Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
  

Auteur Topic: ombouw 2-rail naar 3-rail  (gelezen 5057 keer)

Bas van Ginkel

  • marklin H0 C-rail
  • Offline Offline
  • Berichten: 58
ombouw 2-rail naar 3-rail
« Gepost op: 07 September 2006, 13:48:35 »
hallo,

Soms kom ik op leuke aanbiedingen tegen en dan baal ik ervan dat ik marklin rij en dat de aanbieding dat niet is.Nou zou ik graag willen weten is het moeilijk om dit aantepassen?, is het een kwestie van ander motortje en een sleeper aanbrengen of zie ik het te makkelijk en is het het geld wel waard de kosten voor de ombouw?


bas

Rene_H

  • Gast
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2006, 14:21:54 »
Ik rij zelf ook 3rail, en ik kan je zeggen daar baal ik ook soms van.
Maar goed, elk voordeel heeft weer zijn nadeel.
Maar ja daar gaat dit draadje niet over.

Ik heb zelf een paar treinen omgebouwd van 2 naar 3rail digitaal. Het kan wel, nu ben ik niet zo heel erg technisch maar het is wel gelukt.
Nu waren dit vrij simpele treinen, paar Lima Koplopers, benelux loc, dus weet niet of een ander model moeilijker of makkelijker is.

Maar het is een slepertje er onder, en andere wielen en wat draadjes aanpassen klaar....simpel he :)
Nu kan je best tegen een paar problemen oplopen, bijvoorbeeld de wielen.
Dit is best een getuk, dit heb ik ook bij eentje gedaan en was ook bijna de laatste keer geweest :) tandwieltje brak af  :-[ deze zat op het wiel gelijmd, zeer onhandig los gemaakt dus.
Maar ook dat was weer goedgekomen, verder valt het allemaal wel mee.
Soms is het ook best lastig om de sleper goed te positioneren, de Koplopers hebben bijvoorbeeld daar een mooie uitsparing voor.
Maar je zal zien dat jouw model dat weer net niet heeft...dus ja het kan wel maar je moet wel ff goed kijken of je het ziet zitten.

En anders kan de winkel hem misschien wel ombouwen....je weet het niet.

Ik wil bijvoorbeeld nog de Sik, die kost in 2rail iets van € 80,00...in 3rail bij MB (die doen het met gouden onderdelen) € 199,00 en bij MTE € 149,00 dus ja....vrij prijzig...
Maar zelf ombouwen zie ik nog niet echt zitten, heb al wel verschillende draadjes gelezen.
En dan denk ik elke keer, ach dat kan ik ook wel....maar nog steeds niet stel dat het mis gaat he....ook zo zonde.

Groetjes,

René


Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2006, 15:43:01 »
Volgens mij is het een kwestie van sleper er onder en het aanbrengen van een relais. Waarschijnlijk zal ook de motro vervangen moeten worden maar dat weet ik niet zeker. Ook ik rij 3rail en heb er aan gedacht om om te gaan bouwen maar verder (via google bijvoorbeeld) valt er weinig over dit onderwerp te vinden.

pep ;D
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2006, 16:00:40 »
ok, dan eventjes de basis van het een en ander:
2 rail-modellen hebben inderdaad een gelijkstroommotor, de modernere 3-railmodellen ook. Als je een marklin-loc ombouwt voor digitaal haal je ok de veldspoel eruit en zet je er een permanente magneet voor in de plaats, ofwel, je maakt er een normale gelijkstroommotor van want een decoder geeft gelijkstroom aan de motor ;)
Motor wisselen is dus niet nodig, relais ook niet, want daarvoor is een simpel decodertje veel makkelijker (want veel compacter)
Wat je moet doen om een tweerailmodel naar 3 rail om te bouwen is een sleper eronder, een decoder erin (kan een heel simpel ding zijn als je er alleen analoog mee wilt rijden, je gebruikt m dan alleen voor de rijrichtingwisseling), de stroomafname van linker- en rechterrail verbinden en eea met wat draadjes aan elkaar knopen. simpel zat, toch?
grtz
Floris

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2006, 16:05:18 »
De motor van drie rail kan en is vaak tegenwoordig gelijk aan twee rail.

