerkt,
dat voel en dat zie je  :D

Ik hou het in de gaten ;)

Tino

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #16 Gepost op: 08 augustus 2008, 12:50:01 »
Dat zag ik, maar voordat een trein na een rondje weer terug is heeft ie er toch 220 meter opzitten en dat zijn er 212 meer dan hier. ;)

Niet echt.  Het concept is namelijk niet gebaseerd op het hondebot principe waarbij de trein inderdaad dan wel in tegenovergestelde richting terugkomt en jouw redenering wel zou opgaan. 
De baan bestaat uit 2 volledig gescheiden stroomkringen.  Reden hierachter is dat ik 1 stroomkring   volledig digitaal gestuurd wil houden.  Dus knop drukken en verder geen lol meer aan   ::) , doch de andere  stroomkring  volledig  zelf handmatig wil aansturen en controleren, weliswaar  met bloksysteem beveiliging doch wel met  rangeer  en speel/spel mogelijkheden  :D......

Daarom heb ik ook bewust niet  voor  het hondebot ontwerp gekozen.      Ht  gebruik van schaduwstations  zorgt dan weer wel voor een afwisselende  treinenloop.

Peter
Petdig1

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2008, 22:08:59 »
Leuk verslag, het maakt je gewoon lekker voor het 2de deel.

Groeten
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

ReesCees

  • Gast
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2008, 22:24:23 »
....... het maakt je gewoon lekker voor het 2de deel.......

Maar dan ben ik langs geweest................

Kees-jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2008, 12:51:16 »
 ;D  en dat resultaat zal zeker zichtbaar worden ;-) 

Peter
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2008, 23:06:17 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #20 Gepost op: 07 mei 2009, 13:04:16 »
Even een korte updating.

Mij de laatste tijd vooral wat bezig gehouden met  de  bouw van bovenleidingsmasten en wat  ander  prutswerk. Grote  wijzigingen zijn er dus nog niet
Wel het volledige schaduwstation uitgebroken .  Dit  lag  niet naar wens en methet vooruitzicht met koploper te gaan aansturen moest  hier  toch wel het  een en ander  aangepast worden qua meld en stopsecties. 

Dat was dus even terug naar af maar  de  eerste helft ligt  er  sinds  gisteren weer in en oogt inderdaad ook mooier.

De wisselstraten was  wel even wat prutswerk om toch de maximum rijlengte te krijgen;

Ondertussen mijn wissels en ontbrekende rails  vanuit  Engeland gehad.Dus  we kunnen van de  zomer  weer verder  bouwen ;-)

Greetz
Peter
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #21 Gepost op: 27 september 2009, 22:33:56 »
He volledige schaduwstation werd afgebroken en terug aangelegd.

Hierbij werden  vooral de  wisselstraten  eerst voorgemonteerd van 3 naar  4 en respectievelijk 4 naar 5 sporen om de capaciteit te verhogen.



Tegelijk werden de scheidingen en voedingspunten voorzien om terzijnertijd met  Koploper te kunnen aansturen . Ingang melders en remsecties worden gelijk aangebracht


Het geheel wordt dan in 1 keer op zijn plaats gelegd.  De dwarsgesoldeerde rails zorgen ervoor dat alles keurig netjes bij elkaar blijft en de hart op hart afstanden behouden blijven

Hier het eerste reeds heraangelegde  4 sporige gedeelte en de voorziene plaats  voor  het 5 sporige  geheel


Het  5 sporige deel op zijn plaats gelegd.



Nu nog vastleggen en verder uitlijnen

We zijn weer een stukje verder

greetz

Peter
Petdig1

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re:Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #22 Gepost op: 27 september 2009, 23:11:18 »
Woww, erg indrukwekkend hoor!!
Het landschap met die viaducten op verschillende etages vind ik super gemaakt.

Ga zo door (y)

gr steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2010, 22:34:43 »
OP een jaar  tijd is er helaas niet  veel spectaculairs gebeurt.  Drukke werk en prive omstandigheden hebben het werk aan de baan wat stilgelegd alhoewel dat ik me wel met andere  spoorse zaken heb bezig gehouden.

Verleden week is echter het laatste stuk rail ingepast.   1 spoor ligt nu provisorisch rond en kan volledig bereden worden. De officiele inhuldiging volgt nog op korte termijn  ;D. Orkestje is nog aan het inoefenen.

De hellingen en spiralen laten zich vlot  bereiden door Roco/ Lima en Liliput/Trix.  Enkel Fleischmann met lange treinlengtes ( Bvb de iCE ) hebben hier problemen en slippen door.

De baan bestaat in principe uit 2 gesloten loops.  Lengte moet ik nu  toch eens echt opmeten want zullen aardig wat meters zijn.
Nadeel is dat de treinen uiteraard enkel rondjes rijden en weliswaar  via een schaduwstation een afwisselend verloop kennen maar toch niet  realistisch is.

Ik denk er dan ook over om dit aan te passen naar een hondebod  principe.   

ik zou dan de bovenste loop die van de brug komt terug rond leiden naar de  brug maar tegelijkertijd een 3 of 4 sporig schaduwstation in deze lus leggen.  Het  hieronder lopende  spoor  dat van het  hoofdstation komt  zou dan de andere lus worden dus  vanuit station via lus terug naar station en wederom met een 3 of 4 sporig  schaduwstation in deze  lus.   
Concreet zou dus de  helling eigen vervangen worden door een onderste en bovenste lus

Ze lopen dus als het  ware onder  elkaar  door en eens de  berg afgewerkt die hierboven gepland is zullen ze ook niet meer  zichtbaar zijn. 
Ingrijpen kan steeds  van binnen uit de  berg zelf.

Voordeel is dan een totale  rijlengte van  een paar honderd meter, in totaal 4 schaduwstations op de totale omloop met hierdoor een nog groter afwisselend treinenverloop en treinen die dan het traject in beiden richtingen berijden.

Wat is jullie mening hierover ?





Groetjes
Peter
Petdig1

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #24 Gepost op: 18 november 2010, 22:45:50 »
Ik denk er dan ook over om dit aan te passen naar een hondebod  principe.   

Je bedoeld botje?   :-X

Citaat


Zow, en dat was dan de productie op Eurospoor  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2010, 23:15:24 »
Je bedoeld botje?   :-X

Zow, en dat was dan de productie op Eurospoor  ;D

Oeps Ja....inderdaad  met een T.   ;D 
Petdig1

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • http://www.amsac.be/
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #26 Gepost op: 08 november 2011, 10:04:30 »
Peter,

Ik zond je een mailtje ivm weatheren laat eens iets weten ! (y)

Groeten Peter ;)

Ontving je die uitnodiging van AMSAC en later mijn mailtje ? ???
« Laatst bewerkt op: 08 november 2011, 10:06:35 door metpetergaathetbeter »
klik eens aan : http://www.amsac.be/

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #27 Gepost op: 04 juni 2012, 12:49:45 »
Hallo,

Ik kom bijna vier jaar later op je verslag van het bezoek.  Proficiat. Ben zelf pas terug begonnen (na 45 jaar)met een Zwitsers project.  Station Aigle.  Op de Lôtshberg passeer ik verschillende malen per jaar.  Biedt effectief veel mogelijkheden qua treinverkeer en landschap. We wonen half in Zwitserland en half in België.  Ben eigenlijk benieuwd hoe jouw project verder is geevolueerd.
Paul

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #28 Gepost op: 04 juni 2012, 13:31:35 »
Hallo Paul,
Er zijn inderdaad wel wat vorderingen geweest. 

Hoofdzakelijk op vlak van aanpassen en wijzigen van bepaalde stukken die wat problemen gaven. Zou zijn er een aantal bochtsecties  verlegd , ondermeer een stuk waar 1 spoor  in de  tunnel verdwijnt  en het tegenspoor dan buitenom voor rots  loopt en waarbij uiteraard een lawine  galerij over heen komt.

De  grootste aanpassing is echter  geweest  het  afstappen van 2 gescheiden lussen .   Dit had als nadeel dat steeds dezelfde treinen in dezelfde richting  zouden voorbijkomen.
Heb dit  consequent  aangepast naar  het  hondebot principe.   Als  gevolg komen de  treinen na het  verlaten van het hoofdstation in een  grote lus terecht  met  4 verdoken opstelsporen in een schaduwstation op niveau 2.   Hier blijven ze  tijdelijk in wacht  om dan in omgekeerde volgorde terug  het  hoofdstation binnen te rijden en hun reis in omgekeerde richting te vervolgen.
Op niveau 3 na  het verlaten van de  Bietschtalbrug  ga ik het zelfde principe toepassen. 
Hier zal het  aantal sporen echter  beperkt  blijven tot  3 om voldoende radius  te  blijven behouden. 
Beiden schaduwstations  liggen dan ook letter en figuurlijk boven elkaar en volledig in de  berg. 
Momentheel is het  door  verbouwingswerken thuis even een beetje  puinhoop en ligt  alles even op een laag pitje.
Van de zomer  hoop ik echter weer  een stuk verder te kunnen werken .
Ondertussen probeer ik wat  goede sporenplannen van het  station Goppenstein te pakken te krijgen daar het hoofdstation hierop gebaseerd zal worden.
Groetjes
Peter
Petdig1

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:14 juli 2008 - Op Bezoek Bij Peter Spruit
« Reactie #29 Gepost op: 04 juni 2012, 23:48:41 »
Hallo Peter,

Blij te horen dat je toch nog volop bezig bent.  Mocht je nog fotos of zo nodig hebben van de omgeving van Goppenstein of van het station maak ik die voor jouw graag bij gelegenheid. Het sporenplan van Goppenstein heb ik ook wel ergens, maar ik zou het moeten opzoeken.  Zelf zit ik nog maar in het beginstad (y)ium.  Moet nog veel leren.
Groeten vanuit Zwitserland momenteel.

Paul (y)