De wielen willen nog wel eens afwijken (flens hoogte en spoor breedte) maar vaak ook dat niet eens.

en dan de sleeper.

kortom, koop een lokdecoder en een sleper en je model rijdt al gauw wisselstroom analoog en digitaal.

Groet,

Arkadas

oeps floris was me net ff voor.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2006, 16:15:54 »
aan wat voor lokdecoder moet dan gedacht worden? En wat gaat dat kosten? en daarmee kun je dan zowel analoog als digitaal mee rijden? Moet die locdecoder vebronden worden met draadjes en solderen?
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2006, 16:27:50 »
uhm, nou, lees mijn berichtje nog eens over en je ziet 2 van je 4 vragen reeds beantwoord...

Bas van Ginkel

  • marklin H0 C-rail
  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2006, 16:36:27 »
Dat bied perspectief.. wat zijn de kosten om een simpel lokje (om niet te moeilijk te gaan beginnen en een dure lok te slopen) om te bouwen en ook te digitaliseren, en wat als het lokje al digitaal is moet de decoder daar dan ook van worden vervangen?

bas
 ps bedankt voor de reacties

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
  • Nooit uitgeklust....
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2007, 20:40:29 »
Hallo,

ik heb een iets andere vraag, maar kan hier volgens mij wel in.

Ik heb een DKM 2400 gekocht, zonder motor en een Mat '54 van Lima, met motor. Zelf rijdt ik 2-rail, maar nu wil ik deze graag naar Marklin bouwen om bij mijn vader op de baan te rijden. Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen in dit geval. Ik weet dta ik aandrijving, een motor etc nodig heb. Maar wat voor motor heb ik nodig? En wat kosten zulke motoren? Ik hoor wel eens iets over Mashima's. Kan ik een oude kleine loc kopen en de aandrijving overzetten? Kortom, ik heb geen idee wat ik me op de hals gehaald heb.  :) Ik weet alleen dat er twee personen heel blij zullen zijn als het slaagt!
 :D ;)

Groeten,

Edsko

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2007, 06:59:21 »
floris dilz.. wat bedoel je met een moderne loc voor het ombouwen van 2 naar 3 rail?? vanaf welk jaar is een loc modern?? vanag 1990? of vanaf 1995?

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
  • Nooit uitgeklust....
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2007, 12:18:18 »
hmm, jammer. Niemand lijkt een tip te hebben.  :-| :(
Dan zoek ik nog maar weer verder op het internet. Er zal iets moeten zijn!  ;) :D

Groeten,

Edsko

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2007, 12:28:53 »
Is t geen plan om je hele onderstel gewoon te wisselen? Desnoods ff op mp een aanvraag doen.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
  • Nooit uitgeklust....
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2007, 14:04:35 »
Michiel,

dat is inderdaad een optie. Maar ik wil gewoon graag zelf ervaring opdoen hiermee, vandaar dat ik mijn vraag hier stelde.  :)

Groeten,

Edsko

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2007, 15:02:43 »
Gevalletje 'waarom makkelijk doen als het moeilijk kan dus ;) ' . Sleper plakken, decodertje insolderen en klaar (als je digitaal rijdt). Tot nu toe heb ik nog nooit een model onder handen gehad dat niet omgebouwd kon worden. De makkelijkste is het bakkie van Roco. dat duurde misschien een kwartier (zonder decoder solderen). Ik snap dus ook niet waarom mensen opzien tegen een ombouw (of het uitbesteden). Gewoon proberen, wa kan er mis gaan?

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: ombouw 2-rail naar 3-rail
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2007, 16:05:20 »
ok floris dilz..ik heb je message nog eens gelezen.. nogmaals voor info... ik denk dat ik het ook zo ga doen..betr. de decoders.. vanaf welke prijs kun je dan een decoder vinden ? en voor een decoder die digitaal is en waarmee je de lampen mee kunt laten veranderen? (frontseinverlcihting die zich aanpast naargelang vooruit of achteruit rijden...)